Vad är rimlig svarstid gällande garantiärende? Gått en månad.

Permalänk
Testpilot

Vad är rimlig svarstid gällande garantiärende? Gått en månad.

Tjena SweClockers!

Tänkte efterfråga lite expertishjälp gällande garanti och en produkt jag köpt, mer specifikt handlar det om en elspark. Det är riktigt långa svarstider, till nivån där jag funderar om jag ens kommer få hjälp med ärendet i huvud taget.

• Jag köpte den 15/08-23 en elspark från ett svensk/norskt företag.

• Den 09/02-24 kontaktade jag företaget att det var missljud från motorn.

• Efter lite bollande fram och tillbaka kom vi fram till att jag själv kunde göra en initial felsökning, något som drog ut lite på tiden från min sida, speciellt då elsparken inte varit i bruk förrän mot vårkanten.

• Vi är nu framme i Maj 2024, där jag den 14/05-24 åter igen kontaktar återförsäljaren att jag nu konfirmerat att felet är kullagren på frammotorn. Jag bifogar relevant material, likt videoinspelningar på problemet.

• Den 18/05-24 får jag ett mejlsvar att det kan ta lite tid p.g.a. omstrukturering med deras kundtjänst.

• Idag den 13/06-24 har jag fortfarande inte fått någon ytterligare respons eller uppdatering kring mitt ärende. Jag har nu mejlat ett svarsmejl i den tidigare svarskedjan.

Jag har nu alltså gjort felsökning, kommit fram till vad felet är (utefter en lista med potentiella fel som jag fick av återförsäljaren att kolla efter), men har nu fått vänta rätt precis en månad på att de ens ska svara på mitt senaste mejl. Har skickat en påminnelse och inväntar nu respons.

Vad är nästa steg i denna process?
Vad är skälig tid att förvänta sig ett svar?

Tar tacksamt emot lite rådgivning kring det hela.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Tjena SweClockers!

Tänkte efterfråga lite expertishjälp gällande garanti och en produkt jag köpt, mer specifikt handlar det om en elspark. Det är riktigt långa svarstider, till nivån där jag funderar om jag ens kommer få hjälp med ärendet i huvud taget.

• Jag köpte den 15/08-23 en elspark från ett svensk/norskt företag.

• Den 09/02-24 kontaktade jag företaget att det var missljud från motorn.

• Efter lite bollande fram och tillbaka kom vi fram till att jag själv kunde göra en initial felsökning, något som drog ut lite på tiden från min sida, speciellt då elsparken inte varit i bruk förrän mot vårkanten.

• Vi är nu framme i Maj 2024, där jag den 14/05-24 åter igen kontaktar återförsäljaren att jag nu konfirmerat att felet är kullagren på frammotorn. Jag bifogar relevant material, likt videoinspelningar på problemet.

• Den 18/05-24 får jag ett mejlsvar att det kan ta lite tid p.g.a. omstrukturering med deras kundtjänst.

• Idag den 13/06-24 har jag fortfarande inte fått någon ytterligare respons eller uppdatering kring mitt ärende. Jag har nu mejlat ett svarsmejl i den tidigare svarskedjan.

Jag har nu alltså gjort felsökning, kommit fram till vad felet är (utefter en lista med potentiella fel som jag fick av återförsäljaren att kolla efter), men har nu fått vänta rätt precis en månad på att de ens ska svara på mitt senaste mejl. Har skickat en påminnelse och inväntar nu respons.

Vad är nästa steg i denna process?
Vad är skälig tid att förvänta sig ett svar?

Tar tacksamt emot lite rådgivning kring det hela.

finns väl typ ingen tidsfrist förrän du egentligt skickat tillbaka den till säljaren på garantiärende och du inte har tillgång till den.

sen att ni typ haft ett "garantiärende" över mail vet jag inte det ska tolkas men lutar mer åt support än att ett faktiskt garantiärende har påbörjats.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator

Praxis är att två till tre veckor är skälig tid för återförsäljaren att åtgärda felet när det gäller konsumentelektronik, och en elspark landar rimligen också där. Det inkluderar givetvis inte den tid som går när du själv drar ut på ärendet. Det där med support och att felsöka själv hamnar lite utanför ramarna, utöver att åtgärdandet skall ske "utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten".

Även om vi helt hoppar över din egen felsökning har det nu alltså gått exakt en månad sedan du påtalade felet, vilket därmed är klart över den förväntade tiden för en åtgärd. Att återförsäljaren har svårigheter med sin kundtjänst är deras problem, inte ditt. Du har gett återförsäljaren en månad att åtgärda felet, så jag tycker du nu kan framföra tydliga krav baserat på att tidsåtgången redan överstiger praxis. Är elsparken oanvändbar kan du förslagsvis kräva hävning av köpet och återbetalning av köpesumman om de inte kan åtgärda felet inom en vecka eller två (ge dem ett exakt datum), och därefter eskalera till ARN om det inte rasslar till ordentligt. Eftersom vår och sommar rimligen är den tid du har mest nytta av elsparken har du också grund för att felet har stor betydelse för dig. Är elsparken fortfarande körbar blir det rimligen återförsäljaren som får bära bördan om ytterliggare körning förvärrar felet.

