Permalänk
Medlem

SFP för optiskfiber funderingar

Hej,

Jag har lite bryderi och funderingar ang optiskfiber och SFP-transceivers då jag inte har någon direkt erfarenhet av det. Jag har sedan några år optiskfiber indraget och har en 1Gbit SFP-transceiver ansluten direkt till min Unifi Edgerouter 6p. Det har fungerat klanderfritt.

Tanken är nu att jag skulle byta ut Edgeroutern mot en mini-PC med Opnsense och en Aruba switch. I mini-PCn har jag stoppat i ett 2-portars Intel X710-da2 nätverkskort. X710 är flashad för att stödja 3e parts SFP-transceivers. Det fungerar utmärkt med mina 10Gbit SFP+-transceivers jag har (Dell samt IBM) och Aruba-switchen. Så långt är allt gott.
Problemet är när jag stoppar i 1Gbit SFP-transceivern jag fick då de drog in fibern, inga LEDs lyser vare sig på X710 eller switchen. I Edgeroutern, som endast har en 1Gbit SFP-port, fungerar 1Gbit SFP-transceivern utan problem sen jag fick fibern indragen, dvs flera år.
Switchen verkar tro att det är en DAC, iaf står det SFP+DAC (eller om det var SFP-DAC) när jag listar portarna. Alla SFP+ portar jag har haft 1Gbit SFP-transceivern i har jag verifierat fungerar utan problem med mina 10Gbit SFP+-transceivers. Så problemet måste vara kombon 1Gbit SFP-transceiver och SFP+ portarna.
Jag har läst på Internet att en SFP-transceiver kan fungera i en SFP+ port, men inte säkert. Jag funderade lite på om det är själva SFP-transceivern som inte är kompatibel eller vad problemet är. Ytterliggare en skum detalj är när jag försöker få ut information om 1Gbit SFP-modulen i Edgeroutern, där den fungerar, så får jag som svar "Cannot get module EEPROM information: Operation not supported"

#> sudo ethtool --module-info eth5
Cannot get module EEPROM information: Operation not supported

Länk till den 1Gbit SFP-modul jag har - https://portal.prooptix.se/en/fiber-optical-transceivers/514-...

Som en, förhoppningsvis, enkel lösning på problemet beställde jag en uppgrading till 10Gbit. Då måste min Internetleverantör, i det här fallet Bahnhof, byta ut 1Gbit SFP-transceivern mot en 10Gbit SFP+-transceiver.
Tyvärr blev det inte riktigt så enkelt som jag hade hoppats på. Bahnhof har skickat ut en SFP+-transceiver och sagt de har gjort ändringen på deras sida så det ska fungera. Efter en hel del testande fram och tillbaka, då jag inte får någon länk, så upptäckte jag att 10Gbit SFP+-transceivern signalerar på andra våglängder mot 1Gbit SFP-transceivern. I och med att jag fortsatt kommer ut på Internet med 1Gbit SFP-transceivern så betyder det ingen har bytt ut SFP-transceivern på andra sidan.

Då jag egentligen inte känner jag behöver 10Gbit Internet så funderar jag återigen på varför 1Gbit SFP-transceivern inte fungerar i vare sig Intel X710 eller Aruba switchen.

Som en andra möjlig lösning, har jag tittat lite på denna SFP-transceiver på Amazon - https://www.amazon.se/DIGITUS-Gigabit-SFP-modul-HP-kompatibel....
Digitus länkar till assmann.shop (inget NSFW som man kanske kan tro) och deras katalog. Här är direktlänken till SFP-transceivern - https://de.assmann.shop/en/Active-Network-Components/SFP-Tech....
Det står att den är kompatibel med HP Aruba och kanske fungerar den då med Intel X710 också. Kanske?

Frågan jag har är, är det någon här som vet varför den 1Gbit SFP-transceivern jag har endast fungerar i min Edgerouter?

Är det så förargligt att den 1Gbit SFP-transceivern jag har är en för enkel / billig SFP-transceiver som skapar problemet? Eller är det något fel på den men att den ändå fungera i Edgeroutern?

Om den är för enkel / billig kanske det inte blir bättre med Digitus SFP-transceivern?

