virtualbox win10 ändra password/namn

Permalänk
Medlem

virtualbox win10 ändra password/namn

Kan man ändra? Missade att ändra vid installation
Avinstallerade- återinstallerade, men missen är kvar

Permalänk
Medlem

Win10 i VM?
Du får nog boota en iso typ hirens eller liknande och tabort adminlösenordet (göra det till blankt).

Permalänk
Medlem

Menar du att ändra uppgifterna för det lokala kontot, eller ändra inloggningsuppgifterna för ditt Microsoft-konto?

Om det är det förstnämnda, så går det tyvärr inte vad jag har sett. Startade Windows 10 via mitt USB-minne (Windows To Go via Rufus) i VirtualBox och kikade lite snabbt. Det enda man får som val gällande konton, är att lägga till ett till Microsoft-konto.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Menar du att ändra uppgifterna för det lokala kontot, eller ändra inloggningsuppgifterna för ditt Microsoft-konto?

Om det är det förstnämnda, så går det tyvärr inte vad jag har sett. Startade Windows 10 via mitt USB-minne (Windows To Go via Rufus) i VirtualBox och kikade lite snabbt. Det enda man får som val gällande konton, är att lägga till ett till Microsoft-konto.

Det förstnämda- raderade "maskinen". skapade nytt. Nya credentials. Nu funkar det.
Är ny på detta och ville testa ubuntu. Går lite långsamt. Kan man få upp farten? Skall jag öka CPU (antalet) eller helt enkelt skaffa en snabbare dator. (kan tänka mig en ren Linuxdator sen men vill först se om websurf, bankbesök, bankid, banken etc. fungerar..
(måste bli snabbare) har 100 MBit, 5600G processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Det förstnämda- raderade "maskinen". skapade nytt. Nya credentials. Nu funkar det.
Är ny på detta och ville testa ubuntu. Går lite långsamt. Kan man få upp farten? Skall jag öka CPU (antalet) eller helt enkelt skaffa en snabbare dator. (kan tänka mig en ren Linuxdator sen men vill först se om websurf, bankbesök, bankid, banken etc. fungerar..
(måste bli snabbare) har 100 MBit, 5600G processor

Ok. Skönt att det löste sig

Av egen erfarenhet, är Ubuntu inte en bra distribution att börja med, om man är van Windows-användare. Linux Mint Cinnamon är mer för Windows-vana personer som vill testa Linux. Och när du nämnde att det går långsamt, hur menar du då? Tar det lång tid för datorn att ladda systemet? Är det sirapsegt att vara i systemet?

BankID funkar inte i Linux, bara så du vet. Mer om det i följande tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1694381-kan-man-ha-ban...

Korrigering
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ok. Skönt att det löste sig

Av egen erfarenhet, är Ubuntu inte en bra distribution att börja med, om man är van Windows-användare. Linux Mint Cinnamon är mer för Windows-vana personer som vill testa Linux. Och när du nämnde att det går långsamt, hur menar du då? Tar det lång tid för datorn att ladda systemet? Är det sirapsegt att vara i systemet?

BankID funkar inte i Linux, bara så du vet. Mer om det i följande tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1694381-kan-man-ha-ban...

Systemet verkar ganska sirap. Web (firefox) seg att starta upp appen. Tar några sekunder.... Tror inte det är internethastigheten som brister, utan att jag kör virtuellt. kanske skall maxa antal "cpu".. eller är dom bundna till Linux om man gör det? Borde vara lediga om man stänger Linux/VirtualBox helt (gissning)

BankID verkar gå via mobilt bankID i den tråden, så det verka möjligt med bankärenden.

Permalänk
Medlem

Det som kan påverka upplevensen av snabbhet och respons är tex. grafiken inte går direkt mot hårdvara utan är mer som en 'remote desktop' via en kommunikationslänk till en visningsfönster på samma sätt som MS remote desktop, även när det körs inom samma fysiska dator.

Skall man ha direkt HW-stöd till en GPU-grafikkort i klient-OS så är det genast mer meck och då helst ha två grafikkort den, ena för att sköta OS och VM etc. och den andre kopplade mot VM-maskinen att använda.

Sedan får man tänka på att virtualbox är en level-2 emulator där delar emuleras på mjukvara medans tex. KVM/QEMU som körs under linux är en level-1 emulator och i princip kör allt på kislet i processorn

Sedan är det som alltid - för lite RAM-minne påverkar prestanda och använda lagring och hur de emuleras kan också påverka.

De är oftast ingen större problem att konvertera en VM-image för en VM-miljö till en annan VM-miljö och dess format med respektive miljös import och export-verktyg om man vill prova runt mellan olika VM-miljöer. - jag har dragit av hela hårddiskar i RAW-form och gjort en QCOW2 VM-image direkt av den och sedan kört innehållet på samma sätt som den fysiska datorn - dock märker tex windows att den kör på en annan 'moderkort' (emulerad) och äldre licenser blir inte giltiga längre

Jag använder helst KVM i linux även om vi kört mycket virtualbox - och det är av en anledning - att när klientOS raderar filer inom sin VM-image och skickar TRIM på det som i windows - så slår det genom till VM-imagen och gör 'punch holes' i VM-imagen och tar upp mindre med diskyta i värddatorn i form av att det bildas sparse-block på den delen av VM-imagen som tidigare hade data på sig men inte längre används.

Och dessa 'punch-holes' kan gå hela vägen - genom krypteringslager till att det skickas discard/TRIM-kommdon till motsvarande position i lagringen på värd-datorns lagring. På det sättet kan man skapa VM-image som inte lider av ballooning över tiden och håller hälsan på den underliggande flashbaserade lagringen över mycket låga tider utan det måste tas ned.

Sparsefiler är något som hanteras skitdåligt om man kör VM-maskiner som virtual box på Windowsmiljö - så försök inte även om virtual box med lite hack också kan banta sin VM med sparse-block när klientOS raderar filer precis som med KVM i linux..

Jag gissar att det är NTFS fragmentationsbegränsning på VM-imagen-filen som sätter stopp då problemen och krascherna kommer först efter en tid och VM-filen blir trasig.

Annars är 'ballooning' av VM-image ett vanligt problem med VM-instanser och man får då och då stänga av dem och köra en 'inflate' på dem med VM-miljöns olika verktyg för att de inte med tiden kapar hela värddatorns diskutrymme. De flesta 'tools' är så pass smarta att man inte behöver extra diskutrymme för den nya kopian när man skall göra deflate på en förvuxen VM-image, men samtidigt om det skiter sig pga. av någon orsak under processen så är det stor sannolikhet att man förlorar diskimagen.

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringarna!
Jag har ändrat cpu (antal max) och nu går det snabbare. Tillräckligt snabbt! Riktigt bra.:-)
Har 32 GB minne- skall öka på detta också.

Dock så förlorar jag inställningarna. Ubuntu vill installera keybord, mus osv varje gång jag startar. Det ligger en "install RELEASE" i fältet till vänster, och väntar liksom. Känns som den vill installeras..

Går bra att växla mellan win10 och VM- kör båda samtidigt utan problem (växlar mellan). Gillar det bättre nu

EDIT
Oj- det var ju själva installationen av ubuntu som låg och väntade