Permalänk
Medlem

Kalibrering av datorskärm med Spyder5

Jag hade aldrig några problem med att kalibrera min BenQ skärm när jag använde min gamla ASUS Essentio
men sedan jag skaffade min nya dator har jag bara lyckats en gång.
Jag använder inställningar enligt rekommendationerna här:
https://imagescience.com.au/knowledge/calibrating-benq-sw-mon...
Jag har följande utrustning:
Dator: Lenovo Legion T5 261A37
Grafikkort: NVIDIA Geforce RTX 3060
Skärm: BenQ SW 2700
Kalibrator: Spyder5

Fick råd att koppla ifrån grafikkortet från datorn och sedan koppla det till datorn gen men det hjälpte inte.
Jag vet att Spyder5 är gammal men jag vill inte uppgradera den innan jag vet att en nyare kalibrator skulle fungera.
Skärmen är inte heller så ny men fungerar bra annars.

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte fungerar då?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Hej solomon!
När jag kalibrerar står det att programmet inte har kunnat nå värmemålet. I praktiken får bilderna en lila ton när man skriver ut på papper. Det syns in på skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Överlag är det alltid en utmaning att gå från skärm–>skrivare. Många länkar i den kedjan. Ifall utskriften är lila är det kanske skrivaren du bör titta på? Beror ju förstås på hur lila den är. Men om det är lila hinna över bilden som inte syns på skärmen: kolla skrivaren.

Generellt är de äldre Spyder-mätarna ökända för att de blir sämre med tiden pga av att färgfiltren är av cellofan och helt enkelt degraderas med tiden.

Nu är BenQ SW 2700 en rätt bra skärm. Den kanske inte är superkorrekt, särskilt om den gått i något år. Men väl tillräcklig bra från fabrik för att de färgfel som finns mer är en variation i nyanser, inte att den är extremt gröngul till exempel. Där kan man ta en sanity check och ifall skärmen fabriksinställd i aktuell färgläge (och inga icc-profiler i systemet) visuellt ligger närmare målet medan det man åstadkommer med spydern tar en längre bort från målet: då kanske man ska låta spydern vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Överlag är det alltid en utmaning att gå från skärm–>skrivare. Många länkar i den kedjan. Ifall utskriften är lila är det kanske skrivaren du bör titta på? Beror ju förstås på hur lila den är. Men om det är lila hinna över bilden som inte syns på skärmen: kolla skrivaren.

Generellt är de äldre Spyder-mätarna ökända för att de blir sämre med tiden pga av att färgfiltren är av cellofan och helt enkelt degraderas med tiden.

Nu är BenQ SW 2700 en rätt bra skärm. Den kanske inte är superkorrekt, särskilt om den gått i något år. Men väl tillräcklig bra från fabrik för att de färgfel som finns mer är en variation i nyanser, inte att den är extremt gröngul till exempel. Där kan man ta en sanity check och ifall skärmen fabriksinställd i aktuell färgläge (och inga icc-profiler i systemet) visuellt ligger närmare målet medan det man åstadkommer med spydern tar en längre bort från målet: då kanske man ska låta spydern vara.

Vilka färgkalibrerare kan du reka idag för privatbruk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Överlag är det alltid en utmaning att gå från skärm–>skrivare. Många länkar i den kedjan. Ifall utskriften är lila är det kanske skrivaren du bör titta på? Beror ju förstås på hur lila den är. Men om det är lila hinna över bilden som inte syns på skärmen: kolla skrivaren.

Generellt är de äldre Spyder-mätarna ökända för att de blir sämre med tiden pga av att färgfiltren är av cellofan och helt enkelt degraderas med tiden.

Nu är BenQ SW 2700 en rätt bra skärm. Den kanske inte är superkorrekt, särskilt om den gått i något år. Men väl tillräcklig bra från fabrik för att de färgfel som finns mer är en variation i nyanser, inte att den är extremt gröngul till exempel. Där kan man ta en sanity check och ifall skärmen fabriksinställd i aktuell färgläge (och inga icc-profiler i systemet) visuellt ligger närmare målet medan det man åstadkommer med spydern tar en längre bort från målet: då kanske man ska låta spydern vara.

Tack Laxpudding!
Bra tipps att jämföra Spyder-profil med ingen profil alls. Sedan är det kanske tid att byta ut Spyder 5.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinkefing:

Vilka färgkalibrerare kan du reka idag för privatbruk?

i1 Display Pro aka ID3 är goto-produkten sedan många år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

i1 Display Pro aka ID3 är goto-produkten sedan många år tillbaka.

Tack är det värt att köpa en sådan till min Eizo EV2750?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinkefing:

Tack är det värt att köpa en sådan till min Eizo EV2750?

Det där med vad som är "värt"...

ID3/i1 Display Pro är den mätare som hållit måttet i många år nu. Så vill man ha koll och fördjupa sig i ämnet är det produkten där priset fortfarande är hyfsat lågt i förhållande till den kvalitet och pålitlighet den erbjuder. Det blir snabbt väldigt mycket dyrare att öka precisionen till en nivå som går bortom en inbiten hobby- eller prosumentnivå.