Inet vill ej prismatcha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter bra i teorin men då undrar jag vad gränserna ska dras i praktiken när de köper med Swedbanks prisgaranti.

Läser du deras villkor, så är det ganska begränsat när Swedbanks prisgaranti faktiskt gäller.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Läser du deras villkor, så är det ganska begränsat när Swedbanks prisgaranti faktiskt gäller.

Tråkigt men man förstår att många skulle utnyttjat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det en produkt där endast EAN skannas så brukar jag lösa det genom att köpa en ny till det lägre priset och sen returnera den på det gamla kvittot.

Man sparar in pengarna och ÅF slipper att få tillbaka en öppnad produkt. Win/win. Funkar dock inte på alla varor tex telefoner.

När är det endast ENA? När ditt kvitto ej listar något SN eller då produkten ej har SN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcbura:

Jag köpte en Dell 34" Alienware AW3423DWF för fullpriset 12 990kr den 4/12 och såg till min glädje att den var nedsatt till 9 990 kr nu under mellandagsrean. För att slippa skicka en retur på skärmen och beställa hem en ny så frågade jag supporten om det fanns möjlighet att prismatcha. Detta gick inte då det leverantören hade en kampanj? Känns detta rimligt? Har andra varit med om liknande situationer?

Detta är ju så absurt så man tar sig för pannan, varför skall en prisgaranti bara gälla företag, tänk om detsamma även skulle gälla privatannonser såsom här på sweclockers tex. När en säljare annonserar ett RTX 3080 för låt oss säga 6000 kronor 10 dagar innan jul och en annan säljare annonserar ut ett annat RTX 3080 12 dagar senare för 3000 kronor bara för att den säljaren hade möjligheten att köpa ett RTX 3080 på Inets uppesittarkväll dagarna före julafton för det fantastiska priset 2800 plus frakt på 200 kronor som han vill få tillbaka. Skall inte den köparen som köpte ett RTX 3080 för 6000 kronor kunna få tillbaka 3000 kronor från säljaren som sålde sitt RTX 3080 för mindre än två veckor sedan...?

Visst kanske det känns surt att ha köpt något som man kanske har sparat i flera månader för att sedan se att en annan har haft möjligheten att köpa någonting billigare för att sedan sälja produkten vidare för ett långt lägre pris än det man själv betalade för produkten ifråga.

Jag tycker detta har spårat ur nu, varor och tjänster kommer alltid att kunna säljas till ett lägre pris i framtiden men i slutändan är ju frågan om detta är rimligt att hävda att man skall kunna få tillbaka mellanskillnaden för en produkt som en säljare inte har någon möjlighet att råda över...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vad Inet skriver i sina försäljningsvillkor är (bland annat):
"Inet AB har valt att tillämpa öppet köp och ångerrätt i 30 dagar från det att en vara har tagits emot.

En konsument har rätt att öppna och kontrollera varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om konsumenten är nöjd med varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan förbehåller sig Inet AB rätt att göra ett värdeminskningsavdrag på det belopp som ska återbetalas till konsumenten."

Inets villkor, så som de skrivits, är dock inte helt i linje med svensk lagstiftning (vad gäller ångerrätt).

Det är om det skett en värdeminskning till följd av att kunden använt varan utöver vad som krävs för att kontrollera varans egenskaper och funktion, och detta orsakat en värdeminskning, som Inet kan kräva ersättning. Kunden har rätt att kontrollera varans egenskaper och funktion, även om det leder till en värdeminskning, utan att Inet kan kräva ersättning för det.

Däremot har man inte rätt att kontrollera varan på ett värdeminskande sätt om det går att kontrollera den utan värdeminskning (det blir då användande utöver vad som krävs för att kontrollera varans egenskaper och funktion). Sannolikt det vad Inet egentligen menar (och jag tror och hoppas, baserat på mina egna mycket goda erfarenheter av Inets kundservice, att det är så de skulle agera i praktiken).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Känns ju som att inet bara kan köra en ånger-retur utan att du behöver skicka tillbaka skärmen och sen lägga den du har som en ny beställning...

Låter ju bara dumt att du ska returnera en använd skärm på öppet köp för att inet sedan ska skicka ut en helt ny till dig till det nya priset.. Det förlorar ju alla på.

Hur som helst, för 3k hade jag gjort en retur.

Skrivet av persson_orka:

Hade samma problem med Inet för några månader sedan, köpte något som efter ca 1 vecka var typ 500 kr billigare, fick göra en retur på den gamla och köpt ett nytt likadant. Fick mitt nya, skickade tillbaka det gamla och efter några dagar fick jag pengarna för det första köpet tillbaka.

Fattar inte varför man inte bara ger mellanskillnaden, det skulle alla tjäna på.

Skrivet av LeonHart:

Det borde vara krav att lösa det utan att det ska skickas varor fram och tillbaka helt i onödan. Snacka om onödig miljöpåverkan.

Om det nu var så att allt man behövde göra för att få en produkt till det nya lägre priset var att man skickade ett mail till företaget man köpte den av så skulle fler göra det (och man kommer även göra det för lägre summor), att göra det omständigt innebär alltså att färre gör det. Om att ge mellanskillnaden innebär en förlust eller en lägre vinst för företaget (oberoende om det är en kampanj eller vanlig säkning av priset), så kommer företaget inte göra det lätt för kunderna att utnyttja det.

Permalänk
Skrivet av Razzz:

När är det endast ENA? När ditt kvitto ej listar något SN eller då produkten ej har SN?

Typ alla varor som inte går avaktivera på distans.

Telefoner/surfplattor men även de flesta Apple tillbehör brukar skannas utöver EAN.

Permalänk
Medlem

Du väljer alltså att mellan black friday och mellandagsrean att gå och köpa en sådan vara till fullpris, för att därefter gnälla när det kommer rea som ett brev på posten?

Inte lätt att vara handlare idag 🤔

Din enda fråga till inet bör vara:

"innan jag nyttjar distansköplagen och skickar tillbaka skärmen för att köpa den till ert lägre rabatterade pris så tänkte jag fråga om ni kan applicera rabatten på den skärm jag redan har" - därifrån får du acceptera svaret du får.

Permalänk

Risken är att fria returer upphör om det sätts i system att ångra köp och beställa igen om produkten blir billigare. För småbelopp är det inte värt besväret, men jag förstår köparens perspektiv när det är 3000 kr.

Det kostar Inet pengar med returfrakten, hantering av paket efter ankomst, återbetalning och lägga upp den på hemsidan med reducerat pris. För dem finns det incitament att åtminstone återbetala viss del av 3000 kr i pengar eller tillgogokvitto.

Elgiganten gör det här föredömligt. När vi köpte ny teve var den på kampanj ett par veckor senare. Vi åkte till butiken, visade kvitto och deras annons. Säljaren såg inte överlycklig ut men vi fick 2000 kr tillbaka utan problem.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz:

Jag är med på tankesättet men faktbolaget kommer köra sträckan ändå. Detta är den stora "posten" på miljön om det är det du tänker på? Arument att man använder tejp, eventuell kartong, etikett, el för maskiner osv som påverkar miljön är ju korrekta men inte den avögrande biten för miljön? Missar jag något?

Med tanke på de klagomål som finns kring detta när det gäller klädbranschen där saker skickas fram och tillbaka så skulle jag helt klart säga att du missar något. Främst missar du vikt, om man helt plötsligt ska köra runt på 10% mer vikt hela tiden i alla leveranser så kommer detta helt klart att få en påverkan.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså på riktigt? Har folk ingen skam i kroppen? Hur kan man hänge sig åt sådan rättshaverism?
Har man råd att köpa en skärm för 13000:- så har man råd att ha lite heder också.
Det som är riktigt skrämmande här är ju hur det hela avhandlas som om det vore en självklarhet att kräva pengar på detta viset och att det på något vis ses som att det är butiken som brister.
Är det bara jag som avviker här?

