Medlemsrecension: Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Medlemsrecension: Razer Basilisk V3

Inledning:

Under den senare delen av 2021 lanserade Razer en ny version av den klassiska spelmus serien "Basilisk".
I Basilisk-serien finns det tre varianter (Basilisk V3, Basilisk V3 Pro och Basilisk V3 X Hyperspeed). I denna medlemsrecension har jag valt att testa den förstnämnda som också är den icke-trådlösa varianten och hör och häpna, även den billigaste i serien. Med fokus på gaming och ergonomi ger jag nu Razer Basilisk V3 en chans att visa vad den går för i mitt vardagsspelande, men även för kontorsarbete.

Specifikationer:

Tillverkare

Razer

Modell

Basilisk V3

Trådlös

Nej

Mått

130 x 75 x 42.5 mm

Vikt (utan kabel)

101 g

Knappar

11

Brytare

Optiska (2:a Gen Razer brytare)

Sensor

Optisk

Känslighet

26000 DPI

Uppdateringsfrekvens

125, 500 eller 1000 Hz

RGB

Ja (Razer Chroma)

Pris

~600 kr

På pappret en gedigen spelmus, men hur upplevs och presterar den i verkligheten? Det får vi se!

Prestanda och upplevelse:

Det första jag vill testa är hur Basilisk V3 känns i handen. Direkt känner jag att leendet på läpparna tilltar när handen faller på plats. Den känns otroligt skön för mina medelstora händer (strl 9-10 i handskar). Jag kör dessutom med Palm Grip och det är bl.a. med detta grepp musen gör sig bäst.

Basilisk V3 har en mycket fin och inte allt för spejsad design enligt mig. Den riktar sig helt klart åt gamers och jag tycker de lyckas med det på ett elegant sätt. Razer brukar vara kända för sin RGB belysning av olika slag och även om RGB inte är det som får mig att köpa den här musen så tycker jag verkligen att Razer har lyckats med just den uppdaterade RGB belysningen i Basilisk V3. Den är diskret och har ett snyggt ljusflöde. Om man vill så kan man såklart skruva upp sin RGB (Via Razer Synapse) så att nästan hela rummet lyses upp, men jag väljer att hålla den lite på en lugnare nivå.

Jag upplever att knappljudet är ganska höga och att de liknar ljuden som mekaniska tangentbord har. Det är inget jag personligen stör mig på och jag tror att det är just det som Razer vill åstadkomma med Basilisk V3. Scrollen är väldigt skön och precis under scrollen kan man med ett enkelt knapptryck välja mellan Tactile Scroll och Infinite Scroll. Scrollen kommer även med två mycket intressanta funktioner. Först ut är "Smart-Reel mode" som bytar mellan Tactile och Infinite Scrolling automatiskt. Därefter kan man även ställa in "Virtual Acceleration" som automatiskt ändrar känsligheten i scrollen beroende på hur snabbt du faktiskt scrollar. Otroligt användbart för att läsa nyheterna eller för att Zombie-scrolla sociala medier Man kan även trycka scrollen åt båda sidorna om man nu vill använda sig av dessa knappar, men det är inget jag fått användning för ännu.

Musens känslighet (DPI) kan man även ändra med en annan knapp, och det är otroligt bra när man är mitt inne i ett spel och vill ändra spelstil (eller exempelvis vapen).

Jag upplever inte heller att kabeln är i vägen pga dess otroligt låga vikt. Superbra.

Generellt sett, mycket bra intryck, funktioner och byggkvalité!

Mjukvara:

Med applikationen Razer Synapse (The New Synapse) kan man konfigurera musen. Dess knappar kan konfigureras lite hur man vill och olika makros kan ställas in. Musens ljusfunktioner (RGB) kan även ändras med olika förinställda val eller om man väljer att skapa lite egna ljusflöden och färger. Inget speciellt att säga om applikationen som helhet. Funkar bra, lätt att installera och bra att ha. Det finns även stöd för den något äldre applikationen Synapse 3.0 för Windows 10 & 11, men den har jag inte testat.

