Datorn hittar inte gammal hårddisk - Felsökningstips

Permalänk

Datorn hittar inte gammal hårddisk - Felsökningstips

Hej hej!
Jag har precis börjat "stycka" min gamla gamla dator (den nuvarande börjar bli lite till åren den också).
Kvar i gamla datorn hade jag en SSD som jag inte plockat över till den nuvarande, så jag tänkte flytta över den nu.
Jag har satt i ström med kablar från nätagget, men använde den gamla SATA-kabeln mellan moderkortet och SSD:n.

Jag har testat att sätta i SATA-kabeln i 2 olika ingångar på moderkortet (har tydligen plats för 6 st).

När jag satt i allt och startat upp datorn så hittar den inte alls SSD:n.

Jag har kollat både i utforskaren, enhetshanteraren och diskhanteringen.

Så. Tips på felsökning? Kan den vara helt död, kan kabeln vara för gammal, eller är det annat jag bör kolla?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

På en del moderkort så avaktiveras vissa SATA-portar när man använder M.2-portarna, så möjligtvis kan du haft otur och råkat välja just de portarna. Men utan att veta exakt vad du har för hårdvara så kan vi bara gissa, så berätta gärna vad det är för moderkort och lagringsenheter du försöker koppla ihop.

Permalänk
Skrivet av perost:

På en del moderkort så avaktiveras vissa SATA-portar när man använder M.2-portarna, så möjligtvis kan du haft otur och råkat välja just de portarna. Men utan att veta exakt vad du har för hårdvara så kan vi bara gissa, så berätta gärna vad det är för moderkort och lagringsenheter du försöker koppla ihop.

Såklart!

Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164489)
M2-disk (OS-disk, funkar): Intel 660p Series M.2 2280 SSD 512GB (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4906049)
HDD (funkar): Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=763489)
SSD (den jag försöker få att funka): OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 120GB (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=925023)
Nätagg: Corsair RM750X V2 750W (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4664029)

Annan hårdvara som kan påverka?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Från moderkortets spec: "SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a M.2 device in M.2 slot.". Det är alltså bara fyra av portarna (SATA1-4) som du kan använda i.o.m. att du har en M.2 SSD, så det kan ju som sagt hända att du hade otur och råkade använda de två portarna som är otillgängliga.

Permalänk
Skrivet av perost:

Från moderkortets spec: "SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a M.2 device in M.2 slot.". Det är alltså bara fyra av portarna (SATA1-4) som du kan använda i.o.m. att du har en M.2 SSD, så det kan ju som sagt hända att du hade otur och råkade använda de två portarna som är otillgängliga.

Tyvärr inte. Jag provade port 1 eller 2 (HDD, inkopplad i den andra) & 3 eller 4.

Fler tips?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk

Jag insåg precis att datorn är riktigt seg i starten jämfört med vad den varit innan. Kan man fixa nåt i typ BIOS eller annat?
Den gamla SSD:n var den tidigare OS-disken.

EDIT:

Jag lyckades starta upp BIOS, men SSD:n syns inte där heller (250 GB SSD, i port 3 eller 4, bild:

Dold text

).
Jag förstår inte varför datorn är så seg på att starta nu (3-5 min extra jämfört med innan) när den inte ens hittar hårddisken.
Tänker att testa kabelbyte kanske är nästa steg, eller kan det ha med nätagget att göra..?

EDIT 2:

Ifall nån läser tråden och har koll - visst kan jag testa att sätta i lagringsdiskens (min HDD) sata-kabel i den gamla SSD:n utan att det sabbar nåt? Windows ligger ju på M2-disken. Jag har andra saker installerade på HDD:n, men om jag bara byter tillbaka sedan så borde det vara ok va..?

Mer info
Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Jag insåg precis att datorn är riktigt seg i starten jämfört med vad den varit innan. Kan man fixa nåt i typ BIOS eller annat?
Den gamla SSD:n var den tidigare OS-disken.

EDIT:

Jag lyckades starta upp BIOS, men SSD:n syns inte där heller (250 GB SSD, i port 3 eller 4, bild:

).
Jag förstår inte varför datorn är så seg på att starta nu (3-5 min extra jämfört med innan) när den inte ens hittar hårddisken.
Tänker att testa kabelbyte kanske är nästa steg, eller kan det ha med nätagget att göra..?

EDIT 2:

Ifall nån läser tråden och har koll - visst kan jag testa att sätta i lagringsdiskens (min HDD) sata-kabel i den gamla SSD:n utan att det sabbar nåt? Windows ligger ju på M2-disken. Jag har andra saker installerade på HDD:n, men om jag bara byter tillbaka sedan så borde det vara ok va..?

Att datorn bootar långsammare eller plötsligt gör datorn långsammare inne i operativsystemet kan bero på att man har en dålig/trasig disk inkopplad.

Det kan också bli problem om du har bootsektor på flera diskar, så om det fanns windows installerat på SSDn innan du flyttade över den till annan/nya datorn kan det också orsaka problem.

Testa att boota linux eller något annat live OS genom usb-minne och se om du kan se disken (och formatera den den vägen om du inte har någon viktig data kvar på den).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34