Geforce RTX 5090 kan få 512-bitars minnesbuss

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Så länge Nvidia går som tåget så finns inget incitament för dem. Räcker som nu att lägga in underpresterande Ray-Tracing som ger ultra låg fps irl.

Men för t.ex. Unreal Engine och spelbolagen finns massa fördelar. Fler kunder hos Unreal ger mer pengar så de blir bättre spelmotor. Bättre optimerad spelmotor gör så att t.ex. Witcher 4 inte behöver ”offra” massa grafik och spelupplevelser de vill ha. Spelutvecklare har ju alltid target upplösning och fps och om dessa är lättare att uppnå går spelet att göra bättre. Spelen måste gå att köra på 3000kr korten för att annars missar de 80% av marknaden.

Kunder som spelar på 3090/4090 betalar ju inte 10x mer för sitt spel.

Stort plus är också att en bättre spelmotor minskar risken för shitstorm buggade lanseringar.

Det är ju dock inget garanterat mervärde från spelbolaget? Det är ju just det, antingen spenderar dem några extra miljoner för att optimera. Eller så släpper dem spel som flyter okej med uppskalning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nu vet jag att vi pratar konsumentkort, men tänkte bara flika in att H100 datacenter gpun har 5120 bit bus. Det är faktiskt helt galet.

Kostar typ 300tkr också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Äh, man drar klassikern.. svag krona och efterfrågan, inflation

Svag krona stämmer ju bra, både nu och ganska långt tillbaka.
Inflation stämmer ju också bra just nu.
Tillgång och efterfrågan, ja det är ju två ganska väl etablerade fundament inom ekonomi och Nvidia säljer allt dom kan producera.

Så, ja.. Ser ut som att priserna fortsätter vara på en hög nivå.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är ju dock inget garanterat mervärde från spelbolaget? Det är ju just det, antingen spenderar dem några extra miljoner för att optimera. Eller så släpper dem spel som flyter okej med uppskalning

Hade det inte varit mervärde för Witcher 4 att flytta till UE så hade de nog inte gjort det.

Tror det kommer hända mycket på mjukvarusidan de närmsta åren. Man vill kunna skala och optimera så mycket som möjligt för att även kunna sälja till folk med kassa GPUs och nu även mobiler och ARM laptops.

Jag ser det mer som när mobil-os blev bara Android och ios till slut. Blir nog samma med spelmotorer snart, ingen anledning köra egna om de inte är bäst. Så kan spelbolagen fokusera på spel och inte spelmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Hade det inte varit mervärde för Witcher 4 att flytta till UE så hade de nog inte gjort det.

Tror det kommer hända mycket på mjukvarusidan de närmsta åren. Man vill kunna skala och optimera så mycket som möjligt för att även kunna sälja till folk med kassa GPUs och nu även mobiler och ARM laptops.

Jag ser det mer som när mobil-os blev bara Android och ios till slut. Blir nog samma med spelmotorer snart, ingen anledning köra egna om de inte är bäst. Så kan spelbolagen fokusera på spel och inte spelmotor.

Bara för man använder en spelmotor så måste väl enskilda optimeringar göras? Då man använder olika plugins i olika uppsättningar samt på olika sätt.

Och dem som gör optimeringar på motorn är ju inte spelutvecklaren

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bara för man använder en spelmotor så måste väl enskilda optimeringar göras? Då man använder olika plugins i olika uppsättningar samt på olika sätt.

Och dem som gör optimeringar på motorn är ju inte spelutvecklaren

https://www.pcgamer.com/cyberpunk-2077-director-says-studios-...

Permalänk
Medlem

Och det ger dem en grund för sina egna framtida spel, precis som alla spelmotorer gör.
Men att alla spelutvecklare skall sitta och min/maxa optimeringar gör inte det värt det, speciellt om det är tidspress/vinst marginal som styr.

Många här verkar tro att spel är optimerade bara för dem är tungdrivna...
Optimerat spel är när spelen inte utnyttjar gpu/gpu för fullt och att ändra inställningarna inte gör något. Dock är det väldigt vanligt att man måste starta om spel mellan grafik ändringar annars så brukar de inte bli rätt....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och det ger dem en grund för sina egna framtida spel, precis som alla spelmotorer gör.
Men att alla spelutvecklare skall sitta och min/maxa optimeringar gör inte det värt det, speciellt om det är tidspress/vinst marginal som styr.

