Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepziz:

Wow låter som en utroligt grym PC. Tusen tack. Om det inte för mycket att kräva, vill du vänligen förklara tanken bakom vartenda komponent, även om det är möjligt att uppgradera vissa komponenter? Det sidstnämnda är inte jätte viktigt som utgångspunkt, men vill hjälpa med att övertyga min sambo om att vi sparat pengar i framtiden.

okej
CPU: AMD 7800X3D är den bästa och mest effektiva spelprocessorn just nu, och dessutom socket AM5 vilket kommer få en eller 2 generationer till av AMD-cpu
GPU: 7800XT snabbt och effektivt kort från AMD, ca 40% snabbare än det tidigare länkade 4060Ti från nvidia som länkats tidigare enligt sweclockers prestandaindex
PSU: bra och kraftig från ett känt märke, använder samma själv i min proxmox-server
Kylare: prisvärd och effektiv kylare, med bra ljudnivå
Chassi: rymligt chassi med plats för stora kylare (både luft och vatten) samt de vanligaste storlekarna på moderkort. Kommer med tre fläktar och perforerad front för bra luftflöde.
RAM: minnen med hyffsad hastighet och AMD-anpassad profil
Moderkort: billigt moderkort med bra antal m.2-platser
SSD: snabb SSD med bra skrivtålighet

Ur ett prestandapersperktiv så är det främst CPU och GPU som spelar roll, Ram kan göra skillnad, men brukar inte vara på samma nivå som att köpa bättre processor eller grafikkort.
Att köpa kvalitet/bra grejor på det andra handlar mer om att de kan hålla längre eller vara stabilare, framförallt PSU (nätagg) har en tendens att vara billiga skitgrejor i färdigbyggda datorer

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

okej
CPU: AMD 7800X3D är den bästa och mest effektiva spelprocessorn just nu, och dessutom socket AM5 vilket kommer få en eller 2 generationer till av AMD-cpu
GPU: 7800XT snabbt och effektivt kort från AMD, ca 40% snabbare än det tidigare länkade 4060Ti från nvidia som länkats tidigare enligt sweclockers prestandaindex
PSU: bra och kraftig från ett känt märke, använder samma själv i min proxmox-server
Kylare: prisvärd och effektiv kylare, med bra ljudnivå
Chassi: rymligt chassi med plats för stora kylare (både luft och vatten) samt de vanligaste storlekarna på moderkort. Kommer med tre fläktar och perforerad front för bra luftflöde.
RAM: minnen med hyffsad hastighet och AMD-anpassad profil
Moderkort: billigt moderkort med bra antal m.2-platser
SSD: snabb SSD med bra skrivtålighet

Ur ett prestandapersperktiv så är det främst CPU och GPU som spelar roll, Ram kan göra skillnad, men brukar inte vara på samma nivå som att köpa bättre processor eller grafikkort.
Att köpa kvalitet/bra grejor på det andra handlar mer om att de kan hålla längre eller vara stabilare, framförallt PSU (nätagg) har en tendens att vara billiga skitgrejor i färdigbyggda datorer

Tusen tack för förklaringen. Finns det ett bättre moderkort du kunde rekommendera? Låter som om det är möjligt att upgradera datorn om ett par år, och har i så fall ingenting emot att lägga ännu en tusenlapp. (max budget 20,000kr).

Edit: Jag kan inte se nätverkskort? Har jag misförstått något?

Förvirrad.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepziz:

Tusen tack för förklaringen. Finns det ett bättre moderkort du kunde rekommendera? Låter som om det är möjligt att upgradera datorn om ett par år, och har i så fall ingenting emot att lägga ännu en tusenlapp. (max budget 20,000kr).

Edit: Jag kan inte se nätverkskort? Har jag misförstått något?