Jag ser det precis tvärtom. Inet har en policy som tillåter det här och du börjar prata om att man inte har någon heder om man nyttjar de möjligheter som butiken själv har satt upp.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Alltså på riktigt? Har folk ingen skam i kroppen? Hur kan man hänge sig åt sådan rättshaverism?
Har man råd att köpa en skärm för 13000:- så har man råd att ha lite heder också.
Det som är riktigt skrämmande här är ju hur det hela avhandlas som om det vore en självklarhet att kräva pengar på detta viset och att det på något vis ses som att det är butiken som brister.
Är det bara jag som avviker här?

Det kan också röra sig om en person som sparat i flera år för att kunna köpa en skärm hen ska ha i många år framöver. Som då kanske valt bort annat för att kunna köpa just den där skärmen. Att köpa en produkt för mycket pengar betyder inte att man har råd att avstå flera tusen kronor ifall chansen ges. Ifall Inet inte vill erbjuda öppet köp på riktigt så får de väl kolla vilka produkter som inte sålts den senaste månaden innan priset sänks. Inet är inget offer i denna situation.

Permalänk
Medlem

3000 spänns skillnad, då hade jag fan bemödat mig att skicka tillbaka den ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka den bara, hade jag gjort!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Lärde mig detta igår:

https://www.swedbank.se/privat/kort/forsakringar-pa-ditt-kort...

”Gäller för samtliga våra betal- och kreditkort”

”Prisgaranti - prisskydd

Få ersättning för mellanskillnaden om du hittar en vara till lägre ordinarie pris. Prisskyddet, som gäller 90 dagar, gäller för de flesta varor som är avsedda för privat bruk. Prisskillnad minst 300 kr.”

Nyckelordet här är ordinarie pris. Det gäller alltså inte om du sedan hittar samma produkt på rea inom 90 dagar från inköp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Marginalerna i elektronikbranschen är väldigt mycket lägre än så. Det är kablar och liknande där de har riktigt bra marginal, i princip inget annat. Stora kampanjer är som jag förstått i princip alltid rabatterade av tillverkaren.

Kablar har de flera hundra procent på, det gäller för övrigt alla billigare produkter, t.ex skärmskydd och skal samma där flera hundra procent.
Du skulle se rabatterna på kablar storförbrukare får på t.ex Ahlsell. 😅

50% marginal är vad de måste ha på elektronik för att kunna täcka löner, avgifter, lokalhyra, markhyra, fordon och lager etc.
Ingen butik överlever utan att ha 50% förutom matbutiker som ofta har 40% men de har större omsättning som täcker upp de där 10 procenten.

Det låter kanske mycket att köpa in en TV för 15000 och sälja den för 30000, men om du zoomar ut till helikoptervy så är det väldigt lite pengar man tjänar per såld vara efter allt är betalat.
Större rabatter är som du säger prissänkta från deras leverantör, antingen grossisten eller tillverkaren sänker sitt pris för att bli av med den utgående produkten från sitt lager.
De största tillverkarna har bägge leden själva, tillverkare och grossist och ökar sina marginaler på så sätt, butikerna hamnar alltid i kläm då de är sista steget innan konsument och har väldigt svårt att göra något åt det.

Elgiganten/Webhallen, Inet/ agerar gross och butik, säkerligen Power också, då kan de sänka priset under 50% marginal i butik för de får del av grossistens påslag.
Det är anledningen till att små butiker har fått stänga sin verksamhet, de kan inte slåss på samma villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså på riktigt? Har folk ingen skam i kroppen? Hur kan man hänge sig åt sådan rättshaverism?
Har man råd att köpa en skärm för 13000:- så har man råd att ha lite heder också.
Det som är riktigt skrämmande här är ju hur det hela avhandlas som om det vore en självklarhet att kräva pengar på detta viset och att det på något vis ses som att det är butiken som brister.
Är det bara jag som avviker här?

Det är ju ingen som kommer tacka dig för att du väljer att inte utnyttja situationen, har butiken 30 dagars returrätt så är det ju något man räknat med i budgeten att folk kommer skicka tillbaka om man har en rea inom 30 dagar efter någons köp.

Är den däremot använd mer än 5 timmar när den skickas tillbaka så ska det självklart till ett prisavdrag för det.

