Uppdatera BIOS för att undvika sårbarheter i AMD-processorer

Permalänk

Jag uppdaterade och märkte direkt ett prestandatapp i 7 days to die. Får se om det håller i sig i andra spel, kanske går tillbaka till föregående bios om asus tillåter det.

Permalänk
Medlem

Från Tomshardware "AM5 motherboards are seemingly completely patched for the four vulnerabilities, which means computers using Ryzen 7000 and Ryzen 8000 chips should be fine"
Mitt B650 mobo med 7600 prolle borde vara säker då.. Ser biosversion från oktober förra året

Permalänk

Fanns ingen nyare för mitt gamla moderkort så det blev enkelt.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk

Dags för AMD att fimpa SMT Simultaneous Multithreading. Apple kör det inte och Intel kommer inte köra SMT på sina Arrow Lake 15000-serien heller.

Skrivet av trickeh2k:

<Uppladdad bildlänk>

Better safe than sorry

Vad är det?

Permalänk
Medlem

Fyfan att man ska sitta och va nervös varje gång man gör det här...
Den här gången bestämde sig skärmen för att inte ge någon signal när jag switchar till moderkortets flash-mode, med stickan istoppad i "flash bios" porten.
Chansade efter en låååång stund att starta om - och vips, så hoppade flash-menyn fram. 🙃
Sen följde ett mindre nervsammanbrott vid uppdateringsfasen!

Uppdaterad till åtminstone Nov-23. Återstår att se ifall man märker någon påstådd prestandaförsämring (5950X).

Permalänk
Medlem

Varit glest mellan uppdateringarna sista tiden, så den här hade jag helt missat! Gigabyte var däremot snabba på att släppa den, ingen mätbar prestandaskillnad i cpu-z och mer orkade jag inte testa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör ett Gigabyte Aorus Elite AX X570 ihop med min 5950X. Första vändan när jag försökte installera senaste BIOS (Beta-bios det enda som fanns med rätt AGESA) så soft-brickades systemet. Gick inte att få nån bild övht hur jag än gjorde när datorn startade om sig efter installationen. Den gången använde jag USB-minne och QFlash inifrån BIOS. Andra gången var jag tvungen att använda QFlash-knappen på baksidan av moderkortet för att skiten skulle fungera.

Allt annat än imponerad av Gigabyte.

Till er som sitter med liknande setup så kan ni behöva göra detsamma, och då är den här videon en bra referens på hur man gör när ingenting alls visas på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Kör ett Gigabyte Aorus Elite AX X570 ihop med min 5950X. Första vändan när jag försökte installera senaste BIOS (Beta-bios det enda som fanns med rätt AGESA) så soft-brickades systemet. Gick inte att få nån bild övht hur jag än gjorde när datorn startade om sig efter installationen.

Har du ställt in så att din dator INTE visar den där Aorus loggan när du bootar datorn ("Full Screen LOGO Show")?
Om den är "avstängd/disabled" så har Aorus Elite x570 med firmware f38h blackscreen tills Windows laddat klart alternativt, mashat DEL på tangentbordet och UEFI startat.

Ska iaf på mitt moderkort vara noll problem så länge "Full Screen LOGO Show" är Enabled enligt några forumposter runtom på Internet.

Har inte uppdaterat själv ännu pga just detta, men ska prova i helgen då jag har tid att röjja/gå tillbaka till f37 som jag kör nu om det skulle strula ändå.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över att så många inte vet hur man uppdaterar firmware eller är rädd för att göra det. Är jag verkligen på SweClockers? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag är förvånad över att så många inte vet hur man uppdaterar firmware eller är rädd för att göra det. Är jag verkligen på SweClockers? 🤔

Många? Det finns ett inlägg om det i tråden.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Behövs det om man har AMD microcode installerat på Linux? Det har alltid varit krångligt att hitta bios version som funkar bra med iommu på mitt moderkort så jag vill helst inte byta version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Många? Det finns ett inlägg om det i tråden.

Jaa, det är en för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Har du ställt in så att din dator INTE visar den där Aorus loggan när du bootar datorn ("Full Screen LOGO Show")?
Om den är "avstängd/disabled" så har Aorus Elite x570 med firmware f38h blackscreen tills Windows laddat klart alternativt, mashat DEL på tangentbordet och UEFI startat.

Ska iaf på mitt moderkort vara noll problem så länge "Full Screen LOGO Show" är Enabled enligt några forumposter runtom på Internet.

Har inte uppdaterat själv ännu pga just detta, men ska prova i helgen då jag har tid att röjja/gå tillbaka till f37 som jag kör nu om det skulle strula ändå.

Allting var stendött till skärmen, den fick ingen signal alls oavsett kabel, power reset eller andra åtgärder och hot från min sida. Windows laddades aldrig.

Misstänker att inställningen för default VGA och kanske även boot blev korrupt/felaktig första gången.