Stavfel och förtydligande.
Permalänk
Medlem

Jag var med om ett Intel-kort som endast accepterade 10 SFP+, inte 1G.

Oavsett så när det kommer till SFP/SFP+ så är tumreglen att *alltid* sätta fast hastighet och icke-auto-negotiate för det tenderar att misslyckas när man mixar tillverkare. Det är snarare ren tur när det fungerar bara.

Permalänk
Medlem

SFPer är kort sagt en djungel.
Det finns massvis med olika typer, och det är mycket mer än bara hastigheter och det fysiska formatet som skiljer.
Du måste enkelt sagt ha samma typ av SFP(tex LR eller SR) på båda sidor(dvs även hos leverantören), och de måste i sin tur också vara kompatibla med den utrustning de pluggas in i(tex en "Cisco-kodad" SFP om det är Cisco på ena sidan, och Dell-SFP om det är en Dell på den andra sidan)

Hör med leverantören vad det skall vara. I ditt fall har du ju en 1gbit som funkar, och du är nöjd med hastigheten. Dvs nu skall du "bara" klura ut exakt vad det är(brukar stå på en liten etikett på den), sen kan du leta vad den är kompatibel med. När du vet specifikationerna för den så bör du också kunna finna en motsvarande som är kompatibel med din utrustning

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet med att flasha x710 kort men vet att det är lite kräsna på sfper. Har såna i en lösning på jobbet och via dac och sfp-koppar så funkar 1G. Dock är de Dell branade, vet inte om det spelar roll. Men gissar på att din SFP bara inte vill funka med kortet. Sen hänger jag inte helt med " upptäckte jag att 10Gbit SFP+-transceivern signalerar på andra våglängder mot 1Gbit SFP-transceivern" vad står det på din sfp+ du fick ser inte att du skriver det? Ta gärna bild på den så inga missförstånd uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Här är den troliga orsaken till detta iaf: https://community.ui.com/questions/ER-4-Failed-to-read-SFP-EE...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Hej,

Jag har lite bryderi och funderingar ang optiskfiber och SFP-transceivers då jag inte har någon direkt erfarenhet av det. Jag har sedan några år optiskfiber indraget och har en 1Gbit SFP-transceiver ansluten direkt till min Unifi Edgerouter 6p. Det har fungerat klanderfritt.

Tanken är nu att jag skulle byta ut Edgeroutern mot en mini-PC med Opnsense och en Aruba switch. I mini-PCn har jag stoppat i ett 2-portars Intel X710-da2 nätverkskort. X710 är flashad för att stödja 3e parts SFP-transceivers. Det fungerar utmärkt med mina 10Gbit SFP+-transceivers jag har (Dell samt IBM) och Aruba-switchen. Så långt är allt gott.
Problemet är när jag stoppar i 1Gbit SFP-transceivern jag fick då de drog in fibern, inga LEDs lyser vare sig på X710 eller switchen. I Edgeroutern, som endast har en 1Gbit SFP-port, fungerar 1Gbit SFP-transceivern utan problem sen jag fick fibern indragen, dvs flera år.
Switchen verkar tro att det är en DAC, iaf står det SFP+DAC (eller om det var SFP-DAC) när jag listar portarna. Alla SFP+ portar jag har haft 1Gbit SFP-transceivern i har jag verifierat fungerar utan problem med mina 10Gbit SFP+-transceivers. Så problemet måste vara kombon 1Gbit SFP-transceiver och SFP+ portarna.
Jag har läst på Internet att en SFP-transceiver kan fungera i en SFP+ port, men inte säkert. Jag funderade lite på om det är själva SFP-transceivern som inte är kompatibel eller vad problemet är. Ytterliggare en skum detalj är när jag försöker få ut information om 1Gbit SFP-modulen i Edgeroutern, där den fungerar, så får jag som svar "Cannot get module EEPROM information: Operation not supported"

Länk till den 1Gbit SFP-modul jag har - https://portal.prooptix.se/en/fiber-optical-transceivers/514-...

