Uppgradering för bildredigering och lättare spel

Permalänk
Medlem

Uppgradering för bildredigering och lättare spel

Hej Sweclockare! 
Jag söker hjälp med en uppdatering av min gamla trotjänare, eftersom jag inte riktigt hängt med i hårdvarusvängarna de senaste åren.

Just nu har jag

• Intel i5 4670k

• GA-Z87X-D3H

• 12 GB DDR3

• Nvidia GTX1060 6GB

• Be Quiet! Pure Power L8 630W

• Samsung 860 EVO 1TB

• Ett par 1TB hårddiskar

Något centralt har dragit sin sista suck, och datorn POSTar inte längre. Jag har lokaliserat felet till antingen moderkortet eller processorn. Dags att byta upp sig.

Jag är hobbyfotograf och använder framförallt datorn till bildbehandling, tänk Photoshop, Lightroom och Affinity Photo.

Tjejen vill även kunna spela Civ 6, men hon bryr sig sällan om grafiken så länge det flyter på någorlunda. Jag själv spelar nästan uteslutande på Steam Deck. Jag ser i och för sig en möjlighet att streama till Steam Decken sen, om jag skaffar ett nytt grafikkort i framtiden.

Jag tänker runt 4000 för moderkort, CPU och minne. Känns det som en rimlig budget i dagens läge?

Idé

eller

Funderar också på om det är dumt att satsa på AM4 och DDR4 nu när AM5 och DDR5 släppts. Dock brukar jag sällan köpa nya processorer till ett moderkort, och även om jag gärna vill ha saker som håller ett tag misstänker jag att även AM5 kommer att ha ersatts när det är dags för mig att uppgradera nästa gång. Vad tror ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det här ger nog mest för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det här ger nog mest för pengarna.

https://komponentkoll.se/bild/vcSqR.png

Tack för förslaget! Det blev ju klart billigare, ja. Tror du att det kan klara halvnya spel om man sätter in ett nytt grafikkort så småningom också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Tack för förslaget! Det blev ju klart billigare, ja. Tror du att det kan klara halvnya spel om man sätter in ett nytt grafikkort så småningom också?