Vinn nätagg från Seasonic

Rättegångsdokument avslöjar: Steam drivs av 80 personer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Glöm inte uplay, eller vad det nu heter. Jag har haft minst problem med steam av alla plattformar.

exakt detta. Finns mycket jag inte gillar med steam, jag har haft flertal problem och finns alltid saker att förbättra. Främsta dåliga är att spelen krävar att ett annat program är öppet. Men jämfört med alla andra spelbutiker är Steam överlägset bäst och jag har vant mig vid det så pass att jag knappt stör mig på det tills något händer. Medans andra applikationer känner jag ett frustrerande hat för varje gång jag öppnar och behöver avinstallera.

Permalänk

Spela Receiver 2

Permalänk
Medlem

Fascinerande, dom få gångerna jag har kontaktat Steam för en refund, så har det max tagit någon timme för att få hjälp!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Märkligt hur ett oligopol kan fungera ganska bra... ibland. Det är när aktieägare blandas in som vinst måste maximeras för deras skull, och bolag som Blizzard och EA m.fl. offrar etik, kvalitet och kundnöjdhet så långt det går (sänkta kostnader) för att få lite mer klirr i kassan.

Kapitalismens förbannelse när företag blir 'mature': kortsiktig vinstmaximering.

Permalänk
Medlem

Det enda problemet jag har med steam är offline mode och single player spel som slutar fungera med detta. Om man är utan internet några veckor är det jobbigt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

De verkar onekligen ha bra villkor absolut, men ingenting pekar på att deras löner skiljer sig markant från utvecklare i övrigt. Och även de högsta utvecklarlönerna är på tok för låga för att vara skälig kompensation för det monetära värdet deras arbete genererar och genererat. En betald resa går på vad då? $30k USD on det är en flådig lyx resa. Det är i sammanhanget en sockerbit som bonus när man jobbar på en sockerfabrik.

Då en majoritet av intäkterna helt baseras på andras slit och utveckling borde lönerna på Valve vara en bråkdel av vad de är idag om du ska hålla på att diskutera "värdet deras arbete genererar".

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummus:

Men sen är jag av åsikten att Steam tar alldeles för mycket betalt av utvecklare. 30% kan vara rimligt för en plattform där hårdvaran är ordentligt subventionerad, typ konsoller, d.v.s. hårdvaran säljs med förlust men man tar hem vinsten via spel istället. Men det är inte rimligt för PC eller mobiler där användaren betalat hela kostnaden för hårdvaran och Steam (eller för den delen Epic Games Store, Windows Store m.fl) inte är involverade alls i hårdvaran.

valve tar inte 30% som folk tror, det gäller bara ingame-köp, det betyder att utveklaren får distribution, underhåll av cdn, trafik etc gratis av valve bara för att dom släpper spelet på steam.. det är värt dom 30% valve tar för ingame-köp

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Selmalagerlöf:

valve tar inte 30% som folk tror, det gäller bara ingame-köp

Det gäller alla köp av eller i spel.

https://www.rockpapershotgun.com/steam-taking-smaller-sales-c...
https://arstechnica.com/gaming/2019/04/why-valve-actually-get...
https://www.ign.com/articles/2019/10/07/report-steams-30-cut-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Thor från utvecklaren Pirate Software går igenom väldigt bra med vad utvecklare kan göra och vad utvecklare och slutkonsumenter får ut av denna avgiften.

https://youtu.be/gwoAmifo9r0?t=105

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

valve tar inte 30% som folk tror, det gäller bara ingame-köp, det betyder att utveklaren får distribution, underhåll av cdn, trafik etc gratis av valve bara för att dom släpper spelet på steam.. det är värt dom 30% valve tar för ingame-köp

Sedan tar ju Steam också ca 1000kr/år för att ett konto får släppa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det märks på kundsupporten att det är så få som jobbar där.

Det är inte så få som jobbar där. Kundservice är med stor sannolikhet outsourcad till ett externt företag vilket är extremt vanligt. Ofta med bristande kvalité som följd dock - vilket syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Thus, the mean gross pay per employee throughout Valve shot up from about $483,000 in 2011 to $1.32 million per employee in 2021.

https://arstechnica.com/gaming/2024/07/valve-runs-its-massive...

Nä men se på fan! Jag hade tvär fel ser det onekligen ut som. Då får dom skäligt betalt, gött!

EDIT:
Slår man ut det på bara Steam personalen (med siffrorna i artikeln du länkade) så har dom strax under miljonen dollar i lön på den avdelningen (men det är såklart med arbetsgivare avgifter motsvarande inräknat, alltså totalen den anställde kostar). Det är lugnt 5-10 gånger mer än konkurrenterna men verkligen i linje med hur bra det går för Valve. Snacka drömjobb!

Permalänk
Sötast
Skrivet av takeoninja:

De verkar onekligen ha bra villkor absolut, men ingenting pekar på att deras löner skiljer sig markant från utvecklare i övrigt. Och även de högsta utvecklarlönerna är på tok för låga för att vara skälig kompensation för det monetära värdet deras arbete genererar och genererat. En betald resa går på vad då? $30k USD on det är en flådig lyx resa. Det är i sammanhanget en sockerbit som bonus när man jobbar på en sockerfabrik.

"The handful of Hardware employees had by far the smallest average pay of the four listed departments at nearly $500,000 per year in 2021. However, the 35 members of the Admin department are well on the other end of the pay distribution, averaging $4.5 million in gross pay per employee in 2021."

Ja, grymt underbetalda är de.

Hårdvarukillarna har i snitt 5miljoner kronor per år i lön.
Admin har i snitt 45miljoner kronor per år i lön.
De andra där mellan.