Det blir givetvis klurigare om du bedömer att återförsäljaren skiter i påtryckningar och ARN. Principiellt går det då att dra ärendet till tingsrätten om du anser det vara värt din tid och energi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du åberopar garanti får du kolla i garantivillkoren vilka rättigheter du har.

Konsumentköplagen är tydlig om vilka alternativ du har gentemot säljaren, ifall det föreligger ett köprättsligt fel. Har du inte framfört några krav med hänvisning till lagen så lär du i praktiken inte ha några rättigheter enligt lagen. Om du inte av ren tur faktiskt har framfört krav, och gjort det på ett sätt så att dina krav mappar väl mot lagen.

Med andra ord: Det går inte att säga något om frågan utan att ta del av kommunikationen.

Eftersom det antagligen rör sig om en leksak som bara får användas på inhägnat område så känns det ändå tryggast att den inte kan används. Det blir lite töntigt att diskutera rättigheter om man ändå tänker skita i vilka lagar som gäller. Om du tänker fortsätta spela utanför gemensamt uppsatta regler så kan vi nog anta att det kommer fortsätta gå som det gjort de senaste 10 månaderna. Finns ingen anledning för säljaren att svara på tyckande och allmänna frågor.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns väl typ ingen tidsfrist förrän du egentligt skickat tillbaka den till säljaren på garantiärende och du inte har tillgång till den.

sen att ni typ haft ett "garantiärende" över mail vet jag inte det ska tolkas men lutar mer åt support än att ett faktiskt garantiärende har påbörjats.

Tidsfristen i detta fallet vore väl vad som rimligen kan anses vara okej svarstid för att ens få skicka in sparken/motorn. Just denna bit har varit lite luddigt för egen del att försöka luska fram, då de flesta texter pratar om just när produkten redan är tillbakalämnad för exempelvis reparation.

Skrivet av twit:

Praxis är att två till tre veckor är skälig tid för återförsäljaren att åtgärda felet när det gäller konsumentelektronik, och en elspark landar rimligen också där. Det inkluderar givetvis inte den tid som går när du själv drar ut på ärendet. Det där med support och att felsöka själv hamnar lite utanför ramarna, utöver att åtgärdandet skall ske "utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten".

Även om vi helt hoppar över din egen felsökning har det nu alltså gått exakt en månad sedan du påtalade felet, vilket därmed är klart över den förväntade tiden för en åtgärd. Att återförsäljaren har svårigheter med sin kundtjänst är deras problem, inte ditt. Du har gett återförsäljaren en månad att åtgärda felet, så jag tycker du nu kan framföra tydliga krav baserat på att tidsåtgången redan överstiger praxis. Är elsparken oanvändbar kan du förslagsvis kräva hävning av köpet och återbetalning av köpesumman om de inte kan åtgärda felet inom en vecka eller två (ge dem ett exakt datum), och därefter eskalera till ARN om det inte rasslar till ordentligt. Eftersom vår och sommar rimligen är den tid du har mest nytta av elsparken har du också grund för att felet har stor betydelse för dig. Är elsparken fortfarande körbar blir det rimligen återförsäljaren som får bära bördan om ytterliggare körning förvärrar felet.

Det blir givetvis klurigare om du bedömer att återförsäljaren skiter i påtryckningar och ARN. Principiellt går det då att dra ärendet till tingsrätten om du anser det vara värt din tid och energi.

Tackar för ett utförligt svar!

Nu känner jag mig inte helt orimlig att ringa och se om det inte kan få lite fart på dem istället.. Enda jag egentligen vill är att de skickar en ny motor. Har inga problem att göra bytet själv, men gäller att få någon form av kontakt för att föra dialog igen bara och veta vad för krav jag kan ställa.

Skrivet av KAD:

Om du åberopar garanti får du kolla i garantivillkoren vilka rättigheter du har.

Konsumentköplagen är tydlig om vilka alternativ du har gentemot säljaren, ifall det föreligger ett köprättsligt fel. Har du inte framfört några krav med hänvisning till lagen så lär du i praktiken inte ha några rättigheter enligt lagen. Om du inte av ren tur faktiskt har framfört krav, och gjort det på ett sätt så att dina krav mappar väl mot lagen.

Med andra ord: Det går inte att säga något om frågan utan att ta del av kommunikationen.

