Surrande aktiv sub, endast kopplad i vägguttag.

Permalänk

Surrande aktiv sub, endast kopplad i vägguttag.

Har börjat irritera mig på ett surrande ljud från min sub Infinity TSS-Sub800.

Har kollat på gamla trådar, men dom verkar ha problem med RCA kabel inkopplad.

Jag vet inte om ljudet alltid funnits eller om jag bara blivit mer känslig för oljud.

Kopplar jag bara in subben i vägguttaget så surrar den. Har prövat olika utag i lägenheten och det är ingen skillnad.

Vänder jag kontakten 180 grader i vägguttaget så låter det ganska mycket mer i vissa vägguttag men inte alla.

Gör ingen skillnad med RCA kabel inkopplad eller inte, heller inte när subben används.

Så min fråga är ju i stort sätt om felet är på subben eller på vägguttagen.

Är det från vägguttagen så verkar det finnas filter att köpa om jag förstått det rätt.

Om det är subben som är något fel på så får jag se vad jag ska göra, får vell öppna upp den

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sabelström:

Har börjat irritera mig på ett surrande ljud från min sub Infinity TSS-Sub800.

Har kollat på gamla trådar, men dom verkar ha problem med RCA kabel inkopplad.

Jag vet inte om ljudet alltid funnits eller om jag bara blivit mer känslig för oljud.

Kopplar jag bara in subben i vägguttaget så surrar den. Har prövat olika utag i lägenheten och det är ingen skillnad.

Vänder jag kontakten 180 grader i vägguttaget så låter det ganska mycket mer i vissa vägguttag men inte alla.

Gör ingen skillnad med RCA kabel inkopplad eller inte, heller inte när subben används.

Så min fråga är ju i stort sätt om felet är på subben eller på vägguttagen.

Är det från vägguttagen så verkar det finnas filter att köpa om jag förstått det rätt.

Om det är subben som är något fel på så får jag se vad jag ska göra, får vell öppna upp den

Är ingången kortsluten när du provar ? Om inte kan den leda in störningar som inte uppstår om den kopplas in korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hittade ett schema: https://www.manualslib.com/manual/1699071/Infinity-Tss-Sub500...

Brummar alltså när det är absolut inget annat anslutet till den?

Gissar på kondensatorerna i nätdelen som gett upp. Kolla hur de ser ut. Bildsök på "bulging capacitor" för att se hur dåliga kan se ut. Buktar de ut så är de trasiga och måste bytas. Verkar som att Infinity använt riktiga billiga kondensatorer om man söker lite.

Tex: https://forums.whirlpool.net.au/archive/97xk78p3

Permalänk
Medlem

Hade liknande bekymmer på min gamla velodyne sub. Inkopplad RCA som var skärmad gjorde störst skillnad på 50 hz brummet som också försvann vid kortsluten ingång. Men suset den hade för sig påverkades ej.

Därefter bytte jag alla kondensatorer i powersupply vilket tyvärr inte gjorde någon skillnad (dom såg även ok ut).

Därefter bytte jag alla andra elektrolytkondensatorer (signalkedjan) och därefter blev det helt tyst, hittade aldrig exakt vilken som var defekt. Förbättrade även avkopplingen med någon parallell keramisk kondensator kring matningen av opamparna m.m. när jag ändå höll på (satte en SMD konding mellan benen på elektrolyten).
Auto-on/off blev även lite bättre så misstänker att kondingen som skötte den hanteringen var lite trött även om den inte var helt trasig.

Förutsatt att bruset kommer utifrån: Enligt schemat ovan ser den även ut att ha relativt hög in-impedans så med lite tur kan du klara dig genom att sätta ett motstånd mellan L/R input och GND förutsatt att källan klarar av det.

Permalänk
Medlem

Vänta nu. Pratar vi brus eller brum? Är oljudet konstant eller ändras ljudnivån då du ändrar volymen på subben? Alltså när ingången är oansluten.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är ingången kortsluten när du provar ? Om inte kan den leda in störningar som inte uppstår om den kopplas in korrekt.

