Permalänk
Medlem

Mindre elscooter?

Hej,

Jag letar efter en mindre elscooter, främst för min dotter som har ett visst handikap med att gå. Tanken är att hon enkelt ska kunna ha med sig elscootern och kunna köra vid sidan av sina kompisar när de går i stan, på köpcenter, nöjesfält och liknande, naturligtvis bara där det är tillåtet. Scootern bör vara enkel att fälla ihop och ta med på exempelvis bussen, samt enkel att låsa fast vid behov.

Vi har testat en Navee V40i Pro SE men upplever ett par problem:

- Svårighet att få en mjuk och jämn acceleration, vilket gör att den känns ryckig.
- Den är otymplig och tung.
- Hastigheten är högre än vad vi behöver för detta ändamål, inte ett problem i sig dock.

Detta är lite av ett test så det kan vara rimligt att lägga sig i nedre eller möjligen mellan segmentet. Har ni något förslag?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu vet jag inte alls vad det gäller för handikapp, men har ni kollat med RBU om de har några uppslag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack, i det här fallet söker vi dock något som är mindre uppseendeväckande men ändå smidigt att använda. Handikappet innebär egentligen att hon inte kan gå lika snabbt eller lika långt som vanligt, och därför tror vi att en sådan lösning skulle kunna passa henne bra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tack, i det här fallet söker vi dock något som är mindre uppseendeväckande men ändå smidigt att använda. Handikappet innebär egentligen att hon inte kan gå lika snabbt eller lika långt som vanligt, och därför tror vi att en sådan lösning skulle kunna passa henne bra.

Jag lider av samma problematik (med att gå) och har kikat runt lite löst på en lösning gällande en el-sparkcykel, kanske en Nitrox S250 Lite kan vara något? Väger endast 11.4kg samt att man kan få den med en sadel vilket gör det "lättare" att kunna använda i t ex shopping center eller liknande ställen som ett "handikapp fordon". Av någon anledning är "sittande läge" väldigt viktigt för många människor att handikappade nyttjar sig av om de har fordon med sig, annars blir man snabbt en ohyfsad människa som susar omkring på ställen där man minsann bara får gå. <insert himmlande ögon här>.

https://www.rull.se/vara-produkter/street/elsparkcykel/elsparkcykel-nitrox-s250-lite

Har inte plats för en större modell av elscooter/permobil som erbjuds av landsting etc, samt att de är extremt otympliga. Kan inte säga hur ovanstående presterar, men den är fullt laglig i alla fall. Finns även en Flex variant där största skillnaden är att Flex har 30km räckvidd istället för 20km, dämpad framgaffel och lite högre.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört märket förr men de kanske är bra grejer?

Snubblade över Mi Electric Scooter 3 Nordic som väger ca 13 KG men den har en 300w motor vilket klassas som olagligt. De flesta el scooters verkar annars ligga runt 17 KG.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Snubblade över Mi Electric Scooter 3 Nordic som väger ca 13 KG men den har en 300w motor vilket klassas som olagligt. De flesta el scooters verkar annars ligga runt 17 KG.

https://elkicken.se/produkt/ultralatt-hopfallbar-elscooter-fo...

Denna kanske är något? Räckvidden är dock kort som attans. 20km~.

§ 8
Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kan tyvärr inte svara på något om märket i sig, var något jag hittade när jag kollade runt bara, men 250w känns tyvärr som lite för klena. Denna Mi har ju en toppfart på 20km/h, så jag skulle inte tippa på att någon direkt skulle bry sig nämnvärt. Utom ifall en olycka sker, för då gäller ju inga försäkringar direkt. Det är ju "risken" med ett fordon som egentligen inte får framföras på allmän väg.

Även om ovanstående nämner att förändringar högst antagligen kommer att ske så har de inte skett ännu. Samt att nästan alla säljare är väldigt dåliga med att skriva att de inte är road legal utan säger att det kan krävas förarbevis och försäkring. Detta stämmer dock inte då det krävs väldigt mycket mer av ett fordon i det läget och skall klassas som moped... och då måste all sådan utrustning även finnas med. (Blinkers, typ av bromsar, lykta, bromsljus etc etc etc)

Diskuterade detta med ett par andra i en tråd där vi synade reglemente upp och ned x antal gånger

Men du kanske kan höra med företaget och se om de är öppna för att du/ni får testa den och se hur kvalitén är etc? Samt om sadel är en bra grej att ha med (?) Om du/ni beslutar Er för det skulle jag vara väldigt intresserad av en uppdatering om hur kvalitén är och hur den fungerar Dvs Nitrox varianten, även om luftfyllda däck är lite av en "deal-breaker" för mig.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

mm det är inte helt enkelt, det är uppenbart att folk generellt vill ha stort, snabbt och starkt så då är det också så marknadne ser ut. Tog en titt på vad Segway erbjuder och Ninebot KickScooter E2 D(eller E) ser ganska intressant ut på papper. Den har 250w, däck utan lufttryck, vikt på 14 kg. Risken är såklart att den är för svag för att ta henne upp för backarna även om hon inte väger vidare mycket.

Tror man måste testa sig fram här för att hitta var gränsen går mellan vikt och kraft tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Hmm, ja... frågan är om det finns någon scooter alls där tillverkaren faktiskt lagt tid på att få en fin accelerationskurva överhuvudtaget.

De första sekunderna på en scooter brukar ju bara vara att få upp farten så fort som möjligt.

Vi börjar snabbt närma oss DIY håller i min tankegång, men så vitt jag vet - dock inget jag har kunskap om - så finns det scooter controllers med öppen mjukvara som går att programmera efter egna behov. Om det är ett alternativ så hade jag kollat på det.

