Permalänk

SATA Kablar

Hej, jag har googlat och lite så, jag håller på att forska om min gamla dator lever.

frågan jag har är , kan någon vänlig själ länka vad för SATA kablar jag behöver till en 2,5" ssd och 2st mekaniska, väl mött /Vici

Permalänk
Medlem

Vilken SATA kabel som helst ska fungera. 2,5" eller 3,5" spelar ingen roll, är det SATA så är det bara att köra på

Permalänk
Skrivet av effe0p:

Vilken SATA kabel som helst ska fungera. 2,5" eller 3,5" spelar ingen roll, är det SATA så är det bara att köra på

ok, men ja e rädd att välja fel, finns ju över 20 olika alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

ok, men ja e rädd att välja fel, finns ju över 20 olika alternativ

Halloj!

https://www.inet.se/produkt/8903538/deltaco-serial-ata-6gb-s-...

Den kabeln finns i tre längder på inets sida, 0 3m, 0,5m och 1,0m. Vet inte inte vilken längd du behöver så länkade till den mellanlånga modellen men det är ju bara att beställa den längd du behöver.

Glhf

Permalänk

fungerar den till både ssd och mekanisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

fungerar den till både ssd och mekanisk?

Ja, kabeln bryr sig inte om vad det är för typ av lagringsenhet. När det gäller SATA-kablar så behöver du i stort sett bara välja rätt längd. Lås-clips på kontakterna (som på den tidigare länkade kabeln) kan också vara trevligt.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kategori/246/serial-ata/630/cablemod

Välj nån av cablemods istället i nån fin färg. Finns i vinklade också lite enklare beror på vilket chassi du har.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför ska TS välja något som är 40-100 spänn dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

https://www.inet.se/kategori/246/serial-ata/630/cablemod

Välj nån av cablemods istället i nån fin färg. Finns i vinklade också lite enklare beror på vilket chassi du har.

Varför? Det ger absolut ingen prestandaförbättring.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför? Det ger absolut ingen prestandaförbättring.

Nä, precis, det vore i sådana fall om man gjorde en estetisk fråga av det. Tycker man det är snyggt med spunnen sleeve kanske det kan vara värt en slant extra.

Rent funktionsmässigt tycker i alla fall jag kontakter med låsning är trevliga. SATA-kontaktdon är designade för vara billiga, inte för att vara bra. Allt som gör anslutningen lite robustare är av godo

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Alla kablar fungerar.

Första versionen av SATA kom ut 2003 och kablarna till dessa moderkort fungerar även med den senaste versionen som är SATA 3. SATA har inte uppdaterats sedan 2009, dvs 15 år sedan. Du ska i prakten ha ett moderkort från antiken om du ska råka ut för en "gammal" SATA-version.

Som jämförelse så släpptes DDR2 minne och AMD Athlon FX / Intel Pentium M 2003, DDR3 minne 2007 och DDR4 2014. AMD första Ryzen släpptes 2017.

Jag har kablar kvar från dom första moderkorten som klarar dom snabbaste diskarna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Alla kablar fungerar.

Första versionen av SATA kom ut 2003 och kablarna till dessa moderkort fungerar även med den senaste versionen som är SATA 3. SATA har inte uppdaterats sedan 2009, dvs 15 år sedan. Du ska i prakten ha ett moderkort från antiken om du ska råka ut för en "gammal" SATA-version.

Som jämförelse så släpptes DDR2 minne och AMD Athlon FX / Intel Pentium M 2003, DDR3 minne 2007 och DDR4 2014. AMD första Ryzen släpptes 2017.

Jag har kablar kvar från dom första moderkorten som klarar dom snabbaste diskarna.

Hehe har också några av dessa röda oem sata kablar från typ 2004 som fortfarande är i bruk och fungerar bra även med sata 3

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows