Antimalware Service Executable - 30% CPU hela tiden - någon som löst det?

Permalänk

Antimalware Service Executable - 30% CPU hela tiden - någon som löst det?

Har en jobbPC med en process som slukar hela PCns kapacitet, och fläktarna går hela tiden.

Försökte låta en scanna hela disken på kommando, tog 5 timmar, hjälpte inte.

Min stationära PC använder knappt några resurser alls på samma process och den är från 2009.

Är det någon som löst detta problem, eller sett det förut?

Mcyket tacksam för en lösning.

Jag skall inte se bort ifrån att det kan vara ett virus eller någon form av malware som låtsas vara den där processen.

Jag har försökt stänga av windows defender och ändå ligger denna process kvar på 30%.. (stängde av i inställnigarna i windows, inte med någon speciell app)

Lät det bara vara avstängt några minuter, men ändå.

Permalänk

En vän till mig visade programmet "defender control v2.1" som kan stänga av windows defender "på riktigt".

Det löste problemet helt.

Men då är frågan om det är så smart att köra utan windows defender?
Jag vill inte ha maskinen ståendes utan virusskydd.. Får mängder av e-post osv.

Hur skiljer sig det från den här videon?
https://www.youtube.com/watch?v=2UpJ5nbSAxQ

Filen de lägger till i exkluderingslistan i videon finns inte i min PC..

Permalänk
Medlem

Hade väl kanske inte direkt stängt av virusskyddet om det nu gäller en jobb-pc.

Är det hög användning hela tiden, oavsett dag i veckan? Vissa företag gillar att scanna datorn vissa dagar och det kan, av egen erfarenhet, ta både lång tid och hög cpu-usage.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ingen aning om det hjälper men du kan ju testa att reparera eller återställa Windows-säkerhet. På Windows 11 gör man det i Inställningar -> System -> Systemkomponenter -> Windows-säkerhet -> ... knappen -> Avancerade alternativ.

Annars kanske man får börja gräva djupera och se vad processen håller på med med verktyg som SysInternals Process Monitor eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Hade väl kanske inte direkt stängt av virusskyddet om det nu gäller en jobb-pc.

Är det hög användning hela tiden, oavsett dag i veckan? Vissa företag gillar att scanna datorn vissa dagar och det kan, av egen erfarenhet, ta både lång tid och hög cpu-usage.

Håller helt med dig, och det är därför jag vill lösa problemet.

Användningen är hög hela tiden, alltså fläktarna bara går och går på PCn.
även om jag viker ihop den och tänker att den skall sova så ligger den och flåsar hela tiden. enda som hjälper är att stänga av den helt. Problemet är relativt nytt, började kanske för någon vecka sedan.

Arbetsgivaren har ingen IT avdelning. Det finns ingen central styrning av grejerna. Alla maskiner är unika installationer som bara hänger ihop via microsoft kontot där vi får licenserna.

Eftersom problemet helt upphör när jag kör den där applikationen och stoppar windows defender så vet jag iallafall att det 100% är relaterat till den applikationen, och att det inte är ett virus som bara härmar windows defender.

Maskinen har windows 10.

Jag hade hoppats att det var ett vanligt problem med en easyfix, typ att man kan radera en inställningsfil eller en databas någonstans så att den får byggas upp på nytt och sedan är problemet borta.

Är det någon som har en rent konkret förslag på vart jag kan börja leta?
Nu när jag vet att det är windows defender iallafall.

Permalänk
Skrivet av appel1:

Ingen aning om det hjälper men du kan ju testa att reparera eller återställa Windows-säkerhet. På Windows 11 gör man det i Inställningar -> System -> Systemkomponenter -> Windows-säkerhet -> ... knappen -> Avancerade alternativ.

Annars kanske man får börja gräva djupera och se vad processen håller på med med verktyg som SysInternals Process Monitor eller liknande.

Hej!

Tack för svaret.

Vet du hur man gör det i windows 10 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Vet du hur man gör det i windows 10 också?

Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.