Den fungerar som den ska, samt alla reglage gör det de ska. Det surrande ljudet är konstant även med RCA inkopplad och uppspelning igång.

Det börjar låta så fort man sätter på ON, även utan RCA.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Skrivet av gonkius:

Hittade ett schema: https://www.manualslib.com/manual/1699071/Infinity-Tss-Sub500...

Brummar alltså när det är absolut inget annat anslutet till den?

Gissar på kondensatorerna i nätdelen som gett upp. Kolla hur de ser ut. Bildsök på "bulging capacitor" för att se hur dåliga kan se ut. Buktar de ut så är de trasiga och måste bytas. Verkar som att Infinity använt riktiga billiga kondensatorer om man söker lite.

Tex: https://forums.whirlpool.net.au/archive/97xk78p3

Det får jag göra då. Som sagt brummar hela tiden så fort stickproppen sitter i väggen oavsätt om RCA är inkopplad eller ej och ljud är på eller ej.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Skrivet av gonkius:

Vänta nu. Pratar vi brus eller brum? Är oljudet konstant eller ändras ljudnivån då du ändrar volymen på subben? Alltså när ingången är oansluten.

Konstant brumm. Ändras inte när man använder någon av reglagen. Finns kvar även när RCA kopplas in och musik är på.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sabelström:

Den fungerar som den ska, samt alla reglage gör det de ska. Det surrande ljudet är konstant även med RCA inkopplad och uppspelning igång.

Det börjar låta så fort man sätter på ON, även utan RCA.

Men det var inte det jag frågade om utan om ljudet finns kvar om ingången är kortsluten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Hade liknande bekymmer på min gamla velodyne sub. Inkopplad RCA som var skärmad gjorde störst skillnad på 50 hz brummet som också försvann vid kortsluten ingång. Men suset den hade för sig påverkades ej.

Därefter bytte jag alla kondensatorer i powersupply vilket tyvärr inte gjorde någon skillnad (dom såg även ok ut).

Därefter bytte jag alla andra elektrolytkondensatorer (signalkedjan) och därefter blev det helt tyst, hittade aldrig exakt vilken som var defekt. Förbättrade även avkopplingen med någon parallell keramisk kondensator kring matningen av opamparna m.m. när jag ändå höll på (satte en SMD konding mellan benen på elektrolyten).
Auto-on/off blev även lite bättre så misstänker att kondingen som skötte den hanteringen var lite trött även om den inte var helt trasig.

Förutsatt att bruset kommer utifrån: Enligt schemat ovan ser den även ut att ha relativt hög in-impedans så med lite tur kan du klara dig genom att sätta ett motstånd mellan L/R input och GND förutsatt att källan klarar av det.

Som sagt så brummar det även utan RCA. Men ska jag tolka det som att det borde bli bättre med en dyr RCA inkopplad?

Kan förstå att om något är kortslutet RCA kretsen så det bildar ett ljud, men borde inte brummets volym kunna ökas i så fall?

Inget brus, ett konstant brumm.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men det var inte det jag frågade om utan om ljudet finns kvar om ingången är kortsluten.

Ska jag kortsluta RCA ingången? Hur gör jag det? Ansluter yttre och innre kontaktytor, i så fall gjorde det ingen skillnad tyvärr.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sabelström:

Ska jag kortsluta RCA ingången? Hur gör jag det? Ansluter yttre och innre kontaktytor, i så fall gjorde det ingen skillnad tyvärr.

Beskrivningen på en kortslutning är nog rätt, det är bra att prova med kortsluten ingång för att veta om felet är intern eller om det är nån signal som kommer in via en öppen ingång.
Om det hörs med kortsluten ingång är felet internt i basmodulen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis, kortslutning är att koppla ihop yttre hölje och hål/stift i ditt fall med rca. Då är det som mrgraffe säger internt fel och ingen ny rca kabel eller annan källa som hjälper.
Detta är verifierat genom att kortsluta ingången så allt ljud kommer då garanterat från kretsen i subben så behöver vi inte fundera på resterande utrustning du har i hemmet.