Många här verkar tro att spel är optimerade bara för dem är tungdrivna...
Optimerat spel är när spelen inte utnyttjar gpu/gpu för fullt och att ändra inställningarna inte gör något. Dock är det väldigt vanligt att man måste starta om spel mellan grafik ändringar annars så brukar de inte bli rätt....

Förstår inte riktigt…

De skriver ju i artikeln att de väljer Unreal Engine ”för att slippa” uppdatera sin egna spelmotor. Då sparar de ju tid och resurser så de kan fokusera mer på spelinnehåll och låta Unreal dra stora ”optimerings-lasset”. Jag ser bara fördelar och på sikt finns det stor chans att spel överlag blir bättre optimerade totalt sett pga detta.

Om ett 4090 inte kan driva max allt i Cyberpunk så är det ju fel optimerat…

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Förstår inte riktigt…

De skriver ju i artikeln att de väljer Unreal Engine ”för att slippa” uppdatera sin egna spelmotor. Då sparar de ju tid och resurser så de kan fokusera mer på spelinnehåll och låta Unreal dra stora ”optimerings-lasset”. Jag ser bara fördelar och på sikt finns det stor chans att spel överlag blir bättre optimerade totalt sett pga detta.

Om ett 4090 inte kan driva max allt i Cyberpunk så är det ju fel optimerat…

Bara för att UE fixar optimeringar så betyder det inte att dem kommer att sköta optimeringar på alla plugins och olika lösningar som skaparna gör med motorn.

Ue är ju kända för att vara prestanda krävande. Att ett spel får en gpu gå på knäna är inte dåligt optimerat spel, iaf inte i dagens CP version. Deras första version var ju dock något helt annat.

Spel kan lägga in mycket mer ögongodis, men gpuer är för svaga.
Nu gör dem någon blandning mellan nanite/lumen (all ljussättning sköter sig självt efter lite handpåläggning) till att man måste vara konstnär och lura folk med "native rendering" som lurar folk med felaktig ljussättning. Dock kräver det minimalt med prestanda som skillnad mot RT/Pt men tar mycket mer tid att utföra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

512-bitsars minnesbus.. *que nostalgic soundeffect*

Skrivet av DevilsDad:

Mycket spännande om den får 512bit bus. Någon som minns när nvidia senasr hade så bred minnesbus på ett konsumentkort? Hade bestämt för mig de tidigare titan-modellerna hade det, men kunde inte hitta någon som matchade.

Nostalgiskt, det har jag på mitt ATI HD2900XT

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Förstår inte riktigt…

De skriver ju i artikeln att de väljer Unreal Engine ”för att slippa” uppdatera sin egna spelmotor. Då sparar de ju tid och resurser så de kan fokusera mer på spelinnehåll och låta Unreal dra stora ”optimerings-lasset”. Jag ser bara fördelar och på sikt finns det stor chans att spel överlag blir bättre optimerade totalt sett pga detta.

Ett stort projekt som har en egenutvecklad motor kommer att behöva en helpdesk och all möjlig skit för att organisera och delegera allt som kommer in(buggar, tjänsteförfrågningar osv). Alla som arbetar på den fronten behöver ju då också upplärning i vad som ska vart, vad är ett kritiskt ärende och vad kan vänta ett tag. Det finns ju en kostnad och komplexitet bara i det och det är ju något som Epic redan sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Ett stort projekt som har en egenutvecklad motor kommer att behöva en helpdesk och all möjlig skit för att organisera och delegera allt som kommer in(buggar, tjänsteförfrågningar osv). Alla som arbetar på den fronten behöver ju då också upplärning i vad som ska vart, vad är ett kritiskt ärende och vad kan vänta ett tag. Det finns ju en kostnad och komplexitet bara i det och det är ju något som Epic redan sitter på.

👍🏼

Jag tror på större/bättre, men färre spelmotorer. Tror Witcher 4 och Cyberpunk uppföljaren kommer visa på det, men får se benchmarksen sen när det släpps.

T.ex. så hade ingen ”mindre” tillverkare haft en chans på smartphones vs Apple om inte Android fanns.

Helt sjukt egentligen att man byggt egna spelmotorer om man inte är gigantiskt företag. Är typ som jag skulle jobba som fotograf och samtidigt bygga mitt egna Lightroom…