Om marknadsannonser och inkomst till Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Om marknadsannonser och inkomst till Sweclockers.

Tjena.

Såg en tråd här om annonser på Youtube. Det är ju det vanliga snacket om att blir det annonser som inte går att blockera säger folk att de kommer sluta använda tjänsten.

Jag är lite utav en kålsupare själv precis som jag tror de flesta är. Jag kör själv annonsblockerare i huvudsak på grund av integritetsfrågor.

Vad jag dock alltid gladeligen gör är att betala för annonser jag lägger upp på marknaden och jag tycker egentligen att ert pris för en annons är något för lågt. Säljer jag något begagnat för 500 sek skulle jag lätt kunna betala 50 sek istället för 30 sek. Sålde jag något begagnat för 2000 sek hade jag lätt kunna betala 100 sek för en annons hos er. Det blir dock svårt för er att genomföra rent praktiskt.

Vad ni skulle kunna göra är att när man avslutar en annons så på den sidan när man konfirmerar att man vill avsluta den så kan ni visa en lagomt stor QR-kod för en Swish till er för att stödja ert arbete. Kanske 2 Swish-QR-koder, en med förfylld summa, 20 spänn eller något, och en med tom summa.

Rimlig idé?

Mvh / h

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Tjena.

Såg en tråd här om annonser på Youtube. Det är ju det vanliga snacket om att blir det annonser som inte går att blockera säger folk att de kommer sluta använda tjänsten.

Jag är lite utav en kålsupare själv precis som jag tror de flesta är. Jag kör själv annonsblockerare i huvudsak på grund av integritetsfrågor.

Vad jag dock alltid gladeligen gör är att betala för annonser jag lägger upp på marknaden och jag tycker egentligen att ert pris för en annons är något för lågt. Säljer jag något begagnat för 500 sek skulle jag lätt kunna betala 50 sek istället för 30 sek. Sålde jag något begagnat för 2000 sek hade jag lätt kunna betala 100 sek för en annons hos er. Det blir dock svårt för er att genomföra rent praktiskt.

Vad ni skulle kunna göra är att när man avslutar en annons så på den sidan när man konfirmerar att man vill avsluta den så kan ni visa en lagomt stor QR-kod för en Swish till er för att stödja ert arbete. Kanske 2 Swish-QR-koder, en med förfylld summa, 20 spänn eller något, och en med tom summa.

Rimlig idé?

Mvh / h

Ser ett problem.

Troligen om det skulle bli för dyrt skulle bara de som hälst slipper betala avgift alls bara emigrera sig till billigare marknader och marknaden sakta men säkert torka upp på anonser iaf med dyrare produkter typ grafikkort som kan ligga norr om 10k i värde skulle då säljaren behöva betala typ 500-1000:- för sin anons så känns det som att iaf grafikkortskategorin skulle dö ut och de säljer den på blocket istället för typ 50-100:- eller vad det är som anonspris där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ser ett problem.

Troligen om det skulle bli för dyrt skulle bara de som hälst slipper betala avgift alls bara emigrera sig till billigare marknader och marknaden sakta men säkert torka upp på anonser iaf med dyrare produkter typ grafikkort som kan ligga norr om 10k i värde skulle då säljaren behöva betala typ 500-1000:- för sin anons så känns det som att iaf grafikkortskategorin skulle dö ut och de säljer den på blocket istället för typ 50-100:- eller vad det är som anonspris där.

kan ju sätta gräns som tradera på 200kr, eller så kan procenten helt enkelt enkelt minska ju högre annonspris så det är inget problem i sig.
Däremot tycker jag det är dålig väg att gå och det skulle innebära stor förändring av hur marknaden och forumet är, funkar inte lika bra här. Swec vet inte hur mycket en vara faktiskt sålts för och det behöver de inte göra heller. Tradera har ju blockerat typ all typ av kommunikation och läser igenom alla meddelanden, nu går ju all betalning t.o.m swish genom tradera för att få det att funka. Dessutom tas annonsavgiften här på publicering.

Det enda jag skulle vilja implementeras är något sätt för gratis eller väldigt billiga (vare sig köp eller sälj) saker annonseras så att det blir vettigt. Är ju inte lönt att betala 30kr för en pryl som kostar 10-60kr eller ens 100, men skapa en tråd utöver marknaden får man ju inte heller då det bryter mot reglerna.

Vad personen du svarar på menar som jag förstod det dock en sorts frivillig donation.

Permalänk
Medlem

Troligen om det skulle bli för dyrt skulle bara de som hälst slipper betala avgift alls bara emigrera sig till billigare marknader och marknaden sakta men säkert torka upp på anonser.

Om jag förstår dig rätt tror jag att du läst mitt inlägg lite för snabbt.

I mitt tredje stycke skriver jag om vad jag själv lätt skulle göra. Ca 50 sek för en vanlig annons för en vara som säljs för ca 500 sek tycker jag är helt rimligt och sålde jag något för 2000 skulle jag utan tvekan kunnat tänka mig betala 100 sek. Att det skulle följa någon procentsats är osagt och givetvis är en annonskostnad på 500 sek + helt orimligt.

Huvudpoängen är dock som jag skrev att Swec kan visa en lagomt stor, dvs inte något i storleken in-your-face, QR-kod där man kan själv välja att skicka iväg en liten extra slant till Sweclockers.

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Om jag förstår dig rätt tror jag att du läst mitt inlägg lite för snabbt.

I mitt tredje stycke skriver jag om vad jag själv lätt skulle göra. Ca 50 sek för en vanlig annons för en vara som säljs för ca 500 sek tycker jag är helt rimligt och sålde jag något för 2000 skulle jag utan tvekan kunnat tänka mig betala 100 sek. Att det skulle följa någon procentsats är osagt och givetvis är en annonskostnad på 500 sek + helt orimligt.

Huvudpoängen är dock som jag skrev att Swec kan visa en lagomt stor, dvs inte något i storleken in-your-face, QR-kod där man kan själv välja att skicka iväg en liten extra slant till Sweclockers.

Varför inte isf bara ha kvar nuvarande pris men ändra så det är ett minimum pris du måste betal och du kan själv ändra till ett pris du vill betala för anonsen som är över grundpriset.

Typ samma konsept som humble bundle kör på sina spel bundles att det har ett min pris men att du om du vill kan välja att betala mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Tjena.

Rimlig idé?

Mvh / h

Om du vill betala mer så kan du köpa tillägstjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om du vill betala mer så kan du köpa tillägstjänsterna.

Det brukar jag göra, beroende på uppskattat försäljningsvärde.

Permalänk
Medlem

Varför inte isf bara ha kvar nuvarande pris men ändra så det är ett minimum pris du måste betal och du kan själv ändra till ett pris du vill betala för anonsen som är över grundpriset.

Typ samma konsept som humble bundle kör på sina spel bundles att det har ett min pris men att du om du vill kan välja att betala mer.

Ja det är ett alternativ men jag tror att det kan vara en fördel att ha förslaget efter att varan är såld då vad värdet på varan tillslut blev troligtvis påverkar hur villig någon är att skicka in en slant extra till Swec. Jag kan ha fel men jag tror att folk skulle se det som tryggare utifall det de sålde inte nådde vad de helst hade velat sett få tillbaka på varan. Och motsatt om någon får 200 spänn över vad de förväntade sig kan jag tänka mig de är mer villiga att skicka in en liten slant till Swec.

Delarna Swec behöver för att i alla fall testa detta borde ju egentligen redan finnas kan jag tänka mig.