Har Microsoft inga kompetenta utvecklare?

Permalänk
Medlem

Har Microsoft inga kompetenta utvecklare?

Jag är ordentligt trött på Microsoft och deras fasoner, behöver skriva av mig. Jag ser ofta inlägg om hur uselt Windows är eller t.ex. hur integritetskränkande företaget är som samlar in dina data, eller hur deras uppköp av andra företag ställer till det. Jag känner dock att det inte diskuteras tillräckligt om hur dåliga de är på precis allt annat, främst hur pass lite de lever upp till sitt egna mission statement: "to empower every person and every organization on the planet to achieve more.".

Det spelar egentligen ingen roll vilken tjänst eller verktyg man använder. Oavsett om det är Azure / Power Automate en Power BI rapport. Det hör egentligen inte till saken , har man jobbat tillräckligt länge med Microsofts tjänster så inser man att allt verkar bara bluff och båg, ingenting går att lita på - nästan ingenting fungerar. För det mesta känns det inte ens som att man använder produkter som ens existerar, man får ett formulär eller någon parametersida som SKA göra något men som faktiskt inte gör något och är bara där för att marknadsavdelningen ska sälja det.

Det är som om byggarbetare byggt en väg man inte kan köra på för att sedan riva ner det igen, bara för att de ska ha något att göra. Jag förstår inte hur de kan gå runt, hur allting inte har kollapsat under en massa teknisk skuld och inkompetenta och lata utvecklare som går live med saker som de inte har testat i någon utsträckning överhuvudtaget och som inte kan fixa enkla grejer som tusentals människor frågat efter i fler år.

Så nu känns det bättre igen.

Permalänk
Rekordmedlem

Utvecklare gör som de blir beordrade, det är inte de som bestämmer om hur saker och ting ska fungera.
Du får gnälla på cherena.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En annan problematik är ju hur fragmenterat det grafiska gränssnittet är. Känns ju som något som borde prioriteras men tydligen inte. Knappt hänt någonting för att ordna upp problemen som uppkom med Windows 8s release 2012.

Har ingen tvekan om att det finns kompetenta personer på Microsoft som skulle kunna leverera en bra lösning. Och har full förståelse för att en sådan stor organisation kan vara tungrodd. Men 12 år?? Kom igen. Känns ju som de inte ens försöker leverera en trevlig upplevelse för de vet att folk kommer använda Windows ändå.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Här får nog TS ge oss lite mer detaljerad information. Vad exakt är det som inte fungerar?

Skrivet av mrqaffe:

Utvecklare gör som de blir beordrade, det är inte de som bestämmer om hur saker och ting ska fungera.
Du får gnälla på cherena.

Om det vore så väl att medarbetarna gjorde vad de blev beordrade, då skulle mitt jobb vara oerhört mycket enklare.

#chef

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

har man jobbat tillräckligt länge med Microsofts tjänster så inser man att allt verkar bara bluff och båg, ingenting går att lita på - nästan ingenting fungerar.

Okej. Du får gärna lista lite konkreta tjänster här.

Jag är själv extremt nöjd med:

Teams
Exchange
Intune
Sharepoint
Copilot
Dynamics

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Här får nog TS ge oss lite mer detaljerad information. Vad exakt är det som inte fungerar?

Om det vore så väl att medarbetarna gjorde vad de blev beordrade, då skulle mitt jobb vara oerhört mycket enklare.

#chef

På 99% av ställena jag jobbat och konsultat för så har det varit så. Fint om det inte är så hos dig.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat fundera. Kan det vara så att de Microsoft-produkter som används professionelt skiljer sig från de som används privat? T ex jag har ingen aning om hur Enterprise-versionen av Windows är för jag har inte tillgång till den. Däremot vet jag att "vanliga" Windows är rätt jobbig att arbeta med. Inte så att programmet är dåligt utan allt onödigt som man lagt in och som bara stör. När man läser inlägg i detta forum verkar det vara främst folk som arbetar professionellt med Microsoft-produkter som är mest positiva medan de som bara har tillgång till konsumentprodukter är rätt splittrade.

Sen tror jag att Microsoft har kompetenta utvecklare men man har en ledning som inte vet vart man ska.

Permalänk
Medlem

Microsoft lider av klassisk (Big Company) syndrom, underhåll och utveckling och kodbantning sker bara under de första åren nästa plattform ligger på tur och så som det är nu med AI och mer avancerade hemnätverk går inte att spika utan dagens tanke blir gammal tanke imorgon W11 har haft mediokert genomslag och W12 ligger troligen runt hörnet 1-2 år och i så fall blir 11 den största floppen med så kort livslängd.

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Jag är ordentligt trött på Microsoft och deras fasoner, behöver skriva av mig. Jag ser ofta inlägg om hur uselt Windows är eller t.ex. hur integritetskränkande företaget är som samlar in dina data, eller hur deras uppköp av andra företag ställer till det. Jag känner dock att det inte diskuteras tillräckligt om hur dåliga de är på precis allt annat, främst hur pass lite de lever upp till sitt egna mission statement: "to empower every person and every organization on the planet to achieve more.".

Det spelar egentligen ingen roll vilken tjänst eller verktyg man använder. Oavsett om det är Azure / Power Automate en Power BI rapport. Det hör egentligen inte till saken , har man jobbat tillräckligt länge med Microsofts tjänster så inser man att allt verkar bara bluff och båg, ingenting går att lita på - nästan ingenting fungerar. För det mesta känns det inte ens som att man använder produkter som ens existerar, man får ett formulär eller någon parametersida som SKA göra något men som faktiskt inte gör något och är bara där för att marknadsavdelningen ska sälja det.

Det är som om byggarbetare byggt en väg man inte kan köra på för att sedan riva ner det igen, bara för att de ska ha något att göra. Jag förstår inte hur de kan gå runt, hur allting inte har kollapsat under en massa teknisk skuld och inkompetenta och lata utvecklare som går live med saker som de inte har testat i någon utsträckning överhuvudtaget och som inte kan fixa enkla grejer som tusentals människor frågat efter i fler år.

Så nu känns det bättre igen.

Microsoft har - vet jag - otroligt duktiga utvecklare och tekniker. Men som i alla stora företag kommer a) inte alla vara lika bra, och b) inte alltid de som är tekniskt skickligast vara de som vinner de politiska posterna som låter dem bestämma den tekniska riktningen en produkt tar.

Microsofts marknadsandel placerar dem i en intressant position: "Alla" betalar ändå pengar till dem, så det är otroligt enkelt för dem att göra en produkt som är "80% bra" och säga att kunden får den på köpet eller för en minimal månatlig extrakostnad, medan de faktiskt bra produkterna antingen kräver en investering i kompetent personal på de olika företagen, eller en investering i den faktiska kostnaden för bra programvara.

För att svara på ett av exemplen @Jumpcut gav, som jag råkar vara personligen bekant med:
Exchange är en "OK" mailserver, men ingenting jag skulle exponera oskyddat mot Internet. Det är en stor svart låda som gör farliga saker utan att du som administratör kan ha full koll på delarna.
Den stöder inte proxy protocol, så om du placerar den bakom en gängse lastbalanserare så måste du hålla koll på tidslinjerna i separata loggar för att kunna urskilja vem som gjorde vad. Vill du se båda bitarna av information samkörda? Betala (i pengar och/eller tid) för en SIEM-lösning. Vill du ha multifaktorautentisering för din webbmail? Tredjepartsprodukt.
Den stöder inte - idag tvingande - funktioner som automatisk DKIM-signering av mail, så du måste ändå ha en kompetent MTA som smarthost för utgående post.
Spamfiltreringen är snällt sagt rudimentär, så du måste ändå ha en kompetent MTA som filter framför lösningen.
Till slut sitter du och betalar för din Exchangeserver och för licenser och/eller att ha någon som driftar en robust maillösning som tål lite stryk och kan göra sånt som Exchange inte kan utanför den.

Samma gäller för i princip alla Microsofts serverprodukter, med, tror jag, SQL Server som glimrande undantag: Det är en serverprodukt som gör vad den ska göra på ett kompetent och effektivt sätt och som står på egna ben även om man inte får den gratis eller kraftigt subventionerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

.

För att svara på ett av exemplen @Jumpcut gav, som jag råkar vara personligen bekant med:
Exchange är en "OK" mailserver, men ingenting jag skulle exponera oskyddat mot Internet. Det är en stor svart låda som gör farliga saker utan att du som administratör kan ha full koll på delarna.
Den stöder inte proxy protocol, så om du placerar den bakom en gängse lastbalanserare så måste du hålla koll på tidslinjerna i separata loggar för att kunna urskilja vem som gjorde vad. Vill du se båda bitarna av information samkörda? Betala (i pengar och/eller tid) för en SIEM-lösning. Vill du ha multifaktorautentisering för din webbmail? Tredjepartsprodukt.
Den stöder inte - idag tvingande - funktioner som automatisk DKIM-signering av mail, så du måste ändå ha en kompetent MTA som smarthost för utgående post.
Spamfiltreringen är snällt sagt rudimentär, så du måste ändå ha en kompetent MTA som filter framför lösningen.
Till slut sitter du och betalar för din Exchangeserver och för licenser och/eller att ha någon som driftar en robust maillösning som tål lite stryk och kan göra sånt som Exchange inte kan utanför den..

Jag trodde vi pratade om tjänster. Exchange som onprem är trött.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Jag trodde vi pratade om tjänster. Exchange som onprem är trött.