Ladda hem en FFT app (wikipedia för info), tex spectrum analyzer och kolla vilken frekvens bruset ligger på (ladda upp skärmdump hit). Om det är en ren 50/100 Hz eller om det är ett bredare brus på många frekvenser vilket kan ge en ledtråd om du ska börja felsöka matningen eller signalsidan av elektroniken först.
Detta göra med fördel med kortsluten ingång för att minska risken för övriga fel samtidigt.

Permalänk

Så här blir bilden.

Ser ingen skullnad när jag inte kortsluter.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

<Uppladdad bildlänk>

Så här blir bilden.

Ser ingen skullnad när jag inte kortsluter.

vilken app körde du?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Tack! Väldigt tydlig puckel på 100 Hz och sen övertoner på 150 och 200 Hz vilket indikerar på bekymmer med power supply.

Så baserat på denna bild hade jag börjat med att byta kondingar i powersupply samt kanske några kring matningen på signalsteget.

Givetvis ser du någon som är svullen byt den oavsett position.

Permalänk
Skrivet av stoffe-2k:

vilken app körde du?

Sökte på ftt och den översta på google play var Spectroid.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Tack! Väldigt tydlig puckel på 100 Hz och sen övertoner på 150 och 200 Hz vilket indikerar på bekymmer med power supply.

Så baserat på denna bild hade jag börjat med att byta kondingar i powersupply samt kanske några kring matningen på signalsteget.

Givetvis ser du någon som är svullen byt den oavsett position.

Ska göra en ny mätning sen när barnen somnat, Är ju datorer, tv och fläktar igång lite varstans. Men blir det samma är det ju bara öppna upp och kolla lite.

Subben i sig kanske inte är någon jätte ide att lägga massa pengar på, men går det få tag i delarna smidigt så kan jag nog lyckas byta

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

Electrokit är ett bra ställe att handla komponenter på. Har ett brett utbud till bra pris.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

Ska göra en ny mätning sen när barnen somnat, Är ju datorer, tv och fläktar igång lite varstans. Men blir det samma är det ju bara öppna upp och kolla lite.

Subben i sig kanske inte är någon jätte ide att lägga massa pengar på, men går det få tag i delarna smidigt så kan jag nog lyckas byta

Intressant att se men jag tror bilden du tagit räcker. Förhoppningsvis blir topparna bara ännu tydligare när du stänger av annat.

Sen är det bara att skruva upp och kolla värden på kondingarna och se om det är något uppenbart fel.
Borde inte bli några stora kostnader att fixa däremot lite tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

Har börjat irritera mig på ett surrande ljud från min sub Infinity TSS-Sub800.

Har kollat på gamla trådar, men dom verkar ha problem med RCA kabel inkopplad.

Jag vet inte om ljudet alltid funnits eller om jag bara blivit mer känslig för oljud.

Kopplar jag bara in subben i vägguttaget så surrar den. Har prövat olika utag i lägenheten och det är ingen skillnad.

Vänder jag kontakten 180 grader i vägguttaget så låter det ganska mycket mer i vissa vägguttag men inte alla.

Gör ingen skillnad med RCA kabel inkopplad eller inte, heller inte när subben används.

Så min fråga är ju i stort sätt om felet är på subben eller på vägguttagen.

Är det från vägguttagen så verkar det finnas filter att köpa om jag förstått det rätt.

Om det är subben som är något fel på så får jag se vad jag ska göra, får vell öppna upp den

2011 köpte jag en helt ny Audio Pro Mondial Sub S.3 och precis innan garantin gick ut så började den visa upp vad du beskriver. Skickade därför in den på service och när den kom tillbaka så hade teknikern bytt ut nätaggregatet samt bytt ett par kondensatorer. Efter detta fungerade den felfritt, åtminstone fram tills jag sålde den.

