[Köpråd] Ny skärm eller ny skärm/docka

Permalänk
Medlem

[Köpråd] Ny skärm eller ny skärm/docka

Bakgrund
Sitter just nu med två 32" skärmar, (2560x1440p) och ett Asus TUF 3070ti-kort
1. Acer XZ321QU
2. Lenova C32q-20

Första skärmen börjar bli till åren, ibland blir den svart och "startar om". Samt att den klarar bara 60Hz numera och inte 144Hz längre. Spelar en hel del, men jobbar även mkt hemma. Därav köpte jag den andra skärmen, för att få mera yta för jobbet(mkt excel/pdf/word).

Mkt nöjd med arbetsytan, dock är det dags att byta ut första skärmen.

Behov

• Har testat att spela med ultrawide, men gillade det inte. Så mitt behov är en 16:9-format för spelandet.

• Gillar den fysiska höjden med en 32"-skärm. Hur man kan lättare kan läsa helsidor i dokument, samt excel-filer med många rader.

• Har inga problem med att spela med "endast" 60Hz, samt spelar sällan med de högsta grafikutställningarna.
    Mkt Dayz, lite Destiny 2 och väntar på att Rooted ska släpas.

• Min fru jobbar även hemma ibland och brukar låna min första skärm. Hon har inte möjlighet att koppla in två externa skärmar på sin dator (saknas portar).

Frågor

1. Finns det någon vettig skärm med de fysiska måtten av två 32", som ett 3070ti skulle klara av? Man ska kunna dela upp skärmen, så man bara spelar på den ena halvan? (Tvivlar på det med budgeten)

2. Vilken paneltyp borde jag välja isånafall, med tanke på mitt kontorsarbete innebär en del statiska bilder?

3. Eller ska jag behålla min nuvarande uppsättning och bara byta första skärmen mot något nyare, för spel och kontorsarbete. Samt skaffa en docka för min bättre hälfts dator?

4. Byta första skärmen mot en 42" 4k, samt skaffa docka?

Budget
15k

Mottar gärna tips på skärmar, samt docka som för dessa.

Rubrik
Permalänk

Tar lite tid att vänja sig att spela på en ultrawide, och det kommer från en grym fps spelare dvs jag. Men man vänjer sig det är rätt nice faktiskt. Tar bara lite tid att vänja sig, men sedan älskar man det.

Tycker du ska slå till på https://www.proshop.se/Skaerm/34-Dell-Alienware-AW3423DWF-344...

Annars kan du vänta en månad för det kommer komma ut massa nya skärmar nu.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tar lite tid att vänja sig att spela på en ultrawide, och det kommer från en grym fps spelare dvs jag. Men man vänjer sig det är rätt nice faktiskt. Tar bara lite tid att vänja sig, men sedan älskar man det.

Tycker du ska slå till på https://www.proshop.se/Skaerm/34-Dell-Alienware-AW3423DWF-344...

Annars kan du vänta en månad för det kommer komma ut massa nya skärmar nu.

Testade en 34" ultrawide under 1 år, men jag gillade det inte för spel. Däremot för arbete, så var det bättre.
Det är just kombinationen arbete och spel, som gör att jag tycker 32" varit ett bra alternativ.