Är DVD bättre kvalitet än streaming?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lehto:

En sak är säker iaf, vill man ha schysst kvalité så är det bara att bojkotta streaming...
Har slutat streama film, det är alldeles för dåligt ljud och usel bildkvalité.

Synd. Jag kan förstå argumentet om ljudkvaliteten då det fallit mellan stolarna med streaming. Okomprimerat flerkanalsljud är något som kräver fysisk media. Inte så att streaming och ljud är dåligt. Mer att det landar inom begreppet adekvat. Adekvat för en hyfsad soundbar, hörlurar och inbyggt ljud i TV:n. Men inte för den som har högre ambitioner med ljudet.

Bildkvaliteten i modern streaming däremot är mycket bra. Upplever man inte detta har man rent krasst gjort någonting fel och dragit en slutsats baserat på dessa misstag. Misstagen kan vara valet av tjänst, valet av material för jämförelse och rent tekniskt misstag, likt att försöka bedöma kvaliteten på vad man får i en webbläsare, snarare än i en erkänt funktionell klient, likt Apple TV eller Nvidia Shield.

Jag håller UHD/BD som den optimala nivån – för reguljära konsumenter – och spelfilmer. Streaming är generellt inte exakt där. Men ofta inte långt ifrån och i fallet som streaming-specifika TV-serier – som idag håller spelfilmsnivå i teknisk produktionskvalitet – finns inte alltid en UHD-BD-utgåva att jämföra med.

Det är också skillnad på streaming och streaming. Jämför man man med provinsiell streaming, likt lokala nordiska tjänster, är de generellt inriktade på att så bekvämt och så billigt som möjligt serva folk som inte riktigt bryr sig om eller förstår sig på bildkvalitet.

Internationella tjänster, Netflix och AppleTV (både serier och hyrda/köpta filmer) är de jag har mest erfarenhet av. Det är att pausa och i detalj syna bilden för att leta efter skillnader mot UHD-BD-utgåvan. Ja, det kan synas, särskilt om man vet vad man ska leta efter. Där blir det mest en fråga om tillgänglighet, bekvämlighet och prisnivån. En månad på Netflix premium kostar ju som en enda UHD-BD-skiva.

Permalänk
Medlem

Vi kan väl alla vara eniga om att DVD borde dött sotdöden när folk lämnade 32" HD-ready TV-apparater bakom sig. Tyvärr slog ju inte Blu-Ray igenom lika brett, orsakerna till det kan diskuteras men kanske inte här. Påminner lite om VHS som borde fått lämna över till SVHS senast kring 1990, men var alldeles för dyr - något blurayspelare inte var kring 2010, och då var streamingen ännu fortfarande rätt dålig. (men, folk piratade väl istället för att köpa blu-ray antar jag).

(Jag gick igenom ett par flyttlådor gamla videoband, från 1982-2005 ca, och kan konstatera att skillnaden mellan VHS och SVHS är ännu större idag än det var förr på en CRT. VHS ser helt enkelt rejält sopigt ut på en 32" full-hd-tv, medan SVHS faktiskt ser rätt ok ut. Inte som DVD, men tillräckligt bra för att man inte ska bli alltför sur; sedan var ju SVHS ofta inspelat på dyrare och bättre band också som kan tänkas hålla bättre 20-30 år senare, jag spelade dock in en del SVHS på VHS-band och de var tämligen OK fortfarande)

Streaming, speciellt i lite lägre bitrate, har ett problem som jag stör mig på - bitraten är ofta alldeles för låg i mörka partier, det slipper man på en bra kodad DVD.

Optisk skiv-vän som jag är skulle jag f.ö gärna se en del gamla DVD-releaser, med råmaterial som bara finns i SD-upplösning, får en bluray- eller streamingrelease i åtminstone 720p, vettig bitrate och bättre kodek. Nåja, ju går jag off topic antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Där hade den där icke-existerande men högst önskvärda funktionen om vad som är tekniskt begränsat på den aktuella klienten varit behjälpligt. Finns så klart också andra förklaringar som urvalet på det material man bedömde men också sådant som bildinställningar.

Överlag när det är icke-specificerat missnöje med streaming, utan mer uppfattningen ”...det blir dåligt...” är att det just försöks med diverse webbläsare eller hackade appar på en dator med okända egenskaper i övrigt.

Det omvända, när någon pekar ut hur väl streaming fungerar och hur bra bild kvaliteten som uppnås, då sitter personen typiskt med en erkänd klienthårdvara likt AppleTV eller Nvidia Shield men också den inbyggda klienten i en modern TV.

Tja, jag känner personligen att jag inte ska behöva köpa ännu en sak att stoppa i TV-bänken för att det ska fungera ordentligt när andra tjänster fungerar hur bra som helst. Appen i TVn är som sagt precis lika dålig så Prime får vara för min del, även om utbudet skulle bli bättre.

Nu verkar appen för windows finnas igen. Märkligt. Spelar som sagt ingen roll i dagsläget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

DVD, what year is it? Men ja, all streaming lär vara bättre än DVD-utgåvorna i bildkvalitet.

Finns bara en utgåva to rule them all!
https://www.senses.se/wp-content/uploads/2020/12/sagan-om-ringen-box-uhd4k-recension-senses.jpg

Fy fan 1 2 3 vad fint.