Intel visar Lunar Lake – "den mest effektiva arkitekturen någonsin"

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Om man vill köra något annat operativsystem än Windows och MacOS så finns det än så länge inget alternativ till x86 + ACPI. Asahi utvecklas ju utan något stöd alls från Apple och Qualcomm har ju historiskt aldrig gett stöd för något OS annat än Windows för deras konsumentkretsar så vitt jag vet.

Personligen så ser jag det som en av de största farorna med att branschen dumpar x86. Alla enheter blir lika nerlåsta som telefoner och surfplattor.

Detta låter dock lovande https://www.qualcomm.com/developer/blog/2024/05/upstreaming-l...

Permalänk
Medlem

Får hålla tummarna.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Bra lyft i prestanda, enligt Intel iaf. Bra jobbat!

Hade förväntat mig betydligt högre IPC på P kärnorna (20-25% enligt tidigare rykten 2022-2023), betydligt högre än Zen4 till Zen5.
Men det visar sig bli lite lägre istället, så det var oväntat dåligt av Intel.
Stor risk att Arrow Lake inte heller levererar.

Permalänk

Ändå lite komiskt om 2024 avslutas med att världens snabbaste CPU är den som sitter i en fläklös pekplatta, för det ser ut att bli resultatet (om nu inte Mac:arna uppdateras med M4 detta år).
[/quote]

Problemet med Ipad är ju dock Ipad OS (IOS) är ju så inlåst att man inte kan använda det till något vettigt, i mitt fall i alla fall.
Har en Ipad pro med M2 processor men bara en ett gäng app:ar som lika bra kunnat köras på en 4 år gammal Ipad.
Så denna M4 är ännu mera "overpowered" för Ipad OS.
Om Apple låser upp Ipad OS så det blir betydligt mer lika MacOS ja då finns det en anledning till M4, just nu finns det bara behov hos en liten andel specifika användare som kan nyttja sin professionella appar på Ipaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Om man vill köra något annat operativsystem än Windows och MacOS så finns det än så länge inget alternativ till x86 + ACPI. Asahi utvecklas ju utan något stöd alls från Apple och Qualcomm har ju historiskt aldrig gett stöd för något OS annat än Windows för deras konsumentkretsar så vitt jag vet.

Personligen så ser jag det som en av de största farorna med att branschen dumpar x86. Alla enheter blir lika nerlåsta som telefoner och surfplattor.

Försökte verkligen förstå hur du menar här men misslyckades. Linux och BSD körs ju utan problem på ARM sedan länge, vilka andra OS kan det vara frågan om som bara körs på x86?

Qualcomm stödjer redan Linux på sina andra chip som används i chromebooks mm och det finns inga tecken på att de kommer sluta med det vad jag vet.
Även om de skulle göra det är det ju fritt fram för högvis med andra aktörer att göra ARM-chip. Vi har ju redan Ampere, Google, Broadcom m fl, nvidia kommer säkert snart också. x86/64 är i praktiken låst till AMD och Intel vad jag kan förstå.

Det borde alltså vara lägre risk att enheter skulle bli nerlåsta med ARM än med x86. Därmot ser jag en fara i att hemmabyggda datorer försvinner. Om en monsterstationär är måttligt snabbare än en laptop är det inte mycket mening kvar.

Permalänk
Medlem

Kul att de visar upp lite prestanda etc:

https://youtu.be/4Nl3SF-m4JY?si=DoSF3t6Ha9tqsip_&t=2032

LNL package power inkluderar RAM minnet också vilket MTL package power inte gör här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Försökte verkligen förstå hur du menar här men misslyckades. Linux och BSD körs ju utan problem på ARM sedan länge, vilka andra OS kan det vara frågan om som bara körs på x86?

Qualcomm stödjer redan Linux på sina andra chip som används i chromebooks mm och det finns inga tecken på att de kommer sluta med det vad jag vet.
Även om de skulle göra det är det ju fritt fram för högvis med andra aktörer att göra ARM-chip. Vi har ju redan Ampere, Google, Broadcom m fl, nvidia kommer säkert snart också. x86/64 är i praktiken låst till AMD och Intel vad jag kan förstå.

Det borde alltså vara lägre risk att enheter skulle bli nerlåsta med ARM än med x86. Därmot ser jag en fara i att hemmabyggda datorer försvinner. Om en monsterstationär är måttligt snabbare än en laptop är det inte mycket mening kvar.

Så om jag köper en ARM-baserad laptop kan jag installera valfri linux-distro (givet då att det är rätt ARM-version) och det kommer fungera? Eller måste jag installera specifika versioner av operativsystemen skräddarsydda för dessa enheterna?

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Har en Ipad pro med M2 processor men bara en ett gäng app:ar som lika bra kunnat köras på en 4 år gammal Ipad.

Vad tycker du om UTM på din M2:a? Själv tycker jag det är smidigt att kunna virtualisera/emulera valfritt OS på en iPad.

Har själv bara testat med en iPad Pro M1 här.

Sen nu när Apple öppnat upp för emulatorer, så kan man aldrig ha nog med kraft. RetroArch är trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Just att det är ARM är inte problemet utan att det kan saknas/vara mediokra drivers för komponenterna runt om usb, grafik, nätverk, ljud, bluetooth, m2, wifi mm.

Kolla bloggen jag länka från Qualcomm så ser det ut som GPU stödet först kommer i Linux 6.10/6.11 vilket borde vara efter sommaren/slutet på året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Just att det är ARM är inte problemet utan att det kan saknas/vara mediokra drivers för komponenterna runt om usb, grafik, nätverk, ljud, bluetooth, m2, wifi mm.

Kolla bloggen jag länka från Qualcomm så ser det ut som GPU stödet först kommer i Linux 6.10/6.11 vilket borde vara efter sommaren/slutet på året.

Aha det stämmer förstås men är ju en konsekvens av dominansen som x86 har haft, det har inte funnits någon anledning att göra drivrutiner för något annat. Men om laptops blir ARM-baserade på windows så ändras ju det, ARM kommer bli den största plattformen och drivrutiner kommer saknas för x86 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Så om jag köper en ARM-baserad laptop kan jag installera valfri linux-distro (givet då att det är rätt ARM-version) och det kommer fungera? Eller måste jag installera specifika versioner av operativsystemen skräddarsydda för dessa enheterna?

glöm inte bort att det inte finns varken stort hårdvarustöd eller mjukvarustöd för arm utan oftast begränsade os & ganska begränsad mjukvaru alternativ visst finns massa begränsade linux distron att köra men är inte som mac os eller windows att det mesta fungerar om man vill trixa & lära sig är arm dock bra eller om du ska köra speciell mjukvara (servrar) testa raspberry pi så förstår du vad jag menar. är en bra inkörsport till arm ja finns andra tillverkare än raspberry pi oxå. chromebook e som en stor telefon bara så e skeptisk till vad fan boysen säger. & windows på arm har mest varit ett skämt än så länge. Är väl endast Mac med sitt unix baserade mac os & ubuntu som är någorlunda moget Ja raspberry os för lek oxå.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ipac:

Har det där nån relevans i praktiken?

Dvs, finns det nån som väljer mellan Mac och "PC"? Gissar att 99% av köparna redan innan ev prestandafunderingar har bestämt sig för det ena eller andra eco-systemet ändå.

Gav en par exempel ovan, bara för att visa att det jag uppfattat, läst och hör är något andra också gjort. TechPowerUp skriver detta

"Often people think Intel's main competition is AMD Ryzen, when it's really Apple M-series and Qualcomm Snapdragon Elite. The latter two are powering super-efficient ultraportable notebooks with smartphone-like battery life and snappiness, and that's something you simply can't counter with a bulky processor with huge CPU cores. This is why Intel pivoted to heterogeneous multicore (hybrid), and has since focused not just on minor single or low-double digit IPC gains for its P-cores, but major performance leaps for its E-cores."

Visst finns de en del som grävt ned sig så hårt i något att de sitter fast i Windows, därför är Qualcomm så väldigt dåliga nyheter (som kan blir rejält mycket sämre 2025 om nu Nvidia också kommer med en ARM64 plattform).

Hade förväntat mig betydligt högre IPC på P kärnorna (20-25% enligt tidigare rykten 2022-2023), betydligt högre än Zen4 till Zen5.
Men det visar sig bli lite lägre istället, så det var oväntat dåligt av Intel.
Stor risk att Arrow Lake inte heller levererar.

Ska bli väldigt spännande att få deep-dive kring nyheterna i Zen 5 över Zen 4. För givet hur enormt stora förändringar Intel gjort i Lion Cove över Redwood Cove (som i sig är Raptor Cove på Intel 4) är det anmärkningsvärt att bara nå 14 % IPC ökning. Zen 5 når i.o.f.s. inte speciellt mycket mer med sina 16 %, men får inte alls känslan att det alls är en lika stor förändring mot Zen 4.

Sen går det inte att komma ifrån hur lätt det är att välja "rätt" laster för att rätt mycket få vilken IPC-ökning som helst. Intel använde sig av SPEC-int och SPEC-fp för sina IPC siffror. SPEC är rätt mycket en industristandard (dock värt att notera att perf/cykel ökningar brukar ofta vara rätt lika i SPEC och Geekbench 6).

AMD plockade rätt friskt, det jag ser som största varningssignalen är att man hade med både GB5 och GB6, fast bara ett enda deltest från varje. Om Apple valt att plocka ut ett enda deltest hade de, utan att ljuga, kunna hävda 100 % högre IPC mellan M3 till M4 (var sådan extremt ökning i ett specifikt test, var även 20-30 % i ett annat medan resten var 5-10 % som är den verkliga IPC-ökningen).

Problemet med Ipad är ju dock Ipad OS (IOS) är ju så inlåst att man inte kan använda det till något vettigt, i mitt fall i alla fall.
Så denna M4 är ännu mera "overpowered" för Ipad OS.
Om Apple låser upp Ipad OS så det blir betydligt mer lika MacOS ja då finns det en anledning till M4, just nu finns det bara behov hos en liten andel specifika användare som kan nyttja sin professionella appar på Ipaden.

Håller med om att IpadOS är väldigt begränsat, passar inte för det jag gör. Men är inte det som är poängen här, M4 lär ju komma till MacOS om inte allt för länge.

Poängen är att M4 placerad i en pekplatta med realistisk värmeeffektutrymme på kanske 10-15 W kan, i absoluta tal (vi pratar egentligen inte perf/W utan bara perf) med ganska bra marginal prestera bättre än Intels/AMDs senaste lanserade mikroraktitektur som de klockat till eller nära 6 GHz (med bedrövligt effektivitet som följd).

Självklart har Intel och AMD flera av eliten när det kommer till kretsdesign. Därför måste det svida än mer att se klasskillnaden i en konkurrerande design.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Med förbehåll för att enskilda tillverkare kan få för sig att jävlas så ja, det kommer fungera men som @Dyluck nämnde är det ju inte säkert att det finns drivrutiner för annat än Windows för all annan hårdvara som finns på en maskin. De nya copilot-laptopparna har ju touchskärmar, ljud, grafik mm som kanske inte stöds med det samma.

