Permalänk
Medlem

Airmee erfarenheter?

Hej! Beställde en elsparkcykel från Amazon som idag "levererades" av Airmee. Får ett meddelandeatt paketet är levererat och en bild på paketet utanför min dörr. När jag 3.5min efter öppnar dörren finns inget paket där! Någon som varit med om något liknande ???

https://imgur.com/a/6YdNHWZ

Edit: Var en granne, se #20479868 // MOD

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Har väldigt bra erfarenhet av dem, kanske en granne som var sugen på en ?

Permalänk
Medlem

Kontakta Amazon direkt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bosse78:

Hej! Beställde en elsparkcykel från Amazon som idag "levererades" av Airmee. Får ett meddelandeatt paketet är levererat och en bild på paketet utanför min dörr. När jag 3.5min efter öppnar dörren finns inget paket där! Någon som varit med om något liknande ???

https://imgur.com/a/6YdNHWZ

De har levererat till mig flera gånger och det har inte varit några problem. Men de ställer det som du sett utanför dörren. Det finns alltid en liten risk att någon tar det. Om du kikar i leveransuppgifterna från Airmee så ska det finnas ett kontaktnummer till föraren där. Se om du kan få tag på hen.

En fråga till: Hur bor ni? Kan vem som helst gå rakt upp till dörren?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Nej, men det var bara böcker i det paketet som kom med Airmee från amazon.fr, utan att jag visste att så skulle blir fallet. Inte för att jag önskar mig fler Airmee-leveransen för den sakens skull.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem.. Men i Airmee appen så kan du ändra inställningar och välja "in person" istället för "leave outside door".

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Valde du lämna utanför dörren eller knacka/ring?
Lämna utanför dörren är inte bra då risken för varan går över på konsumenten när varan avlämnas.
Polisanmäl efter du pratat med Amazon.

Permalänk
Medlem

Mer troligen någon annan som tagit. Kan ha följt efter bilen, eller någon som precis gick där och tog sin chans. Dock ska man rapportera det, gör ingen det så kan såklart även leverantören komma undan med att stjäla.

De få gångerna jag använt mig av Airmee har jag alltid öppnat dörren och personligen tagit emot varan, då man kan se var budbilen är live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

De har levererat till mig flera gånger och det har inte varit några problem. Men de ställer det som du sett utanför dörren. Det finns alltid en liten risk att någon tar det. Om du kikar i leveransuppgifterna från Airmee så ska det finnas ett kontaktnummer till föraren där. Se om du kan få tag på hen.

En fråga till: Hur bor ni? Kan vem som helst gå rakt upp till dörren?

2:a våningen i flerfamiljehus. Kod för att komma in genom ytterdörren. Öppnade som sagt lägenhetsdörren 3,5min efter meddelande om att paketet var levererat, så kan bara vara airmee eller nån snabb granne som stulit den. Vi är dessutom ensamma på vårat våningsplan.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Aldrig haft problem.. Men i Airmee appen så kan du ändra inställningar och välja "in person" istället för "leave outside door".

Japp! ändrat det nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Mer troligen någon annan som tagit. Kan ha följt efter bilen, eller någon som precis gick där och tog sin chans. Dock ska man rapportera det, gör ingen det så kan såklart även leverantören komma undan med att stjäla.

De få gångerna jag använt mig av Airmee har jag alltid öppnat dörren och personligen tagit emot varan, då man kan se var budbilen är live.

Den som stal paketet måste varit supersnabb iaf! Kanske var nån som följde efter då! Känns ju knepigt att ta ett tungt paket till dörren, fota och sen ta med sig det igen! Måste ju finnas lättare sätt för förare att stjäla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det en dyrare grej begär att de ringer på dörren. Surt om någon snott paketet!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Är det en dyrare grej begär att de ringer på dörren. Surt om någon snott paketet!

Ja! Har bara beställt skitsamma grejer förut så jag hade lämna utanför dörren i mina uppgifter. Många leveranser brukar ändå ringa på klockan och gå. I detta fall hade det ju hjälpt!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har fått många (10+) leveranser med Airmee, utan problem. De två första gångerna så ringde de nere från gatan och ville att jag skulle komma ner, vilket jag inte ville när det är leverans till dörren. Men sedan har det funkat som det ska. Valde personlig leverans från början och det hänger kvar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Varit med många gånger om att det levererat till fel adress... Hänt mig 4-5 ggr på ca 50 leveranser. Är det viktigt väljer jag ombud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

2:a våningen i flerfamiljehus. Kod för att komma in genom ytterdörren. Öppnade som sagt lägenhetsdörren 3,5min efter meddelande om att paketet var levererat, så kan bara vara airmee eller nån snabb granne som stulit den. Vi är dessutom ensamma på vårat våningsplan.