Annars kanske ett annat fordon vore mer lämpligt... men då är utbudet också mer eller mindre obefintligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

mm det är inte helt enkelt, det är uppenbart att folk generellt vill ha stort, snabbt och starkt så då är det också så marknadne ser ut. Tog en titt på vad Segway erbjuder och Ninebot KickScooter E2 D(eller E) ser ganska intressant ut på papper. Den har 250w, däck utan lufttryck, vikt på 14 kg. Risken är såklart att den är för svag för att ta henne upp för backarna även om hon inte väger vidare mycket.

Tror man måste testa sig fram här för att hitta var gränsen går mellan vikt och kraft tyvärr.

Kan du delge några saker för att underlätta vad man ska hålla utkik efter?

Ungefärlig räckvidd som behövs?
Ungefärlig vikt på själva scootern?
Ungefärlig personvikt, då motorkraft spelar stor roll i uppförsbacke som du själv vet.
Prisklass?
Får scootern hamna i gråzon på laglig? (Tex 2x 250w motorer, eller 2x 500w motorer men möjlighet att låsa hastigheten)

Visa signatur

@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Vi söker en el-scooter som uppfyller följande kriterier:

- Vikt: Ca 12-13 kg för enkel hantering.
- Bromsar: Pålitliga och effektiva bromsar för säker inbromsning.
- Stabilitet: En stabil konstruktion som ger en trygg körupplevelse.
- Portabilitet: Enkel att vika ihop och ta med sig på buss, i bil eller för hand.
- Räckvidd: Minst 20 km. Den kommer att användas i stadsmiljö, exempelvis på nöjesfält eller med kompisar. Det är okej om batteriet inte räcker hela vägen, så länge scootern är lätt att använda manuellt.
- Lagenlig: Vi vill undvika risk för böter eller påverkan på framtida körkort. Därför söker vi en modell som är helt laglig att använda. - - Det är också viktigt att försäkringen täcker stöld och skador.
- Hastighetslås: Möjlighet att låsa scootern på låg hastighet, t.ex. när man åker bredvid någon som går.
- Måttlig hastighet: Behöver inte ha en hög toppfart, men det är en fördel om man kan hålla jämn takt med en cyklist i normal fart (ca 15 km/h).
- Kvalitet: God byggkvalitet och hållbarhet.
- Pris: Max 5000 kr.
- Enkel att låsa fast

Vi är medvetna om att alla dessa krav kan vara svåra att uppfylla, och vi är öppna för vissa kompromisser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vi söker en el-scooter som uppfyller följande kriterier:

- Vikt: Ca 12-13 kg för enkel hantering.
- Bromsar: Pålitliga och effektiva bromsar för säker inbromsning.
- Stabilitet: En stabil konstruktion som ger en trygg körupplevelse.
- Portabilitet: Enkel att vika ihop och ta med sig på buss, i bil eller för hand.
- Räckvidd: Minst 20 km. Den kommer att användas i stadsmiljö, exempelvis på nöjesfält eller med kompisar. Det är okej om batteriet inte räcker hela vägen, så länge scootern är lätt att använda manuellt.
- Lagenlig: Vi vill undvika risk för böter eller påverkan på framtida körkort. Därför söker vi en modell som är helt laglig att använda. - - Det är också viktigt att försäkringen täcker stöld och skador.
- Hastighetslås: Möjlighet att låsa scootern på låg hastighet, t.ex. när man åker bredvid någon som går.
- Måttlig hastighet: Behöver inte ha en hög toppfart, men det är en fördel om man kan hålla jämn takt med en cyklist i normal fart (ca 15 km/h).
- Kvalitet: God byggkvalitet och hållbarhet.
- Pris: Max 5000 kr.
- Enkel att låsa fast

Vi är medvetna om att alla dessa krav kan vara svåra att uppfylla, och vi är öppna för vissa kompromisser.

https://www.rull.se/vara-produkter/street/elsparkcykel/elspar...

Denna funkar som många andra liknande scootrar. I appen kan man välja 3 bland 3 läge, Walk(typ 3-4km/h, eco 15km/h eller standard på 20km/h).

Träffar de flesta av era krav.

Visa signatur

@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Håller med, det var den som @Necrophor tipsade om, problemet är att rull.se har ganska blandat omdöme, framförallt verkar kundtjänsten dålig. Inte så värst många andra som säljer just detta märke och modell.

Risken är stor att garanti, reservdelar och kvalité bli problematisk.

Jag tror det blir till att kompromissa en aning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sökt runt lite på nätet och Nitrox verkar ofta vara rebranded Joyor och kvaliten framstår som ganska undermålig.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Xiaomi Scooter som så vitt jag kan se uppfyller en hel del av dina krav. Nuvarande modell som verkar vara motsvarande är Xiaomi Electric Scooter Essential. Jag har haft min elscooter i två år och använt den mer eller mindre dagligen under det senaste året fram till början av sommaren för att köra delar av vägen till och från jobbet, typ scooter - tåg - scooter. Så fälla ihop och fälla upp den är något som görs flera gånger dagligen. Har också haft den stående utomhus på jobbet i ur och skur utan problem. Låser fast den med ett bygellås i klykan mellan styret och bottenplattan.

Det jag är mest tveksam till är räckvidden. Xiaomi säger i manualen att den ska klara 20km, men jag skulle säga att det är mer 10km. Dock så väger jag en del, så det kan bli bättre om man är lättare kanske.

Länkar till mistore för mer info. Dock får man kolla runt för att hitta någon som har den i lager. Kanske även finns någon annan modell från Xiaomi som passar. De har ett något rörigt modellprogram.
https://mistore.se/collections/elscootrar/products/mi-electri...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!