Ny installation, hittar inte sys disk efter omstart att bota ifrån

Permalänk
Medlem

Ny installation, hittar inte sys disk efter omstart att bota ifrån

Hej, blir smått galen. Har försökt massor av gånger nu. Har nytt system och ska installera windows.
Vill ha system på min nya Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB. Har också en samsung evo 2tb, en sasung evo 250 gb och en äldre M.2 NVMe SSD 1tb.

Jag har skapat en installationsfil på ett USB. Installerar windows på Kingston Fury Renegade SSD och efter installationen så kommer jag in i Windows och börjar installera övriga mjukvaror och loggar in på microsoft-konto, gmail osv. Då vissa installationer kräver omstart så startar jag om men hamnar då i bios med meddelandet att det inte finns nån disk att boota ifrån.

Varför blir det så här? Jag har gjort om allt från scratch, formaterat alla diskar men hamnar i detta läget ändå.

BIOS hittar diskarna men känner inte igen att det finns ett installerat system att boota ifrån

Jag får detta också:

Visa signatur

Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB/be quiet! Pure Rock/ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Corsair RM750x 750W v3/ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kolla boot list/startordning och sätt din systemdisk längst upp?

Permalänk
Medlem

Gör som tcntad nämnde.

Sen är ett tips att installera windows med bara Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB disken in kopplad. När allt är färdigt med drivare osv så anslut de 3 resterande diskarna. Då undviker du att windows kan använda en annan disk för att skapa sin boot partion på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Gör som tcntad nämnde.

Sen är ett tips att installera windows med bara Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB disken in kopplad. När allt är färdigt med drivare osv så anslut de 3 resterande diskarna. Då undviker du att windows kan använda en annan disk för att skapa sin boot partion på.

Jag behöver alltså göra om allt? Den hittar nu endast Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB där Win10 är installerad och det är den enda disken som finns i boot menyn. Däremot så är det en del partitioner på de andra diskarna och ej allokerade volymer på dessa som jag vill få bort.

Det funkar oftast vid omstarter men ibland hamnar jag här vilket känns extremt frustrerande:

Visa signatur

Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB/be quiet! Pure Rock/ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Corsair RM750x 750W v3/ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2

Permalänk
Medlem

När du får igång datorn rätt, så ta en bild på diskhanteraren, så ser man om det är nått uppenbart fel där.
Men det kan ju också vara fel på disken eller fel inställningar i bios.

För övrigt ska inte specifik disk vara överst i Boot piro, utan Windows Boot manager, som iochförsig kan även lista din sys disk också på samma rad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ser ut som skadad installation, installationsmedie eller disk. Köra sfc /scannow mm kan hjälpa.
Om du haft flera diskar i vid installation kan bootloadern hamnat på någon annan disk, om den krånglar/glappar så kan du få såna här fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ser ut som skadad installation, installationsmedie eller disk. Köra sfc /scannow mm kan hjälpa.
Om du haft flera diskar i vid installation kan bootloadern hamnat på någon annan disk, om den krånglar/glappar så kan du få såna här fel.

Hm, ok, systemfilsgranskaren alltså?

Det har skapats dessa partitioner på samsung Evo ssd 2tb.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det där ser inte så bra ut tyvärr. Du har EFI-systempartitionen på annan disk än C:, så datorn lär inte starta om du skulle ta ur den andra 2 TB-disken ELLER den som Windows ligger på.

Om du inte har något på datorn att spara (eftersom du redan formaterat alla diskar) så skulle jag rensa alla diskar igen, t ex i Windows-installern eller via nån Live-Linux, sen ta ur/stänga av alla diskar utom Renegade och installera Windows, så att Windows inte hittar någon annan.
Det kan gå att stänga av de andra i BIOS så man slipper mecka fysiskt.
Sedan först när det är installerat och funkar kan du skapa lagringspartitioner på de andra, så det blir exakt en partition per disk (och inte några systempartitioner, recoverypartitioner osv).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jeppo_ny:

Hm, ok, systemfilsgranskaren alltså?