Permalänk
Medlem

Är väl bara skicka tillbaka om de inte vill matcha och köpa den igen? De är ju fri retur så förstår inte riktigt problemet, jag kan förstå att Inet inte vill ta ur egen ficka, billigare lösning för dem med att du får köpa om och returnera om det är agent eller så som står för rabatten.

Om de inte är så att du öppnat och använt förstås och då får du ju fundera om de är värt ta avräkningen för värdeminskningen , den borde väl gissningsvis ligga runt 500-1500 kr så du går ju ändå iaf 1500 plus då i sämsta fall (förutsatt det inte saknas kartong o så då då blir det ju klart svårare), resten får väl vara en lärpeng då att inte köpa saker med höga marginaler i alla led mellan de två största reorna på året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz:

Börjar hetta till i tråden så vill först förklara för dig att jag inte är "jag har rätt du har fel". Jag är helt öppen för andra tankebanor om jag ser argumenten. No hard feelings så att säga Bevismaterial

Trådskaparen har nog bara lagt fram rubriken lite klumpigt. Som jag förstått det så var målet med att kontakta Inet - och få mellanskillnaden tillbaka en smidigare lösning för båda parter, enligt trådskparen, då skärmen fortfarande var under de 14 dagar som råder för distansvatalslagen. Det är konsumentens rättigheter. Nyttjas detta ej så finns det inga argument att behålla denna lag (som är bra för oss i långa loppet, det är vi nog överrens om och sen blev det en sämre lösning. Hade Inet sett stora potentiala returer pga denna kampanj hade det aldrig blivit en kampanjs. De har tittat på detta och var fullt medvetna om "risken".

Vem ska trådskaparen känna skuld mot?
- Inet som tvingas sälja skärmen som "fyndvara" med förmodad +-0 affär?
Att det görs en tråd om det (med klumpig rubrik så det låter som att det är krav på att det ska prismatchas men läser man innehållet så tolkar jag det som att trådskaparen ville väl)?
- Mig som aktieägare i Creades AB? (Jag ger OK på detta med grund på att bruttovinsten låg på 157 miljoner, kring 13%).

Det jag försöker säga att är att ingen är av parterna är sur på den andra. Inets support kunde helt enkelt ej ordna lösningen som trådskaparen föreslog. Trådskaparen är mer förvånad över att de inte kunde lösa det, i brist på kunskap om hur det går till i kanalen. Båda parter med väl medevetna om vad som kommer hända?

Argumentet att "har man råd med det ena så har man råd med det andra" har jag svårt för. Vi vet inget om trådskaparens finansiella situation? Kanske har det sparats i flera månader, år, för att ändligen byta skärm. Kanske just för att trådskaparen tankesätt är att det är värt att skicka tillbaka skärmen - och beställa en ny, dvs vara utan skärm ett tag, som gör at trådskaparen kan köpa en skärm. Man slänger inte med pengarna hur som helst?

157miljoner? Trodde ebit låg på 43miljoner och marginalerna bortblåsta.

Creades lämnar inte mycket i sin rapport förutom att dem värderar sin andel(77%) till 262miljoner, lite väl billigt isåfall?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Typ alla varor som inte går avaktivera på distans.

Telefoner/surfplattor men även de flesta Apple tillbehör brukar skannas utöver EAN.

Men serienummer finns ju på allt möjligt? T ex kommer jag ihåg att det var någon tråd här på forumet där ett begagnat grafikkort inte matchade säljarens uppgifter för att den första köparen hade blandat ihop kvittona eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kablar har de flera hundra procent på, det gäller för övrigt alla billigare produkter, t.ex skärmskydd och skal samma där flera hundra procent.
Du skulle se rabatterna på kablar storförbrukare får på t.ex Ahlsell. 😅

50% marginal är vad de måste ha på elektronik för att kunna täcka löner, avgifter, lokalhyra, markhyra, fordon och lager etc.
Ingen butik överlever utan att ha 50% förutom matbutiker som ofta har 40% men de har större omsättning som täcker upp de där 10 procenten.

Det låter kanske mycket att köpa in en TV för 15000 och sälja den för 30000, men om du zoomar ut till helikoptervy så är det väldigt lite pengar man tjänar per såld vara efter allt är betalat.
Större rabatter är som du säger prissänkta från deras leverantör, antingen grossisten eller tillverkaren sänker sitt pris för att bli av med den utgående produkten från sitt lager.
De största tillverkarna har bägge leden själva, tillverkare och grossist och ökar sina marginaler på så sätt, butikerna hamnar alltid i kläm då de är sista steget innan konsument och har väldigt svårt att göra något åt det.

Elgiganten/Webhallen, Inet/ agerar gross och butik, säkerligen Power också, då kan de sänka priset under 50% marginal i butik för de får del av grossistens påslag.
Det är anledningen till att små butiker har fått stänga sin verksamhet, de kan inte slåss på samma villkor.

Ja, kablar och sådana "tillbehör" är det väldigt bra marginal på. Jag har hört inköpspriset på kablar från Deltaco som de vanliga datorbutikerna får. Hantverkare och installatörer får givetvis väldigt mycket lägre priser på grund av mängdrabatter. Finns givetvis andra kategorier som vitvaror och vissa hushållsmaskiner etc. där marginalerna säkerligen kan vara betydligt högre än elekronik, särskilt på de dyrare varumärkena.

Har du någon källa på dina 50% marginal på elekronik? Det matchar nämligen ingenting jag hört eller läst, och det låter mest som att du spekulerar fritt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, kablar och sådana "tillbehör" är det väldigt bra marginal på. Jag har hört inköpspriset på kablar från Deltaco som de vanliga datorbutikerna får. Hantverkare och installatörer får givetvis väldigt mycket lägre priser på grund av mängdrabatter. Finns givetvis andra kategorier som vitvaror och vissa hushållsmaskiner etc. där marginalerna säkerligen kan vara betydligt högre än elekronik, särskilt på de dyrare varumärkena.

Har du någon källa på dina 50% marginal på elekronik? Det matchar nämligen ingenting jag hört eller läst, och det låter mest som att du spekulerar fritt.

Det är säkert ca 50% brutto men när du drar av lager etc så landar det runt 2-5% "netto"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Lärde mig detta igår:

https://www.swedbank.se/privat/kort/forsakringar-pa-ditt-kort...

”Gäller för samtliga våra betal- och kreditkort”

”Prisgaranti - prisskydd

Få ersättning för mellanskillnaden om du hittar en vara till lägre ordinarie pris. Prisskyddet, som gäller 90 dagar, gäller för de flesta varor som är avsedda för privat bruk. Prisskillnad minst 300 kr.”

Nu rör det sig väl inte om ordinarie pris eftersom det är rea?

Permalänk
Skrivet av Razzz:

Trådskaparen har nog bara lagt fram rubriken lite klumpigt. Som jag förstått det så var målet med att kontakta Inet - och få mellanskillnaden tillbaka en smidigare lösning för båda parter, enligt trådskparen, då skärmen fortfarande var under de 14 dagar som råder för distansvatalslagen. Det är konsumentens rättigheter. Nyttjas detta ej så finns det inga argument att behålla denna lag (som är bra för oss i långa loppet, det är vi nog överrens om och sen blev det en sämre lösning. Hade Inet sett stora potentiala returer pga denna kampanj hade det aldrig blivit en kampanjs. De har tittat på detta och var fullt medvetna om "risken".

Hur är du så säker på att det faller inom de 14 dagarna för distansavtalslagen och inte Inets egna "Öppet köp" villkor? Nu spelar det ingen större roll men jag kan inte se någon grund för det, eller så fick jag totalt hjärnsläpp efter julen.

Själv tycker jag många ÅF är för förlåtande i sina hanteringar av "Öppen köp" och hoppas Inet tar ut en avgift för värdeminskning om OP skickar tillbaka skärmen förutsatt att den har varit använd mer än några timmar. Väldigt få vill köpa en så dyr skärm som redan returnerats en gång utan en betydlig prissänkning så Inet får annars ta den förlusten ur egen ficka. Samtidigt tycker jag inte OP gör fel om de väljer att returnera och köpa skärmen på nytt till kampanjpris då det är Inet själva som satt sina villkor för öppet köp.