Men det var oavsett anledning skönt att en andra flashning löste problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dags för AMD att fimpa SMT Simultaneous Multithreading. Apple kör det inte och Intel kommer inte köra SMT på sina Arrow Lake 15000-serien heller.

Vad är det?

Har du en vild gissning?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett B450moderkort från MSI. senaste BIOS är från i somras.

Är det kört med uppdateringar för det här eller får B450-korten det här skyddet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har ett B450moderkort från MSI. senaste BIOS är från i somras.

Är det kört med uppdateringar för det här eller får B450-korten det här skyddet?

"AGESA ComboAm4v2PI 1.2.0.B" har funnits ute så länge nu att jag tycker att det åtminstone väcker frågor om MSI tänker släppa någon uppdatering till B450-korten när de nu inte redan gjort det.
(En snabb sökning säger att de verkar ha släppt det till B450 MAX-kort men inte i övrigt till B450)

För mig oklart om de uttryckligen bekräftat att de slutat supporta B450 (utan MAX), men agerandet indikerar ju det.

Version 1.2.0.C verkar ju inte ha hunnit komma ut i verkligheten (i någon nämnvärd omfattning om ens alls?) ännu rent allmänt (oavsett MSI eller annat), så det kan ju eventuellt bli en ny chans.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått rätt så är inte Zen+ drabbade? Har en server som körs på en Ryzen 5 1600AF här och är relativt osugen på att uppdatera BIOS på just den, just nu. Mina andra Ryzen-maskiner är uppdaterade.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade rätt nyligen men fanns en nyare version med comment "Update AGESA version to ComboV2PI 1.2.0.B"
så kör väl då.
Flashar. Datorn startar inte mer.... bios recovery, no go.

Efter ett par power cykler verkade den hoppa igång igen så lite svettig start på fredagen 😅

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jaa, det är en för mycket.

Jag som trodde att en av poängerna med forumet är att man kan ventilera sin oro, ställa frågor och lära sig saker. Borde förstått att det bara är de redan fullärda som får posta.

Permalänk
Medlem

Kör alltid senaste bios, överlag tenderar dom att bli bättre med tiden framförallt RAM-överklock brukar förbättras eftersom den ofta är vinglig i tidiga bios.

Jag uppdaterar bios så ofta så att jag kan dom flesta inställningar utantill, men är man osäker är det bara att fota dom gamla inställningarna som man var nöjd med med sin mobil och sen kolla på skärmdumparna i mobilen när man ställer in det nya bioset. Men ofta är det bra att inte känna till sina gamla inställningar eftersom som sagt biosen blir bättre och man behöver inte tweaka lika hårt i ett nyare bios för att nå samma resultat. Det är inte SÅ mycket som man måste ändra från "Auto" och det mesta av det är RAM-relaterat.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Uppdaterade rätt nyligen men fanns en nyare version med comment "Update AGESA version to ComboV2PI 1.2.0.B"
så kör väl då.
Flashar. Datorn startar inte mer.... bios recovery, no go.

Efter ett par power cykler verkade den hoppa igång igen så lite svettig start på fredagen 😅

Om det är mycket nya grejor i ett nytt bios, ibland är det fler chip än själva bios-chippet som flashas som tex RGB-chip osv, så kan det ta väldigt lång tid och några automatiska omstarter innan man kommer in i bios. Ibland går det relativt fort, om bioset inte innehåller mycket nytt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag som trodde att en av poängerna med forumet är att man kan ventilera sin oro, ställa frågor och lära sig saker. Borde förstått att det bara är de redan fullärda som får posta.

Jag hoppas du har fel, för en av dom största poängerna med ett forum är att man kan lära sig saker som man inte kan ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag som trodde att en av poängerna med forumet är att man kan ventilera sin oro, ställa frågor och lära sig saker. Borde förstått att det bara är de redan fullärda som får posta.

Skrivet av the squonk:

Jag hoppas du har fel, för en av dom största poängerna med ett forum är att man kan lära sig saker som man inte kan ....

Jag ber om ursäkt för mitt övertramp, självklart har ni rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Kör ett Gigabyte Aorus Elite AX X570 ihop med min 5950X. Första vändan när jag försökte installera senaste BIOS (Beta-bios det enda som fanns med rätt AGESA) så soft-brickades systemet. Gick inte att få nån bild övht hur jag än gjorde när datorn startade om sig efter installationen. Den gången använde jag USB-minne och QFlash inifrån BIOS. Andra gången var jag tvungen att använda QFlash-knappen på baksidan av moderkortet för att skiten skulle fungera.

Allt annat än imponerad av Gigabyte.

