Permalänk
Medlem

DAN A4 SFX med en i9 och en 240 AIO

Är trött på min Lenovo X1 som är helt knäpp. Den blir ofta väldigt varm och prestanan är under all kritik. Jag kollade runt på en massa bärbara men tycker det är svårt att få en kraftfull bärbar som inte låter som ett jetplan. Jag fick då den brilianta iden att bygga en minimal stationär dator som jag kan ta med ut till kund.

Då jag inte kommer att spela på datorn så är tanken att köra en kraftfull CPU och sedan köra på den interna GPUn. På så sätt så kan jag förhoppningsvis även få plats med en AIO på 240mm som kan kyla min i9a.

Har letat efter något liknande bygge men det verkar som det enda folk gör med sina datorer är att spela spel och då är alltid fokus på att klämma in ett så stort grafikkort som möjligt och det är helt ointressant för mig. Har även beställt ett Lian-Li A4 H2O som backup om jag inte skulle få plats med vattenkylaren i DAN A4 caset.

Är det någon som testat något liknande eller som sett något liknande bygge så får ni gårna kommentera eller länka!

Kommer köra följande komponenter och jag kommer även köpa en bärbar ASUS skärm om det är så att jag skulle vilja släpa med datorn till hotellrummet.

Förväntad leveransdag 10 februari (kl. 10–17)
- Datorbygge b1485812

1 x ASUS ROG Strix Z790-I Gaming WIFI

1 x Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB

1 x Intel Core i9 14900K 3.2 GHz 68MB

1 x Crucial Pro 48GB (2x24GB) DDR5 5600 Mhz CL46

1 x Lian Li Galahad 240 RGB Svart/Silver V2

1 x Corsair SF750 750W

1 x Lian Li A4-H2O X4 PCIE 4. 0

1 x ASUS 15.6" ZenScreen MB16ACE

Permalänk
Medlem

Intressant idé, men varför ett hemmabygge i ett chassi som verkligen känns anpassat för att få in ett grafikkort också?

Har du kollat på en "mini-pc" istället, typ ASUS NUC Pro, eller något liknande?
Jag har ju inte gjort någon jämförelse själv, men skulle jag ha behoven du beskriver så skulle jag börja där istället.
Om inte annat så för att få en låda med ca 10% av volymen på ett DAN A4 SFX.
Nu kanske du redan gjort den jämförelsen, men jag vart lite nyfiken...

Permalänk
Medlem

Var tänker du skruva fast radiatorn i det chassit ? Fäster du i sidopanelen så måste slangarna räcka till cpu sidan när du tar bort sidopanelen eller hur tänkte du lösa detta??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Intressant idé, men varför ett hemmabygge i ett chassi som verkligen känns anpassat för att få in ett grafikkort också?

Har du kollat på en "mini-pc" istället, typ ASUS NUC Pro, eller något liknande?
Jag har ju inte gjort någon jämförelse själv, men skulle jag ha behoven du beskriver så skulle jag börja där istället.
Om inte annat så för att få en låda med ca 10% av volymen på ett DAN A4 SFX.
Nu kanske du redan gjort den jämförelsen, men jag vart lite nyfiken...

Det är inte optimalt att smälla in en i9a i den typen av chassin vill dessutom ha möjligheten att köra Thunderbolt 4 då jag har både docka och monitor som jag använder det till på mitt andra kontor. Men absolut det var lite så den här idén började. Hittade en Lenovo Thinkcenter när jag letade efter bärbara datorer och det var lite så idén föddes. Sedan är det svårt att hålla nere fläktljudet i den typen av datorer då fläktarna är så små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Var tänker du skruva fast radiatorn i det chassit ? Fäster du i sidopanelen så måste slangarna räcka till cpu sidan när du tar bort sidopanelen eller hur tänkte du lösa detta??

Vet inte riktigt hur jag skall fästa AIO kylaren men tänker att det bör vara en smal sak att lösa. I värsta fall så får jag CADa upp en hållare eller liknande som jag sedan skriver ut i ABS. Kollade efter liknande filer och det fanns många 3D moddar till DAN chassit men tyvärr inget för att fästa en 240a.

Man får med en adapter för att fästa en 110mm kylning har jag för mig men jag har knappt sett någon som byggt med den så jag vet inte riktigt hur dom fäster den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krip77:

Vet inte riktigt hur jag skall fästa AIO kylaren men tänker att det bör vara en smal sak att lösa. I värsta fall så får jag CADa upp en hållare eller liknande som jag sedan skriver ut i ABS. Kollade efter liknande filer och det fanns många 3D moddar till DAN chassit men tyvärr inget för att fästa en 240a.

