Permalänk
Hedersmedlem

Jävligt intressant tråd och sjukt otäckt att försäkringsbolaget tycker sig kunna driva detta utan någon som helst påvisad bevisföring.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jävligt intressant tråd och sjukt otäckt att försäkringsbolaget tycker sig kunna driva detta utan någon som helst påvisad bevisföring.

En teori är ju att det faktiskt inte är försäkringsbolaget som kontaktat TS fråga; att det egentligen handlar om ett bedrägeriförsök av något mer avancerad karaktär med fysisk post och uppmuntran att använda bedragarens fejkade kontaktvägar om TS har frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

En teori är ju att det faktiskt inte är försäkringsbolaget som kontaktat TS fråga; att det egentligen handlar om ett bedrägeriförsök av något mer avancerad karaktär med fysisk post och uppmuntran att använda bedragarens fejkade kontaktvägar om TS har frågor.

För tusen spänn? Det låter som dålig avkastning för ett så sofistikerat upplägg.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

För tusen spänn? Det låter som dålig avkastning för ett så sofistikerat upplägg.

de kan iofs göra det på flera personer samtidigt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

För tusen spänn? Det låter som dålig avkastning för ett så sofistikerat upplägg.

Vadå "bara" tusen spänn? Det är ju garanterat nån som fotat/skrivit ned alla regnummer de hittat på IKEA-parkeringen ett visst datum, och skickar sedan ut den post du fått till samtliga, är ju busenkelt via transportstyrelsens "Vem-äger-bilen-tjänst"...
Edit: Okej, jag läste snett, men ett presumtivt bedrägeri KAN gå till som jag skrev ovan.

500 regnummer på parkeringen × 1000kr, ger ju om 23%* går på blåsningen, 115 lax.

Det här känns som ett riktigt utstuderat bedrägeriupplägg. Fyfan.
Edit: TS har tydligen ett äkta pågående ärende... my bad.

OBS!
Dock så ser man med största sannolikhet (tyvärr) namnet på handläggaren ifråga. Finns bara 1-2 personer med det namnet, om man gissar de två möjliga första bostavskombinationerna i efternamnet och de jobbar mest troligt inte på Trygghansa efter en Ninja-googling... ta bort bilden, maska korrekt, och lägg upp på nytt.

Har du inget pågående "försäkringsärende" på "dina sidor" när du loggar in på den ÄKTA webb-adressen till Trygghansa, eller ringer OFFICIELLA telefonnumret till Trygghansa, och de ej ser något ärende, är ju saken biff?

Ärendenummer/diarienummer är ju spårbart, har du något sådant?

*23% är en killgissning på den allmänt kända svenska derpfaktorn.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

...kan ju bli mer än 1000kr blåsning också, om man "loggar in med Bank-ID" på busets uppmaning...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walp:

Vadå "bara" tusen spänn? Det är ju garanterat nån som fotat/skrivit ned alla regnummer de hittat på IKEA-parkeringen ett visst datum, och skickar sedan ut den post du fått till samtliga, är ju busenkelt via transportstyrelsens "Vem-äger-bilen-tjänst"...

Garanterat?
TS säger ju att han gått in på trygg-hansas hemsida OCH ringt deras kundtjänst, och båda bekräftar att ärendet finns.

Citat:

Loggade genast in på deras hemsida, läste brevet, fanns inga bilder, ingen skadeanmälan, inga uppgifter om motpart, ingen video, inga bevis, ingenting, bara att jag ska ha skadat någon annans bil. Så jag ringde upp till kundservice för att få ta del av bevisningen, men nej, personen i kundservice nekade mig bevisningen med hänvisning till GDPR.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Garanterat?
TS säger ju att han gått in på trygg-hansas hemsida OCH ringt deras kundtjänst, och båda bekräftar att ärendet finns.

Okej, jag förhastade mig, sorry!

Men man såg handläggarens namn, där står jag fast!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Update: Blev uppringd från något mobilnummer, från en som säger sig komma från Trygg-Hansa. Vi hade en diskussion om att jag vill ha bevis vilket jag fick efter mycket om och men. Men vet inte om det är på min bil, eller vem det är som går in genom dörren.
Jag ger upp. Kommer det en faktura så betalar jag dom 1000:- har sagt upp mina försäkringar hos Trygghansa på allt .

Med andra ord, du kan idag skapa en film eller bild i AI och sen hävda att någon annan gjorde skadan.

Permalänk
Skrivet av Loke6074:

Update: Blev uppringd från något mobilnummer, från en som säger sig komma från Trygg-Hansa. Vi hade en diskussion om att jag vill ha bevis vilket jag fick efter mycket om och men. Men vet inte om det är på min bil, eller vem det är som går in genom dörren.
Jag ger upp. Kommer det en faktura så betalar jag dom 1000:- har sagt upp mina försäkringar hos Trygghansa på allt .

Med andra ord, du kan idag skapa en film eller bild i AI och sen hävda att någon annan gjorde skadan.

om det inte äns är din bil och någon helt okänd person som går in i bilen så luktar ju detta totalt försäkringsbedrägeri...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur bifogar jag bilden jag fick in hit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Hur bifogar jag bilden jag fick in hit?

Du kan väl ladda upp den som du gjorde i ett tidigare inlägg?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du kan väl ladda upp den som du gjorde i ett tidigare inlägg?

Sitter på mobilen och det fungerar inte här men här kommer en länk till beviset.

Från försäkringsbolaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Men vet inte om det är på min bil, eller vem det är som går in genom dörren.

Vad menar du med detta? Kan du inte se om det ser ut som din bil eller kläder du skulle ha på dig? De borde väl kunna avblurra ansiktet om personen är du?

Skulle verkligen inte betala utan hellre ta det till rätten om du inte tror att det är du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Sitter på mobilen och det fungerar inte här men här kommer en länk till beviset.

Från försäkringsbolaget

Hade du passagerare dagen det gällde? Möjligt att den personen slagit upp dörren i det andra fordonet utan att du märkt detta eller att personen nämnt detta?

Permalänk
Medlem

Har du backat ut ur fickan så fångar ju bilen regnr också.
Glömt låsa bilen och någon öppnar dörren för att ta en titt?

Men kör du en bil som motsvarar bilen på videon? Ser ut som någon Volvo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Hade du passagerare dagen det gällde? Möjligt att den personen slagit upp dörren i det andra fordonet utan att du märkt detta eller att personen nämnt detta?

Så kan det vara absolut. Har ju i princip alltid någon ur familjen med i bilen. Känner inte igen personen, men skulle kunna vara min bil helt klart. Har också en vit bil som stämmer helt överens med hur dörren ser ut på sådana bilar så ja inte uteslutet alls men då får dom ju visa mig, min bil, mitt regnummer, deras bil så ska jag betala gladeligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loke6074:

Så kan det vara absolut. Har ju i princip alltid någon ur familjen med i bilen. Känner inte igen personen, men skulle kunna vara min bil helt klart. Har också en vit bil som stämmer helt överens med hur dörren ser ut på sådana bilar så ja inte uteslutet alls men då får dom ju visa mig, min bil, mitt regnummer, deras bil så ska jag betala gladeligen.

Men ser du tydligt på bilden hur personen ser ut? Eller är det väldigt otydligt?
Om ansiktet syns, brukar du ha okända personer i bilen, som du kan ha glömt helt...?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men ser du tydligt på bilden hur personen ser ut? Eller är det väldigt otydligt?
Om ansiktet syns, brukar du ha okända personer i bilen, som du kan ha glömt helt...?

Haha nej det som syns på bilden är allt.
Nej jag står för vad jag har orsakat, om jag har orsakat något.

Permalänk
Medlem

Håller med luktar lurt detta.

kan dom inte visa hela filmen där man ser att det är ditt regnummer som kör in samt dörr slåss upp så har dom ju inget bevisning.

känner du dessutom inte igen personen är det ju bara skitsnack.

hade dom vart ärliga med detta hade dom släpp all info direkt. gäller det dig och din bil har ju du lika rätt till det som dom hävdar GDPR åt andra hållet. så nä. stå på dig, kan dom inte bevisa med vettiga bevis att det är du eller bekant till dig och din bil så nä.

MVH

Permalänk
Medlem

Sen när faller ett videoklipp som filmats på allmän plats under GDPR?

@underd0g76 's förklaring är ju det enda rimliga här. Om en passagerare har smällt upp dörren så skulle du aldrig ha någon vetskap om det.

Permalänk
Medlem

Frågan är om bevisningen håller rent rättsligt vad gäller kameraövervakningen. Det är något som inte prövats än så vitt jag vet. Jag kan förvisso förstå att man inte vill vara den förste som tar det hela vägen för att få ett prejudikat men någon måste ju göra det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Om jag får gissa så är risken att ett försäkringsbolag skulle ladda upp bilder till imgur lika hög som att du skulle vinna högsta vinst + jackpott på tre olika lotterier samtidigt.
Dvs OBEFINTLIG!!!

Och är det nån som "ringer upp" i lite viktigare frågor som just detta är så ber man om deras namn/position/nummer, kollar upp numret på hitta.se/eniro/google och OM det ser ut som att numret hör till fbolaget så kan man fundera på att ringa upp.
Helst bör man dock ringa upp företagets växel och be att få bli kopplad till personen/numret som ringde upp.
Ser det ut att tillhöra nåt annat företag heller en person så ringer man ej upp och man tar det som ett scam försök!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara en ful-tolkning av registreringsnummer också, sen har handläggarna matchat det mot "närmaste vita bil". Har du fått någon adress på vilken parkering detta skulle ha hänt, eller har de bara gett dig bilden? Vem har tagit bilden, är den privat eller finns det tillstånd för kameraövervakning på denna allmänna plats? (Värt att kolla upp!) Hänvisningen till GDPR är väl för att skydda passagerarens identitet om det är någon annan än dig som kört bilen vid detta tillfälle, det vet ju inte försäkringsbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det kan ju vara en ful-tolkning av registreringsnummer också, sen har handläggarna matchat det mot "närmaste vita bil". Har du fått någon adress på vilken parkering detta skulle ha hänt, eller har de bara gett dig bilden? Vem har tagit bilden, är den privat eller finns det tillstånd för kameraövervakning på denna allmänna plats? (Värt att kolla upp!) Hänvisningen till GDPR är väl för att skydda passagerarens identitet om det är någon annan än dig som kört bilen vid detta tillfälle, det vet ju inte försäkringsbolaget.

Bilden är skickad till mig i den upplösning och som jag laddade upp den med till bildtjänsten.

Det här är maffiametoder från försäkringsbolaget.
Vet ej vem som tagit bilden.
Det bör vara taget på Ikeas parkering utanför varuhuset.

Oavsett ett försäkringsbolag som gör så här, där tänker inte jag vara kund, så jag har avslutat alla mina försäkringar på fordon, hem och familj hos dom. Fakturan kommer när den kommer, fick inget svar på den frågan. Men det här måste ha hänt någon annan i vårat avlånga land.

"-Du ska betala för du har gjort en skada, men någon film kan du glömma att vi skickar. "

Maffiametoder

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Om jag får gissa så är risken att ett försäkringsbolag skulle ladda upp bilder till imgur lika hög som att du skulle vinna högsta vinst + jackpott på tre olika lotterier samtidigt.
Dvs OBEFINTLIG!!!