Så absolut det finns en massa färdigt för x86 och det kommer ta tid att matcha det för ARM64 men om laptopparna som släpps i dagarna är lika överlägsna x86 som Apple varit på senaste så tror jag inte det kommer ta lång tid.

På sikt kommer det ju vara bättre att ha en plattform där fler än bara 2 bolag kan tillverka processorer. Se bara vad som hände på x86 i perioden då AMD höll på med bulldozer, hade de inte lyckats med zen hade vi haft 2017 års prestanda fortfarande.

Allra helst skulle man vilja se AMD och Intel också hoppa på ARM64. Ju flera kompetenta konkurrenter desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Självklart har Intel och AMD flera av eliten när det kommer till kretsdesign. Därför måste det svida än mer att se klasskillnaden i en konkurrerande design.

Undrar om det kan lösa sig snabbt genom att AMD och Intel släpper ARM64-chip och överger x86 de också? Känns som att sitta kvar på x86 är ett beslut fattat av ekonomer inte tekniker, men om pengarna (laptopmarknaden) byter till ARM64 kommer ekonomerna inte ha någon nostalgi för x86 direkt.

Jag är ingen chipdesigner så det här är kanske bara svammel men tänk om det att dagens arm64 är så effektiva på låga watt beror på designbeslut där om man väljer annolunda så kan man få peakprestanda på säg 100w istället? ARM64-desktops som kyls med AIO's och ger 2-3x prestanda vs dagens 14900k/6950x vore ju riktigt roligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Undrar om det kan lösa sig snabbt genom att AMD och Intel släpper ARM64-chip och överger x86 de också? Känns som att sitta kvar på x86 är ett beslut fattat av ekonomer inte tekniker, men om pengarna (laptopmarknaden) byter till ARM64 kommer ekonomerna inte ha någon nostalgi för x86 direkt.

När AMD gjorde Ryzen var ursprungsplanerna att göra en ARM med samma backend som Ryzen och bara en annan frontend (dvs dekodrarna osv). Det blev inget av med det eftersom de inte hade resurserna att göra allt i det läget, men tanken fanns.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Gav en par exempel ovan, bara för att visa att det jag uppfattat, läst och hör är något andra också gjort. TechPowerUp skriver detta

"Often people think Intel's main competition is AMD Ryzen, when it's really Apple M-series and Qualcomm Snapdragon Elite. The latter two are powering super-efficient ultraportable notebooks with smartphone-like battery life and snappiness, and that's something you simply can't counter with a bulky processor with huge CPU cores. This is why Intel pivoted to heterogeneous multicore (hybrid), and has since focused not just on minor single or low-double digit IPC gains for its P-cores, but major performance leaps for its E-cores."

Visst finns de en del som grävt ned sig så hårt i något att de sitter fast i Windows, därför är Qualcomm så väldigt dåliga nyheter (som kan blir rejält mycket sämre 2025 om nu Nvidia också kommer med en ARM64 plattform).

Ska bli väldigt spännande att få deep-dive kring nyheterna i Zen 5 över Zen 4. För givet hur enormt stora förändringar Intel gjort i Lion Cove över Redwood Cove (som i sig är Raptor Cove på Intel 4) är det anmärkningsvärt att bara nå 14 % IPC ökning. Zen 5 når i.o.f.s. inte speciellt mycket mer med sina 16 %, men får inte alls känslan att det alls är en lika stor förändring mot Zen 4.

Sen går det inte att komma ifrån hur lätt det är att välja "rätt" laster för att rätt mycket få vilken IPC-ökning som helst. Intel använde sig av SPEC-int och SPEC-fp för sina IPC siffror. SPEC är rätt mycket en industristandard (dock värt att notera att perf/cykel ökningar brukar ofta vara rätt lika i SPEC och Geekbench 6).

AMD plockade rätt friskt, det jag ser som största varningssignalen är att man hade med både GB5 och GB6, fast bara ett enda deltest från varje. Om Apple valt att plocka ut ett enda deltest hade de, utan att ljuga, kunna hävda 100 % högre IPC mellan M3 till M4 (var sådan extremt ökning i ett specifikt test, var även 20-30 % i ett annat medan resten var 5-10 % som är den verkliga IPC-ökningen).

Håller med om att IpadOS är väldigt begränsat, passar inte för det jag gör. Men är inte det som är poängen här, M4 lär ju komma till MacOS om inte allt för länge.

Poängen är att M4 placerad i en pekplatta med realistisk värmeeffektutrymme på kanske 10-15 W kan, i absoluta tal (vi pratar egentligen inte perf/W utan bara perf) med ganska bra marginal prestera bättre än Intels/AMDs senaste lanserade mikroraktitektur som de klockat till eller nära 6 GHz (med bedrövligt effektivitet som följd).

Apple väljer väl alltid sina benchmarks väldigt hårt. Hur bra är geek bench 5 på M4 vs M3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Men den här tråden är ju för folk inuti bubblan! Det är en frizon.

Kraftuttrycken som används är motiverade baserat på det som händer. Vi har sett samma utveckling i många branscher, de som dominerat länge blir bekväma och plötsligt kommer någon från sidan och gör något som får de etablerade att se ut som losers. Utvecklingen som stagnerat totalt under de etablerade lossnar och vi får ett teknologiskt kvantsprång.

AMD och Intel har förstås några av världens smartaste chipdesigners och deras anställda är inga clowner. Däremot har organisationen som helhet arv i form av affärsmodeller och ingrodda strukturer som blockerar tillsynes uppenbara beslut.

