Uppdaterad Nvidia-drivrutin kraschar äldre datorer

Permalänk
Medlem

Tldr; Ett icke-problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Vilken funktion har din 970 i servern?

För att köra Civilization V och streama till surfplattan så att jag kan spela det överallt.

Permalänk
Medlem

i5-750 har POPCNT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

För att köra Civilization V och streama till surfplattan så att jag kan spela det överallt.

Använder du Steamlink eller Nvidia play=?, tänkte lira lite på plattan när man sitter ute, har flera datorer jag kan använda undrar bara hur du gör det bäst

Permalänk
Medlem

POPCNT finns i alla CPU'er som stödjer SSE4a (AMD Barcelona och nyare) eller SSE4.2 (Intel Nehalem och nyare).
Så en CPU från cirka 2008 och framåt skall fungera.

POPCNT kommer även att vara ett hårt krav från Windows 11 24H2, fastän det egentligen enligt MS har varit ett krav från dag ett på Windows 11.

Däremot så har Nvidia gjort ett större fel då drivrutinen inte varnar och/eller vägrar att installera, nu så ger dom bara användaren ett system som startar om vilket kan få vem som helt riktigt irriterad och förbannad.

Menar, hur svårt kan det vara! Att lägga till en kontroll i installationen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

POPCNT finns i alla CPU'er som stödjer SSE4a (AMD Barcelona och nyare) eller SSE4.2 (Intel Nehalem och nyare).
Så en CPU från cirka 2008 och framåt skall fungera.

POPCNT kommer även att vara ett hårt krav från Windows 11 24H2, fastän det egentligen enligt MS har varit ett krav från dag ett på Windows 11.

Däremot så har Nvidia gjort ett större fel då drivrutinen inte varnar och/eller vägrar att installera, nu så ger dom bara användaren ett system som startar om vilket kan få vem som helt riktigt irriterad och förbannad.

Menar, hur svårt kan det vara! Att lägga till en kontroll i installationen...

Helt klart ska inte installationen lyckas om man kör på hårdvara utan stöd… speciellt i win 10 som har stöd för gamla processorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Användare som har kringgått Windows 11:s systemkrav och tvingat in systemet på en dator med till exempel Core 2 Duo-processor kommer alltså varken kunna uppdatera Windows eller Nvidias drivrutin.

Det hintas om att det är Core 2 och äldre som det inte fungerar på och att det fungerar på nyare.
Men sättet det är skrivet på är lite otydligt och formulerat mer som en ledtråd än fakta.
Det är inte peka med hela handen och säga Core 2 eller äldre går bort, allt nyare fungerar.

Skrivet av dagas:

Neowin säger att det är processorer som saknar SSE4.2. Så Core 2 Duo och quad och äldre.

Man måste också ha grafikkort som stöds Fortfarande så Maxwell eller nyare. Men är nog inte omöjligt att säg en C2Q kör GTX 750ti eller nått sånt.

Har man tex Sandy Bridge eller nått sånt så påverkas man inte och inte om man sitter med Kepler eller äldre grafik.

Ditt inlägg är lite tydligare än nyheten.

Inte förvånande att samma begränsningar gäller för Core 2 Duo och Core 2 Quad (förutom antal trådar de kan köra). Eftersom de är samma generation.
T.o.m. så att det inte fanns native quad core i Core 2 utan en Core 2 Quad är i princip en Dual Core 2 Duo, fast i samma socket.

Jag har haft en Core 2 Duo med GTX 750Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, detta spelar absolut ingen roll alls juuh, varför skulle man vilja använda en gammal c2d/c2q med windows till å börja med?

Finns folk som kör ännu äldre datorer med Windows.

Exempel
LGR
Restoring a 1997 Gateway PC! Windows 95 Pentium 2 Desktop

Finns folk som leker och experimenterar med ännu äldre datorer som Commodore och Amiga och sånt.
Ja då är det väl inte med Windows då...
Men finns de som gillar old school / retro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Exempel
LGR

https://www.youtube.com/watch?v=LxvuyGYDWqI

Finns folk som leker och experimenterar med ännu äldre datorer som Commodore och Amiga och sånt.

