Läsa ut data från disk från en Telia-Digitalbox (DVR)

Permalänk
Medlem

Läsa ut data från disk från en Telia-Digitalbox (DVR)

Jag fick en gammal digitalbox från Telia av min pappa, med önskemålet att läsa ut en TV-serie han spelat in för länge sen. Jag skruvade isär digitalboxen (från Motorola) och tog ur hårddisken, en Toshiba MQ01ABD032V, som tydligen är gjord speciellt för video streaming:

https://storage.toshiba.com/docs/internal-specialty-documents...

Sen satte jag in hårddisken i min hårddisk-docka (StarTech UNIDOCKU33) och anslöt till min Windows 10 desktop. Hårddisken syns inte i Windows Explorer, men däremot i Disk Management och Device Manager. Jag kan inte göra så mycket intressant i Disk Management. På partitionerna är bara "Delete Volume" valbart, och på disken kan jag bara välja "Convert to Dynamic Disk" (som jag inte är säker på vad det betyder). Men under Properties > Events finns ett intressant event:

Device SCSI\Disk&Ven_TOSHIBA&Prod_MQ01ABD032V_-63\6&312728ad&0&000000 was not migrated due to partial or ambiguous match.

Misstänker att detta kan vara förklaringen. Jag har googlat lite på det, men begriper inte felet. Jag har också försökt hitta en drivrutin för disken, men det finns tyvärr inte på Toshibas hemsida, och jag vill inte ladda hem från någon tredjepartssajt. I övrigt känner jag mig ganska hjälplös här. Någon som kan ge något tips om vad man kan göra för att läsa från disken?

Rubrik ska återspegla innehåll.
Permalänk
Medlem
Skrivet av gustaf:

Jag fick en gammal digitalbox från Telia av min pappa, med önskemålet att läsa ut en TV-serie han spelat in för länge sen. Jag skruvade isär digitalboxen (från Motorola) och tog ur hårddisken, en Toshiba MQ01ABD032V, som tydligen är gjord speciellt för video streaming:

Sen satte jag in hårddisken i min hårddisk-docka (StarTech UNIDOCKU33) och anslöt till min Windows 10 desktop. Hårddisken syns inte i Windows Explorer, men däremot i Disk Management och Device Manager. Jag kan inte göra så mycket intressant i Disk Management. På partitionerna är bara "Delete Volume" valbart, och på disken kan jag bara välja "Convert to Dynamic Disk" (som jag inte är säker på vad det betyder). Men under Properties > Events finns ett intressant event:

Device SCSI\Disk&Ven_TOSHIBA&Prod_MQ01ABD032V_-63\6&312728ad&0&000000 was not migrated due to partial or ambiguous match.

Misstänker att detta kan vara förklaringen. Jag har googlat lite på det, men begriper inte felet. Jag har också försökt hitta en drivrutin för disken, men det finns tyvärr inte på Toshibas hemsida, och jag vill inte ladda hem från någon tredjepartssajt. I övrigt känner jag mig ganska hjälplös här. Någon som kan ge något tips om vad man kan göra för att läsa från disken?

Det är nog inte hårdvaran eller drivrutiner som är problemet isf, låter ju som att Windows kan se diskens data, men bara inte förstår sig på vad det nu är för filsystem osv.

Så det handlar nog istället om att luska ut vad det nu kan vara för filsystem osv som tv-boxen använder (hyggligt sannolikt inget som stöds i Windows)... och om det öht är i klartext eller krypterat på något vis.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustaf:

Vad är det för tv-serie? Den kanske går att få tag på.

Permalänk

tror att diskarna som sitter i mediaspelarna till TV är krypterade så det kan vara det kommer inte ihåg om det är någon som knäckt det men beroende på serie kan det vara värt att köpa hårdkopia i stället typ DVD. sen är det inte säker att innehållet finns kvar.

dum fråga men har boxen en usb anslutning och går boxen att starta?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gustaf:

Disken/datan är krypterad eller har ett filsystem som inte är läsbart i Windows. Troligen en kombination av båda.