• Det är inte mycket mer till dialogen än att jag påtalat fel, det låter konstigt och känns i styret vid drift. Men att jag har svårt att skicka tillbaka hela sparken eftersom jag inte har original-emballage kvar.

• De svarar att det kan vara moderkort, kabel eller hjullager. De säger att jag kan kolla detta själv, följt av hur jag kan utesluta elektroniskt fel.

• Jag har sedan dess uteslutet elektroniskt fel, där jag sedan kontaktat dem igen och bifogat material som påvisar detta (bland annat videoinspelningar från hjullagren).

• Därefter har jag inte hört något mer på en månad.

Jag hoppas att de ska skicka en ny motor så jag kan göra bytet själv. Om de skickar före eller efter jag skickat tillbaka den gamla är inte särskilt viktigt, just nu handlar det om att ens få till en dialog, något som är svårt då de inte svarar på mejl.

Skrivet av KAD:

Eftersom det antagligen rör sig om en leksak som bara får användas på inhägnat område så känns det ändå tryggast att den inte kan används. Det blir lite töntigt att diskutera rättigheter om man ändå tänker skita i vilka lagar som gäller. Om du tänker fortsätta spela utanför gemensamt uppsatta regler så kan vi nog anta att det kommer fortsätta gå som det gjort de senaste 10 månaderna. Finns ingen anledning för säljaren att svara på tyckande och allmänna frågor.

Detta stycke vet jag inte vad det är för raljerande skitsnack dock.

Särskilt de fettextade styckena; du har väl ingen aning vad det rör sig om för fordon, än mindre om jag faktiskt registrerat det i enlighet med gällande lagstiftning om exempelvis moped klass II och trafikförsäkring. Oavsett hör det inte ens till sakfrågan om konsumenträtt, så ta det där moralpatrasket och tillhörande fördomar på annorstädes. Hjälper absolut ingen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Många av de företag som säljer elscootrar är oseriösa och inte intresserade av att hjälpa till med reklamationer. Scootrarna kommer som regel från Kina och kvaliteten är rätt kass på dom. Jag kollade själv efter en för ett tag sen och blev förvånad över hur många företag det fanns som inte uppger några som helst kontaktuppgifter eller information om vem som egentligen står bakom sidan. Och får man då problem med sin scooter så uppstår direkt en riktigt jobbig situation där man inte vet om man får nån hjälp, hur lång tid det tar och svårt att hitta någon ansvarig som man kan ställa sina krav emot.

Rent konsumentsrättsligt är det annars så att man anser från ARN att tre veckor är skälig tid att ett reklamationsärende ska ta från att man instigerat sin reklamation fram till att man kan häva sitt köp pga oskäligt lång reklamationstid. Så dra gång ett ärende via ARN så kanske det blir fart på dom. Troligtvis inte. Inom de första två åren räknas alla fel vara ursprungliga och det är säljarens sak att bevisa att felet INTE är ursprungligt.

Har du betalat med Klarna så kan du möjligen reklamera köpet via dom.

Vad man köpt för vara är egentligen oviktigt. Man kan reklamera "alla" varor, oavsett om det är lagligt att använda dom eller ej. Just elscootrar är lite av en gråzon där ingen verkar veta vad som egentligen gäller med dom ang. framförande men det har inget med själva reklamationen att göra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KAD:

Nu har du halkat långt ut på is som inte bär dig.

Det finns inga formkrav för hur en reklamation skall göras, utöver att konsumenten påtalar för näringsidkaren (den part varan köpts av) att det är något fel. "Titta den här köpte jag av er men nu är den trasig." är en reklamation, helt oberoende av om konsumenten använt ordet garanti, reklamation eller ingetdera. Man behöver inte heller framställa några krav på lösning utan det åligger isåfall näringsidkaren att föreslå. Själva definitionen av reklamation följer direkt ur Konsumentköplagen:

Citat:

2 § Konsumenten får åberopa att varan är felaktig endast om han eller hon lämnar näringsidkaren ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att konsumenten borde ha märkt felet (reklamation).

Konsumentverket:

Citat:

Det finns inga krav på hur du ska klaga på felet.

Lawline:

Citat:

Det finns inga formkrav för en reklamation utan det räcker att, som du gjort, gå till butiken och påtala att din telefon inte fungerar.

Att då, som TS gjort, kontakta företaget och påtala felet innebär att en reklamation gjorts, helt oberoende av vad TS i sammanhanget åberopat. Sedan kan det i många fall vara enklare att vara tydlig och visa att man har koll på sina rättigheter, men det innebär inte på något sätt att man sumpat sin reklamation om man missar det.
Konsumentköplagens uttalade syfte är att stärka konsumentskyddet, just för att konsumenten sällan är lika bra på att tillvarata sina rättigheter som en näringsidkare, eftersom den senare inom sin vanliga verksamhet återkommande arbetar med de här frågorna.

Visa signatur