Spärra mobil som man har köpt från nån annan

Permalänk
Medlem

Spärra mobil som man har köpt från nån annan

Hej,
Jag köpte en mobil på Blocket men har tappat bort den när jag var ute och festade, kan man spärra en mobil som man har köpt från nån annan? Jag har originalkvittot, mobilen är köpt från Comviq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trepqa89:

Hej,
Jag köpte en mobil på Blocket men har tappat bort den när jag var ute och festade, kan man spärra en mobil som man har köpt från nån annan? Jag har originalkvittot, mobilen är köpt från Comviq.

Så länge du gör en polisanmälan så kan du sedan kontakta din operatör och be de spärra telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för telefon och om du kopplat den till appleID eller Google-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Beror på vad det är för telefon och om du kopplat den till appleID eller Google-konto.

Du kan spärra den från att kunna användas med SIM-kort via din operatör, det var det jag trodde TS pratade om

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vem som köpte den från början bör vara oväsentligt så länge du kan bevisa ägande idag. Precis som @jnsson skriver så krävs polisanmälan för att operatörerna ska spärra IMEI. Detta påverkar dock bara telefonens förmåga att koppla upp sig mot operatörernas mobilmaster. Påverkar således inget i själva telefonens innehåll.

Både iOS och Android har "hitta min telefon"-tjänster dock, där man leta reda på telefonen samt spärra den från att användas (det sistnämnda funkar åtminstone på iOS, vet ej om Android).

För iOS: https://www.icloud.com/find

För Android: https://myaccount.google.com/intro/find-your-phone?hl=sv

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vem som köpte den från början bör vara oväsentligt så länge du kan bevisa ägande idag. Precis som @jnsson skriver så krävs polisanmälan för att operatörerna ska spärra IMEI. Detta påverkar dock bara telefonens förmåga att koppla upp sig mot operatörernas mobilmaster. Påverkar således inget i själva telefonens innehåll.

Både iOS och Android har "hitta min telefon"-tjänster dock, där man leta reda på telefonen samt spärra den från att användas (det sistnämnda funkar åtminstone på iOS, vet ej om Android).

För iOS: https://www.icloud.com/find

För Android: https://myaccount.google.com/intro/find-your-phone?hl=sv

Android har likande. Google Factory Reset Protection heter det. Går också att nollställas på distans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nolltställt mobilen på distans så jag hoppas allting är raderat nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så länge du gör en polisanmälan så kan du sedan kontakta din operatör och be de spärra telefonen

Även om jag är inte första ägare till telefonen?
Den beställdes av nån annan från Comviq.

Permalänk
Medlem

IMEI-nummer borde man väl ändå kunna spärra fortfarande?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trepqa89:

Även om jag är inte första ägare till telefonen?
Den beställdes av nån annan från Comviq.

Ja, det spelar ingen roll. Har du kvitto också så är det ännu bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

IMEI-nummer borde man väl ändå kunna spärra fortfarande?

Stämmer, och det är det jag pratar om

Visa signatur