Nätverkskort finns i form av trådad anslutning på moderkortet, wifi kan antingen installeras med ett "instickskort" (påminner om grafikkortet) Typ detta
eller med en USB-variant
Wifi fungerar, men kabel är stabilare om det är online-spel som datorn skall användas till

EDIT: Angående moderkort så är det en komponent som jag hade köpt något som är "bra nog" då det oftast inte tillför mycket till bygget utöver att fungera.
Det som kan skilja är vilka anslutningar det har, samt funktioner/komponenter som lämpar sig mer eller mindre för överclockning.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nätverkskort finns i form av trådad anslutning på moderkortet, wifi kan antingen installeras med ett "instickskort" (påminner om grafikkortet) Typ detta
eller med en USB-variant
Wifi fungerar, men kabel är stabilare om det är online-spel som datorn skall användas till

EDIT: Angående moderkort så är det en komponent som jag hade köpt något som är "bra nog" då det oftast inte tillför mycket till bygget utöver att fungera.
Det som kan skilja är vilka anslutningar det har, samt funktioner/komponenter som lämpar sig mer eller mindre för överclockning.

Det är tyvärr inte aktuellt med att fixa en LAN-kabel til grabbens rum som ligger långt bort från routern. Men angående moderkortet, tycker du man skall investera mera pengar i en? Eller skall man behålla den du har rekommenderat och köpa ett wifi-instickskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

satte samman en dator som exempel

Nyfiken varför inte SE versionen av peerless assassin?
Den e ju 150 spänn billigare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bara för att, om nu grabben skulle insistera på Intel/Nvidia och budgeten ligger uppemot 20.000 i verkligheten så slog jag ihop ett motsvarande sånt bygge på Inet...
https://www.inet.se/kundvagn/visa/RyQjAQxoT1NoV91LtDfVO5Pj9pk/intel-bara-for-att-fixed

*edit* uppdaterad länk och text med bara ett moderkort
Den blir aningens billigare, men ger i praktiken generellt sämre spelprestanda på både processor och grafikkort sidan mot @sweisdapros AMD bygge. (mest pga grafikkortet)
Nu är ju dock inte Inet billigast på alla komponenter: man kan tex spara 750kr på bara grafikkortet via proshop
Och moderkortet har inbyggd wifi åtminstone

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken varför inte SE versionen av peerless assassin?
Den e ju 150 spänn billigare.

Ja, det har du rätt i, miss från mig, SE är det bättre valet här

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bara för att, om nu grabben skulle insistera på Intel/Nvidia och budgeten ligger uppemot 20.000 i verkligheten så slog jag ihop ett motsvarande sånt bygge på Inet...
https://www.inet.se/kundvagn/visa/jSIjAQ5UXto0tmVPgb4WsaM7f80/intel-bara-for-att

Men den spräcker budgeten och ger ju ärligt talat i praktiken generellt sämre spelprestanda på både processor och grafikkort sidan mot @sweisdapros AMD bygge. (mest pga grafikkortet)
Nu är ju dock inte Inet billigast på alla komponenter: man kan tex spara 750kr på bara grafikkortet via proshop
Och moderkortet har inbyggd wifi åtminstone

https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/jSIjAQ5UXto0tmVPgb4WsaM7f80/intel-bara-for-att

Hamnar dock på ungefär samma som ditt AMD-alternativ om man bara kör med ett moderkort vilket nog borde räcka

Permalänk
Medlem

Budgetvänligt alternativ med extremt mycket prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adis92:

Hamnar dock på ungefär samma som ditt AMD-alternativ om man bara kör med ett moderkort vilket nog borde räcka

ROFL, hoppsan!
Uppdaterade mitt inlägg ovan till ny varukorg med bara ett moderkort!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/RyQjAQxoT1NoV91LtDfVO5Pj9pk...

Då blir ju priset lite vettigare på 18722kr men fortfarande snäppet långsammare spelprestanda än AMD-förslaget.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bara för att, om nu grabben skulle insistera på Intel/Nvidia och budgeten ligger uppemot 20.000 i verkligheten så slog jag ihop ett motsvarande sånt bygge på Inet...
https://www.inet.se/kundvagn/visa/RyQjAQxoT1NoV91LtDfVO5Pj9pk/intel-bara-for-att-fixed

*edit* uppdaterad länk och text med bara ett moderkort
Den blir aningens billigare, men ger i praktiken generellt sämre spelprestanda på både processor och grafikkort sidan mot @sweisdapros AMD bygge. (mest pga grafikkortet)
Nu är ju dock inte Inet billigast på alla komponenter: man kan tex spara 750kr på bara grafikkortet via proshop
Och moderkortet har inbyggd wifi åtminstone

https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/RyQjAQxoT1NoV91LtDfVO5Pj9pk/intel-bara-for-att-fixed

Tusen tack för hjälpen och din tid! Du har gett mig ett bra ingångsvinkel på hur jag kan övertyga grabben om att det finns andra möjligheter än Nvidia+Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Budgetvänligt alternativ med extremt mycket prestanda för pengarna.

https://komponentkoll.se/bild/lkaiN.png

Tusen tack för din hjälp och tid!