Exchange i molnet är inte piggare: att sköta mail via webb-API kanske fungerar om man inte använder mail särskilt mycket, men att göra bulkoperationer på hundratals eller tusentals mail har aldrig varit långsammare eller mindre tillförlitligt än idag, vilket är löjligt med tanke på hur mycket datorkraft som finns tillgänglig både på klient- och serversidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Exchange i molnet är inte piggare: att sköta mail via webb-API kanske fungerar om man inte använder mail särskilt mycket, men att göra bulkoperationer på hundratals eller tusentals mail har aldrig varit långsammare eller mindre tillförlitligt än idag, vilket är löjligt med tanke på hur mycket datorkraft som finns tillgänglig både på klient- och serversidan.

Den enda jag har tyckt tagit oändligt lång tid är message tracking. Men annars har jag inte stött på något som strulat speciellt mycket. Nu har jag iofs inte haft en tenant med mer än typ 1000 users.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Den enda jag har tyckt tagit oändligt lång tid är message tracking. Men annars har jag inte stött på något som strulat speciellt mycket. Nu har jag iofs inte haft en tenant med mer än typ 1000 users.

Som administratör är jag rätt OK med Exchange Online. Som slutanvändare tycker jag det är riktigt uselt.

Permalänk

Titta bara på "nya" teams och "nya" outlook.. det är bara ett iFrame-program som visar teams/outlook-hemsida, rent skit.

Permalänk
Medlem

De behöver ta in Steve igen så att de får lite DEVELOPERS, DEVELOPERS, DEVELOPERS!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Titta bara på "nya" teams och "nya" outlook.. det är bara ett iFrame-program som visar teams/outlook-hemsida, rent skit.

Med Outlook är det väl mer en feature än bug, med tanke på att de vill suga in allting i sitt eget moln istället för att folk hämtar lokalt till sin enhet...

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Titta bara på "nya" teams och "nya" outlook.. det är bara ett iFrame-program som visar teams/outlook-hemsida, rent skit.

För att balansera det lite: som jag sagt i andra sammanhang är jag glad att de här verktygen finns tillgängliga på annat än Windows, så jag kan använda datorer/operativsystem jag trivs med på jobbet. Om webbappar på skrivbordet är det som krävs, låt gå för det. Men ingen kan rättmätigt påstå att ett chattprogram eller en mailklient behöver förbruka en gigabyte minne och en hel processorkärna. Det är bara löjligt…

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker win 11 fungerar riktigt bra och stabilt.

Är nog användaren bakom spakarna som är problemet kanske?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Nya Outlook är fortfarande beta och en bra bit från att släppas ut som en ersättare till "gamla" Outlook. Brukar testa emellanåt och det blir bättre och bättre, men det finns en del features kvar som behövs implementeras innan det kan rullas ut storskaligt på många större bolag som idag kör den feta Outlook klienten.

Teams, ja...det nya Teams är absolut bättre, men det släpptes nog ut lite för fort. Vissa saker saknas fortfarande. Men det känns verkligen som MS jobbar på att fixa det, speciellt med tanke på hur ofta Teams uppdateras.

Sen är det väl ovan så det är tänkt att funka, hela Evergreentänket bygger ju på att hela tiden uppdatera prylarna.
Samtidigt så tycker jag det är tråkigt om det är på bekostnad av att halvfärdiga produkter släpps ut. Men det är långt ifrån det alltid är så.

KÖr en mixad miljö på jobbet där det mesta är MS och tycker ändå det fungerar bra. Dagens IT miljöer är bra mkt mer komplexa och användare kräver funktioner snabbare än vad många IT-avd hinner leverera och supportera.

Permalänk

Företaget bestämmer hur de vill att produkten används. Om man vill ha andra förutsättningar får man utveckla sin egna produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag själv tycker win 11 fungerar riktigt bra och stabilt.

Är nog användaren bakom spakarna som är problemet kanske?

Den nya principen - kunden har alltid fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Samma gäller för i princip alla Microsofts serverprodukter, med, tror jag, SQL Server som glimrande undantag: Det är en serverprodukt som gör vad den ska göra på ett kompetent och effektivt sätt och som står på egna ben även om man inte får den gratis eller kraftigt subventionerad.

SQL Server 2019 gör nog för det mesta vad den lovar (även om jag är starkt emot per-core licenseringen de fortfarande kör med och tycker T-SQL saknar viss flexibilitet)

Däremot verkar SQL Server 2022 lida av samma 'problem' som jag tidigare nämnt.
Nedan är en blogg från Brent Ozar, en känd databas expert om saken som förklarar:

https://www.brentozar.com/archive/2023/05/its-been-6-months-s...

Skrivet av TeamRocket:

Företaget bestämmer hur de vill att produkten används. Om man vill ha andra förutsättningar får man utveckla sin egna produkt.

Jag håller med, men jag står inte för vilseledande (och i vissa fall falsk) marknadsföring där kunden inte får det de blir lovade.