Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Senast häromdagen blev jag blockerad från att ladda ner en windows 11 ISO från microsofts hemsida...

Det kan man dock bli även utan VPN, de verkar blockera rätt aggressivt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Du missar poängen med att problemen inte är unika för OVPN.

Jag bytte till Norge-noden och kommer på så vis runt de flesta blockeringar.

Tråden handlar om OVPN så det känns väl rätt rimligt att fokusera just på OVPN. Åtminstone för min del har dom siter som inte fungerat med OVPN fungerat utmärkt så fort jag dragit igång Mullvad-klienten istället, men det kan så klart variera över tid.

Att t.ex. behöva köra via Norge för att få det att fungera må vara en workaround men knappast en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det kan man dock bli även utan VPN, de verkar blockera rätt aggressivt.

Gissningsvis är det väl någon större nätleverantör som trappar upp kriget, typ CloudFlare osv. Stremingtjänsterna har väl länge kört den kampen och där har OVPNs streaminglösning fungerat rätt bra tidigare åtminstone, där har jag inte sett att någon annan leverantör har något motsvarande. Split tunneling osv löser en del av problemet, men är lite lättare att hantera via en mjukvaruklient på datorn än i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tråden handlar om OVPN så det känns väl rätt rimligt att fokusera just på OVPN. Åtminstone för min del har dom siter som inte fungerat med OVPN fungerat utmärkt så fort jag dragit igång Mullvad-klienten istället, men det kan så klart variera över tid.

Att t.ex. behöva köra via Norge för att få det att fungera må vara en workaround men knappast en lösning.

Tråden handlar om OVPN, men problemet som diskuterades just nu var sajter som ip-blockerar VPN-tjänster. Så jag tyckte min kommentar kändes relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Tråden handlar om OVPN, men problemet som diskuterades just nu var sajter som ip-blockerar VPN-tjänster. Så jag tyckte min kommentar kändes relevant.

Nu har jag bara benchmarkat mot Mullvad som verkar ha klart färre/mindre problem än OVPN har just nu (precis som OVPN haft tidigare). Det verkar som fler har liknande upplevelser med OVPN senaste tiden men kampen för att blocka VPN noder i sig är väl inte leverantörsspecifik så vida inte en viss leverantör/nod har ovanligt mycket "olämplig trafik".

Permalänk
Medlem

Har inga problem med Azire på deras Stockholmsnod, de kör ju till och med Obenetwork, precis som OVPN.

Förstår såklart att det inte är det enda som spelar någon roll, men det blir ju lite surt när det, i dessa fåtal fall, enbart drabbat OVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Har inga problem med Azire på deras Stockholmsnod, de kör ju till och med Obenetwork, precis som OVPN.

Förstår såklart att det inte är det enda som spelar någon roll, men det blir ju lite surt när det, i dessa fåtal fall, enbart drabbat OVPN.

Det hade förmodligen varit lika dant vare sig med eller utan uppköp. Ta det med dem som spärrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bom:

Det hade förmodligen varit lika dant vare sig med eller utan uppköp. Ta det med dem som spärrar.

Det lär vi aldrig få reda på men oavsett anledning så är det uppenbarligen fler än jag som anser att OVPN blivit väsentligt sämre sen uppköpet (även bortsett från funderingar kring ägarbilden osv) och tittar på alternativ.

Permalänk
Medlem

Någon som får access denied till steam store i webläsaren och i steam appen? Verkar vara blockerat för mig ...

edit: Bytte utgångs server och då löste det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Någon som får access denied till steam store i webläsaren och i steam appen? Verkar vara blockerat för mig ...

edit: Bytte utgångs server och då löste det sig.

Läsa senaste sidornas inlägg kan vara en bra start på din fråga 😁

Permalänk
Medlem

Ja, nu känns det mindre kul att man förnyat för 24 månader ... hjälper dock att byta till ex. Stockholm för mig. Om det här håller i sig så vettefan. Men verkar drabbar fler än Ovpn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Ja, nu känns det mindre kul att man förnyat för 24 månader ... hjälper dock att byta till ex. Stockholm för mig. Om det här håller i sig så vettefan. Men verkar drabbar fler än Ovpn?

Ja det drabbar alla operatörer då det är akamai och cloudflare som börjat spärra dessa saker på inrådan av ägarna verkar det som.
https://www.akamai.com/blog/performance/act-against-geopiracy...

Du kan läsa mera där.. enda sättet som funkar är att byta nod och hoppas på ett ip som inte är spärrat.

