Letar efter en parfym för män som luktar gott och undrar vad ni har att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Letar efter en parfym för män som luktar gott och undrar vad ni har att rekommendera?

Hej.

Jag är ute efter en ny parfym för max 700 kr och så stor flaska som möjligt, undrar om ni har något att rekommendera? Tanken är att ha den på fester och lite annat. Finns så många hemsidor som säljer sånt här och man vill ju gärna inte köpa en som är fejk. Det är ett plus om den tar över rummet lite, finns ju parfymer som man man känner på flera mils avstånd.

Permalänk
Medlem

Det första du bör ha koll på:

Skillnaden mellan eau de toilette och eau de parfum ligger främst i koncentrationen av parfymoljor, vilket påverkar både doftens intensitet och hur länge den varar på huden.

1. Eau de toilette (EDT):
- Koncentration av parfymolja: 5-15%
- Varaktighet: Vanligtvis 3-4 timmar
- Doftintensitet: Lättare och friskare doft
- Användning: Passar bra för daglig användning eller varma klimat

2. Eau de parfum (EDP):
- Koncentration av parfymolja: 15-20%
- Varaktighet: Vanligtvis 4-6 timmar, ibland längre
- Doftintensitet: Starkare och rikare doft
- Användning: Passar bra för kvällar eller speciella tillfällen, samt för kallare klimat

Den högre koncentrationen av parfymolja i eau de parfum gör att doften är mer intensiv och långvarig jämfört med eau de toilette.

Så det låter ju som att det är en EDP du är ute efter. Dom brukar dock vara lite dyrare och man får tyvärr vad man betalar för.

Själv kör jag denna EDP för speciella tillfällen:
https://www.gents.se/creed-aventus-edp

Och denna EDT för vardagar:
https://www.computersalg.se/i/3237746/carolina-herrera-212-vi...

Och till sist, don't be a 14-åring som har på sig för mycket.. finns inget som skriker osäkerhet mer än för mycket doft.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Man kan inte ta råd av andra gällande sånt här. Man måste testa! Parfym kan ha olika doft på olika människor. Till butiken o börja sniffa parfym o kaffe om vartannat. Och sen är det väl ändå vad Du tycker luktar gott som avgör? Inte en random person på nätet? Då får du lika många svar som det finns parfymsorter. Särskilt som du inte berättat ålder

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Man kan inte ta råd av andra gällande sånt här. Man måste testa! Parfym kan ha olika doft på olika människor. Till butiken o börja sniffa parfym o kaffe om vartannat. Och sen är det väl ändå vad Du tycker luktar gott som avgör? Inte en random person på nätet? Då får du lika många svar som det finns parfymsorter. Särskilt som du inte berättat ålder

Helt korrekt. Hudtyp påverkar extremt mycket hur parfymen doftar. Ålder är också en viktig faktor för vad som passar. Dock kan man ju få lite bra tips på vägen, typ som det vi skrivit.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Gå ut och prova själv. Det är det bästa och enklaste. Kopiera inte andra.

Permalänk
Medlem

Personlig favorit är Aqua di gio by Giorgio Armani som en fräsch lätt doft

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

(skämt... Eller inte)
Om du vill få uppmärksamhet - kör gamla goda "tutti-frutti chewing gum" doft.

Du blir en poppis på en mindre seriös fest - garanterat.

Permalänk
Medlem

Jag har två olika jag använder beroende på tillfälle. Men är väldigt förtjust i Dior Homme Intense EDP. Ska jag bara dofta något annat än mig själv för att jag vill kör jag på Jean-Paul Gualtier Le Male EDT

Med det sagt så är det nog inget för dig om du vill ta över rummet. Då är det nog bättre att ha en hel axe-burk sprayad i klädseln

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Rekommendera parfym åt någon annan är som rekommendera mat till någon man inte har en aning vad de tycker om att äta.

Finns bara 1 sätt, besök valfri butik (finns mängder, men butiker som kicks, åhlens osv finns ju överallt iaf) och be att få prova parfymer. De i butik vet vilka som är populära osv om du inte har någon koll också.

De sprayar ju på provstickor, ta de du gillar be att få prova dom din egen hud och låt de sitta lite så du känner. Du kan inte bara gå efter doft på provstickor, doftbilden förändras oftast en aning på din egen hud.

Hitta en favorit och ta den.

Svårare är det inte

Jag personligen ex gillar inte många av de typiska populära dofterna, speciellt inte de mörkare med typ ceder osv.
Sist köpte jag Rituals edP Bleu Byzantin och älskar den.
Doftbild är så extremt personligt.

Permalänk
Medlem

Som övriga säger så är det du som måste avgöra vad du vill ha för något och det enda sättet är att bege dig ut och prova.

Börja med att ta hjälp av personalen i butiken för att hitta vilken typ av doft du önskar och när du gjort det kan de hjälpa dig att begränsa urvalet. Att välja parfym efter pris är idiotiskt. Köp då hellre mindre flaskor ifall du tröttnar på dem eller vill ha flera parfymer för olika tillfällen.

Som referens faller jag oftast tillbaka på Versace Pour Homme EdT som är en frisk och okomplicerad vardagsparfym (jobb, handling etc).

Permalänk

För allas trevnad går man ju numera ut när man skall röka. I linje med det så handlar det väl om tvål och vatten i kombination med en effektiv deodorant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Hej.

Jag är ute efter en ny parfym för max 700 kr och så stor flaska som möjligt, undrar om ni har något att rekommendera? Tanken är att ha den på fester och lite annat. Finns så många hemsidor som säljer sånt här och man vill ju gärna inte köpa en som är fejk. Det är ett plus om den tar över rummet lite, finns ju parfymer som man man känner på flera mils avstånd.