Kodak uppfann enligt vissa källor digitalsensorn, men affärsledningen såg att alla pengar kom från tillverkning av film så de satsade inte på det.

Tesla kom med elbilar och den samlade bilbranchen som kunde gjort elbilar när som helst och tillverkat bilar i över 100 år ber plötsligt kinesiska upstarts om hjälp för att få veta hur man skall göra det bra.

Apple kom med Iphone, Nokia som var den enorma dominanten då hann bara precis få panik innan de försvann. Palm-chefens reaktion är ännu ett exempel - "Vi har funderat länge på hur man gör en bra telefon, datakillarna kommer inte bara knäcka detta".

Intel och AMD är i Kodak-läge skulle jag säga, deras business har varit x86/x64 men om windowslaptops och allahanda servrar går över till ARM64 finns det inte pengar nog i det som återstår för att hålla liv i en arkitektur till. Åtminstone inte om den är underlägsen.

Det sagt, är Lunar Lake underlägsen? Återstår att se än så länge men jäklar var det är spännande här i bubblan just nu.

Nja säger jag, fortfarande är den senaste lanserade processorn den snabbaste oavsett om det är AMD, Intel eller Apple. Skillnaderna är små och inte tillräckliga för att få sitt Kodak-moment, de har dessutom nischade segment där de är starkare än andra. Men visst bubblan och raljerande kan jag hålla med om är helt acceptabelt. Men svaret var på om folk kommer köpa Mac eller PC, där spelar det mindre roll vad hårdvarans senaste generation har för prestanda, mjukvaran är allt som betyder något, just nu har AMD64/X86 ett stort försprång i många sektorer och branscher som gör att det inte kan bli plötsligt som för Nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är rätt säker på att Apple lämnade Intel var primärt på tekniska meriter och det är har blivit ett väldigt stort problem för Intel att de hamnat så långt efter Apples ARM64. Så för mig, likt nog många andra, är det nog inte alls känslomässigt, det handlar om att läsa innantill och lura ut vilken siffra som är större en den andra för att få grepp om vem som har bästa lösningen.

Microsoft har också nämnt att de noterat Apples framfart, att de väljer att ha ett separat event före Computex ihop med Qualcomm (och bara Qualcomm) kring framtidens "AI PC" är knappast något man, från ett affärsmässigt perspektiv, kan ignorera. Microsoft om någon vet vilken katastrof det är för deras plattform om utflödet av utvecklare till MacOS fortsätter. De har flera gånger pekat på att Windows blev dominerade då väldigt många utvecklare såg det som bästa plattform på 90-talet -> det mesta utvecklades primärt för Windows under lång tid.

Under väldigt många år har lansering av senaste generation x86 automatiskt också betytt att världen fått en ny måttstock på maximal CPU-single-core prestanda. Att tappa det lär inte någonstans vara bra PR.

Ingen såg riktigt Arm som seriösa när de med sina första försök gav sig på servermarknaden med "hundratals kycklingar". Intel kunde enkelt vifta bort det med att peka på hur man aldrig kan ersätta ett par oxar (Xeon) med kycklingar oavsett hur många de är. Intel var 100 % rätt här, deras problem är att de starkaste CPU-kärnorna som finns när man håller sig runt 3-4 GHz (där servers tenderar ligga) är rakt av ARM64 baserade.

Det vi nu ser är att hyper-scaler efter hyper-scaler väljer att bygga sin egen ARM64 lösning. Inte direkt för att Apple råkar ha en pekplatta som är utrustad med världens snabbaset CPU, utan för att de rimligen ställer sig frågan: "hur är det ens möjligt för någon att så totalt dominera perf/W, borde inte Intel/AMD kunna göra något som är minst lika bra?"

SweC har helt missat att länka Nvidias Computex presentation, den var förvånansvärt bra (personligen min klara favorit av Nvidia, AMD, Qualcomm och Intel presentationer) och Jensen tycker på det som i nuläget nog är Intels enda potentiella räddning: ju mer specialiserad kretsarna blir, ju mer beroende blir saker av att ha bra programvara. Intels 3D-drivare är "sådär", men ihop med Apple är man ändå den som ligger på en klar andraplats kring bra programvara för GPGPU, "AI acceleration" etc. Nvidia överlägsen etta, Qualcomm verkar få en hel del hjälp från Microsoft just nu men de kommer gå på pumpen om de inte steppar upp rejält.

Sen kan man fundera vilken tag man bäst använder. Har själv fortfarande svårt att greppa vad Apple lyckats med när man sitter och använder en M3 Max för programutveckling, "AI prylar" och även spel. Det är laptop som ofta inte ens verkar behöva fläkten och den matchar 14900K/7950X i absolut prestanda, det medan CPU-delen drar 20-30 W! Man har en GPU som matchar Radeon 7900XT i GPGPU-laster och kan köra spel i "retina upplösning", samtidigt som den drar 30-40 W. Oavsett vad man vill kalla det är det total utklassning av konkurrensen i alla fall.

Varken Apple eller Nvidia är kanske de som är mest behov av mer pengar just nu. Så hoppas verkligen Qualcomm, Intel, AMD, Arm eller någon mer kan riktning komma in i matchen (Arm har hyperscalers, men de skulle behöva mer rull på mer "normal" server/desktops och det kanske blir Nvidia som tar upp den bollen 2025...). Bryr mig mindre om vem/hur man når dit, så hade inget problem att växla från Linux/x86 till MacOS/ARM64 för få vara med i toppen, byter igen om/när någon har något bättre (och vore skönt att komma ifrån Apple, det är väldigt dyrt...).

