Dator startar inte efter windowsuppdatering, hjälp med felsökning

Permalänk
Medlem

Dator startar inte efter windowsuppdatering, hjälp med felsökning

Hej!

Jag köpte nyligen en ny dator (webhallen config med 4070 ti super och 7800X3D)

Med min tidigare dator hade jag ett problem där datorn, tangentbordet och musen lyste upp, men skärmarna inte svarade, det löste sig vanligtvis med flera omstarter.

Den nya datorn köpte jag för två dagar sedan, och nu ikväll så satte jag på en Windows-update när datorn skulle stängas av.
Updaten skulle ta fem minuter, men efter en timme så stängde jag av datorn, då jag trodde att den fastnat i uppdateringen.

Nu när jag ska starta datorn så startar den och lyser upp i en herrans massa färger (RGB-fläktar och hela köret såklart)

Tangentbordet ändrar färg till vitt, men jag tror att det är pga inbyggt minne i tangentbordet (MK-95 från QPAD) däremot så ändrar inte musen (Razer Naga) färg då dess färg styrs av programvara.

Kan det vara mina skärmar som omöjliggör uppstart? Kör två Samsung 32” 4K QLED via DisplayPort.

Datorn i fråga:
https://www.webhallen.com/se/product/368692-Webhallen-Config-...

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om - MOD
Visa signatur

7800X3D 4070 ti Super 32GB DDR4

15 Pro

Permalänk
Medlem

@boniz
Datorn i sig startar upp som den ska men du får ingen bild, korrekt?
Prova en skärm i taget eller om du har uttag på moderkortet testa koppla en skärm dit, testa annan sladd.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@boniz
Datorn i sig startar upp som den ska men du får ingen bild, korrekt?
Prova en skärm i taget eller om du har uttag på moderkortet testa koppla en skärm dit, testa annan sladd.

Datorn startar, men det verkar som att inga drivrutiner eller annat ”för-programmerat” laddar, och mycket riktigt så kommer det ingen bild! Jag startar om och provar med en skärm direkt! Återkommer!

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Medlem

SUCCESS!

Datorn startade i safe-mode när endast en skärm var kopplad till moderkortet!

Ska försöka få den att boota till Windows nu!

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Medlem

Nu bootar den!

Kan det vara DisplayPort som är boven?
Köpte några noname-kablar på webhallen och många på nätet säger att sådana kan vara problematiska.

Nu efter booten så stängdes Windows ned, ska försöka på en till boot

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Medlem

Datorn är igång kan jag meddela!

Men för att råda bot på problemet, ska jag byta kablar till något märke som ni kan rekommendera? DP är väl att föredra för 4k 165hz?

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Datorn är igång kan jag meddela!

Men för att råda bot på problemet, ska jag byta kablar till något märke som ni kan rekommendera? DP är väl att föredra för 4k 165hz?

En chansning för att hålla nere kostnaden är att köpa valfri kabel på biltema/netonet.
Annars är Deltaco ett populärt budget märke.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

En chansning för att hålla nere kostnaden är att köpa valfri kabel på biltema/netonet.

Tack!

Jag går till Kjell och Company imorgon och köper 1.4-kablar från nationalskatten Deltaco!

Tusen tack för hjälpen!

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

En del DP kablar är felkopplade och det är väl möjligt att du har sådana.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Skrivet av mrqaffe:

En del DP kablar är felkopplade och det är väl möjligt att du har sådana.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Jag bytte kablar till Inets DP 1.4 och datorn startade utan några som helst problem!

Jag tror och hoppas att problemet är löst nu!

Tusen tack för all hjälp, ni är riktiga kungar!

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Köpte en som bekant en Webhallen Config i augusti, och allt har varit frid och fröjd, bytte kablar till Inets DP-kablar.

Datorn stängdes av inatt till följd av en uppdatering, och nu är problemet tillbaka (yay!)

Datorn startar, ibland startar mus och tangentbord, ibland är de fortsatt släckta, likaså RAM-minnena, ibland lyser de och ibland inte.
När mus och tangentbord och annat RGB-tjafs är igång så blinkar det i alla världens färger, det indikerar väl rimligen att drivrutiner och settings inte laddas?

Jag har provat att starta datorn med DP-kabeln in i moderkortet, utan resultat.

Jag har provat att starta datorn utan några som helst tillbehör inkopplade, också det utan resultat!

Vad kan det bero på? Jag blir galen!

Kan det bero på att jag kör med två 4k-skärmar?
Värt att tillägga är det att skärmarna ”blinkar till” när datorn startas, antar att det är för att någon slags signal skickas från grafikkortet?

Tänkte kolla med er en gång innan jag skickar den till webhallen!

Ser nu att BOOT-lampan på moderkortet lyser gult, ska felsöka

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Medlem

Problemet var mina skärmar, den funkade inte alls med DP-kablar, ska försöka sälja skärmarna till någon som vill ha dem för en vettig peng, dock såklart informera om problemen jag haft, skärmarna funkar dock felfritt över HDMI, men då kan man inte köra 4k 240hz tyvärr!

Visa signatur

15 Pro