Nu kör ju inte Clint Windows 10 eller 11 på sina gamla maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Exempel
LGR

https://www.youtube.com/watch?v=LxvuyGYDWqI

självklart men återigen, inget som är relevant för detta, dessa problem gäller moderna GPU drivare samt windows 11.

Kör man windows 11 på så pass gammal hårdvara eller kombinerar den med en Så pass "nytt" grafikkort så kanske man ska se över sitt val av hårdvara =p Liksom äldsta serien som har support i drabbad drivrutin är GTX 9XX serien, dvs skiljer 7 år mellan när cpun kom och gpun..

Som att köra ett Nvidia 40XX eller AMD 7X00 kort med en intel 7700k, ingen bra kombo direkt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Nu kör ju inte Clint Windows 10 eller 11 på sina gamla maskiner.

Sant, men det jag citerade sa "med windows", inte specifikt "med senaste windows version" eller dylikt.
Windows XP och äldre Windows versioner kan vara något för retro ändamål.

Skrivet av norrby89:

självklart men återigen, inget som är relevant för detta, dessa problem gäller moderna GPU drivare samt windows 11.

Du har rätt.
Kör man Core 2 eller äldre av någon anledning med Windows så är det sannolikt att man kör något äldre än Windows 10 och Windows 11 är ännu mindre sannolikt.

Skrivet av norrby89:

Som att köra ett Nvidia 40XX eller AMD 7X00 kort med en intel 7700k, ingen bra kombo direkt.

Att köra ett RTX 4090 på en Core i7 från 4C8T eran hade varit ganska bortkastat.
Men typ ett RTX 4060 är väl inga större problem om man har realistiska förväntningar i övrigt och inte tror man kommer kunna köra 4K Ultra allting i 200 FPS.

Jag menar fanns/finns ju folk som kört/kör typ GTX 1080 / GTX 1080Ti utan att ha en i9 14900k eller dylikt.

Problemet är väl i så fall att prisläget även för ett RTX 4060 är betydligt dyrare än för x60 kort förr i tiden, typ när GTX 660 och sånt var nya och de kostade någonstans 2000-3000kr.

Ja samt att 4060 / 4060Ti bara har 8 PCIe lanes och att det är PCIe 4.0 hjälper ju inte på en äldre dator som bara har PCIe 3.0.
Att man måste gå upp till 4070 om man vill ha 16 lanes PCIe och då hade 4070 korten priser runt 8000 kr om man köpte före 4070 Super lanseringen.

Men att mellanklass korten kostar premium priser är ju ett problem även för nya datorer.
Även om det kanske är lite lättare att motivera då.
Hursomhelst så är ekonomi och teknik inte samma sak, även om båda delar kan vara relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Använder du Steamlink eller Nvidia play=?, tänkte lira lite på plattan när man sitter ute, har flera datorer jag kan använda undrar bara hur du gör det bäst

Det finns inte hos Nvidia vad jag vet. Jag fick aldrig till någon vettig touchkontroll med Steamlink hur jag än gjorde så jag kör skärmspegling med Anydesk. Det blir inte lika bra flyt men good enough för ett spel som Civ, och att styra enheter funkar däremot utmärkt.

Kort recap om någon undrar... när jag känner för en spelomgång Civ V:
"Familjeservern" står (utan skärm inkopplad) med Civ igång hela tiden. Programmet Anydesk rullar i bakgrunden.
När jag känner för att hoppa in och spela lite på min androidplatta så startar jag bara Anydesk-appen, ansluter, och är inne i spelet på några sekunder. Varning för minskad nattsömn.
Det går fortfarande bra att hoppa in från min speldator också via den inbyggda streamingfunktioen i Steam.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt dåligt att plötsligt ta bort drivrutinsstödet på Windows 10 pga. ett krav som aldrig fanns på Windows 10. Windows 10 har fungerat även på Pentium IV sen det släpptes och Microsoft satte aldrig en spärr för att installera eller uppdatera till de senaste Win10-versionerna på äldre system.

Windows 11 är förståeligt eftersom det officiellt aldrig haft stöd för processorer utan POPCNT, men att Windows 10 ska drabbas är oförlåtligt. Även svaga kort som GT 1030 och liknande har varit populära på äldre datorer för att få stöd för modernare hårdvaruaccelerationsstandarder.