Extern Hårddiskkabinnet som "är" "intern"(svagt minne här)

Permalänk
Medlem

Extern Hårddiskkabinnet som "är" "intern"(svagt minne här)

Jag vill minnas att runt 10-nånting år sedan, så läste jag om extern stationär hårddiskkabinett för flera/många hårddiskar som kunde via en eller två kablar kopplas in i en dator där dessa hårddiskar presenterades som vilka andra hårddiskar som kopplats in internt i datorn.
Finns detta kvar? (Det var inte USB iaf)

Permalänk
Medlem

Nån form av eSata? den finns väl kvar iallafall i teorin.
ISCSI är väl en annan lösning som ger samma resultat (?) om än lite knövligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Nån form av eSata? den finns väl kvar iallafall i teorin.
ISCSI är väl en annan lösning som ger samma resultat (?) om än lite knövligare.

Det var nog eSata jag läste om, känns igen lite. Tittade lite snabbt på INet, och det verkar vara rätt så dött. Bara en artikel (som inte var en kabel) dök upp vid sökning på eSata https://www.inet.se/produkt/4903171/hdd-kabinett-4xhdd-esata-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det var nog eSata jag läste om, känns igen lite. Tittade lite snabbt på INet, och det verkar vara rätt så dött. Bara en artikel (som inte var en kabel) dök upp vid sökning på eSata https://www.inet.se/produkt/4903171/hdd-kabinett-4xhdd-esata-...

Det känns som den aldrig riktigt tog fart. Den standarden fyller visst 20 i år. (grattis!) Men över åren har jag aldrig stött på ett kabinett eller tillbehör för standarden och tror bara två chassis jag ägt genom åren har haft den porten.

Antar att usbkabinett med sina 480Mbit (i teorin) var 'close enough' sata's 600 så det tog aldrig fart.
Med Usb3's hastigheter 2008 så var det väl dödsdomen för eSata i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag vill minnas att runt 10-nånting år sedan, så läste jag om extern stationär hårddiskkabinett för flera/många hårddiskar som kunde via en eller två kablar kopplas in i en dator där dessa hårddiskar presenterades som vilka andra hårddiskar som kopplats in internt i datorn.
Finns detta kvar? (Det var inte USB iaf)

Finns externa hårddiskburar med sff-8088 eller sff-8643 samt egen strömförsörjning. Hyfsat nischade produkter men söker man lite så kan man säkert hitta något tillgängligt i Europa

External sas/sata enclosure

Kan vara en god start på googlandet

Man behöver ju då motsvarande port i sin dator såklart.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Det känns som den aldrig riktigt tog fart. Den standarden fyller visst 20 i år. (grattis!) Men över åren har jag aldrig stött på ett kabinett eller tillbehör för standarden och tror bara två chassis jag ägt genom åren har haft den porten.

Antar att usbkabinett med sina 480Mbit (i teorin) var 'close enough' sata's 600 så det tog aldrig fart.

Skrivet av LudvigLindell:

Finns externa hårddiskburar med sff-8088 eller sff-8643 samt egen strömförsörjning. Hyfsat nischade produkter men söker man lite så kan man säkert hitta något tillgängligt i Europa

External sas/sata enclosure

Kan vara en god start på googlandet

Man behöver ju då motsvarande port i sin dator såklart.

Ok, min tanke gick åt ett externt chassi för hårddiskar, då de flesta chassin idag inte kan husera mer än 2-4 diskar enligt spec.
Att använda en färdig nas, typ synology, so blir det väldigt dyrt att få fler platsen än 2 diskar. Skulle vilja ha plats för kanske iaf en 8-12 st för att kunna stoppa in fler diskar i framtiden och utöka serverns largingskapacitet enkelt (Med rätt vald filsystem/raid-funktion)

Permalänk

Jag pulade en del med eSATA när det begav sig. Det var dock sällan en smidig lösning, USB är mycket smidigare att koppla ur under drift.

eSATA är egentligen inget annat än SATA med annan kontakt för externt bruk, även om det också fanns en variant som också hade strömförsörjning i samma kabel. Fanns även sladdar med eSATA i ena ändan och intern SATA i den andra, detta gjorde att man kunde ha lösa diskar utanför datorn som man kopplade direkt till SATA.
Så ska det vara endast en st kabel till flera diskar så krävs någon form av kontroller-kort.

En eventuell lösning för dig kanske skulle vara att skaffa "brackets" med SATA eller eSATA till datorn och bygga ett eget chassi/ställning för diskarna med strömförsörjning och eventuell kylning.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

SATA är väl rejält snabbare än USB2? Redan första generations SATA ligger väl på 1.5 GBit/s?

Permalänk
Medlem

Borde väl gå med USB chassin idag också.
Har en HDD docka med två platser som kopplas in via USB, och vad jag vet så får man två separata enheter i datorn om man sätter i två hårddiskar.

Läser i manualen till: https://www.inet.se/produkt/4301277/qnap-tr-004-expansionsenh...
och den skall kunna konfigureras som antingen varianter av RAID, som en JBOD eller som individuella diskar.
Men borde finnas andra DAS lösningar som kan ta fler, men inte är lika avancerad som en NAS.