Man får med en adapter för att fästa en 110mm kylning har jag för mig men jag har knappt sett någon som byggt med den så jag vet inte riktigt hur dom fäster den.

Såhär verkar fästet för 120mm AIO monteras så en idé är att använda den som fäste i ena sidan och sedan konstruera ett fäste där jag tex fäster andra delen av kylaren i grafikkorts öppningen bak. Har nog lite täckplåtar liggandes så en sådan borde man kunna borra hål i för att fästa en 3D printad hållare som sedan håller kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krip77:

Såhär verkar fästet för 120mm AIO monteras så en idé är att använda den som fäste i ena sidan och sedan konstruera ett fäste där jag tex fäster andra delen av kylaren i grafikkorts öppningen bak. Har nog lite täckplåtar liggandes så en sådan borde man kunna borra hål i för att fästa en 3D printad hållare som sedan håller kylaren.

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag ett svenskt chassi som heter louqe S1 som verkade intressant. Grymt snabb leveranstid så bättre än mina andra två alternativ som har ganska långa leveranstider.

Är det någon som testat det chassit? Fick lite känslan av att de inte säljder på så många ställen då alla de ställen de länkar till på sin hemsida slutat sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krip77:

Nu hittade jag ett svenskt chassi som heter louqe S1 som verkade intressant. Grymt snabb leveranstid så bättre än mina andra två alternativ som har ganska långa leveranstider.

Är det någon som testat det chassit? Fick lite känslan av att de inte säljder på så många ställen då alla de ställen de länkar till på sin hemsida slutat sälja.

Det är ett fint chassi på många sätt, men har ingen möjlighet att montera en 240 radiator "inuti" utan att modda. Jag körde min som en hotrod med radiatorn skruvad ovanpå chassit med fläktarna mellan. Inget jag skulle vilja släpa med ut till kunder dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Det är ett fint chassi på många sätt, men har ingen möjlighet att montera en 240 radiator "inuti" utan att modda. Jag körde min som en hotrod med radiatorn skruvad ovanpå chassit med fläktarna mellan. Inget jag skulle vilja släpa med ut till kunder dock.

Nej kylning hängande utanför känns väl sådär när man skall resa. Kan tänka mig att det är enkelt att skada radiatorn om den sitter utanför. Varför får man inte plats med en 240a om man får plats med ett stort grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krip77:

Nej kylning hängande utanför känns väl sådär när man skall resa. Kan tänka mig att det är enkelt att skada radiatorn om den sitter utanför. Varför får man inte plats med en 240a om man får plats med ett stort grafikkort?

Det får nog plats, men finns ingenstans att skruva fast radiatorn (vad jag minns i alla fall).

Permalänk
Medlem

Alternativt chassi kanske?
Har själv två av dem med 240 aio i båda.

https://ssupd.co/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Alternativt chassi kanske?
Har själv två av dem med 240 aio i båda.

https://ssupd.co/

Tyvärr nästan dubbelt så stora som ett DAN A4 chassi. Men ju mer jag kollat på det så tror jag att det kommer bli väldigt svårt att få in 240 AIO i ett DAN chassi. Jag såg även att levtid på DAN chassit är i slutet på februari och mitt Lian Li A4 H2O kommer förmodligen i början på nästa vecka. Risken är att jag får skrota min plan att köra DAN A4. Tror även att Inet hade fel info kring hur stor blocket vid CPUn är på den AIO jag beställde. Jag trodde även att det fanns mer utrymme för grafikkortet i DAN chassit men verkar bara vara 42mm tjocka grafikkort som passar och då blir det riktigt tight att få in en 240 radiator med fläktar. Skulle kanske funka med en 27mm radiator med en 15mm fläkt men då finns det inget utrymme att få in luft då fläktarna ligger dikt ann mot baksidan av plåten som moderkortet sitter monterat mot. Har varit lite inne på att såga upp den plåt som sitter bakom moderkortet men vill inte riskera en brand med kortslutning. Går kanske sätta en plastfilm bak på moderkortet. Kan vara så att det följer med faktiskt.

Ett alternativ är ju att skippa iden och gå för H2O caset men då kommer det vara mycket svårare att ta med datorn när jag reser. Då blir det nog mer en lösning där jag får ställa datorn hos kund och låta den stå där.

Asus skärmen var också lite av ett felköp. Funkar men jäklar vad wide screen den är. Skulle kollat up aspect ratio innan jag slog till men det gick lite fort med beställarknappen.