Till er som sitter med liknande setup så kan ni behöva göra detsamma, och då är den här videon en bra referens på hur man gör när ingenting alls visas på skärmen.

https://www.youtube.com/watch?v=YVHa46UoM0A

Har samma mobo och uppdaterat det 4 gånger under åren har inte haft något problem. Tvärtom tycker jag det fungerat smidigt och enkelt att uppdatera bios, alltid kört med usb dock.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Har samma bios och uppdaterat det 4 gånger under åren har inte haft något problem. Tvärtom tycker jag det fungerat smidigt och enkelt att uppdatera bios, alltid kört med usb dock.

Ja det brukar gå bra för mig också men den här gången var det lite jobbigare.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag skeptisk på Gigabytes hemsida för BIOS-uppdateringen så står det att det är Beta. Jag gillar verkligen inte att installera Beta-BIOS på primära speldatorn. Avvaktar nog till den kommit ur den i så fall.

EDIT: Gällde visst inte Ryzen 7000 Desktop så stora datorn verkar vara skonad.
Då gäller det bara barnets 5000-dator.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vad jobbigt. Såg fram emot att slippa uppdatera BIOS pga att allt efter 1.0.8.0 bara verkade röra 8000-serien och den har jag ju inte. Ska försöka mig på att spara en profil men frågan om det funkar på ASUS bräda. Gjorde iaf inte det på mitt gamla Gigabyte X570 mobo då BIOS uppdateringar kastade runt saker i menyerna och då kunde inte profilerna laddas vilket gör att man istället måste ha alla inställningar i minnet...pust.

Skrivet av Lagers:

Jag klarar mig tror jag. Synd att det finns så mycket sårbarheter i CPUer.

För 7000-serien är det version ComboAM5 1.0.8.0 och på MSI heter den som jag har AGESA ComboPI 1.0.9.0.
ComboAM5 och ComboPI borde ju betyda samma. Mest massa beta efter denna jag har installerad som kom ut 28 nov 2023.

Trodde också man satt säkert i båten men på ASUS hemsida nämns en BIOS uppdatering för AGESA version to Combo AM5 PI 1.1.0.1 som inkluderar "patch for the LogoFAIL vulnerabilities". Sen finns det ytterligare en för AGESA version to Combo AM5 PI 1.1.0.2b och en till specifikt för 8000-serien som jag kommer att ignorera.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Uppdaterade rätt nyligen men fanns en nyare version med comment "Update AGESA version to ComboV2PI 1.2.0.B"
så kör väl då.
Flashar. Datorn startar inte mer.... bios recovery, no go.

Efter ett par power cykler verkade den hoppa igång igen så lite svettig start på fredagen 😅

Shit, har en asus bräda själv(TUF dock), nu blir man lite halv orolig. Skönt att höra att den klassiska stänga av och slå på fungerade i slutändan iaf.

Kanske väntar tills efter jobbet, varför inte börja helgen på fel sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad jobbigt. Såg fram emot att slippa uppdatera BIOS pga att allt efter 1.0.8.0 bara verkade röra 8000-serien och den har jag ju inte. Ska försöka mig på att spara en profil men frågan om det funkar på ASUS bräda.

Jag uppdaterade precis BIOS på mitt Asus X570-PRO och försökte spara inställningarna i en profil. Uppdateringen i sig var inget problem, men efter att jag laddade in profilen igen så bootade inte datorn längre utan jag blev tvungen att rensa CMOS.

Jag vet inte vad som gick fel, profilen ändrade en massa inställningar från auto till [], vad nu det betyder. Så det blev att ställa in allt manuellt ändå och svära över att det inte går att spara enbart fläktkurvorna separat så man slipper mata in dem varenda gång.

Sen när allt var klart så bootade så klart inte OS heller utan Linux klagade på att den inte hittade systemdisken, men efter att ha dubbelkollat i BIOS att allt var rätt så bootade den som vanligt på andra försöket utan att jag ändrat något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag uppdaterade precis BIOS på mitt Asus X570-PRO och försökte spara inställningarna i en profil. Uppdateringen i sig var inget problem, men efter att jag laddade in profilen igen så bootade inte datorn längre utan jag blev tvungen att rensa CMOS.

Jag vet inte vad som gick fel, profilen ändrade en massa inställningar från auto till [], vad nu det betyder. Så det blev att ställa in allt manuellt ändå och svära över att det inte går att spara enbart fläktkurvorna separat så man slipper mata in dem varenda gång.

Sen när allt var klart så bootade så klart inte OS heller utan Linux klagade på att den inte hittade systemdisken, men efter att ha dubbelkollat i BIOS att allt var rätt så bootade den som vanligt på andra försöket utan att jag ändrat något...

Ja, sånt där borde de lösa bättre.
Har sett både liknande det du beskriver respektive då att den bara vägrar att läsa en profil som skapades under en annan version (är väl något snyggare hantering av att inte faktiskt lösa problemet).

Sedan finns ju alltid risken att någon ändring gör att det inte fungerar likadant i den nya versionen, men att åtminstone lyckas läsa in de undansparade inställningarna vore ju en bra början...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304