Värt att nämna är att varken The New Synapse eller Synapse 3.0 inte stöds på MacOS, vilket faktiskt är rätt störigt då man inte riktigt kan få ut samma upplevelse där. Om man äger en MAC så får man enligt Razer falla tillbaka på Synapse 2.0. På pappret känns detta helt ok men efter att ha installerat programvaran på min MacBook Pro (Sonoma v14.5) noterar jag att endast Synapse v1.88.20 är senaste versionen som kan installeras och att min nya inkopplade mus inte ens upptäcks i applikationen. Efter lite sökande så ser jag att Razer inte satsar på MacOS. Är det verkligen för mycket begärt med stöd för MacOS i en sådan programvara?

Även om jag endast jobbar på min Mac så känns det som att jag tappar lite av musen fulla kapacitet där. Jag blir såklart också lite besviken men fäller jag inte allt för många tårar och påminner mig själv samtidigt att det faktiskt är på min Windows dator som jag spelar och spenderar mest tid med Basilisk V3.

Sammanfattning:

Som en vanlig vardagsgamer har jag inte speciellt många funktionella krav eller förutfattade meningar när det kommer till spelmöss generellt sett. Däremot har jag lite högre krav på att musen ska ha god ergonomi och ligga skönt i handen. Vid många timmars kontorsarbete är detta otroligt viktigt. Razer har med sin Basilisk V3 lyckats att pricka in båda dessa punkter. Den har en mycket god ergonomi och jag blir inte trött i handen av allt knappande och scrollande. Den relativt låga vikten gör att det inte känns speciellt jobbigt att dra runt musen i många timmar i sträck.

RGB är egentligen inget för mig men jag tycker trots allt att Basilisk V3 har lyckats få in en mycket diskret och fin design på just RGB fronten. Dessutom går det att ställa in färgnivån och intensivitet via Razer Synapse, något jag absolut ska experimentera vidare med.

Knapptrycken känns bra, scrollen känns bra och måste säga att jag är otroligt nöjd överlag för en relativt låg prislapp. Två tummar upp!

Kan också tillägga att som många andra så har jag letat efter en ersättare till den gamla trotjänaren Logitech MX518 och jag tycker att Razer Basilisk V3 absolut är en värdig ersättare. Är mycket nöjd hittils.

Positivt:
Ligger otroligt skönt i handen
Bra ergonomi
Väl placerade knappar
Smidiga funktioner
Mycket bra scroll-hjul
Mycket bra pris
Relativt diskret RGB som kan ställas in efter egna önskemål

Negativt:
Dåligt stöd för MacOS
Något högt knappljud kan för vissa vara störande

Permalänk

Ser väldigt lik ut g502 fast utan extra knapparna på vänster musknapp och med rgb plastcrollhjul istället för aluminium.

För eller nackdel vet jag inte gillar mina 502or och extra vikten i scrollhjulet och knapparna på musknappen använder jag aldrig så är nog väldigt personligt om man gillar eller inte men iom att g502 är 200:- billigare skulle jag nog gå på den hur som hälst.

Den största frågan jag har dock är hur är hållbarheten på kabeln?
Allt för många gånger jag fått byta kabel på razermöss av olika slag för de börjat glappa där det går in i musen.

Vissa med synligt uppenbart slitage på kabeln andra utan ett märke utvändigt på kabeln.

Men erfarenhet är att razer över lag verkar snåla in på kablaget och kör för tunna ledare i kabeln på sina produkter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness Japp den är väldigt lik. Jag kollade väldigt mycket på Logitech's G502, kände o klämde i butik och det var den jag fastnade för först av alla. Otroligt skön att hålla i också. När jag tittade lite mer på omdömen online så såg jag att det var väldigt många som hade problem med just G502 i form av dubbelklickar o annat. Med tanke på hur många som verkar ha de problemen så valde jag att leta vidare. Då föll valet till slut på Basilisk V3. Det finns en del som haft problem med scroll-hjulet på Basilisk V3, men det är inget jag än så länge märkt. G502 är som sagt 200kr billigare. Men om man ska ha den i några år så tycker jag att 200kr inte är värt risken för att få dessa problem som G502 dras med.