Det hände mig engång, visade sig att grannen fick leverans samtidig och tog mitt paket också.
Även fått den levererad på fel våning...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Valde du lämna utanför dörren eller knacka/ring?
Lämna utanför dörren är inte bra då risken för varan går över på konsumenten när varan avlämnas.
Polisanmäl efter du pratat med Amazon.

Fast det där stämmer ju inte alls. Risken går över när varan är i konsumentens besittning vilket den inte anses vara om den lämnas utanför dörren.

Felstavat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorrot:

Fast det där stämmer ju inte alls. Risken går över när varan är i konsumentens besittning vilket den inte anses vara om den lämnas utanför dörren.

Nix

En vara som köpts på internet försvann efter att den avlämnats utanför konsumentens lägenhetsdörr. Nämnden kom fram till att risken för varan övergick på konsumenten när varan placerades utanför lägenhetsdörren, eftersom leverans då hade skett i enlighet med den leveransmetod som parterna kommit överens om. Konsumenten ansvarade därför för varan, när den senare försvann.
Beslut 2023-05-22; 2022-07469
SK begärde betalningsbefrielse från beloppet 1 198 kr.
I sin anmälan till nämnden uppgav SK följande. Den 23 april 2022 köpte hon av företaget en skaljacka och en tröja för totalt 1 198 kr. Varorna köptes via internet för leverans hem och har ännu inte levererats. Transportföretaget ställde varorna utanför dörren och man ställde dem så synligt att någon stal dem innan hon hann ta in dem. Hon anser därför att hon inte ska behöva betala för varorna.
Företaget motsatte sig kravet.
I sitt svar till nämnden uppgav företaget följande. När kunden accepterar att paketet får levereras utanför dörren och transportföretaget i samband med detta tar en bild på leveransen, så överlämnas ansvaret för paketet till slutkunden. Det återstår för kunden att polisanmäla detta som stöld.
Allmänna reklamationsnämnden gjorde följande bedömning.
SK har inte fått de varor som hon beställt av företaget. Parterna har olika uppfattning i frågan om vem som ansvarade för varorna när de försvann. Den rättsliga fråga nämnden har att pröva är därför när risken för varan går över på konsumenten vid hemleverans.
Konsumentköplagen (1990:932) upphävdes den 1 maj 2022 och har ersatts av en ny konsumentköplag (2022:260). Den tidigare lagen gäller dock fortfarande för avtal som har ingåtts före nyss nämnda datum och är alltså tillämplig på det nu aktuella köpet.
Enligt konsumentköplagen går risken för varan över på köparen när den avlämnas (8 §). Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning (6 §). Om köparen bär risken för varan är han eller hon skyldig att betala för varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.
I förarbetena till konsumentköplagen (1990:932) har frågan om avlämnande vid hemleverans diskuterats. Där framgår bland annat följande. Om säljaren har åtagit sig att transportera varan till konsumenten, är varan avlämnad när den har tagits om hand av konsumenten eller på annat sätt överlämnats till denne. Det är alltså inte nödvändigt att varan faktiskt har tagits om hand av köparen. En vara som har lagts i konsumentens brevlåda får normalt anses ha avlämnats till konsumentens även om han inte är hemma vid tillfället. En vara som enligt överenskommelse med konsumenten har ställts på dennes villatomt får i regel också anses ha kommit i hans besittning. En vara som placerats utanför konsumentens lägenhetsdörr kan dock inte anses ha avlämnats till konsumenten förrän denne faktiskt har tagit hand om varan (se prop. 1989/90:89 s. 70).
Frågan om avlämnande vid hemleverans har inte behandlats i förarbetena till den nya konsumentköplagen. Regleringen i den nya lagen är emellertid densamma som i den tidigare lagen förutom att paragrafnumreringen har ändrats.

