Hur rationalisera bort skifttangenten? auto versal genom att hålla in tangenten längre

Permalänk
Medlem

Hur rationalisera bort skifttangenten? auto versal genom att hålla in tangenten längre

Jag vill kunna komma åt den "skiftade-funktionen" på alla tangenter utan att använda skifttangenten. Istället bara hålla in tangenten minst 800ms. Så för att få A håller man bara in a i minst 800ms samma med 8 för att få (.
Detta så man sliper använda två tangenter simultant. Det stör skrivflödet med ca 3-6 sek varje gång jag behöver använda VERSAL eller !"#¤%&/()=? (Jag skriver oftast med bara en hand)
Så jag funderar hur man kan åstadkomma det? funderat om Autohotkey kan vara en metod, i så fall hur, Eller fins det något bättre alternativ?

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du inte bara använda den inbyggda funktionen "tröga tangenter"? Det gör att du inte behöver hålla inne tangenterna samtidigt, utan istället kan du trycka på Shift och sedan på 8, utan att behöva hålla in dem samtidigt, för att skriva en 8. Det borde vara snabbare än det du föreslår. eftersom du inte behöver hålla in tangenten länge.

Du aktiverar Tröga Tangenter genom att trycka 5 gånger på shift, eller genom tangentbordsinställningarna i Windows.

Den här metoden har fördelen att också fungera med tangentbordsgenvägar som t.ex. Ctrl+C, Ctrl+V, Alt+F4 etc.

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur du tänker. Men jag vill inte att "tröga tangenter" är aktiverat när jag skriver alla andra tecken, för totaltiden skulle då bli alldeles för lång

Visa signatur

GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ckghagen:

Jag förstår hur du tänker. Men jag vill inte att "tröga tangenter" är aktiverat när jag skriver alla andra tecken, för totaltiden skulle då bli alldeles för lång

Jag förstår inte hur du tänker, för alla andra tangenter tar ju precis lika lång tid att skriva? Det är inte så att du blandar ihop Tröga Tangenter och Tangentfilter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte hur du tänker, för alla andra tangenter tar ju precis lika lång tid att skriva? Det är inte så att du blandar ihop Tröga Tangenter och Tangentfilter?

Med tröga tangenter måste hen ju trycka en extra gång på shift ändå, varje gång hen ska skriva stor bokstav, så jag tycker inte tröga tangenter löser problemet.

Hen kanske är handikappad och bara kan använda 1 hand, och kan då kanske inte nå shift samtidigt som högra delen av tangentbordet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

...Detta innebär att du måste hålla ner varje tangent som du vill skriva ett litet tag innan tecknet visas...

När jag efterforskade detta innan så läste jag (text ovanför) och trodde jag man var tvungen att hållas in alla tangenter en vis tid så att det skulle ta masa tid.
Prövade nu, men upptäckte ett annat problem med Tröga Tangenter, att det av-aktiveras om man av vana råkar hålla in shift på klassiskt vis. Vilket innebär att jag måst aktivera den igen och av på av på problemet uppstår.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ckghagen:

...Detta innebär att du måste hålla ner varje tangent som du vill skriva ett litet tag innan tecknet visas...

När jag efterforskade detta innan så läste jag (text ovanför) och trodde jag man var tvungen att hållas in alla tangenter en vis tid så att det skulle ta masa tid.

Precis, det är så Tangentfilter funkar, inte Tröga Tangenter. Egentligen ganska dåliga namn på funktionen.

Skrivet av ckghagen:

Prövade nu, men upptäckte ett annat problem med Tröga Tangenter, att det av-aktiveras om man av vana råkar hålla in shift på klassiskt vis. Vilket innebär att jag måst aktivera den igen och av på av på problemet uppstår.

Att Tröga Tangenter stängs av när man trycker en tangentkombination på klassiskt vis går att stänga av, det är en checkbox precis under reglaget där man slår på Tröga Tangenter. Du måste slå på tröga tangenter för att checkboxen ska synas. Du ska bocka ur checkboxen som heter Inaktivera Tröga tangenter när två tangenter trycks ner samtidigt

Permalänk
Medlem

Vad har du för tangentbord? Du kan åstadkomma detta med QMK

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Med tröga tangenter måste hen ju trycka en extra gång på shift ändå, varje gång hen ska skriva stor bokstav, så jag tycker inte tröga tangenter löser problemet.

Hen kanske är handikappad och bara kan använda 1 hand, och kan då kanske inte nå shift samtidigt som högra delen av tangentbordet.

Bara dålig vana, tenderar att använda bara högerhanden till alt.
Försökt flera gånger lära mig touch typing men alltid get upp

Skrivet av Dashio:

Vad har du för tangentbord? Du kan åstadkomma detta med QMK

IQUNIX F97

Ps. Ska kolla in QMK om det kan vara något

Skrivet av pv2b:

XY-problemet Ett vanligt förekommande problem här på forumet

Ändrade rubriken till något mer vettigt

Skrivet av pv2b:

Precis, det är så Tangentfilter funkar, inte Tröga Tangenter. Egentligen ganska dåliga namn på funktionen.

Att Tröga Tangenter stängs av när man trycker en tangentkombination på klassiskt vis går att stänga av, det är en checkbox precis under reglaget där man slår på Tröga Tangenter. Du måste slå på tröga tangenter för att checkboxen ska synas. Du ska bocka ur checkboxen som heter Inaktivera Tröga tangenter när två tangenter trycks ner samtidigt

Hittade den inställningen men fick skipa tröga tangenter helt. Fungerade inte med min mus Redragon M908 och alla makron jag har i den. Jag ska kolla in QMK som Dashio tipsa om, om det kan vara min lösning eller ej

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Bara dålig vana, tenderar att använda bara högerhanden till alt.
Försökt flera gånger lära mig touch typing men alltid get upp

IQUNIX F97

Ps. Ska kolla in QMK om det kan vara något

Ändrade rubriken till något mer vettigt

Hittade den inställningen men fick skipa tröga tangenter helt. Fungerade inte med min mus Redragon M908 och alla makron jag har i den. Jag ska kolla in QMK som Dashio tipsa om, om det kan vara min lösning eller ej

Ah du har en IQUNIX F97. Den stödjer inte QMK utan det är deras propietära programvara som gäller.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+