Seasonic Prime GX 1300W, högljudd.. Andra alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Kan definitivt säga att det inte är förväntat beteende, speciellt om du testat med den utanför chassit (om du nu inte har det 30+ grader varmt hemma eller nått så klart) och den ändå snurrar igång vid idle.

Egentligen skulle jag ha rekommenderat att kolla så det inte var nått som satt och slurpade upp ström utan anledning men du hade ju redan mätt det så det utesluter det enda jag faktorn jag kan tänka på som inte är tillverkningsfel.

edit: Men kan säga att om du vill att datorn ska vara tyst även vid hög load så är det leta efter nytt agg som är bästa valet. Om det inte är nått problem att den låter när du lägger hög load på den så kan det vara värt besväret att försöka få en ny.

Tack för din input!
Ja men det blir nog att försöka få en ny istället. Alla pratar ändå gott om denna psu..
Att det låter under load gör ingenting, men helst tystnad när man inte har hörlurar och gör ingenting

Uppdaterar tråden lite längre fram om hur det gått med det nya.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!!

Jag lämnade tillbaka Seasonic PSU utan några problem hos inet.
Jag valde att inte ta ut ett nytt utan kände för att prova annat då fläkten i sig var högljudd på lästa nivå.
Jag tog ut ett Corsair RM1000e 1000W istället för att få tillbaka alla pengar.
Riktigt tyst PSU!!, men nu efter ett par timmar så har psu fläkten börjat "ticka" som att det slår emot något.... Jävlars otroligt..
Det är ju dock ett solklart garantifall men är bra less på att hålla på att byta agg hela tiden.
Det kanske ger med sig också, ifall lagren i fläkten behöver slitas in typ.. Den får några dagar..

Att poängtera som jag kanske glömt tidigare är att jag är hörselskadad och är inte särskilt kräsen på ljud.

Permalänk
Viking
Skrivet av mattera:

Uppdatering!!

Jag lämnade tillbaka Seasonic PSU utan några problem hos inet.
Jag valde att inte ta ut ett nytt utan kände för att prova annat då fläkten i sig var högljudd på lästa nivå.
Jag tog ut ett Corsair RM1000e 1000W istället för att få tillbaka alla pengar.
Riktigt tyst PSU!!, men nu efter ett par timmar så har psu fläkten börjat "ticka" som att det slår emot något.... Jävlars otroligt..
Det är ju dock ett solklart garantifall men är bra less på att hålla på att byta agg hela tiden.
Det kanske ger med sig också, ifall lagren i fläkten behöver slitas in typ.. Den får några dagar..

Att poängtera som jag kanske glömt tidigare är att jag är hörselskadad och är inte särskilt kräsen på ljud.

Läs recensionerna för RM1000e på Inet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Läs recensionerna för RM1000e på Inet.

Joo men det gjorde jag faktiskt, kände att det kunde inte vara värre än seasonic och det är den faktiskt inte
Detta är braaa mycket tystare trots "tickandet", seasonic va som att ha en lövblås..

Jag har ju som sagt haft mitt tidigare nätagg i 10+år, är det här verkligen nya standarden på nätagg i denna prisklass?

Permalänk
Medlem

Uppdatering nummer 2

Ledsnade totalt på tickandet från Corsair RM1000e PSU'n.. Så den fick åka tillbaka.
Beställde istället ett NZXT-C1000, 1000W, kändes lite gambling då det knappt finns några recensioner på det på nätet. Men vi chansar tänkte jag!

Jisses, äntligen. Nu är det äntligen tyst. Hör inte skillnad på om fläkten är av eller på. Så NXZT får 10 av 10 tummar och mina framtida tips kommer gå dit samt hoppas denna tråd hjälper någon att välja rätt i framtiden

@Inet har skött reklamationerna/returerna snabbt och varit kanonsnabba med återbetalningen. så 10 av 10 pingvinstänger till dem!