Rättegångsdokument avslöjar: Steam drivs av 80 personer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

En ren 64bit-klient som inte smutsar ner miljön med 32bit-beroenden t.ex. är väl en ganska basal grej som borde vara ordnad för länge sedan. Alla 32-bitberoenden för äldre spel och liknande bör bistås med någon slags applikationsspecifik venv eller liknande så klient-installationen kan hållas ren från orimlig bloat. Lite ordning får det faktiskt vara.

Absolut, håller med. Ingen idé att hålla på med 32-bit på program som uppdateras regelbundet i dagens läge. Men detta känns mest som att det påverkar Linux-miljö, snarare än Windows. Vi Linuxanvändare är en väldigt liten del på Steam, däremot så droppar ju fler distros 32-bit lib så kan ju bli att Valve tvingas att lösa detta likt de gjort för MacOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Absolut, håller med. Ingen idé att hålla på med 32-bit på program som uppdateras regelbundet i dagens läge. Men detta känns mest som att det påverkar Linux-miljö, snarare än Windows. Vi Linuxanvändare är en väldigt liten del på Steam, däremot så droppar ju fler distros 32-bit lib så kan ju bli att Valve tvingas att lösa detta likt de gjort för MacOS.

Det var min tanke också först, men det verkar finnas en del missnöjda Windowsanvändare av samma orsak, t.ex. hittade jag den här tråden som hållt på i 11 år:
https://steamcommunity.com/groups/SteamClientBeta/discussions/1/828934089694687152

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

En ren 64bit-klient som inte smutsar ner miljön med 32bit-beroenden t.ex. är väl en ganska basal grej som borde vara ordnad för länge sedan. Alla 32-bitberoenden för äldre spel och liknande bör bistås med någon slags applikationsspecifik venv eller liknande så klient-installationen kan hållas ren från orimlig bloat. Lite ordning får det faktiskt vara.

och tvärtom hade velat ha en liten bloat-fri minimal "legacy" launcher som låter dig logga in och visar dina ägda spel i en liten lista så du kan installera dom. finns många spel som dom säljer som fortfarande funkar fint på windows xp eller win7 om man vill köra en "retro" burk, men kan inte installera dom för steam funkar inte där längre.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

oh fan, jag tolkade det fel isåfall :), det är fortfarande en riktigt bra deal för utvecklare

Skrivet av VinterSolen:

Sedan tar ju Steam också ca 1000kr/år för att ett konto får släppa spel.

en struntsumma.. jag tror inte någon utvecklare har några problem med det

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är ungefär lika imponerande att Steam klarar sig på 80 personer som att Spotify kräver tusentals, där ett fyrsiffrigt antal är utvecklare.

Ja. Har alltid undrat vad all denna personal egentligen gör på Spotify. Den händer ju inte så mycket med mjukvaran.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Ja. Har alltid undrat vad all denna personal egentligen gör på Spotify. Den händer ju inte så mycket med mjukvaran.

Jag är helt övertygad om att en majoritet av utvecklarna på Spotify spenderar sin tid på att göra shuffle-funktionen så dålig som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Man får väl anta att enklare tjänster i form av kundservice, utvecklare etc hyrs in vid behov och att dessa 80 personer på Steam är kärnan i bolaget.

Sen är ju Steam såpass gammalt och etablerat att det troligtvis är lite utav ett självspelande piano.

ja förstår inte hur folk på allvar kan tro att de har enbart 80 pers som sköter hand om allt inkl supporten, med tanke på deras kundantal så borde de få in hundratals supportärenden per sekund dygnet runt.

Skrivet av Hummus:

80 anställda låter fullt rimligt. Vet inte hur många folk förväntade sig.

Sen vad vinsten per anställd är vet jag inte. Inte ens säkert att det är anställda som är deras huvudkostnad. Kan mycket väl vara serverkapacitet.

Men sen är jag av åsikten att Steam tar alldeles för mycket betalt av utvecklare. 30% kan vara rimligt för en plattform där hårdvaran är ordentligt subventionerad, typ konsoller, d.v.s. hårdvaran säljs med förlust men man tar hem vinsten via spel istället. Men det är inte rimligt för PC eller mobiler där användaren betalat hela kostnaden för hårdvaran och Steam (eller för den delen Epic Games Store, Windows Store m.fl) inte är involverade alls i hårdvaran.

Exakt vad som är en rimlig ersättning kan ju diskuteras, dock om man ser på Epic så går ju deras butik med massiv förlust och de tar 12% samt erbjuder betydligt färre funktioner i sin affär än vad Steam gör.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

När Steam var nytt kände jag bara att det var skit likadant när Gamespy började med ads och hålla på. Steam har inga ads. 80 anställda tack gode gud. Finns inget alternativ till Steam och av de andra shopsen känns det inte ens som de faktiskt försöker. Jag kan inte ens ims i epic storen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

men så dålig support. E la nog därför de återbetalar pengar vid vissa problem som ex med hellblade då de inte har manpower att gotta sig in problemen.

Hellblade är från tredje part och hade t.o.m. problem på Xbox så vad ska de göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hellblade är från tredje part och hade t.o.m. problem på Xbox så vad ska de göra?

ah.. bah skrev jag hellblade, jag menade helldivers.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

De verkar onekligen ha bra villkor absolut, men ingenting pekar på att deras löner skiljer sig markant från utvecklare i övrigt. Och även de högsta utvecklarlönerna är på tok för låga för att vara skälig kompensation för det monetära värdet deras arbete genererar och genererat. En betald resa går på vad då? $30k USD on det är en flådig lyx resa. Det är i sammanhanget en sockerbit som bonus när man jobbar på en sockerfabrik.

Tjänar inte utvecklare lätt 1m usd per år i usa? Känns som att de är tillräckligt för att sitta vid en dator några timmar varje dag.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummus:

Sen vad vinsten per anställd är vet jag inte. Inte ens säkert att det är anställda som är deras huvudkostnad. Kan mycket väl vara serverkapacitet.

Men sen är jag av åsikten att Steam tar alldeles för mycket betalt av utvecklare. 30% kan vara rimligt för en plattform där hårdvaran är ordentligt subventionerad, typ konsoller, d.v.s. hårdvaran säljs med förlust men man tar hem vinsten via spel istället. Men det är inte rimligt för PC eller mobiler där användaren betalat hela kostnaden för hårdvaran och Steam (eller för den delen Epic Games Store, Windows Store m.fl) inte är involverade alls i hårdvaran.

Väldigt många på internet tror att alla firmor måste ha flera tusen anställda för att de ska funka. Är man värre anställda så gör alla sin del istället för att hälften sitter av tiden bara

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Var väl Sonys fel?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Gör det någon skillnad

Fortfarande spel från tredje part.

Permalänk
Medlem

Noll av dem jobbar på Half Life 2 episode 3/Half Life 3.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Förklarar varför dom gjort det omöjligt att komma i kontakt med en människa på supporten, det finns inga helt enkelt..

Skrivet av Hummus:

Vänta nu, 80 personer rimligt för ett företag som gör mjukvara som används av så många som steam används av? 80 pers är inte ens i närheten av vad bara supporten borde bestå av...

Liksom steams support är totalt värdelös och totalt automatiserad vilket inte borde va lagligt ens.. Sure något kanske har ändrats senaste tre åren men tvivlar starkt på det..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Varför ska just nyheten av att det bara är 80 stycken anställda låta som något allvarligt?

80 fungerade och kompetenta personer låter betydligt bättre än över 10k hos EA.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Där snackar vi effektivt drivet företag... man blir lite smått imponerad av Gaben&co måste sägas.

Och Steam gör ju det det ska, installerar spel, patchar dom, och sköter autentisering så det finns inte mycket att klaga på egentligen. Möjligvis om dom gick ifrån eller något optimerade custom-webbrowser-i-ett-fönster-grejen så det blev lite snabbare ibland skulle det vara en förbättring, fast det brukar prestera bra i de flesta lägen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Varför ska just nyheten av att det bara är 80 stycken anställda låta som något allvarligt?

80 fungerade och kompetenta personer låter betydligt bättre än över 10k hos EA.

Det är väl även lite oklart vad exakt som är inräknat. Men det är förmodligen en styrka sett till att ha en organisation som faktiskt fungerar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Valve Corporation är vad jag vet inte registrerat på någon börs, bolaget är privat och kanske är det så med steam med.
De behöver inte redovisa vad de gör med sina intäkter

Antagligen badar de i pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Enligt läckan jobbar merparten av Valve fortfarande på "spel". Hur de definierar spel är dock svårt att säga.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Enligt läckan jobbar merparten av Valve fortfarande på "spel". Hur de definierar spel är dock svårt att säga.

Dota 2, CS2 är aktiva spel som arbetas friskt på. Utöver det så ska det arbetas på tre ej utannonserade spel varav Deadlock som läckte nyligen är ett av dessa. Tror de har sagt att ett eller båda av de andra spelen är VR-spel. Enligt rykten för några år sedan så dras paralleller till Portal 3 bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Å ena sidan imponerande effektivitet. Å andra sidan fy fan vad sjukt att så få får ta del av dom pengar som ansamlas där. Jag vågar sätta väldigt mycket pengar på att dom anställda dessutom är våldsamt underbetalda sett till den extrema omsättning dom genererar. Dom har investment banking omsättning per anställd men garanterat bara, höga, utvecklarlöner. Mitt bet är att deras totala lön + bonus för ett år ligger runt $200-300k USD i snitt trots att de genererar pengar nog att de borde ha en lön på 500k+

Sämst betalade 2021 hade 400000 dollar per år och det var på hårvarusidan innan steamdeck lanserades.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Tjänar inte utvecklare lätt 1m usd per år i usa? Känns som att de är tillräckligt för att sitta vid en dator några timmar varje dag.

Nej det är nog bara enstaka individer i hela landet högt. En miljon sek är normalt (100k USD) Valve verkar det ligga runt 500k USD vilket är väldigt väldigt högt men finns absolut andra med liknande lön på Microsoft, Google etc. Däremot, så vitt jag vet, helt unikt för utvecklare inom spel industrin som generellt ligger mycket lägre i lön.

Permalänk

Kul ändå att Dota 2 som = 100% Steam ägt drar in 75% av sina inkomster från Ryssland åker jag på en månad band nu igen, fick det senast...Fast hen tog jobb i Malmö och fick minst dubbla lönen...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Nej det är nog bara enstaka individer i hela landet högt. En miljon sek är normalt (100k USD) Valve verkar det ligga runt 500k USD vilket är väldigt väldigt högt men finns absolut andra med liknande lön på Microsoft, Google etc. Däremot, så vitt jag vet, helt unikt för utvecklare inom spel industrin som generellt ligger mycket lägre i lön.

precis, kollar man på lönestatistik från USA bland utvecklare så ligger medel på $127k och top 25% tjänade $162k. Så $500k är det extremt få som når och $1M lär ju vara enstaka individer precis som du nämner.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Nä liksom receptionisten, hr-personalen och parkeringsvakten inte gör eftersom de inte är spelutvecklare.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

"Är ju HELT för många!" var min reaktion.
5 man som kodar o 20 på support. 1 lr 2 som har koll så räcker väl det?

Nej, jag har ingen koll 😊

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]