Sjukt dåliga löner. Knappt de kan köpa en fiat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Sedan tar ju Steam också ca 1000kr/år för att ett konto får släppa spel.

Valve betalar tillbaka dessa ifall du säljer för mer än denna summan. Det är en engångssumma per spel.

https://www.polygon.com/2017/6/2/15729276/steam-direct-fee-va...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av rwkk:

exakt detta. Finns mycket jag inte gillar med steam, jag har haft flertal problem och finns alltid saker att förbättra. Främsta dåliga är att spelen krävar att ett annat program är öppet. Men jämfört med alla andra spelbutiker är Steam överlägset bäst och jag har vant mig vid det så pass att jag knappt stör mig på det tills något händer. Medans andra applikationer känner jag ett frustrerande hat för varje gång jag öppnar och behöver avinstallera.

Men kan man verkligen lägga skulden på steam att den del spel kräver en egen launcher?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Steam nycklar som säljs på andra hemsidor, t.ex Gamesplanet, GoG och Humble Bundle och dylikt har 0% i vad Steam tar. Även om nyckeln är genererad av Steam, och spelet ägs sedan på Steam och laddas ner från Steams servrar. 0% cut.

Rekommenderar dessa videos starkt.

https://youtube.com/shorts/F3ASmT_-aRY?si=WJtBQCi_pUu6k1GY

https://youtu.be/OdCSU96GjJo?si=nz9efHC-D1mSG_pn

Permalänk
Medlem

Det är ungefär lika imponerande att Steam klarar sig på 80 personer som att Spotify kräver tusentals, där ett fyrsiffrigt antal är utvecklare.

Permalänk
Medlem

kan känna skillnaden i hur spel släpps, alla bf spel sedan bf3( tidigare var ja ej med på samma sätt så kan ej säga) PUMPAS ut så fort det bara går , blir egentligen om man säger ren beta man släpper... säkert för göra de som håller i pengarna nöjda, slöäpper de inte spelet får de inte in cash... men ack så det bet sig HIHI nästa bf handlar om vinna eller försvinna

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

Vi som spelar countrr-strike 2 och väntat på ett sakpligt anti cheat i 14 år..har länge misstänkt att steam är lite för få personer..då det inte har/aldrig kommer komma ett skapligt anti cheat

Här har vi svaret på frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Men kan man verkligen lägga skulden på steam att den del spel kräver en egen launcher?

Nästan alla spel kräver Steam. Bara ett fåtal är drm fria. Men de måste installeras för att vara det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är en rimlig siffra. Åttio kapabla personer kan få ruggigt mycket gjort.

Valve verkar vara relativt immunt mot den ekonomiska bubbla vi existerat i det senaste decenniet.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ELF:

Nästan alla spel kräver Steam. Bara ett fåtal är drm fria. Men de måste installeras för att vara det.

Jag tänkte mer på när man har ett spel på steam och sedan behöver ha utgivarens egna launcher också så när man startar spelet i steam i startar även den andra launchern, som ubisoft gör. Att man behöver steam när man köpt ett spel på steam känns som en självklar grej, det är inte gog.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Valve låter som ett skolexempel på hur man effektiviserar snarare än denna huvudlösa uppskalningen av företag som alltid tycks ska behöva ske.
Spotify som har nästan 10 000 anställda låter ju mycket sjukare i mina öron än att Steam har 80 anställda.
Om jag har bett dig att bygga en musikstreaming tjänst, hade ditt svar varit att du först behöver samla ihop 10 000 arbetare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Imponerande vinst och omsättning per anställd

men så dålig support. E la nog därför de återbetalar pengar vid vissa problem som ex med hellblade då de inte har manpower att gotta sig in problemen.

Skrivet av atego:

Vi som spelar countrr-strike 2 och väntat på ett sakpligt anti cheat i 14 år..har länge misstänkt att steam är lite för få personer..då det inte har/aldrig kommer komma ett skapligt anti cheat

Här har vi svaret på frågan.

precis.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Geeks Gaming

"Bästa" Plattformen. Men nog sämst support. När min mail blev hackad tillsammans med alla spelkonton så va Steam sämst. Nog sämsta jag någonsin varit med om. Ubisoft, EA, Epic, GoG m.m va extremt hjälpsamma och extremt förstående. Refunda ev saker som någon försökt köpa eller ta bort. Och allt detta va inom 1-2 dagar. Fick till och med Boosters för spel på Ubisoft och 10€ på Epic.
Steam tog 4-5 dagar enbart för att svara. Kunde inte svara på hur någon kunnat kringgå 2FA som, enligt dom, är helt låst till min mobil och mitt tel nummer. Kunde inte refunda pengar som försvunnit från min steamwallet, även om man lätt kunde spåra vart pengarna hamnat. Som tur är så hade jag fortfarande fysiska kopior på spel med kod som gjorde det lättare att få tillbaka kontot. Tog nog 2 veckor för dom att återställa vissa saker.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Inaktiv

Låter som 70 för många med tanke på vad de erbjuder

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Låter som 70 för många med tanke på vad de erbjuder

Vad saknas?

Permalänk
Medlem

Att ha många anställd kan vara ett hinder. Det brukar vara bättre hålla nere på antalen personer inblandade i processer.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Avstängd

80 anställda är ju ganska lagom för att ta hand om en liten mjukvara som serverar spel från speltillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Vad saknas?

En ren 64bit-klient som inte smutsar ner miljön med 32bit-beroenden t.ex. är väl en ganska basal grej som borde vara ordnad för länge sedan. Alla 32-bitberoenden för äldre spel och liknande bör bistås med någon slags applikationsspecifik venv eller liknande så klient-installationen kan hållas ren från orimlig bloat. Lite ordning får det faktiskt vara.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2