Medlemsrecension: Razer Basilisk V3
Inledning:
Under den senare delen av 2021 lanserade Razer en ny version av den klassiska spelmus serien "Basilisk".
I Basilisk-serien finns det tre varianter (Basilisk V3, Basilisk V3 Pro och Basilisk V3 X Hyperspeed). I denna medlemsrecension har jag valt att testa den förstnämnda som också är den icke-trådlösa varianten och hör och häpna, även den billigaste i serien. Med fokus på gaming och ergonomi ger jag nu Razer Basilisk V3 en chans att visa vad den går för i mitt vardagsspelande, men även för kontorsarbete.
Specifikationer:
Tillverkare | Razer |
Modell | Basilisk V3 |
Trådlös | Nej |
Mått | 130 x 75 x 42.5 mm |
Vikt (utan kabel) | 101 g |
Knappar | 11 |
Brytare | Optiska (2:a Gen Razer brytare) |
Sensor | Optisk |
Känslighet | 26000 DPI |
Uppdateringsfrekvens | 125, 500 eller 1000 Hz |
RGB | Ja (Razer Chroma) |
Pris |
På pappret en gedigen spelmus, men hur upplevs och presterar den i verkligheten? Det får vi se!
Prestanda och upplevelse:
Det första jag vill testa är hur Basilisk V3 känns i handen. Direkt känner jag att leendet på läpparna tilltar när handen faller på plats. Den känns otroligt skön för mina medelstora händer (strl 9-10 i handskar). Jag kör dessutom med Palm Grip och det är bl.a. med detta grepp musen gör sig bäst.
Basilisk V3 har en mycket fin och inte allt för spejsad design enligt mig. Den riktar sig helt klart åt gamers och jag tycker de lyckas med det på ett elegant sätt. Razer brukar vara kända för sin RGB belysning av olika slag och även om RGB inte är det som får mig att köpa den här musen så tycker jag verkligen att Razer har lyckats med just den uppdaterade RGB belysningen i Basilisk V3. Den är diskret och har ett snyggt ljusflöde. Om man vill så kan man såklart skruva upp sin RGB (Via Razer Synapse) så att nästan hela rummet lyses upp, men jag väljer att hålla den lite på en lugnare nivå.
Jag upplever att knappljudet är ganska höga och att de liknar ljuden som mekaniska tangentbord har. Det är inget jag personligen stör mig på och jag tror att det är just det som Razer vill åstadkomma med Basilisk V3. Scrollen är väldigt skön och precis under scrollen kan man med ett enkelt knapptryck välja mellan Tactile Scroll och Infinite Scroll. Scrollen kommer även med två mycket intressanta funktioner. Först ut är "Smart-Reel mode" som bytar mellan Tactile och Infinite Scrolling automatiskt. Därefter kan man även ställa in "Virtual Acceleration" som automatiskt ändrar känsligheten i scrollen beroende på hur snabbt du faktiskt scrollar. Otroligt användbart för att läsa nyheterna eller för att Zombie-scrolla sociala medier Man kan även trycka scrollen åt båda sidorna om man nu vill använda sig av dessa knappar, men det är inget jag fått användning för ännu.
Musens känslighet (DPI) kan man även ändra med en annan knapp, och det är otroligt bra när man är mitt inne i ett spel och vill ändra spelstil (eller exempelvis vapen).
Jag upplever inte heller att kabeln är i vägen pga dess otroligt låga vikt. Superbra.
Generellt sett, mycket bra intryck, funktioner och byggkvalité!
Mjukvara:
Med applikationen Razer Synapse (The New Synapse) kan man konfigurera musen. Dess knappar kan konfigureras lite hur man vill och olika makros kan ställas in. Musens ljusfunktioner (RGB) kan även ändras med olika förinställda val eller om man väljer att skapa lite egna ljusflöden och färger. Inget speciellt att säga om applikationen som helhet. Funkar bra, lätt att installera och bra att ha. Det finns även stöd för den något äldre applikationen Synapse 3.0 för Windows 10 & 11, men den har jag inte testat.
Värt att nämna är att varken The New Synapse eller Synapse 3.0 inte stöds på MacOS, vilket faktiskt är rätt störigt då man inte riktigt kan få ut samma upplevelse där. Om man äger en MAC så får man enligt Razer falla tillbaka på Synapse 2.0. På pappret känns detta helt ok men efter att ha installerat programvaran på min MacBook Pro (Sonoma v14.5) noterar jag att endast Synapse v1.88.20 är senaste versionen som kan installeras och att min nya inkopplade mus inte ens upptäcks i applikationen. Efter lite sökande så ser jag att Razer inte satsar på MacOS. Är det verkligen för mycket begärt med stöd för MacOS i en sådan programvara?
Även om jag endast jobbar på min Mac så känns det som att jag tappar lite av musen fulla kapacitet där. Jag blir såklart också lite besviken men fäller jag inte allt för många tårar och påminner mig själv samtidigt att det faktiskt är på min Windows dator som jag spelar och spenderar mest tid med Basilisk V3.
Sammanfattning:
Som en vanlig vardagsgamer har jag inte speciellt många funktionella krav eller förutfattade meningar när det kommer till spelmöss generellt sett. Däremot har jag lite högre krav på att musen ska ha god ergonomi och ligga skönt i handen. Vid många timmars kontorsarbete är detta otroligt viktigt. Razer har med sin Basilisk V3 lyckats att pricka in båda dessa punkter. Den har en mycket god ergonomi och jag blir inte trött i handen av allt knappande och scrollande. Den relativt låga vikten gör att det inte känns speciellt jobbigt att dra runt musen i många timmar i sträck.
RGB är egentligen inget för mig men jag tycker trots allt att Basilisk V3 har lyckats få in en mycket diskret och fin design på just RGB fronten. Dessutom går det att ställa in färgnivån och intensivitet via Razer Synapse, något jag absolut ska experimentera vidare med.
Knapptrycken känns bra, scrollen känns bra och måste säga att jag är otroligt nöjd överlag för en relativt låg prislapp. Två tummar upp!
Kan också tillägga att som många andra så har jag letat efter en ersättare till den gamla trotjänaren Logitech MX518 och jag tycker att Razer Basilisk V3 absolut är en värdig ersättare. Är mycket nöjd hittils.
Positivt:
Ligger otroligt skönt i handen
Bra ergonomi
Väl placerade knappar
Smidiga funktioner
Mycket bra scroll-hjul
Mycket bra pris
Relativt diskret RGB som kan ställas in efter egna önskemål
Negativt:
Dåligt stöd för MacOS
Något högt knappljud kan för vissa vara störande