Permalänk
Medlem

OVPN verkar onekligen vara hårt drabbade av dessa blocklists.
Jag bytte från OVPN under hösten, för mig fungerar inte Prime Video samt lite random sidor här och (väldigt sällan sidor inte fungerar dock).
Känns lite jobbigt dock att man ”snart” inte kommer kunna surfa via VPN om den här skiten fortsätter.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

OVPN verkar onekligen vara hårt drabbade av dessa blocklists.
Jag bytte från OVPN under hösten, för mig fungerar inte Prime Video samt lite random sidor här och (väldigt sällan sidor inte fungerar dock).
Känns lite jobbigt dock att man ”snart” inte kommer kunna surfa via VPN om den här skiten fortsätter.

Prime Video har dock aldrig fungerat för mig via VPN. De verkar aggressivt ha satsat från start att blockera alla VPN-adresser, oavsett tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Prime Video har dock aldrig fungerat för mig via VPN. De verkar aggressivt ha satsat från start att blockera alla VPN-adresser, oavsett tjänst.

Dock så är det något OVPN borde fixa då de specifikt gör reklam för att komma runt blockeringen genom hyrda servrar för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Dock så är det något OVPN borde fixa då de specifikt gör reklam för att komma runt blockeringen genom hyrda servrar för ändamålet.

Ja, de får väl rimligen antingen ändra här (och hantera eventuella synpunkter på det): https://www.ovpn.com/en/streaming#:~:text=Which%20streaming%2...

eller se till att det åtminstone mestadels fungerar

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu verkar även OVPNs klient följa resten och bli sämre och sämre, numera om jag kör den (vilket jag allt mer måste eftersom fler och fler noder är blockade) och väljer "best server automatically" så verkar jag numera kastas runt lite hur som helst i världen, nu senast var det tydligen Seattle som ansågs erbjuda bäst prestanda vilket jag tvivlar på med en ocean och en världsdel mellan oss. Förra gången hamnade jag i Österrike istället vilket väl ändå var bättre än Seattle...

(Passande nog så dog OVPN kopplingen första gången jag försökte posta detta )

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu verkar även OVPNs klient följa resten och bli sämre och sämre, numera om jag kör den (vilket jag allt mer måste eftersom fler och fler noder är blockade) och väljer "best server automatically" så verkar jag numera kastas runt lite hur som helst i världen, nu senast var det tydligen Seattle som ansågs erbjuda bäst prestanda vilket jag tvivlar på med en ocean och en världsdel mellan oss. Förra gången hamnade jag i Österrike istället vilket väl ändå var bättre än Seattle...

(Passande nog så dog OVPN kopplingen första gången jag försökte posta detta )

Ja, deras klient har blivit störande buggig. Även stabiliteten har försämrats.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Ja, min gick upp o ned hela tiden. När jag stängde av wireguard fungerade den. Även supporten är inte lika bra som förr, den var blixtsnabb, tyvärr ej längre.

Permalänk
Medlem

Jag är dock fundersam till varför tjänsten blivit sämre (rent funktionalitetsmässigt) efter uppköpet. Har Wibergh förlorat passionen och numera bara vill casha in? Känns konstigt om den nya ägaren ska ha förordat sämre kvalitet bara helt sådär. Måste vara något annat internt i bolaget som pågår...

Permalänk

Man får den känslan.

Man kan se lite spår av detta på bloggen. Innan uppköpet så brukade det vara mycket mer information. Nya servrar, opinionsbildningar, information och aktivism. Nu är det i princip bara transparensrapporter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Jag är dock fundersam till varför tjänsten blivit sämre (rent funktionalitetsmässigt) efter uppköpet. Har Wibergh förlorat passionen och numera bara vill casha in? Känns konstigt om den nya ägaren ska ha förordat sämre kvalitet bara helt sådär. Måste vara något annat internt i bolaget som pågår...

Jag tror det är en ganska rimlig förklaring, han och hans kompanjoner verkar ju ha övergett Vilfo också.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Med OVPN mer eller mindre i fritt fall numera, vad finns det för alternativ för oss som gärna har VPN i routern men som ändå vill kunna komma åt streamingtjänster utan en massa problem (förutom de olagliga alternativen då)? OVPNs streaminglösning är nog enda skälet att jag stått ut så här långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med OVPN mer eller mindre i fritt fall numera, vad finns det för alternativ för oss som gärna har VPN i routern men som ändå vill kunna komma åt streamingtjänster utan en massa problem (förutom de olagliga alternativen då)? OVPNs streaminglösning är nog enda skälet att jag stått ut så här långt.

Jag skulle rekommendera AzireVPN om du går för streamingdelen. Deras IP adresser har inte hunnit bli så smutskastade. Annars Mullvad förutom streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag skulle rekommendera AzireVPN om du går för streamingdelen. Deras IP adresser har inte hunnit bli så smutskastade. Annars Mullvad förutom streaming.

Körde Azire för några år sedan innan jag bytte till OVPN, minns inte riktigt varför, tror kanske det var i samband med Vilfo osv. Mullvad verkar vara best-in-class ohotat numera men verkar inte ha någon streaminglösning som jag förstått det.

Som jag förstått det är det fortfarande bara OpenWRT som har stöd för domännamnsbaserad routing på ett smidigt sätt i routern och att göra det på IP nivå är ju ingen vidare lösning av flera olika skäl. Alternativet är väl att skippa VPN i routern och köra det via mjukvaruklient och split tunneling istället men det är ju helt klart en försämring mot att ha det i routern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med OVPN mer eller mindre i fritt fall numera, vad finns det för alternativ för oss som gärna har VPN i routern men som ändå vill kunna komma åt streamingtjänster utan en massa problem (förutom de olagliga alternativen då)? OVPNs streaminglösning är nog enda skälet att jag stått ut så här långt.

Jag har OVPN, Surfshark, Mullvad och Torguard i min Vilfo-router (ja, jag är en VPN-nörd som utnyttjat rabatterna ). Har även testat AzireVPN ett par månader och Jag får i princip full VPN-hastighet (498Mbit/s av 500Mbit-linan från alla med Wireguard) Sjunker förstås om man använder servrar i långtbortistan, men tillräckligt för streaming.
AzireVPN kändes lika stabil som OVPN. Problemet med Mullvad och Torguard är att deras IP-nummer ofta provocerar fram captcha-helvetet. Surfshark är bra tycker jag. Den är stabil och snabb. Fungerar med streamingtjänster minst lika bra som OVPN och trots sin storlek blir det sällan captcha-problem.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag har OVPN, Surfshark, Mullvad och Torguard i min Vilfo-router (ja, jag är en VPN-nörd som utnyttjat rabatterna ). Har även testat AzireVPN ett par månader och Jag får i princip full VPN-hastighet (498Mbit/s av 500Mbit-linan från alla med Wireguard) Sjunker förstås om man använder servrar i långtbortistan, men tillräckligt för streaming.
AzireVPN kändes lika stabil som OVPN. Problemet med Mullvad och Torguard är att deras IP-nummer ofta provocerar fram captcha-helvetet. Surfshark är bra tycker jag. Den är stabil och snabb. Fungerar med streamingtjänster minst lika bra som OVPN och trots sin storlek blir det sällan captcha-problem.

Grymt!
Jag körde Vilfo router ett par år sedan men upplevde mjukvaran lite buggig. Kör Pfsense numera och via openvpn client maxar jag min lina på 500/500 (nedladdning vpn anslutning ca 470mbit). Grym prestanda i deras servrar! Varit lite av en vpn nörd och testat flertal vpn leverantörer men OVPN är de som lyckas leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mad_boyboy:

Grymt!
Jag körde Vilfo router ett par år sedan men upplevde mjukvaran lite buggig. Kör Pfsense numera och via openvpn client maxar jag min lina på 500/500 (nedladdning vpn anslutning ca 470mbit). Grym prestanda i deras servrar! Varit lite av en vpn nörd och testat flertal vpn leverantörer men OVPN är de som lyckas leverera.

Tack för info om pfsense, med Wireguard antar jag att man inte, precis som med Vilfo, kommer att förlora mer än nåt enstaka Mbit (får idag 498+ av mina 500 hos de jag nämnt),. Jag har inte upplevt att VilfoOS har varit buggig, men när de kommer på att jag inte förnyat min PRO-licens så blir det till att gå över till pfsense istället alternativt OpenWRT, fast jag antar att det kommer att bli en stor inlärningströskel då VilfoOS är löjligt enkel att använda..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

OVPN tar bort Kontanter och Monero som betalningsalternativ pga missbruk av IP-adresser. Ett steg bakåt i min mening.

Update to Accepted Payment Options

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

OVPN tar bort Kontanter och Monero som betalningsalternativ pga missbruk av IP-adresser. Ett steg bakåt i min mening.

Update to Accepted Payment Options

Än så länge har jag inte märkt av att de IP-nummer från OVPN jag har fått har blivit blockade eller utsatta för captcha, men det är väl bara en tidsfråga. Jag förstår dem på ett sätt. Jag drar mig från att använda Mullvad och TorVPN då deras IP-nummer oftast är utsatta för captcha.

Dock märkte jag nu när jag klickade på din länk att en av Adguards blocklistor har lagt till OVPN av någon anledning. Undrar varför...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.