Permalänk

I5 7700k 1070 Htpc

Kört länge en i5 7700k med 1070 som mediaburk men av någon anledning får jag blåskärm hela tiden, när jag startar vlc.

Os Win 7

Ej uppkopplad på nätet inga uppdateringar gjorda på minst 5 år och allt funkar.

Men nu bara blåskärm hela tiden.

All kylning är ok så inga problem där.

Kört IntelNuC flera år sedan med Kodi, ska jag sopa in Nuc eller en annan bra Linuxdist för htpc?

Permalänk
Medlem

Vilken typ av skärm har du? Har den HDR, är den 4K?
En skärm med HDR tror jag nog skulle rekommendera en AndroidTV media-spelare, som t.e.x. Nvidia Shield Pro (tillgång till strömningstjänster) eller Zidoo Z9X Pro (Android, inte AndroidTV, och officiellt ingen tillgång till strömningstjänster). Nvidia Shield:n kan du installera Kodi på, tror du med lite pill kan göra det i Z9X också (men finns ingen anledning till det tycker jag). Gör en research du över Dolby Vision support för dessa maskiner om du har media och hårdvara för det. Vet inte vilken som är bäst (kanske ingen skillnad alls).

I annat fall, om du har en SDR teve/projektor och massor med HDR filmer, och du störs av det gråa och tråkiga, finns det möjlighet att köra Linux med MPV, eller Windows med MPV eller MadVR.
Så vitt jag vet stödjer MPV Dolby Vision, men är dock lite osäker hur bra. 100%? Eller något som fattas?

Jag kör Linux med Kodi, och MPV som spelare under Kodi. Detta i huvudsak för att MPV är det bästa som kan göra HDR -> SDR konvertering, som behåller färg och lyster i HDR filmerna. MadVR ska visst vara bra på det också, men har ingen erfarenhet.

Räkna med lite datanördande och en del pillande i konfigurations-filer m.m.

I övrigt angående HDR och Linux så har det inte varit en sån bra kombination, men KDE stödjer nu HDR under beta. Så om man tickar av HDR i Skärminställningar i KDE ska HDR fungera med rätt spelare. (är osäker på om HDR fungerar med Nvidia kort under Linux ...kan du ju kolla upp).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk

Vanlig 4k tv via en Marantz.

La in Libreelec med Kodi ska testa få se om man få see något

Drog ut Nvidia kortet ville inte boota annars.

Permalänk
Medlem

Nvidia kan ibland vara lite bökigt i Linux pga deras låsta drivrutiner. Oftast ska det väl inte vara några stor problem dock. Kan krävas lite handpåläggning vid installation, och om man har äldre Nvidia-kort. Det beror lite grann på vilken Linux -distribution man använder.

Edit: Såg att Libreelec har två versioner, en utan Nvidia support, och en med support för äldre Nvidia-kort ...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]