Det är väl TS som har laddat upp bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

"-Du ska betala för du har gjort en skada, men någon film kan du glömma att vi skickar. "

Maffiametoder

Vid det här laget vet du om du var på platsen vid tidpunkten och vem som vad med dig. Du har om inte annat kollat vilka kortköp du gjorde för att friska upp minnet om vad du gjorde och vem som var med dig. Du har haft möjlighet att be familjemedlemmar om att göra samma sak.

Du har givetvis frågat personen på bilden vad som hände och fått ett svar. Om du är någorlunda funtad har du nu koll på om personen ljuger, inte vet vad som hände, eller är säker på vad som (inte) hände. Om det är en familjemedlem på bilden så vet du vem det är. Om det inte är en familjemedlem så hade du sagt det i tråden.

Ärliga människor betalar det de är skyldiga, den delen av befolkningen som har ett psyke där man kräver oemotsägliga bevis från utomstående för att ersätta en skada man vet att man har orsakat är lyckligtvis liten. Ännu mindre om man är försäkrad.

Om det faktiskt finns en skada på den andra bilen är omöjligt att veta för oss som bara läser tråden. Försäkringsbedrägerier existerar, men det finns en begränsad möjlighet att sätta det i system. Men jag är rätt säker på att du vet med tillräcklig precision vad som hände för att ha möjlighet att ta ett riktigt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vid det här laget vet du om du var på platsen vid tidpunkten och vem som vad med dig. Du har om inte annat kollat vilka kortköp du gjorde för att friska upp minnet om vad du gjorde och vem som var med dig. Du har haft möjlighet att be familjemedlemmar om att göra samma sak.

Du har givetvis frågat personen på bilden vad som hände och fått ett svar. Om du är någorlunda funtad har du nu koll på om personen ljuger, inte vet vad som hände, eller är säker på vad som (inte) hände. Om det är en familjemedlem på bilden så vet du vem det är. Om det inte är en familjemedlem så hade du sagt det i tråden.

Ärliga människor betalar det de är skyldiga, den delen av befolkningen som har ett psyke där man kräver oemotsägliga bevis från utomstående för att ersätta en skada man vet att man har orsakat är lyckligtvis liten. Ännu mindre om man är försäkrad.

Om det faktiskt finns en skada på den andra bilen är omöjligt att veta för oss som bara läser tråden. Försäkringsbedrägerier existerar, men det finns en begränsad möjlighet att sätta det i system. Men jag är rätt säker på att du vet med tillräcklig precision vad som hände för att ha möjlighet att ta ett riktigt beslut.

Ja men precis, tror jag skrev det tidigare i tråden men det kanske jag inte gjorde.

Permalänk

Något liknande har hänt mig. Inte helt samma scenario men ändå. Tror det är 3-4 år sen det hände.
Jag har, och har haft i flera år, en förmånsbil.
Jag fick en dag ett mail från leasingbolaget om att min bil varit inblandad i en parkeringsskada. Skulle inträffat i Stockholm någonstans. Minns inte exakt vad som stod i mailet som skickades till min jobbmail. Men typ att dom ville ha in min version av vad som hade hänt, datum, tid och plats. Jag tror dom hade kontaktats av "motpartens" försäkringsbolag.
Jag hade dock inte varit i närheten av Stockholm detta datum då jag jobbar på en helt annan plats i landet.
Jag svarade dom bara att det måste vara fel och jag inte varit där alls.
Fick ytterligare ett mail om detta. Typ exakt samma innehåll nån månad senare. Jag hänvisade dom till mitt första svar och påtalade att någon tagit fel på reg nr eller att det är ett bedrägeri av något slag.
Hörde inte av dom igen ang. detta.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl TS som har laddat upp bilden?

Är ganska säker på att TS skrev nåt om uppladdnings problem och då gav oss länken som försäkringsbolaget hade skickat.
Vilket då givetvis betydde att det var Fbolaget som laddat upp till imgur.
Hittar dock inte det nu.
SÅ skrivfel och TS har ändrat inlägget?
Heller så missuppfattade jag det, Fullt möjligt då jag är en idiot

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!