SweClockers drop!

Windows 11 över 30 procent marknadsandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Det tar längre tid att starta program i Windows 10/11 än i Windows XP/7. Hur lång tid det tar att starta datorn har jag ingen aning om, men det spelar ingen roll för majoriteten av våra kunder, som aldrig startar om sina datorer Det gäller förvisso även vårt program, så att det tar längre tid att starta är ju inget större issue egentligen, men att det tar längre tid när man väl gör det, är inget försäljningsargument

För mig startar appar snabbare i W11 än W10 iallafall. Windows 7 var det så länge sedan jag använde dagligen så det kommer jag inte ihåg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Är det bara TPM som saknas eller är det för gamla CPU:er också?

Det finns en nisse på youtube som lyckats installera Windows 11 på en Pentium 4.
Windows bootar på Pentium 4 Cedar mill

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Man får väl tacka jobbet för att de tvingar en att köra Windows 11 på jobbdatorn. Tack vare det ser jag hur buggigt och trasigt det är och slipper utsätta mina egna datorer för det. Skärmar som bara blir svarta rätt vad det är. Menyval som borde vara självklara finns inte, oj nu blev hela jävla startmenyn genomskinlig helt plötsligt... Det är inte värdigt en alpha-version en gång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Inte med 10 LTSC, då har vi fortfarande 4-5 år till..

Med Windows 10 IoT LTSC finns det support till 2032.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Video med Wendel och Steve om huruvida Microsoft försöker "döda" Windows eller inte. Kanske lite off topic men jag tyckte det var en intressant (och lite smårolig) diskussion, framtiden får utvisa hur rätt de har:

https://www.level1techs.com/node/2972

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får väl tacka jobbet för att de tvingar en att köra Windows 11 på jobbdatorn. Tack vare det ser jag hur buggigt och trasigt det är och slipper utsätta mina egna datorer för det. Skärmar som bara blir svarta rätt vad det är. Menyval som borde vara självklara finns inte, oj nu blev hela jävla startmenyn genomskinlig helt plötsligt... Det är inte värdigt en alpha-version en gång.

Känner inte igen något av det där. Inga svarta skärmar eller genomskinlig startmeny. Och då kör jag även med insider beta kanalen på en enhet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

W11 på alla fyra datorer hemma. Inte haft några problem alls, faktum är att vi hade mycket mer problem med 10an.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Många produkter är ju dock av den här typen. De flesta går väl inte och drömmer om den senaste spisen heller, men när det blir dags att köpa nytt blir det modernare än förra gången. Den traditionella metoden att byta operativsystem är att köpa ny dator (och numera behövs kanske inte det lika ofta heller).

Haha jag förstår vad du menar. Men jag tycker ändå att företag ska hitta på nåt som göra en lite intresserad. Det kan vara små grejer. Jag blev till exempel lite glad när nya spisen hade inbyggd kötttermometer så visades tempen på displayen. Inte direkt nåt man köper ny spis för men det är ju nåt att glädjas över Till och med min nya toalett var i varjefall "rimless" och tyst när den fyllde på vatten. Vettefan om Win 11 har nånting att glädjas över? Startmenyn är i mitten och nu har fönster rundade kanter? Jippi kajej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Känner inte igen något av det där. Inga svarta skärmar eller genomskinlig startmeny. Och då kör jag även med insider beta kanalen på en enhet

Skrivet av Fläskan:

W11 på alla fyra datorer hemma. Inte haft några problem alls, faktum är att vi hade mycket mer problem med 10an.

Grattis. Men att ni inte haft problem hjälper tyvärr inte mig. Detta är ändå på en Lenovo laptop, som är kända för att vara stabila och pålitliga.

Antar att ingen av er använt "Never combine". Det tog ett bra jävla tag innan de fick den funktionen på plats. Fattar inte varför de tog bort den från början. Frånsett rena buggar är det också mycket sådant jag stör mig på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Fattar inte varför de tog bort den från början. Frånsett rena buggar är det också mycket sådant jag stör mig på.

Det var väl inte så mycket att de tog bort den som att de inte lade till den? Av någon anledning fick de ju för sig att skriva om startmeny och startfält i något hippare ramverk…

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det var väl inte så mycket att de tog bort den som att de inte lade till den? Av någon anledning fick de ju för sig att skriva om startmeny och startfält i något hippare ramverk…

För användaren upplevdes det som att funktionen togs bort.

Det var för övrigt största irritationsmomentet när jag gick från 10 till 11, men det är ju numera åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Med Windows 10 IoT LTSC finns det support till 2032.

Undrar hur länge mjukvara kommer supportas på Windows 10 dock.
Kommer spelutvecklare/AMD/Nvidia sluta Windows 10 support på mjukvaror/spel/drivrutiner snart eller 2032.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pekinganka:

För användaren upplevdes det som att funktionen togs bort.

Ja, men nästan all funktionalitet försvann ju samtidigt. De var inte ute efter bara den inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Märklig tolkning.

Nytt =/= Bättre

Folk vill bara att ett operativsystem ska fungera och vara användavänligt. Man vill inte ha all bloat med assistenter, online integration och AI, som Microsoft försöker kränga. Anser själv att Windows har aldrig varit bättre än det var med Windows 7, allt efteråt har bara varit sämre.

Fast det verkar som att folk har inställningen "gammalt är bättre". Varit samma resonemang i åtskilliga Windowsversioner, möjligtvis med undantag för Windows 7 som var så påfallande mycket bättre. Men även där så höll den väsentligt mycket sämre Windows XP kvar greppet bra mycket längre än vad den borde gjort.

Det har inte enbart med stabilitet att göra utan att folk helt enkelt också är väldigt förändringsobenägna.
Spelar ingen roll hur bra det nya är då det gamla fungerar "bra för mig just nu"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Instämmer. Problemet med W11 är att fördelarna inte överväger nackdelarna. Det erbjuder ingen banbrytande funktionalitet man inte kan vara utan.

"Nyare är bättre"-argumentet håller inte när priset är minskad effektivitet, frustration, och i förlängningen kostnader åtminstone under inlärningsperioden. Man måste kunna presentera något konkret som kunderna faktiskt behöver för att det ska stå på egna ben. Det har man inte lyckats med denna gång.

Har man inget sådant återstår bara att trycka ner det i halsen på kunderna genom att på olika sätt sluta supporta det äldre alternativet.

Du kan inte kategoriskt säga att "Fördelarna inte överväger nackdelarna".
Det gäller helt enkelt inte för alla användningsscenarion.
För mig är fördelarna måsten som Windows 10 helt enkelt saknar.

1. Stöd för bra hantering av de nyare Intelprocessorerna med e-cores i. Väsentligt för mig som kör Cubase (musikskaparprogram). Väsentligt sämre på Windows 10.

2. Hanteringen vid fler skärmar är väsentligt förbättrad i Windows 11.

Men, visst, för vissa personer så kanske Windows 10 "känns" bättre.
Och för dom som inte kan uppgradera pga maskinvaran.
Men man kan inte kategoriskt säga att det är fler nackdelar än fördelar med Windows 11 som gälle för alla. Jag upplever det personligen som nästan enbart fördelar just för mig med Windows 11 (med några få undantag).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magnus303:

Varit samma resonemang i åtskilliga Windowsversioner, möjligtvis med undantag för Windows 7 som var så påfallande mycket bättre.

Detta brukar också färgas av att folk minns hur Vista upplevdes när det lanserades. Mot slutet, efter många uppdateringar och när datorerna hade hunnit bli lite snabbare och fått bättre drivrutiner, var skillnaden mot Windows 7 egentligen inte jättestor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Undrar hur länge mjukvara kommer supportas på Windows 10 dock.
Kommer spelutvecklare/AMD/Nvidia sluta Windows 10 support på mjukvaror/spel/drivrutiner snart eller 2032.

Ja precis, det återstår att se hur den kompatibiliteten blir. Jag tänker att när det gäller drivrutiner kommer dessa att finnas tillgängliga för Windows 10 längre än nästa år då många företag använder LTSC vilket håller igång till 2029.

Jag kommer vänta med Win11 så gott det går iaf, till dess att jag behöver. Och då lär det bli Win 11 IoT LTSC för att minimera bloat.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

nee ja kommer köra windows 10 så länge det går. windows 11 är SKITBUGGIGT med sökfunktionen i startmenyn. det är som att windows inte förstår vad en sökfunktion är

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man kan tycka att ett så rikt företag som Microsoft borde ha råd med testare som åtminstonne gått en grundkurs. Där bör de ha lärt sig tidigt att regressionstester är ganska viktiga.

Om inte, så borde de ju i alla fall haft en lista med val en användare kan göra, och ställt frågan "Har vi fått med detta"?

Kan såklart vara så att de bara "missat" det men då folk började klaga redan innan skarp release så borde det inte ungått dem att det är en funktion folk vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta påminner mig en del om mina egna W11-upplevelser.

Lite glitchigt av och till. Jag kan faktiskt inte komma på något som 11an har som jag uppfattar som en uppgradering annat än Settings (om man har en tablet/2-in-1).

Mina intryck består och då kör jag 11an på en maskin, lite grand som test. Dock känner jag väl kanske att testandet lider mot sitt slut och den lär istället få Linux med tiden. Trots allt är KDE min favorit överlägset bland skrivbordsmiljöer år 2024. Både Plasma 5 och Plasma 6 är som rena drömmen över 11an, det känns helt enkelt genomtänkt. Dolphin är också klart trevligare än 11ans långsamma variant av File Explorer. Jo, naturligtvis kan den ersättas med Directory Opus men då är vi snabbt tillbaka till det stora problemet: För att få en acceptabel miljö måste 11an ändras rejält och när man är klar med detta blir resultatet inte riktigt lika bra som motsvarande åtgärder i 10an. Till slut undrar man bara "varför?" och det är då KDE kommer in, plötsligt känner man sig hemma igen.

W11 innebär alldeles för mycket pillande jämfört med 10an och Linux. Jag menar i bemärkelsen gräva runt, försöka få till något vettigt, fixa olika problem o.s.v.

Jag har redan bestämt mig för att mitt nästa system efter 10an kommer att vara Linux med KDE Plasma, kör redan Plasma 5 (Debian 12), har börjat prova Plasma 6 (OpenSUSE Tumbleweed). Jag kommer helt enkelt inte överens med 11an, KDE däremot har jag inga problem med, det bara fungerar och det fungerar som man kan förvänta sig.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Inte med 10 LTSC, då har vi fortfarande 4-5 år till..

"Mer övervakning & lagring av din data" =/= Bättre (heller)

Hur tänkte du vanligt folk ska få tag på Win 10 LTSC?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan tycka att ett så rikt företag som Microsoft borde ha råd med testare som åtminstonne gått en grundkurs. Där bör de ha lärt sig tidigt att regressionstester är ganska viktiga.

Om inte, så borde de ju i alla fall haft en lista med val en användare kan göra, och ställt frågan "Har vi fått med detta"?

Kan såklart vara så att de bara "missat" det men då folk började klaga redan innan skarp release så borde det inte ungått dem att det är en funktion folk vill ha.

Troligen har de väl medvetet strukit saker för att förenkla (och göra fina luftiga gränssnitt istället för otaliga kontroller)? De har säkert data på hur många som stänger av gruppering i startfältet eller flyttar det.

Permalänk

Spionprogram och annan malware. Uppgradering är frivillig, men om man vägrar kan det bli 'problem'.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9700X 64Gb, Rx 6600XT, Seasonic Focus GX 750W | Ryzen 7 5800X 16Gb | Ryzen 5 4600G 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Troligen har de väl medvetet strukit saker för att förenkla (och göra fina luftiga gränssnitt istället för otaliga kontroller)? De har säkert data på hur många som stänger av gruppering i startfältet eller flyttar det.