Slitage på kabeln som du nämner ser jag inte något riktigt problem med sålänge man inte tar med sig musen på resande fot och den ligger o flänger runt i väskan eller risk för att fastna någonstans? På skrivbordet ligger den oftast rakt fram mot en docka eller ner bakom skrivbordet och då kabeln på Basilisk V3 är så otroligt lätt så ser jag faktiskt inte problemet. Men det är ju bara jag Jag tycker att Basilisk V3 har en rätt gedigen kontakt där kabeln går in i musen. Tiden får nog utvisa det hela!

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

@Rouge of Darkness Japp den är väldigt lik. Jag kollade väldigt mycket på Logitech's G502, kände o klämde i butik och det var den jag fastnade för först av alla. Otroligt skön att hålla i också. När jag tittade lite mer på omdömen online så såg jag att det var väldigt många som hade problem med just G502 i form av dubbelklickar o annat. Med tanke på hur många som verkar ha de problemen så valde jag att leta vidare. Då föll valet till slut på Basilisk V3. Det finns en del som haft problem med scroll-hjulet på Basilisk V3, men det är inget jag än så länge märkt. G502 är som sagt 200kr billigare. Men om man ska ha den i några år så tycker jag att 200kr inte är värt risken för att få dessa problem som G502 dras med.

Slitage på kabeln som du nämner ser jag inte något riktigt problem med sålänge man inte tar med sig musen på resande fot och den ligger o flänger runt i väskan eller risk för att fastna någonstans? På skrivbordet ligger den oftast rakt fram mot en docka eller ner bakom skrivbordet och då kabeln på Basilisk V3 är så otroligt lätt så ser jag faktiskt inte problemet. Men det är ju bara jag Jag tycker att Basilisk V3 har en rätt gedigen kontakt där kabeln går in i musen. Tiden får nog utvisa det hela!

Ja dubbelklickandet är ett problem jag upplevt på dem men mina 2 jag har nu har det inte kommit förrän musen nått 3-4år gammal.
Men köper den motiveringen.

Planerar köpa ett par aliexpressbrytare och montera i mina när jag får tid och lust.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har du testat deathadder? Och om ja, vilken är skönast?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

tror det är mycket personligt, har testat Basilisk, Viper, Naga, och Deathadder, och tycker att DA är den absolut skönaste musen som gjorts
EDIT: alla har varit de trådlösa varianterna som laddas på ställ, och har kvar DA och Naga just nu

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skrivet av sweisdapro:

tror det är mycket personligt, har testat Basilisk, Viper, Naga, och Deathadder, och tycker att DA är den absolut skönaste musen som gjorts
EDIT: alla har varit de trådlösa varianterna som laddas på ställ, och har kvar DA och Naga just nu

Precis så. Det är ju lite vad du personligen föredrar. Deathadder har en annorlunda form och jag föredrar den något mer "runda boll" formen som Basilisk V3 har, därav så föredrar jag Basilisk. Deathadder verkar vara en bra mus också annars. Jag skulle råda dig att testa i din lokala butik, känn o kläm!

Trådlösa varianterna är lite dyrare men.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det bara är mitt exemplar men i freespin läge så kan den scrolla av sig själv om man råka lyfta den för hastig av musmattan. Energispar verkar vara en hit or miss på den trådlösa, ibland sover den korrekt ibland tar den en gubbnap efter du använt båda händerna för att skriva ett inlägg och tagit mer än 2 minuter på dig även om energispar är satt till 15 min.

Edit: Jag har den trådlösa versionen av Basilisk V3 och japp medans jag skrev inlägget så fick den för sig att ta en nap även om den är ställd till 15 minuter. Energisparläget är nog det enda jag skulle faktiskt ge denna mus minus poäng för. Och jag har redan följt alla råd och tips från Razer för folk som har det problem för jag är inte den enda som har en trådlös Basilisk som är drabbad av narkolepsi.

Permalänk
Medlem

har haft några razer produkter, både möss och hörlurar och har tyckt de varit sköna att använda men tyvärr så verkar kvaliten inte vara den bästa. alla har gått sönder efter inte allt för lång användning.

