2 fläkt vs 3 fläkt grafikkort

Permalänk

2 fläkt vs 3 fläkt grafikkort

Hej,

Undrar om det verkligen är någon stor skillnad mellan ett 4070 ti super med 2 fläktar och ett med 3 fläktar? 3 fläkts kortet är ju en bra bit längre. Antar att 3 fläktskortet har bättre kylning och är lite tystare men påverkar det prestandan något? T.ex. clock boost osv.

Funderar mellan ett https://www.inet.se/produkt/5413992/msi-geforce-rtx-4070-ti-s... eller ett https://www.inet.se/produkt/5414036/pny-geforce-rtx-4070-ti-s...

Är PNY värt 600 kr mer för att få en fläkt till?

Permalänk
Medlem

4000-serien har överdimensionerade kylare. Helt i onödan för de går väldigt svalt och strömsnålt. Jag själv hade ett Asus Dual 4070 förut som är två fläkts. Var ruskigt nöjd med det! Gick väldigt svalt och knäpptyst! 4070 ti super är ju kraftfullare och drar lite mer ström än vanliga 4070 men det kommer inte göra någon större skillnad mellan att ha två eller tre fläktar. Referenskortet alltså Founders Edition har ju bara en fläkt. Förvisso en bak också men ändå.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kortet lär knappast bli så varmt det throttlar, så nej.
Kollar hellre efter att den har korrekt VRM kylning etc.

Permalänk

skillnaden är väl isf om 2 fläkt kortet har något högre max RPM på fläktarna isf men tveksamt att de inte är exakt samma men att ev fläktkurvan är ev något aggressivare

men de flesta kort brukar ju idag vara halvpassiva så de står still upp till typ 60 ish grader å sen en relativt linjär kurva med 100% fläktblås nånstans uppåt strax norr om temp limit aka 85-90°c.

men med mitt 3070ti så är det sällan det går över 70-75% fläkt (~2000rpm) och det når ändå inte templimit och börjar throttla kortet och vad jag förstått så går 4000 serien ännu svalare.

den största nackdelen med värmemisp designen brukar vara att det är ofta lite dålig luftcirkulation under grafikkortet så värmen har svårt att leta sig ur där under och blir lätt bastueffekt under det. (speciellt med stora grafikkort som sitter som en mellanvägg och i princip helt blockar luftflöde mot övre halvan av chassit)

men gör ganska underverk att faktiskt sätta ett utsug där under eller helt enkelt vända nätagget med fläkten uppåt och låta det hjälpa till att dra ur lite varmluft under grafikkortet.

inluft där under är sällan ett problem en fläkt i nerkant i fronten och man är gucci men utsug där under är i de flesta chassin bristvara så den varma luften har nånstans att ta vägen om kortet i princip blockar av hela nedre delen av chassit sålänge man inte har en blowerkylare på grafikkortet dvs som dumpar värmen utanför direkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det kan påverka perstandan, dock tror jag inte det är fallet mellan just dessa 2 olika modeller.
Ibland är det så att de riktigt stora korten är hårt överclockade från fabrik vilket de mindre sällan är.
Räkna inte med några större skillnader och även så kan du ju säkerligen överclocka kortet själv om du vill.

Jag valde själv att köpa Gigabytes flaggskepp 4070 Super kort för det har 5% snabbare prestanda från fabrik mot ett founders edition kort. Jag är kass på OC så föredrar om det är gjort från fabrik.
Plus jag ville ha ett dödstyst kort vilket det är, helt underbart.

Edit:
Det är inte alltid antalet fläktar som styr hur tyst/svalt kortet är, det är den sammanlagda storleken på kylaren.
Som exempel så är ett Asus dual *2,56 slot* inte speciellt långt ifrån ett Asus ProArt *2 slot* kort i kylning.
Finns ett gäng 3 fläktars kort på marknaden med extremt små kylare, kolla hur tjockt kortet är från sidan.

Du kan lätt se hur extremt stort/tjockt ett 3+ slot kort blir från sidan på bilden nedan:

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk

Lutar mot att det blir 3 fläkts kortet från pny då jag kan hitta en recension från techpowerup på den men själva ventus 2x verkar vara svårt att hitta recensioner på, det är mest 3x recensioner. Men fanns en youtube video där den testade mellan 2x och 3x och skillnaden var ca 33% högre fläktkurva vid 100% load. Väljer nog hellre ett tystare kort då för 600 kr om det ändå ska hålla i 4 år.

Tackar för svar!

Permalänk
Medlem

Min tumregel är att med en bra kylfläns så kan en 120mm-fläkt kan kyla bort 120W värme utan att man blir döv, och lite mer om man tolererar oljud. 4070 Ti S är 285W, så jag skulle inte köra två fläktar på den - speciellt som fläktar till GPUer oftast är något mindre än 120mm.

Visa signatur

5900X | 6700XT