Eftersom funktionen uppenbarligen var saknad av många så begick de ett misstag när de tog bort den. Om de baserade sitt beslut på telemetri så var den ju i så fall missvisande.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Eftersom funktionen uppenbarligen var saknad av många så begick de ett misstag när de tog bort den. Om de baserade sitt beslut på telemetri så var den ju i så fall missvisande.

Det är kanske en högljudd (om än liten) skara som saknar den? Och även efter att protesterna började synas tog det ju väldigt lång tid att ”fixa” (liksom menyalternativet för aktivitetshanteraren). Det är nog många viljor inblandade hos Microsoft.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Anser själv att Windows har aldrig varit bättre än det var med Windows 7, allt efteråt har bara varit sämre.

Kommer du ihåg hur trött Win7 var jämfört med XP SP2? Och hur tungt XP var jämfört med 98SE? Och hur tungt 98 var jämfört med 95? Och vilket monster till dator man behövde för att lyfta sig dit från DOS 6.22? Ad nauseam… 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fast det verkar som att folk har inställningen "gammalt är bättre". Varit samma resonemang i åtskilliga Windowsversioner, möjligtvis med undantag för Windows 7 som var så påfallande mycket bättre. Men även där så höll den väsentligt mycket sämre Windows XP kvar greppet bra mycket längre än vad den borde gjort.

Det har inte enbart med stabilitet att göra utan att folk helt enkelt också är väldigt förändringsobenägna.
Spelar ingen roll hur bra det nya är då det gamla fungerar "bra för mig just nu"...

Gammalt är på många sätt ofta, rent objektivt, bättre. Detta av den enkla anledningen att teknologier som har varit med ett tag är välbeprövade och har fått mogna ordentligt.

Jag anser själv att Windows XP SP3 är än idag ett utmärkt operativsystem och använder det fortfarande på en av mina sekundära maskiner. Däremot så var Windows XP ganska kasst när det först lanserades.

Största problemet med moderna Windows, är att man från Microsofts håll numera ser på det som en tjänst istället för bara ett operativsystem och försöker hela tiden trycka ut en himla massa onödiga så kallade "feature updates", som oundvikligen orskar problem och gör det omöjligt för operativsystemen att mogna ordentligt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är kanske en högljudd (om än liten) skara som saknar den? Och även efter att protesterna började synas tog det ju väldigt lång tid att ”fixa” (liksom menyalternativet för aktivitetshanteraren). Det är nog många viljor inblandade hos Microsoft.

Många viljor hos användarna också. Alla vill inte ha samma upplevelse. Tänk t. ex om de tog bort alternativet att byta bakgrundsbild, ändra färg etc för att "De flesta inte gör det". Nej visst, men är det min dator så ska jag fan få bestämma själv hur jag vill ha det liksom. Det har de fattat ända sedan Windows 95 så varför valfrihet nu blivit osexigt vet i fan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Kommer du ihåg hur trött Win7 var jämfört med XP SP2? Och hur tungt XP var jämfört med 98SE? Och hur tungt 98 var jämfört med 95? Och vilket monster till dator man behövde för att lyfta sig dit från DOS 6.22? Ad nauseam… 😆

Nä, inte trött.. W7 på nyare (offline hårdvara) = en fet våt dröm !
Lite extra jobb, men värt besväret.

Ny-installerad W10 & 11 ≠ 99 % nätaktivitet. Vem vill ha det.. Tredjeparts verktyg finns.
Online ≠ Linux.
Dina jämförelser ovan gäller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur tänkte du vanligt folk ska få tag på Win 10 LTSC?

Genom att ladda ner en ISO, lägga den på en USB-sticka och köra Rufus.;)

Speciellt svårt är det inte att få tag på en LTSC-ISO.

Frågan är ju kanske mer om det "vanliga folket" klarar av att installera Windows helt rent, alltså från en ISO via en USB-sticka?

Proceduren är ju trots allt samma oavsett Windowsversion när det kommer till dessa delar.