Hittade denna guiden över hur man kan göra en själv.
https://forums.servethehome.com/index.php?threads/guide-how-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

SATA är väl rejält snabbare än USB2? Redan första generations SATA ligger väl på 1.5 GBit/s?

Jo, han blandar Bits/Sekund mot Bytes/Sekund. 1.5, 3 och 6 Gbit/Sekund är ju SATA/ESATA.

Har några äldre datorer med E-sata men har inte sett någon modernare som har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Borde väl gå med USB chassin idag också.
Har en HDD docka med två platser som kopplas in via USB, och vad jag vet så får man två separata enheter i datorn om man sätter i två hårddiskar.

Läser i manualen till: https://www.inet.se/produkt/4301277/qnap-tr-004-expansionsenh...
och den skall kunna konfigureras som antingen varianter av RAID, som en JBOD eller som individuella diskar.
Men borde finnas andra DAS lösningar som kan ta fler, men inte är lika avancerad som en NAS.

Hittade denna guiden över hur man kan göra en själv.
https://forums.servethehome.com/index.php?threads/guide-how-t...

Känns som QNappen är väl närmast jag kan komma, såvidare jag inte kör på en "riktig server" (som då kommer låta som ett jetplan p.g.a. små fläktar = Inte så bra i samma rum man ska sova i).

Antar detta skulle funka till att börja med (kanske till och med 4 diskar direkt?) https://www.inet.se/kundvagn/visa/aT8rAbGWb5gxGjVOsjgM1s25wiE...

Isåfall skulle jag nu behöva hitta en tillräckligt bra server-hårdvara (hem-server, inte enterprise) som jag kan köra detta med proxmox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, han blandar Bits/Sekund mot Bytes/Sekund. 1.5, 3 och 6 Gbit/Sekund är ju SATA/ESATA.

Har några äldre datorer med E-sata men har inte sett någon modernare som har det.

Snarare megabit och megabyte, tror jag, då SATA ligger på 150, 300 och 600 megabyte per sekund. Dock så kom 600-versionen mer samtidigt som USB 3. Det som nog snarast gjorde att eSATA inte blev något var nog att trögheten i starten i och med att man behöver både enheter att koppla in och kontakt på datorn., så i praktiken så hann USB 3 komma innan det blev något riktigt genomslag. Och USB fanns på alla datorer och var bakåtkompatibelt, medan en eSATA antingen bara fungerade med det eller ändå behövde en USB-brygga (och/eller FW) som komplement.

USB 2 var ganska plågsamt för extern hårddisk och USB 1 var ju ännu värre. Ofta tog jag en intern och öppnade lådan. Nyligen tankade jag över en massa saker med USB-minne från en äldre dator med USB 2 till en bärbar där detta inte är ett alternativ om man inte har en lös HD-docka tillgänglig och det gick förstås inte snabbt. I praktiken får man runt 20 MB/s med USB 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Snarare megabit och megabyte, tror jag, då SATA ligger på 150, 300 och 600 megabyte per sekund. Dock så kom 600-versionen mer samtidigt som USB 3. Det som nog snarast gjorde att eSATA inte blev något var nog att trögheten i starten i och med att man behöver både enheter att koppla in och kontakt på datorn., så i praktiken så hann USB 3 komma innan det blev något riktigt genomslag. Och USB fanns på alla datorer och var bakåtkompatibelt, medan en eSATA antingen bara fungerade med det eller ändå behövde en USB-brygga (och/eller FW) som komplement.

USB 2 var ganska plågsamt för extern hårddisk och USB 1 var ju ännu värre. Ofta tog jag en intern och öppnade lådan. Nyligen tankade jag över en massa saker med USB-minne från en äldre dator med USB 2 till en bärbar där detta inte är ett alternativ om man inte har en lös HD-docka tillgänglig och det gick förstås inte snabbt. I praktiken får man runt 20 MB/s med USB 2.

Jo, har en diskdocka med både USB2 och ESATA. Med USB2 så max 2TB disk och 30MB/s, med ESATA så klarar den större diskar och man får 1.5 Gbit/sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ok, min tanke gick åt ett externt chassi för hårddiskar, då de flesta chassin idag inte kan husera mer än 2-4 diskar enligt spec.
Att använda en färdig nas, typ synology, so blir det väldigt dyrt att få fler platsen än 2 diskar. Skulle vilja ha plats för kanske iaf en 8-12 st för att kunna stoppa in fler diskar i framtiden och utöka serverns largingskapacitet enkelt (Med rätt vald filsystem/raid-funktion)

Jag tipsade ju om exakt det du sökte efter.

Typ nåt sånt här:
https://www.pc-pitstop.com/scsata12t

Annars en enklare server med ex. proxmox som du själv föreslog är väl att föredra.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Hah!
Jag kände i bakhuvudet att det var nåt som inte stämde! xD
Får sluta skriva på forum innan kl 10 så huvudet kan klarna lite!