Permalänk
Skrivet av Crustlust:

Hur är du så säker på att det faller inom de 14 dagarna för distansavtalslagen och inte Inets egna "Öppet köp" villkor? Nu spelar det ingen större roll men jag kan inte se någon grund för det, eller så fick jag totalt hjärnsläpp efter julen.

Själv tycker jag många ÅF är för förlåtande i sina hanteringar av "Öppen köp" och hoppas Inet tar ut en avgift för värdeminskning om OP skickar tillbaka skärmen förutsatt att den har varit använd mer än några timmar. Väldigt få vill köpa en så dyr skärm som redan returnerats en gång utan en betydlig prissänkning så Inet får annars ta den förlusten ur egen ficka. Samtidigt tycker jag inte OP gör fel om de väljer att returnera och köpa skärmen på nytt till kampanjpris då det är Inet själva som satt sina villkor för öppet köp.

Du hoppas att inet ska ta ut en avgift? Hur tänker du här? Du kanske inte tänkt på att det finns de som köpt och upptäcker att det inte är kompatibelt eller fungerar med övrig hårdvara med övrig hårdvara? Ska då inet då ta en avgift för det? De kan ta ut i förhand Mensa måste de höja priserna. Dina idéer verkar knasiga och inget som inet eller någon annan år kommer kunna tillämpa då köparen har lagen på sin sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du hoppas att inet ska ta ut en avgift? Hur tänker du här? Du kanske inte tänkt på att det finns de som köpt och upptäcker att det inte är kompatibelt eller fungerar med övrig hårdvara med övrig hårdvara? Ska då inet då ta en avgift för det? De kan ta ut i förhand Mensa måste de höja priserna. Dina idéer verkar knasiga och inget som inet eller någon annan år kommer kunna tillämpa då köparen har lagen på sin sida.

Jag kan inte tolka TS inlägg på något annat sätt än att de 14 dagar som distansköpslagen innebär har fallit ut. Därav handlar det om öppet köp. Förutsatt att skärmen nu inte tog över en vecka på sig att levereras (köptes den 4e, normal leveranstid ~2-3 dagar. Så den 7e har TS hämtat ut paketet. Därefter påbörjas de 14 dagarna - som då löper ut den 21a december).

Alltså bör det handla om Öppet köp - inte någon ångerrätt. Öppet köp regleras inte i lagen och är fritt fram för butiken i fråga att välja egna regler för. Men då TS inte valt att kommentera inlägget själv så får vi andra helt enkelt fortsätta spekulera - något som är ett vanligt förekommande i liknande trådar

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Hur är du så säker på att det faller inom de 14 dagarna för distansavtalslagen

Poäng.

Permalänk
Medlem

Jag blir skrämd av den konsekvenslösa egoistiska moralen som visar sig här. Blir arg på riktigt. Detta drabbar oss med moral. Vi får produkter som era omoraliska fingrar pillat på, tuffare villkor och högre priser. Hur ska man kunna driva en business om kunderna är bortskämda "privileged and entitled" egoister?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag blir skrämd av den konsekvenslösa egoistiska moralen som visar sig här. Blir arg på riktigt. Detta drabbar oss med moral. Vi får produkter som era omoraliska fingrar pillat på, tuffare villkor och högre priser. Hur ska man kunna driva en business om kunderna är bortskämda "privileged and entitled" egoister?

Själv blir jag livräddd för alla dessa moraliserande, självgoda typer som alltid skall diktera för alla andra hur saker och ting minsann skall skötas och hanteras.Om man genom att utnyttja möjligheten till öppet köp och därav kan tjäna 3000:- på manövern ifråga så är det väl bara att köra. Fattar inte resonemanget att man ska gå och tycka synd om handlarna?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst vissa inlägg i tråden vill jag avskaffa ångerrätten helt. Missbruk borde beivras, exakt. Köper man en vara för x kr så är det bytet genomfört. Garanti- och reklamationsrätt räcker.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz