Svartskärm nvlddmkm
Har nyss byggt en ny dator i en NZXT H1 V2 med ett RTX 3070 Rog Strix.
När jag spelar lite mer krävande spel som t.ex. Cyberpunk 2077 så kan jag få svartskärm helt "random" men är fortfarande kvar i spelet. Sen efter en stund så startar datorn om sig själv.
Har sökt på olika forum och testat olika lösningar men har inte hittat någon BRA lösning än.
Det ända som funkar tydligen är att jag tar bort alla sidopaneler från chassit.
När jag bara hade hemskärmen öppen och råkade röra chassit så det blev en liten stöt så triggade jag samma problem som när jag spelar Cyberpunk. Skärmen blir svart och det står att jag inte har någon signal sen så startar datorn om.
Så då tänker jag, kan det vara så att när sidopanelerna på chassit är på så bildas det nån typ av elektrisk laddning när jag spelar krävande spel som gör att grafikkortet ballar ur och tappar signal. Men det känns ju så jäkla långsökt. Chassit står även på ett träbord och är ansluten till ett grenuttag med jordade kontakter.
När jag kollar loggboken i Windows 11 efter en krash så hittar jag felkoden:
Loggnamn: System
Källa: nvlddmkm
Händelse-ID: 14
Aktivitetskategori:Ingen
Nivå: Fel
Nyckelord: Klassiskt
Användare: Saknas
Beskrivning:
Beskrivningen för händelse-ID 14 från källan nvlddmkm kan inte hittas. Antingen är komponenten som skapat händelsen inte installerad på den här datorn eller så är installationen skadad. Installera eller återställ komponenten på datorn.
Om händelsen skapades från en annan dator behövde visningsinformationen sparas med händelsen.
Följande information inkluderades med händelsen:
\Device\Video3
CMDre 0000004c 00003ffc ffffffff 00000007 ffffffff