Sist: klart det är en bubbla. Vi är på ett teknikform för tekniknördar, det är inget genomsnitt av populationen. Många här har datorn som ett kraftfullt TV-spel och det läget är just CPU-utvecklingen mindre viktigt just nu då även ett par år gamma CPUer verkar vara mer än nog för att driva även de mest avancerade spelen. Här är det nästan bara GPU som spelar roll. För mig är CPU primär flaskhals för det datorn används till.

Mycket som inte har något att göra med det jag primärt invände mot, ditt svar till iPac att han hade fel om att beslutet om Mac vs PC var taget redan innan, där har du helt enkelt fel och inga clownerier kommer ändra detta dramatiskt de närmsta tjugo åren, dvs kommer det mjukvara som är bättre på Mac än PC kommer branscher kanske börja flytta men det har väldigt lite med den marginella skillnaden i prestanda totalt sett, för de allra flesta arbetsuppgifter är datorn inte längre flaskhalsen, det är människan och mjukvarans omständlighet och dåliga gränssnitt. Inom grafisk design och marknadsföring har Apple dominerat oavsett prestanda, inom ingenjörsyrken har PC/Windows dominerat nästan alla kategorier oavsett om det skulle gå att göra snabbare mjukvara med ARM och linux. På kontorssidan handlar det mer om server och management av tusentals datorer, där har Apple ingen lösning öht, företag som köper många datorer som vill ha serviceavtal med NBD service kan inte köpa Apples produkter. De som vurmar för Apple är relativt små inköp till antal även om nettovinsten för Apple kan vara större än för Lenovo, Dell eller HP.

CPU och dess arkitektur är helt enkelt inte så viktig för beslut om inköp av datorer. Det var inte en programmerare som gjorde det mest använda CAD-programmet för arkitekter, det var en arkitekt som lärde sig programmera, så är det ofta med framgångsrik mjukvara i branscher där speciell programvara krävs. Bankerna har själva utvecklat sina suystem etc. Se bara vad som händer när IT-bolag utvecklar system till den offentliga sektorn, kostar skjortan och är skräp. De kanske valde den bästa hårdvaruplattformen men de fattar noll om hur man arbetar i dessa segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sista meningen passar bättre på ditt inlägg

När mobiler som går utan fläkt med heldagars batteritid är snabbare än speldatorer så borde man snabbt inse att pc inte är så bra som det en gång var

Nu förstår jag inte, jag är varken respekterad eller datavetare och jag vet inte vad i mitt inlägg som var barnsligt så du får gärna förklara. Jag försöker hävda att processorn inte är en faktor när de flesta köper en dator. Speldatorer är ju dessutom väldigt låsta till Wintel, de är ju inte det det handlar om. Företag köper datorer efter att de kan köra den mjukvara de använder, att skärmarna är bra, tangentborden bra och handhavandet är enkelt vid fel. Det har inget att göra med vilken CPU som för närvarande är snabbast eller ens energieffektivast.

Nu handlar det ju specifikt om processorer som har X86-arkitektur dvs artikeln har inget med ARM64 att göra. Det finns ingen idag känd avgörande faktor för att generella, vanliga datorer måste byta CPU-arkitektur.

En viktigare faktor är vana vid operativsystemet för individen, för de flesta är datorn ett verktyg, inte ändamålet. PC är definitivt bättre än det än gång var, för de flesta är det inte prestandan som är problemet, för de flesta är krånglighet och dålig mjukvara problemet. Komma ihåg lösenord, var ska man klicka och var ska man dubbelklicka. Vad gör jag när datorn krånglar eller rent av går sönder? Prestanda spelar roll i denna lilla bubbla och i ett fåtal applikationer. Lösningarna är oftare andra än snabbare processor, avlasta körningar till en server, redigera med proxy istället för fullt upplöst video etc. Mjukvara kan lätt göra samma sak med 1000ggr skillnad i prestanda beroende på uppgift och vilken teknik man använder, idag skiljer det kanske 10% i prestanda mellan senaste och förra generationens processor.

Permalänk
Datavetare

Apple väljer väl alltid sina benchmarks väldigt hårt. Hur bra är geek bench 5 på M4 vs M3?

Har inte sett några tester alls gjorda med GB5 för M4, sökte precis och fick bara upp GB6 resultat. Och varför skulle någon bry sig om GB5 idag?

GB6 är på alla sätt en bättre benchmark, både för ST då man använder betydligt större datamängder jämfört med GB5 (blir lätt "mikrobenchmark" resultat som sällan korrelerar bra med "riktiga" program).

Men framförallt är GB6 en långt bättre MT benchmark jämfört med tidigare GB och de flesta andra benchmarks. Fram till GB5 testades MT som allt för många gör: man kör inte ett multitrådat program, man kör ett enkeltrådat program per CPU-tråd. Det senare ger "rolig" skalning med CPU-kärnor och har även viss relevans i datacenter där man "hackar upp" CPUn i massor med mindre instanser. Det har väldigt liten relevans för krävande program som körs på desktop.

GB6 har fått rätt mycket kritik för att "MT testerna är trasiga, de skalar ju inte perfekt med kärnor". Det är exakt vad man kommer att se i "riktiga" program. En annan sak man ser är att ARM64 generellt nu presterar bättre relativt x86_64, det är också precis vad man kommer se i verkligheten då en fördel med ARM64 är att den bättre hanterar synkronisering mellan kärnor.

Det skrivet: GB6 M3 vs M4 ser ut så här totalt sett

Sen finns denna om man skulle göra cherry-pick av ett enda deltest...

Skrivet av Mordekai:

Mycket som inte har något att göra med det jag primärt invände mot, ditt svar till iPac att han hade fel om att beslutet om Mac vs PC var taget redan innan, där har du helt enkelt fel och inga clownerier kommer ändra detta dramatiskt de närmsta tjugo åren, dvs kommer det mjukvara som är bättre på Mac än PC kommer branscher kanske börja flytta men det har väldigt lite med den marginella skillnaden i prestanda totalt sett, för de allra flesta arbetsuppgifter är datorn inte längre flaskhalsen, det är människan och mjukvarans omständlighet och dåliga gränssnitt. Inom grafisk design och marknadsföring har Apple dominerat oavsett prestanda, inom ingenjörsyrken har PC/Windows dominerat nästan alla kategorier oavsett om det skulle gå att göra snabbare mjukvara med ARM och linux. På kontorssidan handlar det mer om server och management av tusentals datorer, där har Apple ingen lösning öht, företag som köper många datorer som vill ha serviceavtal med NBD service kan inte köpa Apples produkter. De som vurmar för Apple är relativt små inköp till antal även om nettovinsten för Apple kan vara större än för Lenovo, Dell eller HP.

CPU och dess arkitektur är helt enkelt inte så viktig för beslut om inköp av datorer. Det var inte en programmerare som gjorde det mest använda CAD-programmet för arkitekter, det var en arkitekt som lärde sig programmera, så är det ofta med framgångsrik mjukvara i branscher där speciell programvara krävs. Bankerna har själva utvecklat sina suystem etc. Se bara vad som händer när IT-bolag utvecklar system till den offentliga sektorn, kostar skjortan och är skräp. De kanske valde den bästa hårdvaruplattformen men de fattar noll om hur man arbetar i dessa segment.

Om någon för bara 1 år sedan sagt: Apple kommer snart lansera en Ipad som är har den snabbaste CPU på planeten sett till absolut single-thread prestanda had denna någon fått en clownstämpel. Det borde inte vara möjligt. Så släpp detta, om det känns bättre "jag är en idiot som ens använde en sådan term", men faktum kvarstår att det är utklassning på ett sett som "känns" omöjligt att egentligen kunna genomföra.

Och låt oss även släppa Apple mer än "de har visat vad som är möjligt med ARM64". Den som rätt mycket är pappan bakom dagens M-serie jobbar nu på Qualcomm. Qualcomm har inte samma ekonomiska muskler som Apple, men de är väldigt framgångsrika och finns därför all möjlighet att de kan göra samma sak där och då faller hela "jag kan inte köra MacOS, det måste vara Window".

För Qualcomm jobbar ju väldigt tight med Microsoft för att göra något specifikt designat för Windows. Och av allt att döma går inte heller "men jag kör massa x86 prylar". Av allt att döma är Windows 11 x86 emulering nu på liknande nivå som Rosetta 2, når man då M4 prestanda kommer man kunna köra x86 kod lika snabbt som de snabbaste x86 CPUerna kan + ARM64 ger ännu bättre prestanda.

Skrivet av Mordekai:

Nu förstår jag inte, jag är varken respekterad eller datavetare och jag vet inte vad i mitt inlägg som var barnsligt så du får gärna förklara. Jag försöker hävda att processorn inte är en faktor när de flesta köper en dator. Speldatorer är ju dessutom väldigt låsta till Wintel, de är ju inte det det handlar om. Företag köper datorer efter att de kan köra den mjukvara de använder, att skärmarna är bra, tangentborden bra och handhavandet är enkelt vid fel. Det har inget att göra med vilken CPU som för närvarande är snabbast eller ens energieffektivast.

Nu handlar det ju specifikt om processorer som har X86-arkitektur dvs artikeln har inget med ARM64 att göra. Det finns ingen idag känd avgörande faktor för att generella, vanliga datorer måste byta CPU-arkitektur.

En viktigare faktor är vana vid operativsystemet för individen, för de flesta är datorn ett verktyg, inte ändamålet. PC är definitivt bättre än det än gång var, för de flesta är det inte prestandan som är problemet, för de flesta är krånglighet och dålig mjukvara problemet. Komma ihåg lösenord, var ska man klicka och var ska man dubbelklicka. Vad gör jag när datorn krånglar eller rent av går sönder? Prestanda spelar roll i denna lilla bubbla och i ett fåtal applikationer. Lösningarna är oftare andra än snabbare processor, avlasta körningar till en server, redigera med proxy istället för fullt upplöst video etc. Mjukvara kan lätt göra samma sak med 1000ggr skillnad i prestanda beroende på uppgift och vilken teknik man använder, idag skiljer det kanske 10% i prestanda mellan senaste och förra generationens processor.

Här tror jag också att om man inte faktiskt använt en M-serie Mac tror jag man inte kan greppa exakt hur mycket snabbare de kan vara.

Detta är M4 i kompilering, en av de laster många anser var en av de bästa måttstockarna då det inte går att "paja" en sådan benchmark med speciella instruktioner. Allt som typiskt ger bättre prestanda här är generellt bra för det är en otroligt komplex arbetslast att optimera för.

Detta är mot 7940HS, en av de snabbaste AMD CPUerna för bärbara. Vi ser inte 10 % fördel, M4 är snabbare 55 %!

Och då vi kommenterar Intel, detta är mot 155H

Den dag 69 % högre prestanda "inte spelar någon roll" tror jag vi kan lägga ner alla forum där man ens funderar på prestanda hos CPUer.

Detta är 155H mot läckta Snapdragon X Elite i samma test OBS 155H är referens (M4 var referens ovan) här så siffran är därför direkt hur mycket snabbare Oryon är mot Redwood Cove

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Apple/ARM evangelisterna som blivit helt omvända av att få en hel dags batteritid eller kanske mer för att sprida Geekbench resultat i alla x86 trådar kanske borde få en egen forumdel?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xc:

Apple/ARM evangelisterna som blivit helt omvända av att få en hel dags batteritid eller kanske mer för att sprida Geekbench resultat i alla x86 trådar kanske borde få en egen forumdel?

Låter faktiskt vettigt!

Men bara några kommentarer: tycker inte det borde undgått någon, men diskussionen som i alla fall gjorts här har primärt handlat om prestanda, inte om batteritid. Självklart är batteritid en av de viktigaste egenskaperna för en mobil CPU, möjligen kanska "alla" inser att just det är en punkt som inte ens är lönt att diskutera.

Sen gissar jag att sättet du nämner Geekbench insinuerar att "ARM64 evangelisterna" använder detta för att denna benchmark är speciellt fördelaktig för dem. Vill då bara påpeka att det omvända gäller, av flera orsaker är det x86_64 som gynnas.

Dels gynnas Intel/AMD av att de har väldigt aggressiv turbo som de får full utväxling på då GB6 specifikt är designad för att testa "race-to-sleep" beteende. Vettig då det hur väldigt stor andel av laptop-lasterna ser ut.

Vidare har GB6 rätt många tester som drar väldigt bra nytta av AVX/AVX-512. Ingen ARM64 CPU utanför den som används i superdatorer och M4 har något som ger samma råprestanda för SIMD som AVX-512. "I verkligheten" använder Apple propretära extensioner till ARM64 för AI-laster, dessa används inte i GB6 så AI-testerna missgynnar M-kretsarna.

För att vara proaktiv: om du redan kände till det ber jag om ursäkt för använd bandbredd, rätt säker att väldigt många vill räkna bort GB6 resultaten i ARM64 vs x86_64 jämförelser då de fått för sig att den förra gynnas väldigt mycket. Skulle inte säga att x86_64 gynnas mycket, men den gynnas mer än vad som är fallet i "applikationer i allmänhet".

Och till de som gnäller på GB6: vad vore bättre att jämföra? Framförallt när GB6 och SPEC verkar följa varandra väldigt väl i relativ prestanda och båda dessa har den stora fördelen mot t.ex. Cinebench att de testar ~20 tal olika fall (och presenterar poängen som ett geometriskt medelvärde så enskilda avikade värden få liten effekt) medan de flesta andra benchmark testar ett eller några få enstaka fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror det är högst relevant. Var själv "PC-användare" fram till hösten 2000 2020, bytte till MacOS då allt jag behöver finns även där och "Apple Silicon" var så totalt tekniskt överläget för mitt use-case.

...

Sen lär det kvitta rätt mycket om Ipad är en direkt konkurrent eller ej. Om nu en fläktlös pekplatta kommer ur 2024 som världens snabbaste CPU spiller det över på Intel/AMD, de ser ut som clowner i när deras >200W desktopmonster får stryk av något sådant.

Jag använda windows-laptop på jobbet i alla år fram till M1 kom, nu kör jag på en M1 Macbook Pro som jag kommer ersätta med en M4 Macbook Pro under nästa år. Batteri-tiden var "killer-app:en" för mig även om prestandan också gör arbetsdagen trevligare!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Jag använda windows-laptop på jobbet i alla år fram till M1 kom, nu kör jag på en M1 Macbook Pro som jag kommer ersätta med en M4 Macbook Pro under nästa år. Batteri-tiden var "killer-app:en" för mig även om prestandan också gör arbetsdagen trevligare!

För att hålla oss till Lunar Lake: har läst en hel del artiklar / tankar kring Lunar Lake.

Lion Cove verkar ju vara en store omdesign, men verkar ändå bli lite "meh" sett till faktiskt förbättring.

Skrev det tidigare och såg bl.a. TechPowerUp använda exakt samma ord: stjärnan i Lunar Lake är Gracemont. Stämmer det Intel skriver om den har de verkligen "knocked one out of the park". Att nå IPC motsvarande Golden Cove hade varit bra, att man nu når Raptor Cove / Zen 4 (enligt SPEC-int) är sanslöst.

Stämmer sedan Intels påstående kring perf/W, vilket jag misstänker rätt mycket hänger på Gracemont, har Intel fått en hel del ammunition för nästkommande laptop-generation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att hålla oss till Lunar Lake: har läst en hel del artiklar / tankar kring Lunar Lake.

Lion Cove verkar ju vara en store omdesign, men verkar ändå bli lite "meh" sett till faktiskt förbättring.

Skrev det tidigare och såg bl.a. TechPowerUp använda exakt samma ord: stjärnan i Lunar Lake är Gracemont. Stämmer det Intel skriver om den har de verkligen "knocked one out of the park". Att nå IPC motsvarande Golden Cove hade varit bra, att man nu når Raptor Cove / Zen 4 (enligt SPEC-int) är sanslöst.

Stämmer sedan Intels påstående kring perf/W, vilket jag misstänker rätt mycket hänger på Gracemont, har Intel fått en hel del ammunition för nästkommande laptop-generation.

Betyder detta att Lunar Lake kommer bli bra till speldatorer?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Troligtvis blir det snarare det omvända snart, där x86 fantasterna får bege sig till https://winclassic.net/ istället

Vi andra har redan fått våra röda piller

Själv är jag lite trött av att bli hänvisad till en seg Lenovo ThinkPad x86-64 som jobbdator, när jag vet att valfri Mx-SoC hade utför samma uppgift minst 3-4 ggr snabbare!