Det finns flera prisvärda parfymer för högst 700 kr. Enklast är generellt att köpa 3-4 olika dofter som du kan använda beroende på väder och temperatur. På sommaren är "blåa" och "gröna" dofter lämpliga då de oftast är lättare och fräschare, samtidigt som mörkare dofter passar bra på höst och vinter, de är generellt tyngre (tänk tobak, kanel).

Computersalg levererar äkta varor och har ofta bra priser på dofter, några förslag som är populära och som passar de flesta är:

https://www.computersalg.se/i/7008020/armaf-club-de-nuit-inte...

https://www.computersalg.se/i/8333971/lattafa-asad-eau-de-par...

https://www.computersalg.se/i/5956066/afnan-pm9-edp-spray-100...

https://www.computersalg.se/i/5978629/mont-blanc-explorer-edp...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Gå till en affär där dom säljer parfym och testa. Det kan vara ganska svårt där och då att hitta en parfym som man tycker om men man måste prova på sin egen hud.
Kanske testa en per arm per dag under en period?

Om man har ett hum om vilka noter man tycker om så kan man även söka på sidor som t.ex. fragrantica.com/ efter parfymer som innehåller det man vill. Som inspiration.

Permalänk
Medlem

Bra tips från alla ovan! Ett tillägg: kicks bland andra ger ofta bort prover på ett par ml som man kan ta hem och testa. Kan ju vara rätt värt att köra ett prov en utekväll, för att se vad man sj(och andra) tycker om den. Fastnade för hugo boss the scent den här vägen.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Några tips du kan pröva. Dior Sauvage, modern klassiker som kombinerar fräscha och kryddiga toner. Perfekt för både dagligt bruk och speciella tillfällen. Acqua di Gio Giorgio Armani, tidlös och fräsch doft med marina och citrusnoter, perfekt för sommaren. Bleu de Chanel, elegant och sofistikerad doft som kombinerar citrus, träiga och kryddiga noter. Passar bra för alla tillfällen. Creed Aventus, lyxig och kraftfull doft med noter av ananas, björk, och ekmossa. Den är populär för sin långvariga och unika doft. Y Eau de Parfum Yves Saint Laurent, modern och energisk doft med fräscha noter av bergamott, ingefära och salvia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

(skämt... Eller inte)
Om du vill få uppmärksamhet - kör gamla goda "tutti-frutti chewing gum" doft.

Du blir en poppis på en mindre seriös fest - garanterat.

Rabanne One Million. 🤣

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

David Beckham Homme , luktar gott 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Rabanne One Million. 🤣

Doft av läder, citrus och rosor 🤨

Kan inte tänka fram/föreställa denna kombination. Måste nästa känna i verkligheten.

Vem vet.

Jag hade MEXX en gång för tiden.

Permalänk
Medlem

Kör lagerfeld classic själv. tycker den luktar gott och verkar uppskattad i umgänge.

Permalänk
Medlem

Armani Code är min favorit.

Permalänk
Medlem

Som många här skriver – du måste testa hur den doftar på just dig och känna att du själv verkligen gillar doften.
Ta med ett smakråd till en parfymbutik, gärna någon du är lite intresserad av …

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fått mycket komplimanger för den här parfymen jag använt länge. Riktigt nöjd med den!

Men du borde nog åka och testa om du verkligen vill bli nöjd.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=217068

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Hej.

Kort svar: 1. En flaskas storlek säger inget om drygheten. 2. Stark doft är inte samma sak som god doft.

Lite längre svar:
Jag skulle nog ta en annan ingång till parfymvärlden, men om vi börjar med dina tre olika krav (mängd, styrka, pris) tycker jag att det är bättre att sänka priset och sikta på en mindre flaska till att börja med. Då är det bättre att prova ett par olika istället (kanske en höst-/vinterparfym och en (vår-/sommarparfym). Ofta räcker det med ett par tre sprut per gång och med så små mängder räcker en flaska till många fester. Sen är det så att även om parfym har lång hållbarhet tappar de i styrka med tiden och olika doftnoter försvinner olika fort vilket gör att de kan få en något annorlunda karaktär efter en tid. Därför är det bättre att börja med en mindre flaska.

Sett till styrka är jag av åsikten att en person med en parfym som "tar över rummet" nog helst bör hålla sig utomhus. Det kan framstå som arrogant när parfymen känns innan personen syns. Dels eftersom många är doftkänsliga och dels eftersom uttrycker ungefär följande: "Här ska ingen annan få dofta. Det är bara min doft som gäller." Översatt till tal är det som att någon går in i rummet och börjar skrika för att ingen ska lyssna på någon annan. Om du vill imponera på någon du tycker om är det bättre att komma hen nära. Då kommer hen att känna doften och (förhoppningsvis) bli imponerad av din fina doft.

För en ovan användare kan många parfymer dofta gott. Efter en tid av att ha provat och jämfört olika parfymer börjar vissa utveckla ett intresse som gör att de kan hitta toner och nyanser som passar bättre eller sämre ihop och i takt med det höjs kraven på att hitta en "bra" parfym.

När det kommer till pris återkommer många av argumenten för mängd, vilket här blir mängd per krona. När det kommer till parfym upplever jag att det inte sällan är så att dyrare parfymer ofta kommer i mindre förpackning, men det betyder inte att de går åt fortare. Det har snarare att göra med hur stark parfymen är och hur länge den "sitter kvar". Det är också bättre att ha två säsongsparfymer än en helårs.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?