Permalänk
Medlem

Har äldre Basilisk Ultimate, hårdvaran är utmärkt och allt som har att göra med power states osv verkar funka perfekt. För ren känsla i handen och prestanda i spel är det utan tvekan den bästa mus jag har haft- laddning är helt oproblematisk med dockan, aldrig fått slut på batteri, den har aldrig dött mitt i spel eller något sådant.

Men mjukvaran sviker Razer. Har hänt flera gånger under de två år jag haft den att de delar av razers svit som man inte vill ha "smyger sig in" trots att jag avinstallerat dem tidigare- alltså till exempel cortex. Man märker det snabbt om man börjar få spelkrascher samtidigt som man i windows reliability report kan se att cortex kraschat., när det börjar hända är det regelbundet.

Lösningen är att avinstallera all razers mjukvara, då smyger sig inget in igen. Men när jag gör det får jag ibland krånglig latens av något slag- muspekaren laggar, rejält. Detta löses genom att installera åtminstone synapse igen, eller koppla ur all razerhårdvara. Men, installerar man synapse så verkar cortex smyga sig in igen till slut. Jävligt trist. När jag nyligen installerade synapse igen visade det sig att de nu kräver konto för att använda mjukvaran som då tydligen är nödvändig för att få min dyra hårdvara att fungera.

Hela sviten lyckades smyga sig in på en jobbdator, på användarkonto som inte har rättigheter att avinstallera den igen, detta efter jag använt den datorn hemma i ett par timmar

Nu har jag ett Huntsman Elite tangentbord och Basilisk ultimate som båda vill ha mjukvaran installerad, när någon av dem blir slitna nog att behöva bytas ut så kommer de bytas ut till vad som helst som inte är razer, sedan aldrig razer igen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja dubbelklickandet är ett problem jag upplevt på dem men mina 2 jag har nu har det inte kommit förrän musen nått 3-4år gammal.
Men köper den motiveringen.

Planerar köpa ett par aliexpressbrytare och montera i mina när jag får tid och lust.

Har ju sen kommit ut Logitech G502 X ganska länge sen redan som har nya brytare som ska ha fixat detta. Kör själv med Lightspeed trådlösa varianten. Första musen jag hittat som har kunnat ersätta trogna känaren MX518 va gäller formen, inte direkt lika men tillräckligt och inte sämre heller och lite lättare är ju ett plus.

Stod mellan Razer Basilisk V3 och G502 X och föll till slut pga G502 så kan jag ta bort sniper button vid tumgreppet vilket jag också gjort för den var i vägen för mitt grepp (har ganska långa fingrar) samt att jag redan hade ett Logitech G915 TKL och kunde använda en och samma sändare med musen och tangentbordet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har ju sen kommit ut Logitech G502 X ganska länge sen redan som har nya brytare som ska ha fixat detta. Kör själv med Lightspeed trådlösa varianten. Första musen jag hittat som har kunnat ersätta trogna känaren MX518 va gäller formen, inte direkt lika men tillräckligt och inte sämre heller och lite lättare är ju ett plus.

Stod mellan Razer Basilisk V3 och G502 X och föll till slut pga G502 så kan jag ta bort sniper button vid tumgreppet vilket jag också gjort för den var i vägen för mitt grepp (har ganska långa fingrar) samt att jag redan hade ett Logitech G915 TKL och kunde använda en och samma sändare med musen och tangentbordet.

mjo jag har bara ett par gamla as så inte omöjligt att de nyare varianterna har fixat det.

dock tycker jag att 3-4 år är acceptabelt med tanke på att jag bara gett 250:- (modellen utan RGB, proteus core?) för den ena och 350:- (modellen med rgb, hero?) för den andra.

är nöjd med dem och även om de börjat dubbelklicka imellnåt men brukar lösa sig med att man trycker lite hårt på knapparna en gång så slutar de ett tag igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

Alla har gått sönder efter inte allt för lång användning.

Vad innebär "inte allt för lång användning"?