Skaffat ny chromecast - aningen missnöjd över reklamen.

Permalänk
Hedersmedlem

Skaffat ny chromecast - aningen missnöjd över reklamen.

Jag har under sommaren köpt en chromecast till en 10 år gammal TV i sommarstugan för den saknade... allt smart.
Det funkar bra och så (utöver att TVn startar med svart bild ibland - säkert orelaterat).

Men vad jag inte väntade mig är att det är en del reklam intryckt i cromecast nu för tiden.

Jag får på startsidan alltid upp förslag på filmer och serier från tjänster jag inte prenumererar på. Det är alltså bara förslag på sådant jag inte har tillgång till.
Jag antar att man inte kan få bort den typen av reklam i chromecasten riktigt... It is what it is.

Men hur ser det ut på andra plattformar? Är det samma i appleTV? Om inte så känns ju det som ett trevligare alternativ (om än 3 gånger dyrare inköp).
Hade velat köpa nvidias alternativ men den var lite väl gammal vid det här laget.

Vad har ni andra valt för externa lösningar till äldre TVapparater?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Snusfri

Projectivy Launcher.
Kör den på min Nvidia Shield Pro och då slipper du reklam bla.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Har du läst instruktionerna? Jag har det och min startsida visar bara det jag vill
Har Chromcast TV 4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nalle-Puh:

Har du läst instruktionerna? Jag har det och min startsida visar bara det jag vill
Har Chromcast TV 4K

Näe. Det har jag inte läst.
Känner du till att det finns inställningar för att inte visa reklam på startskärmen så berätta gärna var jag slår av det

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Känner du till att det finns inställningar för att inte visa reklam på startskärmen så berätta gärna var jag slår av det

Är över 1år sedan jag gjorde det och den sitter i husbilen och kommer inte ihåg hur jag gjorde mer än läsa instruktionerna.

Permalänk
Inaktiv

Finns nått läge för "Hem-sidan" som bara visar dina appar. Inställningen finns en bit ner i någon av menyerna. Annars rekommenderar jag Projectivy Launcher som någon ovanför redan nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Gissar att det är det här du söker, läget endast appar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bärplockaren:

Gissar att det är det här du söker, läget endast appar.

https://www.youtube.com/watch?v=CjTpUb8j9ZI

Så kanske det är. youtubeförslag har jag inget emot. Betalar för youtube premium, netflix och max.

Men startskärmen på chromecasten visar uteslutande förslag från tjänsterns appleTV och disney plus. Tjänster jag inte har.

Men ja det är kanske precis det inställningen hanterar. Var hittar jag det där?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så kanske det är. youtubeförslag har jag inget emot. Betalar för youtube premium, netflix och max.

Men startskärmen på chromecasten visar uteslutande förslag från tjänsterns appleTV och disney plus. Tjänster jag inte har.

Men ja det är kanske precis det inställningen hanterar. Var hittar jag det där?

Kolla videon i tidigare inlägg

Permalänk
Medlem

Om inget annat fungerar kan man alltid stoppa automatiska app-uppdateringar i Google Play, avinstallera systemappen "Android TV Home" i Inställningar/Appar/Visa alla appar/Systemappar, reboota. Då försvinner all reklam.
Nackdelen är att man får uppdatera alla andra apparna manuellt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nalle-Puh:

Kolla videon i tidigare inlägg

Det är jag som är dum i huvudet här haha.

Såg inte att det var en Youtubevideo i bärplockarens inlägg. Såg en svart ruta med följande text:

"Youtube samlar in personlig information och spårar ditt tittarbeteende. Vi laddsr bara in videon om du tillåter det"

Trodde det var en bild på en inställning som beskrev problemet 😅. Området var för snarlikt här hehe.

Men nu har jag sett videon. Ska testa under dagen.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck