Realmes nya teknik laddar mobilen på 4 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ungefär som att avfärda alla nyheter om snabbare processorer med ”det är fler transistorer…”

Samtidigt, om det inte kostar något..varför inte?

Ökad brandrisk och mer slitage på batteriet tänker jag spontant.

Permalänk
Medlem

För mig kommer aldrig snabbladdning att vara någon prio, trots hård användning är det sällan ens att jag närmar mig tomt batteri på kvällen och ytterst ovanligt att jag laddar på dagen. Är inte heller särskilt orolig för att ladda på natten, ska väl vara att själva telefonen börjar brinna isf, länge sedan jag använde laddare hemma, har usb i ett par vägguttag och i några förgreningsdosor

Permalänk
Medlem

Har en Realme telefon. Har haft den ca 3 år. Den laddar på 30 minuter. Funkar bra och har inte märkt någon försämring på batteriet. Just nu är det bara en extra mobil men jag använde den i 2 år som huvudtelefon.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Och i min värd är väl alltid transformator och batteri åtskilda sedan alltid i mobiltelefoner.
Laddare (transformatorn) sitter i väggen och ja mobilen i kabeln

Sedan misstänker jag att de har några smartare typer av reläer i mellan men för säkerhet m.m men ändå.

Ja transformatorn fungerar ju bara med AC och batteriet bara med DC så någon form av likriktning borde finnas emellan dessa komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är intressant att jämföra med mikrovågsugnar. Helt klart!

Men det ska sägas här att effekten som skickas in i batterier inte främst blir till värme som i en mikrovågsugn. Istället blir den till kemiskt lagrad energi i batteriet. Eller ja det mesta iaf. Det är rimligen enstaka (eller några få) procent som blir spillvärme i den här processen.
Så värmeutvecklingen är också några få procent av motsvarande mikrovågsanvändning vid samma effekt.
Det handlar alltså om några få watts värmeutveckling i batterierna.

Kollade lite snabbt och tydligen är själva cellens energiupptagning ungefär 99% effektiv, så inte så mycket värme där. Men spänningsomvandlingen från USB till cellerna kan nog fortfarande vara en värmekälla på tiotals watt vid denna effekt, men är lite osäker, beror helt på hur de designat kretsarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ficklampan och borrmaskinen har typiskt sett den fantastiska högteknologiska funktionen utbytbart batteri... Något mina kameror har också, även om det gör att ladda batterier i de nyare också om man vill.

Men oj vad dessa företag går miste om pengar. Om dom bara låste fast batteriet och släppte 2 nya modeller per år. Kanske lite bättre lampa i den ena och fler snurr per minut på den andra. Kanske en edgy design och hörlurar som ingår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Men varför? Med lite framförhållning behöver man inte ladda så jäkla snabbt.

Om du aldrig varit med om behovet kanske det är dags att stressa upp schemat lite.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Behöver inte vara att man inte har annat att göra, ibland är man bara stressad.

Har hänt mer än en gång att jag tror mig sätta mobilen på laddning medan jag sköter morgonrutiner likt dusch, för att sedan få panik när jag ska ut genom dörren och inser att jag inte satte i kabeln ordentligt – eller alls. Då står man där med 8% i dörröppningen och endast digital biljett för tåget, med hoppet att batteriet räcker länge nog för att nå ett eluttag innan kontrollanten är framme.

Numera har jag oftast en reseladdare och powerbank med mig i väskan när jag pendlar, men om telefonen skulle kunna toppa av sig själv på fyra minuter är det prylar jag kanske bekvämt skulle kunna lämna hemma. Om tekniken inte sliter mer på batteriet än vanlig laddning (10-45W), då ser jag inte hur någon kan klaga i huvud taget faktiskt – är ju ren och skär vinst på alla fronter rakt igenom

Ladda över natten bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Om du aldrig varit med om behovet kanske det är dags att stressa upp schemat lite.

Haha, vafan. Eller så lär man sig planera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Varför är du på ett teknikforum om du är så bakåtsträvande i utvecklingen?

För att jag är intresserad av relevant teknikutveckling som faktiskt förbättrar mitt liv. Att ladda telefonen på 4 minuter faller inte under den kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Häst och vagn funkar ju perfekt också, med lite framförhållning så behöver man ju inte åka så snabbt till jobbet med moderna bilar. Bara åka lite tidigare :).

Utveckling skadar inte, kan man få samma resultat till samma kostnad men under en betydligt kortare tid så är det bra i alla led eg.

