Lite köpråd (7800X3D vs intel i princip)

Permalänk
Medlem

Lite köpråd (7800X3D vs intel i princip)

Hej allihopa! Jag har i dagsläget en 5800x som behöver bytas ut. Jag kommer behålla mitt 3080 grafikkort.
Det enda som belastar datorn tungt är spelande i 1440p, spelar en del äldre/dåligt optimerade spel så singeltråd prestanda är ett plus, och även nyare spel såklart.

Hur tänker man kring kylning, Noctua luftkylare eller Arctic freezer AIO? Priserna talar ju till AIO:s fördel, men luft är ju ett betydligt enklare system. Chassit kommer bli ett Fractal Design North/North XL då jag har bra erfarenheter av Fractal Design sedan tidigare, samt av estetiska skäl. Jag har mängder med Noctua 120/140mm fläktar liggandes, så luftflöde är inga problem.

Jag har kollat på 7800X3D eller kanske en 14700k, jag vet inte vad ni tycker här? Behöver man dom dyraste moderkorten? Det blir inte någon (eller mycket liten) överklockning, och jag byter oftast både moderkort och CPU samtidigt (dvs. inga mid-life upgrades). Ram-minnen har jag heller inte så stor koll på längre, känner mig väldigt överväldigad när man börjar läsa på om vad som är bäst.

Så för att sammanfatta:
Chassi: Fractal Design North/North XL
CPU: Typ 7800X3D eller 14700k, eller vad som är bäst inom rimlig prisram (betalar helst ej mer än 6000kr för en CPU)
GPU: Ett 3080 som jag redan har (kommer att uppgraderas vid behov, funkar fint för mina behov än så länge)
Moderkort: B650 eller X670 för AMD? Alternativt Z790/B760 för Intel
RAM: 32GB+, Stabilt, behöver ingen RGB
Hårddisk SSD: 1/2TB M2, kommer endast att användas för windows (Har en M2 redan samt 2 SSD för spel)
Processorkylning: Luftkylare av högre kvalité, alternativt typ Arctic Freezer AIO 360 om det behövs
Nätdel PSU: Skall orka driva systemet plus ett 3080. Så tyst som möjligt och av hyfsad kvalité.

Budget: Helst under 20k för alltihopa, helst så prisvärt som möjligt utifrån förutsättningarna men det finns så klart spelrum både upp och ner.

Helst knäpptyst i idle och utan RGB. Ljud under load är inga problem, då har man ju spelvolymen maxad!

Jag kan tänka mig att låta typ Inet montera detta och sen sätta i hårddiskar/grafikkort/extra fläktar själv, om deras byggkvalitét och kabeldragning är bra.

Det ser väldigt spretigt ut, jag vet, men det är därför jag behöver lite tips och råd!

Permalänk
Medlem

Kanske nåt i den här stilen?:

Jag tror du fixar att bygga själv.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är fokus spel så känns 7800x3d som ett givet val.
Man behöver inte de dyraste moderkorten nä.
Föredrar själv luft. Precis som du säger, enklare. Dyr noctuakylare behövs ej, Peerless Assassin är 98% där för 500kr.