Mod mode on:
Tänk på att rubriker ska vara tydliga och återspegla innehållet. Det gör forumet mer lättnavigerat och rätt personer hittar fram.
/Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tog ur disken ur vår havererade digitalbox förr några år sedan. Disken var hel, men den var formaterad med ext3 eller ext4 (minns inte exakt vilket ext). Gick inte att läsa informationen på disken då den var krypterad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är nog inte hårdvaran eller drivrutiner som är problemet isf, låter ju som att Windows kan se diskens data, men bara inte förstår sig på vad det nu är för filsystem osv.

Så det handlar nog istället om att luska ut vad det nu kan vara för filsystem osv som tv-boxen använder (hyggligt sannolikt inget som stöds i Windows)... och om det öht är i klartext eller krypterat på något vis.

Jo, misstänker att det inte är NTFS. Hoppas få något tips om program som kan identifiera filsystemet eller ge andra ledtrådar om hårddisken. Andra frågor:

Vad är det för TV-serie? Går den att köpa? Svårt, tror jag:

https://www.imdb.com/title/tt0403783/?ref_=nm_flmg_t_5_dr

Boxen går inte att starta nu, nej, för jag har skruvat isär den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustaf:

Jo, misstänker att det inte är NTFS. Hoppas få något tips om program som kan identifiera filsystemet eller ge andra ledtrådar om hårddisken. Andra frågor:

Vad är det för TV-serie? Går den att köpa? Svårt, tror jag:

https://www.imdb.com/title/tt0403783/?ref_=nm_flmg_t_5_dr

Boxen går inte att starta nu, nej, för jag har skruvat isär den.

https://www.russiandvd.com/the-master-and-margarita-(vladimir...

Borde landa på typ $40 totalt.

Jag har läst boken, det kommer vara en rätt speciell serie

Permalänk
Medlem

Pga kopieringshysterin är sådana diskar krypterade och kan bara spelas upp via samma apparat de spelades in på.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tänk på att rubriker ska vara tydliga och återspegla innehållet. Det gör forumet mer lättnavigerat och rätt personer hittar fram.

Sorry, och tack för du fixade rubriken. Det är hur som helst inte en sån akut situation som det kanske lät som på rubriken. Det vore kul att få fram TV-serien, eftersom den är så obskyr att den antagligen inte går att få tag på (på något lagligt vis i alla fall), men det är ju inte en personlig hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.russiandvd.com/the-master-and-margarita-(vladimir...

Borde landa på typ $40 totalt.

Jag har läst boken, det kommer vara en rätt speciell serie

Wow, tack! Ska titta närmare på detta!

Permalänk

har du möjlighet att skruva ihop boxen och kolla om den startar och kan spela upp serien.

det går säkert att avkoda disken men jag kommer inte ihåg om nyckeln ligger i en del på disken eller i en del av boxen var någon som avkodade på någon defcon conferens för några år sedan men kommer inte ihåg vilken upplaga.

troligtvis någon typ av linux dsitro på boxen så förmodligen ext eller fat format på disken du kan pröva att köra WSL och se om du kan få ut någon mer info den vägen typ fdisk.

har du testat wmic diskdrive kommandot?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Grymt bra serie!
Kommer tyvärr inte ihåg vart jag fick tag på den :/

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Grymt bra serie!
Kommer tyvärr inte ihåg vart jag fick tag på den :/

Rysk DVD går att hitta på flera torrentsajter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustaf:

Från en Linux Live-ISO kan du läsa Ext3/Ext4 Partitioner och sedan skapa en avbild. Beroende på hur det är krypterat så kanske det går att läsa.

Hur man läser ut en avbild från en disk. (annat inlägg på sweclockers)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kanske inte den tekniska lösningen på disken men...

Hittade någon Youtubekanal som promotade den med en massa små trailers

Finns även att köpa på hemsidan som de promotar, för 49 Euro

Amazon.se säljer den här som DVD för 712 kr.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |