Permalänk

Ny stationär dator

Jag letar efter en ny stationär dator, då nuvarande inte riktigt orkar med längre.

Program som jag kommer att använda:

- Topaz Photo AI
- Topaz Video AI
- Adobe Photoshop
- Davinci Resolve Studio +Neat Video (Plugin för brusreducering)
- Hybrid

Alla ovanstående program kommer att ha den senaste versionen och mestadels är det 4K-material som kommer att processas. Kommer även att bli en hel del uppskalning från VHS till 1080p.

EDIT: Har redan införskaffat en Samsung 990 Pro 4TB, så ingen SSD behövs i bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Jag letar efter en ny stationär dator, då nuvarande inte riktigt orkar med längre.

Program som jag kommer att använda:

- Topaz Photo AI
- Topaz Video AI
- Adobe Photoshop
- Davinci Resolve Studio +Neat Video (Plugin för brusreducering)
- Hybrid

Alla ovanstående program kommer att ha den senaste versionen och mestadels är det 4K-material som kommer att processas. Kommer även att bli en hel del uppskalning från VHS till 1080p.

Vad har du för budget?

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Vad har du för budget?

Fri budget, så länge det inte är overkill komponenter för ändamålet så är jag nöjd. Och gärna alternativa komponenter utifall att en viss komponent är nedsatt på Black Friday t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Fri budget, så länge det inte är overkill komponenter för ändamålet så är jag nöjd. Och gärna alternativa komponenter utifall att en viss komponent är nedsatt på Black Friday t.ex.

Hej Estanjoni

Före helgen skrev jag ett långt svar med flertalet länkar till pugetsystems tester för olika typer av mjukvara/hårdvara, dessvärre strax innan jag var redo att posta råkade jag komma åt någon knapp och nollställde hela mitt kommentarsfält (skriver från en platta ) och luften gick ur mig helt, tänkte att det nog fanns andra medlemmar som skulle hjälpa dig. Eftersom du inte angivit någon budget blir min rekommendation top of the line cpu och gpu för avsedda applikationer, intel i9 14900k och nVidia 4090. Beroende på din budget och vilket program du arbetar i och hur djupa dina fickor är kan det även vara id'e att titta på någon av senaste generationens AMD Threadrippers, men då får du, åtminstone i mina ögon, ha rejält djupa fickor. Återkoppla gärna med en budget så blir det lättare att hjälpa dig.

Glhf!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej Estanjoni

Före helgen skrev jag ett långt svar med flertalet länkar till pugetsystems tester för olika typer av mjukvara/hårdvara, dessvärre strax innan jag var redo att posta råkade jag komma åt någon knapp och nollställde hela mitt kommentarsfält (skriver från en platta ) och luften gick ur mig helt, tänkte att det nog fanns andra medlemmar som skulle hjälpa dig. Eftersom du inte angivit någon budget blir min rekommendation top of the line cpu och gpu för avsedda applikationer, intel i9 14900k och nVidia 4090. Beroende på din budget och vilket program du arbetar i och hur djupa dina fickor är kan det även vara id'e att titta på någon av senaste generationens AMD Threadrippers, men då får du, åtminstone i mina ögon, ha rejält djupa fickor. Återkoppla gärna med en budget så blir det lättare att hjälpa dig.

Glhf!

Såg inte detta inlägg förrän nu. Jag ser att detta kan landa på 40-50k och då är det lite väl mycket pengar för mig. Men om jag säger såhär, hur långt kommer man med ett 4070/4070Ti och vad bör man matcha med för hårdvara med nämnda grafikkort? Kan man klara sig på en budget på 20-25k, då ssd och chassi redan är kirrade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Såg inte detta inlägg förrän nu. Jag ser att detta kan landa på 40-50k och då är det lite väl mycket pengar för mig. Men om jag säger såhär, hur långt kommer man med ett 4070/4070Ti och vad bör man matcha med för hårdvara med nämnda grafikkort? Kan man klara sig på en budget på 20-25k, då ssd och chassi redan är kirrade?

Du kan lätt få ett mycket bra system för 20-25kkr. En i7 14700k kostar ca 5000kr, ett 4070 ti runt 10000kr och det ger dig 5-10kkr för "resten". Om jag förstått dig rätt kommer arbete och då främst bild/videoredigering i första hand och gaming i andra. Hade kanske satsat på två ssds, en "liten" som system/disk och en större som projektdisk. Klistrar en länk till ett Puget test, du kan ersätta 13700k med 14700k, 14700k har något bättre prestanda och två extra lågeffekt kärnor vilka hjälper vid flerkärniga applikationer.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/13th-gen-intel-cor...

Glhf!

Permalänk

Funderar på om man inte ska satsa på ett 7900XT istället för en 4070Ti, båda ligger på samma pris.

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att du absolut inte ska sitta på ett AMD kort om du håller på med Adobe och liknande program. Och det kommer från en som sitter på ett 7900 xtx

Visa signatur

Ryzen 1700 @ 3.9ghz | 16GB 2666mhz | Gigabyte GTX 1080 | EVGA 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Funderar på om man inte ska satsa på ett 7900XT istället för en 4070Ti, båda ligger på samma pris.

Skrivet av j3n5:

Rätt säker på att du absolut inte ska sitta på ett AMD kort om du håller på med Adobe och liknande program. Och det kommer från en som sitter på ett 7900 xtx

Vet inte hur 7900XT ligger till men Puget har ett test där 4070ti och 7900XTX är med, 7900XTX är enligt Puget något bättre i Adobe än 4070ti men är ju svårt att uttala sig om hur mycket då det är ett sammanvägt test och jag vet inte vilken metrik de använt sig av. Länkar till testet, scrolla ner lite för att se gpu resultat:

https://www.pugetsystems.com/solutions/video-editing-workstat...

Glhf!