Sen ser jag Lunar Lake både som lite för klen (max 8c CPU/8c GPU) och lite för sen för att göra något större avtryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nja säger jag, fortfarande är den senaste lanserade processorn den snabbaste oavsett om det är AMD, Intel eller Apple. Skillnaderna är små och inte tillräckliga för att få sitt Kodak-moment, de har dessutom nischade segment där de är starkare än andra. Men visst bubblan och raljerande kan jag hålla med om är helt acceptabelt. Men svaret var på om folk kommer köpa Mac eller PC, där spelar det mindre roll vad hårdvarans senaste generation har för prestanda, mjukvaran är allt som betyder något, just nu har AMD64/X86 ett stort försprång i många sektorer och branscher som gör att det inte kan bli plötsligt som för Nokia.

Håller med om en del men måste påpeka att skillnaderna inte var små om man jämför motsvarande produkter. Det såg emellanåt ut som nedan, över 2x prestanda på batteri och även med nätadapter var det över 50% fördel Mac mot en Intelprocessor kombinerat med nvidiagrafik.

Var och varannan kotte märkte att det var klasskillnad. Som flera har nämnt var försprånget som Apple hade tillräckligt för att många valde att byta från Windows till Mac. Om Qualcomm kan ge samma sorts fördelar på windows kommer det locka ännu fler.

Det återstår förstås att se om så är fallet. Årets lanseringar från alla tre, Qualcomm, Intel och AMD är ju inte testade av oberoende parter ännu. För att trigga byte räcker det inte för Qualcomm att bara vara lite bättre, de måste vara klasskillnad bättre.

x86 försvinner inte direkt förstås, men man kan ana att en snöboll börjat rulla. Servrar har redan glidit över på ARM i ganska stor omfattning, om laptops kommer efter och nästa playstation/xbox blir ARM-baserad kanske inte ens spel kommer vara snabbast på x86 längre.

x86 blev snabbast genom att vara vanligast, och hämtade till slut in alla andra arkitekturers prestandafördelar. ARM har gjort samma resa på mobila enheter. När de börjar få fotfäste på allt annat också är de i särklass vanligast och det finns flera aktörer och därmed mest konkurrens. Det kommer bli svårt att hänga med för x86 även om de skulle lyckas hålla undan denna gången.

Hur som helst - det kommer bli intressant att följa produktlanseringarna framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du vet väl att windowsmjukvara fungerar felfritt i macos senaste årtiondet via Parallells och liknande mjukvaror? Annars finns ju alltid VM eller fjärrskrivbord

Utvecklare har länge varit överrepresenterade på Apple till exempel, för rena ingenjörer och specifikt CAD finns det många som fungerar officiellt på mac också

Jag skulle tro att wintel främst används för att det är bekvämt och inkört, de lever på gamla meriter. Det håller windows 11 på att sabba nu. Jag tror verkligen inte det kommer vara dominerade plattform på samma sätt som tidigare om ett årtionde

Permalänk
Skrivet av medbor:

har man testat apples kretsar så ser man skillnaden ganska fort. En dator som man inte märker fläkten på, kan användas mer än en hel dag utan laddare, och bra skärmar och byggkvalitet i övrigt. Dessutom rappare på i princip allt viktigt, ssd/ram/single-core/…

För allt utom rent spelande är de överlägsna, så mycket att ekosystembytet är värt det i min bok

Apple ger bara sex år kanske sju år innan de slutar supporta sina modeller. Så allt är inte ros här.

Skrivet av 0cool:

Det beror på vilken relevans man tänker sig. Att en ipad råkar vara snabbare på vissa saker än en desktopdator är inte så farligt i sig men det hintar om att ARM är vida överlägset x64, åtminstone på låg effekt.

Kombinerar man det med den stora nyheten på området från några veckor sedan där MS i princip påstod att de har portat windows till ARM lika bra som Apple portade MacOS till ARM så kan det få enorma konsekvenser.

Det skulle exempelvis kunna bli slutet för AMD och Intel, eller slutet för komponentmarknaden och hemmabyggda datorer.

Det kan leda till att "vanliga" Windows kommer kunna köras på mobiltelefoner och att mobiltelefonen därmed ersätter laptops för många användare.

Windows phone skulle kunna återuppstå på mobiltelefoner, eftersom det kommer vara "vanliga" windows med ett GUI anpassat till mobiler. Lite som IphoneOS en gång i tiden baserades på MacOS.

Jag tror persondatormarknaden står inför den största förändringen sedan 1984.

Jag tror inte på din domedagsprofetia. Ingen vettig människa kommer vilja öggla i någon femtumsskärm framför en stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror inte på din domedagsprofetia. Ingen vettig människa kommer vilja öggla i någon femtumsskärm framför en stationär.

Man skulle i detta scenariot givetvis ha en dockningsstation för sin telefon precis som man i dag har en dockningsstation för sin laptop. Man kommer jobba på sina dubbla skärmar och mekaniska tangentbord precis som vanligt, men "datorn" är mobilen.

Det är tekniskt möjligt i dag, datorkraften i mobilerna räcker till och Androidtelefoner har ju redan detta konceptet. Det har inte tagit världen med storm eftersom det är android, men om mobilen körde windows istället blir det en "killer feature".

Microsoft måste bara välja att göra det. "Surface pocket". Kommer bli mitt snabbaste köp någonsin om de släpper en sån produkt.

Apple skulle också kunna göra det, sedan flera år tillbaka. Gissar att de låter bli för att de vill sälja alla prylar separat, de tjänar pengar på prylarna inte plattformen.