Permalänk

Bild nummer två, annat rum, annat vägguttag.

De utslag på 50Hz verkar även finnas utan att subben är igång, över allt i lägenheten mer eller mindre.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

<Uppladdad bildlänk>

Bild nummer två, annat rum, annat vägguttag.

De utslag på 50Hz verkar även finnas utan att subben är igång, över allt i lägenheten mer eller mindre.

Kan du göra två bilder? En med subben igång och en med subben avstängd.
Under samma förutsättningar (så tyst som möjligt i rummet). Tråkigt om någon annan pryl står för den peaken på 50 Hz, jag hade blivit tokig...

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Kan du göra två bilder? En med subben igång och en med subben avstängd.
Under samma förutsättningar (så tyst som möjligt i rummet). Tråkigt om någon annan pryl står för den peaken på 50 Hz, jag hade blivit tokig...

Kan försöka göra det.
Ljudet hör jag inte så det är förmodligen lugnt, men det ökar där utsug finns som på toa och vid köksfläkten och där hör ja det. Även vid mitt serverskåp, så därifrån måste det vara fläkten.

Men när jag gick fram till min andra aktiva sub så ger den oxå utslag på 50Hz men ett konstant pulserande, inget jag hör hur mycket jag än anstränger mig.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Tack! Väldigt tydlig puckel på 100 Hz och sen övertoner på 150 och 200 Hz vilket indikerar på bekymmer med power supply.

Så baserat på denna bild hade jag börjat med att byta kondingar i powersupply samt kanske några kring matningen på signalsteget.

Givetvis ser du någon som är svullen byt den oavsett position.

Plockade isär den, Det jag hittar är att limmet runt en kondning är mörkbrunt i stället för ljust och den kondningen går att vicka på som om ett av benen vore av.
Ljudet försvann när jag kopplade ur baselementet så ljudet kommer inte från spolen i alla fall utan ifrån baselementet.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Skrivet av gonkius:

Hittade ett schema: https://www.manualslib.com/manual/1699071/Infinity-Tss-Sub500...

Brummar alltså när det är absolut inget annat anslutet till den?

Gissar på kondensatorerna i nätdelen som gett upp. Kolla hur de ser ut. Bildsök på "bulging capacitor" för att se hur dåliga kan se ut. Buktar de ut så är de trasiga och måste bytas. Verkar som att Infinity använt riktiga billiga kondensatorer om man söker lite.

Tex: https://forums.whirlpool.net.au/archive/97xk78p3

Tänkte säga att elskemat inte stämmer, men såg då att det var till 500 och inte 800, därför alla kondningar inte fanns med och att de var fel

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

De är säkert väldigt lika. Har du letat efter buktande kondensatorer?

Permalänk
Skrivet av gonkius:

De är säkert väldigt lika. Har du letat efter buktande kondensatorer?

Japp jag letade första gången dåligt uppenbarligen, nu hittar jag 3st små som är släta i toppen, men inte buktande elle trasiga men man ser ingen märkning på dom på toppen, men känns inte som det är fel, men går ju byta dom ändå.

Däremot är limmet runt en av de stora väldigt mörkbrunt så den kan vara dålig.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk

En helt slät, inte buktad. Även mörknat lim.

Två helt släta, inte buktade.

Mörkt färgat lim.

Detta var allt synligt som jag hittade.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

<Uppladdad bildlänk>
En helt slät, inte buktad. Även mörknat lim.

<Uppladdad bildlänk>
Två helt släta, inte buktade.

<Uppladdad bildlänk>
Mörkt färgat lim.

Detta var allt synligt som jag hittade.

Det där kan tyda på att den stora kondensatorn har läckt ut syra och behöver bytas ut samt limresterna måste också tas bort, annars är det risk föf att intilligande komponenter också tar skada. Resistorn under kondingen i sista bilden ligger löst till, med tanke på att den är halvt övertäckt av limmet/syran.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"