Skydd av dator mot blixtnedslag

Permalänk
Medlem

Skydd av dator mot blixtnedslag

(Chansar på att det passar med nätaggregat med mera annars får gärna en mod flytta tråden rätt)

Jag fick frågan nu i åskvädret från sonen om att skydda dator och skärmar mot blixtnedslag. Och jag mins något om att vanliga konsumentskydd inte tar nedslag/variationer i elnätet som är riktigt snabba. Då skulle man behöva filtrera matningen av hans prylar via en AVR eller en UPS med samma funktion. Äger detta som riktighet fortfarande? AVR har väl den fördelen att prylarna mår bättre av i normala fall en jämn spänning med kan jag tro?

Och isf vad är det för metrics som är viktiga, några sekunders delay på AVR ut mot in samt typ 2000VA för en setup med några skärmar och en dator med 800W nätaggregat?

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

det räcker gott med ett grenuttag med överspänningsskydd för en hundring eller så.

edit:
glöm ej om du kör med trådat nätverk så kan du behöva skydd där med

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

det räcker gott med ett grenuttag med överspänningsskydd för en hundring eller så.

edit:
glöm ej om du kör med trådat nätverk så kan du behöva skydd där med

Tror OP menar på att överspänningsskydd (aka konsumentskydd) inte är tillräckligt.

Är lite nyfiken på var OP läst detta. Kör själv med ett gäng APC överspänningsskydd och har gjort det ett antal år nu. Sanningen att säga litar jag inte 100% på överspänningsskydd och det ska man inte göra. Bästa skyddet är att dra ur all elektronik när åskan går hårt och nära. Helst ska anslutningskontakter hållas långt bort från vägguttag också.

snavfel & tillägg
Permalänk
Medlem

Kolla med dit försäkringsbolag om de har bidrag för installation av överspänningskydd på inkommande el. Blev bara någon tusenlapp när jag ändå hade elektrikern över.

Permalänk
Medlem

Bra idé att kolla med försäkringsbolaget där.

Gällande källan till mina grubblerier så var det en diskussion med en teknikintresserad granne för några år sedan

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Skrivet av kronvall:

(Chansar på att det passar med nätaggregat med mera annars får gärna en mod flytta tråden rätt)

Jag fick frågan nu i åskvädret från sonen om att skydda dator och skärmar mot blixtnedslag. Och jag mins något om att vanliga konsumentskydd inte tar nedslag/variationer i elnätet som är riktigt snabba. Då skulle man behöva filtrera matningen av hans prylar via en AVR eller en UPS med samma funktion. Äger detta som riktighet fortfarande? AVR har väl den fördelen att prylarna mår bättre av i normala fall en jämn spänning med kan jag tro?

Och isf vad är det för metrics som är viktiga, några sekunders delay på AVR ut mot in samt typ 2000VA för en setup med några skärmar och en dator med 800W nätaggregat?

Ingenting tål en blixtträff mellan dig och närmaste transformatorstation: enda giltiga skyddet där är att inte ha saker inkopplade i långa kopparkablar. Sedan ganska lång tid är dock elkablar oftast nergrävda efter transformatorstationerna vilket minskar risken kraftigt, även om den inte är noll. Efter det var telenätet den största risken för elektronik, men eftersom vi alla (?) har fiber eller radio nu är denna risk nära nog irrelevant här i Sverige.

Jag låter sedan många år min elektronik sitta kvar i vägguttagen under åska utan ytterligare skydd mer än de UPS:er jag ändå har vid server och nätverksutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ingenting tål en blixtträff mellan dig och närmaste transformatorstation: enda giltiga skyddet där är att inte ha saker inkopplade i långa kopparkablar. Sedan ganska lång tid är dock elkablar oftast nergrävda efter transformatorstationerna vilket minskar risken kraftigt, även om den inte är noll. Efter det var telenätet den största risken för elektronik, men eftersom vi alla (?) har fiber eller radio nu är denna risk nära nog irrelevant här i Sverige.

Jag låter sedan många år min elektronik sitta kvar i vägguttagen under åska utan ytterligare skydd mer än de UPS:er jag ändå har vid server och nätverksutrustning.

Kanske läge skaffa en sån här nätstabb om elnätet är dåligt:
https://www.ebay.com/itm/193328325182
Det är gamla modellen utan en massa bling-bling.
Största nackdelen med en sån är att den drar mycket tomgångseffekt, kanske bortåt 100W.
En direktträff klaras så klart inte och att ha bra jordning är viktigt.

På den tiden man körde uppringt internet så gick mitt modem sönder två gånger p.g.a. åska (hade luftledning till telefonen). Det lustig var att själva linjeingången klarade sig för den hade man skyddat, men drivtransistorn till reläet som "lyfter luren" den pajade båda gångerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tack för fin input. Men lite nyfiken, hur tänker man man solpaneler och växelriktare i den situationen? Inte kan man väl bara lämna så pass dyra grejor till slumpen så att säga?

Borde isf inte sådant skydd vara bra att ha på husets inkommande?

Vi har väl typ 800 m till transformatorstationen men mina UPS piper till rätt ofta vid varje åska pga stora variationer i nätspänningen. (Jag kör mina akvarier på vanliga konsument UPS från Eaton). Så utifrån den variabeln funderar jag på om typ en sådan här pryl skulle hjälpa grabben med stabilare spänning men även åskskydd (men slår den ner på de 800m är allt kört ändå tolkar jag tråden som)

https://powerwalker.com/product/10120306/

Glömde en sak
Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Skrivet av kronvall:

Tack för fin input. Men lite nyfiken, hur tänker man man solpaneler och växelriktare i den situationen? Inte kan man väl bara lämna så pass dyra grejor till slumpen så att säga?

Borde isf inte sådant skydd vara bra att ha på husets inkommande?

Vi har väl typ 800 m till transformatorstationen men mina UPS piper till rätt ofta vid varje åska pga stora variationer i nätspänningen. (Jag kör mina akvarier på vanliga konsument UPS från Eaton). Så utifrån den variabeln funderar jag på om typ en sådan här pryl skulle hjälpa grabben med stabilare spänning men även åskskydd (men slår den ner på de 800m är allt kört ändå tolkar jag tråden som)

https://powerwalker.com/product/10120306/

Jag är möjligen näst sämsta sorts människa att fråga om blixtnedslag runt utrustning för tillverkning av el: jag har ärligt talat inte en susning. 😁

Permalänk
Medlem

Åskskydd indelas i 3 klasser:
1. Grovskydd, t.ex. ventilavledare. Monteras på stolpen eller i mätarskåpet. Tål mycket, men är
långsamt.
2. Mellanskydd, t.ex. varistor. Monteras på inkommande el för skydd av hela huset. Tål hyfsat mycket
men är tämligen långsamt.
3. Finskydd, t.ex. suppressordiod. Kan monteras för grupper där känslig elektronik är ansluten. Tål lite
men är snabbt.

Det finns prylar som skall klara alla 3 nivåerna, t.ex. Safetec ED150S-TEC230.
Dessa skyddar från överspänning på inkommande el, vill du skydda sig mot andra typer av överspänning blir det svårare.

T.ex. åsknedslag i större träd kan gå via rötterna och och då hoppa över till ledningar som leder in det i huset.
Exempel är slingan för robotgräsklipparen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W