Som en, förhoppningsvis, enkel lösning på problemet beställde jag en uppgrading till 10Gbit. Då måste min Internetleverantör, i det här fallet Bahnhof, byta ut 1Gbit SFP-transceivern mot en 10Gbit SFP+-transceiver.
Tyvärr blev det inte riktigt så enkelt som jag hade hoppats på. Bahnhof har skickat ut en SFP+-transceiver och sagt de har gjort ändringen på deras sida så det ska fungera. Efter en hel del testande fram och tillbaka, då jag inte får någon länk, så upptäckte jag att 10Gbit SFP+-transceivern signalerar på andra våglängder mot 1Gbit SFP-transceivern. I och med att jag fortsatt kommer ut på Internet med 1Gbit SFP-transceivern så betyder det ingen har bytt ut SFP-transceivern på andra sidan.

Då jag egentligen inte känner jag behöver 10Gbit Internet så funderar jag återigen på varför 1Gbit SFP-transceivern inte fungerar i vare sig Intel X710 eller Aruba switchen.

Som en andra möjlig lösning, har jag tittat lite på denna SFP-transceiver på Amazon - https://www.amazon.se/DIGITUS-Gigabit-SFP-modul-HP-kompatibel....
Digitus länkar till assmann.shop (inget NSFW som man kanske kan tro) och deras katalog. Här är direktlänken till SFP-transceivern - https://de.assmann.shop/en/Active-Network-Components/SFP-Tech....
Det står att den är kompatibel med HP Aruba och kanske fungerar den då med Intel X710 också. Kanske?

Frågan jag har är, är det någon här som vet varför den 1Gbit SFP-transceivern jag har endast fungerar i min Edgerouter?

Är det så förargligt att den 1Gbit SFP-transceivern jag har är en för enkel / billig SFP-transceiver som skapar problemet? Eller är det något fel på den men att den ändå fungera i Edgeroutern?

Om den är för enkel / billig kanske det inte blir bättre med Digitus SFP-transceivern?

för din edgerouter har en 1gig port (sfp inte sfp+), ställ ner porten till 1gig på nya kortet så bör det hoppa igång.
hade samma problem själv när jag byte ut nätverket till fiberpatch.
bra ställe att köpa sfp saker på är Fs.com, jag köper alltid mina sfp/sfp+ moduler och fiber från fs.com, billiga och har fungerat med alla dom olika hårdvaror jag testat att köra dom mot, (om man ställt porten rätt vill säga)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

GPON moduler är ju en helt ny kategori av komplicerat. Tack och lov har vi väldigt lite om inget sådant i Sverige.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar alla!

Skrivet av maDa:

Jag var med om ett Intel-kort som endast accepterade 10 SFP+, inte 1G.

Oavsett så när det kommer till SFP/SFP+ så är tumreglen att *alltid* sätta fast hastighet och icke-auto-negotiate för det tenderar att misslyckas när man mixar tillverkare. Det är snarare ren tur när det fungerar bara.

Ok, det låter ju inte så positivt. Slutar kanske med att jag får gå vidare med 10Gbit uppgraderingen då.
Jag har försökt sätta mode i Opnsense / Openbsd men får fel. Jag får googla mer på det och se om jag lyckas klura ut hur man gör.

Skrivet av varget:

Jag har ingen erfarenhet med att flasha x710 kort men vet att det är lite kräsna på sfper. Har såna i en lösning på jobbet och via dac och sfp-koppar så funkar 1G. Dock är de Dell branade, vet inte om det spelar roll. Men gissar på att din SFP bara inte vill funka med kortet. Sen hänger jag inte helt med " upptäckte jag att 10Gbit SFP+-transceivern signalerar på andra våglängder mot 1Gbit SFP-transceivern" vad står det på din sfp+ du fick ser inte att du skriver det? Ta gärna bild på den så inga missförstånd uppstår.

Jag låste upp kortet med xl710-unlocker - https://github.com/bibigon812/xl710-unlocker/tree/master
Jag testade innan jag låste upp och kortet vägrade då fungera med vare sig mina Dell eller IBM SFP+-transceivers. Efter upplåsningen fungerar båda märkena alldeles utmärkt. Det är bara 1Gbit transceivern som vägrar fungera.

Ja såklart att jag inte tänkte på att skriva vad det står på 10Gbit SFP+-transceivern. Bahnhof har brandat den med egen klisterlapp så det är gissningsvis något generiskt.

1Gbit SFP-transceivern signalerar på våglängderna:
Tx: 1310nm
Rx: 1550nm

Medans 10Gbit SFP+-transceivern signalerar på:
Tx: 1270nm
Rx: 1330nm

Det verkar vara vanligt förekommande våglängder för respektive hastighet.

Skrivet av Mayhem SWE:

Tack för den infon! Då vet jag att det inte är något skumt med den SFP-transceivern jag har.
I den tråden skriver vissa att dom haft probelm med just Edgerouter 6P som jag har. För mig har nätet aldrig strulat utan varit super stabilt oavsett version. Just nu kör jag senaste hotfixen v2.0.9.

Skrivet av aragon:

för din edgerouter har en 1gig port (sfp inte sfp+), ställ ner porten till 1gig på nya kortet så bör det hoppa igång.
hade samma problem själv när jag byte ut nätverket till fiberpatch.
bra ställe att köpa sfp saker på är Fs.com, jag köper alltid mina sfp/sfp+ moduler och fiber från fs.com, billiga och har fungerat med alla dom olika hårdvaror jag testat att köra dom mot, (om man ställt porten rätt vill säga)

Ok, tack! maDa ovan inne på samma som dig. Då finns lite hopp om att även jag ska få igång 1Gbit i SFP+-porten. Jag försökte faktiskt men jag fick ett felmeddelande "ixl0: Media change is not supported". Så jag antog att det var fel väg framåt. Men jag kan ha skrivit något fel då jag inte alls är van med OpenBSD och aldrig tidigare behövt manuellt ställa NIC-hastigheten.

Tack för tipset om fs.com. Dom verkar ju kanon. Vet inte varför jag inte hamnat där tidigare. Den länken sparas till nästa gång jag behöver något.

Edit: Kom på att jag inte skrivit att jag kan inte testa den 10Gbit SFP+-transceivern jag fått av Bahnhof mot mina egna då de transceivers jag fått av Bahnhof är simplex (1 fiber för både Tx och Rx) med mina är duplex (1 fiber för Tx och 1 för Rx). Dessutom signalerar mina på helt andra våglängder.

Permalänk
Medlem

För just 1 Gbit/s skulle jag också tro att problemet är att du behöver ställa ner hastigheten till det, inte förlita dig på auto-negotiation. Det brukar gälla generellt när man kör SFP-modul i en SFP+-port, SFP+-modul i en SFP28-port, etc.

Även om du inte får länk kanske du kan koppla in SFP-modulen i ditt X710 och köra ethtool för att läsa ut information om modulen/transceivern där? Om det inte funkar i BSD kan du ju testa liveboota någon Linux-dist temporärt.

Det vore också intressant att veta om du får något relevant i dmesg?

Något du kan testa är ju också att uppdatera firmware (NVM update) för ditt X710-NIC också. Eftersom det lät som att du har ett Dell-kort så behöver du flasha Dells version av firmwaren. Den är dock fritt tillgänglig:

https://www.dell.com/support/home/sv-se/drivers/driversdetail...

Jag har tidigare kunnat flasha åtminstone Windows-versionen av Dells firmware-uppdateringar för dessa kort (har ett likadant). Har inte testat deras andra alternativ då mitt kort sitter i min stationära burk.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det hela har fått ett enkelt avslut. Igår så bytte någon från Bahnhof SFPn, så nu funkar bara 10Gbit SFP+-transceivern. Om jag får gissa så behövdes dels switchen omkonfigureras samt fysiskt byta SFPn. Antar att det skickades ett automatiskt epost efter konfigurationsändringen i switchen att allt var klart trots att SFPn inte bytts.

Nätet tvärdog strax efter kl9 igår mitt under ett möte. Haha. Det försvann ett antal GB från mobil-potten igår.
Nu är Edgeroutern bortkopplad och pensionerad.

Ang 10Gbit uppgraderingen så har jag mätt som snabbast mot fast.com med 6.9Gbps. Bredbandskollen var långsammast med 2.9Gbps.

Tack alla för era svar!