Det har skapats dessa partitioner på samsung Evo ssd 2tb.

<Uppladdad bildlänk>

Thomas ovan ger bra info, du har kört minst två diskar i vid installation som gett det här problemet.
Du bör kunna flytta/skriva ny iofs men absolut enklast/"bäst" är att ominstallera med endast tänkt disk ikopplad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det där ser inte så bra ut tyvärr. Du har EFI-systempartitionen på annan disk än C:, så datorn lär inte starta om du skulle ta ur den andra 2 TB-disken ELLER den som Windows ligger på.

Om du inte har något på datorn att spara (eftersom du redan formaterat alla diskar) så skulle jag rensa alla diskar igen, t ex i Windows-installern eller via nån Live-Linux, sen ta ur/stänga av alla diskar utom Renegade och installera Windows, så att Windows inte hittar någon annan.
Det kan gå att stänga av de andra i BIOS så man slipper mecka fysiskt.
Sedan först när det är installerat och funkar kan du skapa lagringspartitioner på de andra, så det blir exakt en partition per disk (och inte några systempartitioner, recoverypartitioner osv).

Tack.
Det känns som att det bästa alternativet är att fysiskt koppla ur diskarna och installera om, jag har inte hunnit så långt än så det är inte så mkt att göra om. Krångligast är att komma åt den ena NV2 1 tb disken som sitter illa till men men, bättre att göra om och göra rätt.

Vad är det bästa sättet att rensa de övriga diskarna då jag kopplat in dem sedan då jag fått allt att funka. Jag vill minnas att i installeraren så fanns inga betäckningar och sen massa partitionre listade....

Jag får inte heller aktiverings-nyckeln att funka som jag köpt men lagt en support på det till återförsäljaren.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Vad är det bästa sättet att rensa de övriga diskarna då jag kopplat in dem sedan då jag fått allt att funka. Jag vill minnas att i installeraren så fanns inga betäckningar och sen massa partitionre listade....

Nu har jag inte testat detta själv, men det ev lättaste (om du inte är van med Linux) är kanske att köra "diskpart" i en kommandoprompt i installern.

En guide finns här:
https://www.microcenter.com/tech_center/article/11405/how-to-...

Den bör fungera ännu, speciellt om du får fram kommandoprompten med Shift+F10 så lär inget annat vara ändrat. Dock skulle jag avbryta guiden efter steg 5 och låta Windows-installern skapa partitionerna istället.

Isåfall blir det något i stil med detta:

1) Starta från installern och öppna kommandoprompten med Shift+F10, kör diskpart och i det "list disk" för att se hur många diskar den hittar och vilka
2) Repetera steg 4+5 för att tömma en disk i taget: select disk 0, clean, select disk 1, clean osv. Se till att inte tömma USB-minnet
3) Stäng av datorn och ta ur diskar (eller stäng av dem på annat vis)
4) Starta och installera som vanligt

Alternativt kan du göra de stegen från Windows efter installationen, fast att göra det före minskar risken för strul (som att den försöker boota från fel disk när du sätter tillbaka dem, och att råka mecka med disken du nyss installerat till).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Lös så att den disken du ska installera på är disk0, då kan allt vara inkopplat.
Att koppla ur diskar för att installera är ju bara... fel, gör om, gör rätt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Lös så att den disken du ska installera på är disk0, då kan allt vara inkopplat.
Att koppla ur diskar för att installera är ju bara... fel, gör om, gör rätt

Gör jag det i windows installeraren? Dvs tar bort alla diskar och partitioner i installeraren förutom den NVMe m2 disken jag vill ha systemet på?

Kruxet är att jag ser inte vilken som är NVMe 2tb disken eller samsung evo 2tb. Man ser bara lagringskapaciteten och viket disknummer de fått. 1tb och 250 gb är ju lättare att se såklart.

Inte jätterutinerad på detta tyvärr…

Visa signatur