Vilken typ av skärm har du? Har den HDR, är den 4K?
En skärm med HDR tror jag nog skulle rekommendera en AndroidTV media-spelare, som t.e.x. Nvidia Shield Pro (tillgång till strömningstjänster) eller Zidoo Z9X Pro (Android, inte AndroidTV, och officiellt ingen tillgång till strömningstjänster). Nvidia Shield:n kan du installera Kodi på, tror du med lite pill kan göra det i Z9X också (men finns ingen anledning till det tycker jag). Gör en research du över Dolby Vision support för dessa maskiner om du har media och hårdvara för det. Vet inte vilken som är bäst (kanske ingen skillnad alls).
I annat fall, om du har en SDR teve/projektor och massor med HDR filmer, och du störs av det gråa och tråkiga, finns det möjlighet att köra Linux med MPV, eller Windows med MPV eller MadVR.
Så vitt jag vet stödjer MPV Dolby Vision, men är dock lite osäker hur bra. 100%? Eller något som fattas?
Jag kör Linux med Kodi, och MPV som spelare under Kodi. Detta i huvudsak för att MPV är det bästa som kan göra HDR -> SDR konvertering, som behåller färg och lyster i HDR filmerna. MadVR ska visst vara bra på det också, men har ingen erfarenhet.
Räkna med lite datanördande och en del pillande i konfigurations-filer m.m.
I övrigt angående HDR och Linux så har det inte varit en sån bra kombination, men KDE stödjer nu HDR under beta. Så om man tickar av HDR i Skärminställningar i KDE ska HDR fungera med rätt spelare. (är osäker på om HDR fungerar med Nvidia kort under Linux ...kan du ju kolla upp).