Edit: Fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

ROFL, hoppsan!
Uppdaterade mitt inlägg ovan till ny varukorg med bara ett moderkort!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/RyQjAQxoT1NoV91LtDfVO5Pj9pk...

Då blir ju priset lite vettigare på 18722kr men fortfarande snäppet långsammare spelprestanda än AMD-förslaget.

Hej igen, men jag ser ingen skillnad i produkterna även om priset blir mindre? Vad har jag missat? Ville också höra om varöfr du väljer i5 och inte i7? Till min begränsade förståelse är i7 alltid bättre än i5? Tack igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepziz:

Hej igen, men jag ser ingen skillnad i produkterna även om priset blir mindre? Vad har jag missat? Ville också höra om varöfr du väljer i5 och inte i7? Till min begränsade förståelse är i7 alltid bättre än i5? Tack igen.

Nej precis, ingen skillnad i produkterna förutom dubletten, så den relativa prestandan mot sweisdapro:s förslag är helt oförändrad.
(dvs den har *fortfarande* snäppet långsammare spelprestanda)
Bara priset som blev bättre Så kanske lite dumt formulerat av mig?

...

Anledningarna är väl egentligen i grunden tre:
1) Det är en hyfsad prisskillnad på 1200-1300 kr mellan dem.
2) Prestandaskillnaden i spel i vettiga upplösningar med vettig detaljnivå är normalt inte speciellt stor.
3) 14700k under belastning är en rejält strömhungrig best! Skulle överväga att gå över till vattenkylning på den (280mm eller 360mm radiator) för att hålla temperaturer och ljudnivå i check och då blir det mer pengar på kylning också.

Men visst, 14700K ger totalt sätt rätt många kärnor för pengarna, OM man har nått som nyttjar dem och om man har kylning att hantera dem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det har annonserats att nya nVidia grafikkort som ska komma denna månad, med prisförändringar.

"The RTX 4070 Super, RTX 4070 Ti Super, and RTX 4080 Super will reportedly be announced 8 January 2024 and will reach retailers' shelves by 17, 24, and 31 January respectively."

Kanske värt att vänta på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Det har annonserats att nya nVidia grafikkort som ska komma denna månad, med prisförändringar.

"The RTX 4070 Super, RTX 4070 Ti Super, and RTX 4080 Super will reportedly be announced 8 January 2024 and will reach retailers' shelves by 17, 24, and 31 January respectively."

Kanske värt att vänta på dem.

Jepp sant, om det måste vara Nvidia så är det dumt att köpa nu...
Och kan ju vara värt att se om AMD svarar också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, 13100F är prisvärt, men är det ändå inte på gränsen till väl dumsnålt att köra en rent fyrkärning CPU i dessa dagar?
(speciellt nu när budgeten kanske lyfts lite)

Crucial M2 disken är väl hyfsat enkel/långsam QLC disk?
Tex en Kingston KC3000 är ju snabbare, troligen tillförlitligare och billigare!
Moderkortet är billigt men kanske väl begränsat med bara två PCI-E platser mm om man ska ha lite framtidstänk?

Så är det så klart men med en budget om 12000 kr som visade sig itne vara 12000 kr så är det där nånstans man hamnar avseende komponentval. Allt är ju i princip basic produkter från ok tillverkare till skillnad från Sharkgamings dator som innehöll basic produkter från udda tillverkare.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du är intresserad av begagnat, men jag säljer denna just nu (betydligt bättre än den du länkade i första inlägget):
https://www.sweclockers.com/marknad/235911-speldator-gaming-p...