I den rättsliga litteraturen har det ifrågasatts om den för konsumenten mycket förmånliga tolkningen av när en vara ska anses avlämnad, som framgår av förarbetena till den tidigare konsumentköplagen, fortfarande ska gälla (se t.ex. Jonny Herre, En kommentar till konsumentköplagen 6 §, Juno). Regelns skyddande funktion kan också ifrågasättas eftersom konsumenten många gånger har ett behov av att kunna få varan levererad genom att den placeras utanför dörren.
Nämnden konstaterar att marknaden har förändrats avsevärt sedan slutet på 1980-talet då det aktuella förarbetsuttalandet gjordes, bland annat genom den kraftiga utvecklingen av köp av varor på distans. Hemleverans, och då även leverans av varor utanför en lägenhetsdörr, är numera ett vanligt förekommande förfarande vid e-handel. En sådan leveransmetod bör därför numera kunna innebära att ett avlämnande och därmed en riskövergång har skett. Detta förutsätter emellertid dels att konsumenten har godtagit att detta leveranssätt tillämpas, dels att företaget kan bevisa att avlämnandet av varan har skett i enlighet med den överenskomna leveransmetoden.
SK har uttryckligen godkänt att varorna skulle levereras genom att ställas utanför hennes lägenhetsdörr. Transportföretaget har också tagit en bild på paketet när det placerades utanför lägenhetsdörren. Leverans har därmed skett i enlighet med SK:s önskemål.
Mot denna bakgrund anser nämnden att varorna har avlämnats i enlighet med den överenskomna leveransmetoden och kommit i SK:s besittning samt att risken för varorna därmed har övergått på henne. Eftersom varorna har försvunnit efter det att ansvaret för dem övergått på henne är hon skyldig att betala för dem. Hennes krav ska därför avslås.

Dold text

https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2023/are...

Permalänk
Medlem

Fel lag dock, det ärendet handlar om lagen från 1990.

I förarbetet i den nya lagen från 2022 står det dock inte specificerat vad som menas med att man har varan i besittning och kan inte hitta några ärenden på den nya lagen så du kanske har rätt, vet dock inte om ARN har något tolkningsföreträde när det kommer till lagar så frågan är hur relevant det ärendet är idag.

Permalänk
Medlem

Skapade ett inlägg i grannskapets facebookgrupp så någon ångrade sig och lämnade tillbaka paketet inatt. Tyvärr saknades laddaren i paketet så jag kan ändå inte använda den dock (som om man inte redan lagt nog med tid på skiten)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bosse78:

Skapade ett inlägg i grannskapets facebookgrupp så någon ångrade sig och lämnade tillbaka paketet inatt. Tyvärr saknades laddaren i paketet så jag kan ändå inte använda den dock (som om man inte redan lagt nog med tid på skiten)

Fy fasen vad surt. Kanske ett nytt inlägg är på sin plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hit or miss men mest positivt med Airmee. Men sjuk situation du har!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Airmee här i Malmö förstår inte att ytterdörrar in till trapphus ibland kan öppnas inåt. Såg på en övervakningskamera hur personen sliter i ytterdörren till trapphuset mot sig trots att ytterdörren var olåst .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Airmee här i Malmö förstår inte att ytterdörrar in till trapphus ibland kan öppnas inåt. Såg på en övervakningskamera hur personen sliter i ytterdörren till trapphuset mot sig trots att ytterdörren var olåst .

Security by obscurity.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har beställt mycket med Airmee. Men jag beställer så att jag vet att jag är ledig kvällen de lovat komma, och hittills har de hållit tiderna. Även om jag bor i en BRF med kodlås på entredörren skulle jag aldrig be dem lämna utanför dörren. Har iofs sett att grannar ofta gör det, men jag har inte så stor tilltro till mänskigheten. Man ser ju i appen när de börjar närma sig och då går jag ner och möter dem.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Beställde torkarblad & ett bilbatteri.

Men batteriet kom aldrig.
Men följande svar fick man:

# 1 - Dom hann inte plocka upp det
# 2 - Dom hann inte få med det på utleveransen
# 3 - Blev #1 igen
# 4 - Batterit är för tungt så annan bil skulle leverera
# 5 - Det var helt enkelt försvunnet.

Och detta tog ca 3v , dvs 15 arbetsdagar att lösa.
Så torkarbladen kom, men sen vet ja inte va dom hände med batteriet, fick fakturan makulerad iaf.

Kommer inte bli airmee någon mer gång så länge man kan välja andra.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv

Tur att du fick din sparkcykel tillbaka! Vissa grannar alltså...

Jag undviker helst Airmee själv, fick en TV levererad, han dumpa ut paketet på parkeringsplatsen, han ringde iallafall upp mig men peta sig mest i näsan när jag fråga om han kunde hjälpa mig till dörren med hans handtruck för dricks...

Fick släppa 55 tum tv med soundbar ifrån parkeringen till dörren själv, en granne såg mig slita och hjälpte mig sista halva. Så ibland är grannarna helt OK också!