Jag cyklar till jobbet istället för att ta bilen, trots att det tar längre tid. Så du är inte helt fel ute med hästanalogin. Man måste inte ha så jävla bråttom hela tiden

Permalänk
Skribent
Skrivet av viller2:

Ladda över natten bara?

Laddar aldrig något över natten, bryter strömmen till nästan allt när jag lägger mig för dagen eller går hemifrån

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Tar hellre ett batteri man bara behöver ladda en gång i veckan.

Permalänk
Medlem

bonus: det kan även förgöra batteriet på fyra och en halv månaders användning

Skrivet av viller2:

Ladda över natten bara?

1: kanske vill ha mobilen närmre och/eller inte har passande uttag

2: även om risken är litet, så är det alltid en risk med batterier. Finns flera exempel där de börjat brinna och exploderat, så bäst är att ha det under uppvakning eller i alla fall när man kan reagera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vet inte om nyare superVOOC-standard används här. Men 20 volt 12 ampere används iaf för de "klenare "240W-laddarna medf samma laddstandard.

Det där med amperetimmar på batterierna blir rörigt. Det beror på vilken spänning som används. Och eftersom spänningen varierar beroende på laddstandard så är också Ah olika. Its a mess.

Men räkna med att amperestyrkan inte blir hur hög som helst. Det går inte med så tunna kontakter och kablar utan man tar hjälp av högre spänningar ;).

Spelar liksom ingen roll. Att man kör med högre spänningar över kabeln handlar mest om att få ner strömstyrkan för att minimera förluster i kablage och kontaktdon. När energin ska in i LiIon/Lipo cellen så ska det laddas med CC/CV, dvs konstant ström tills dess spänningen 4,2V (typ) nås och sen hålla konstant spänning mha reducering av laddningsström tills dess att laddströmmen i princip är några mA.

Ska man ladda en cell på 5 minuter får man allt ladda den med drygt 12C (1h/5m=12), dvs med en strömstyrka på drygt 12 gånger dess kapacitet. I realiteten så måste man kräma på mer eftersom CV fasen kommer att ladda med en lägre strömstyrka för att inte överstiga cellens maxspänning. @DavidtheDoom's uppskattning på ca 15C verkar rimlig.

För att kunna ladda med 66A måste cellens inre motstånd vara lågt. Typiskt inre motstånd för LiIon/Lipo celler är typ någon mΩ till nåt 10-tal mΩ beroende på temperatur och kondition. Om vi räknar med 2-10mΩ och @DavidtheDoom uppskattade strömstyrka, så får vi en värmeutveckling på 9-45W i batteriet (P=RxI^2 => 0,002 x 66^2 = 8,7). Det är rätt mycket värme där som inte bara är ren förlust, utan som också måste kylas bort om inte cellen ska ta stryk.

För att det här ska funka så vill det till att man har celler med riktigt lågt inre motstånd och av riktigt rejält god kvalité. Jag har en svag misstanke om att såna celler är aningen för dyra för att användas i konsumentprodukter som mobiltelefoner.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

För att jag är intresserad av relevant teknikutveckling som faktiskt förbättrar mitt liv. Att ladda telefonen på 4 minuter faller inte under den kategorin.

Lustigt resonemang, påminner om de som säger att 64mb ram är för mycket och mer behövs inte. Allt som förbättrar utvecklingen är ju faktiskt en förbättring av livet direkt eller indirekt.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

bonus: det kan även förgöra batteriet på fyra och en halv månaders användning

1: kanske vill ha mobilen närmre och/eller inte har passande uttag

2: även om risken är litet, så är det alltid en risk med batterier. Finns flera exempel där de börjat brinna och exploderat, så bäst är att ha det under uppvakning eller i alla fall när man kan reagera.

1. Varför när du sover?

2. Ladda långsamt = lägre brandriskt. Brandvarnare i rummet. Typ alla dina prylar har en likriktare i sig och kan också teoretiskt börja brinna. Drar du ut TVn varje natt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Lustigt resonemang, påminner om de som säger att 64mb ram är för mycket och mer behövs inte. Allt som förbättrar utvecklingen är ju faktiskt en förbättring av livet direkt eller indirekt.

Absolut inte, RAM är ofta användbart. Snabbladdning är det inte för mig personligen.

Permalänk
Medlem

Snabb laddning -> värme -> dålig batterihälsa

Skrivet av m4gnify:

Flera celler har väl redan använts i mobiltelefoner? Vad är nytt med det här förutom att det är FLER celler?

Se rubrik.