Iphone-användare i EU kommer kunna radera App Store

Permalänk
Melding Plague

Iphone-användare i EU kommer kunna radera App Store

Apple ska öppna IOS ytterligare, med bland annat möjlighet att ställa in fler standardapplikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att kunna ta bort systemappar är bra för de som vill då de bara är att ladda ner dem från AppStore igen om man ångrar sig men hur installerar jag AppStore när jag tagit bort det?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Att kunna ta bort systemappar är bra för de som vill då de bara är att ladda ner dem från AppStore igen om man ångrar sig men hur installerar jag AppStore när jag tagit bort det?

Kommer förmodligen alltid finnas lagrat på telefonen så det går att installera den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Då kommer man med ojämna tillfällen få snälla SMS med länkar till var man kan ladda ner en ny appstore där nästan alla applikationer är gratis! Otroligt praktiskt!

Bra möjlighet att scamma äldre som inte förstår bättre också!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

Jag är inte så mycket för att i princip allt ska gå avinstalleras. Däremot bör enheterna vara "fullt användbar" utan. Vilket går att diskutera vad det innebär. En Android utan Google Appstore och Iphone utan deras. Blir för många i princip sämre än en ny Doro dumb phone, om man väger med nackdelar som kass batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Då kommer man med ojämna tillfällen få snälla SMS med länkar till var man kan ladda ner en ny appstore där nästan alla applikationer är gratis! Otroligt praktiskt!

Har aldrig fått något sånt SMS på Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kommer förmodligen alltid finnas lagrat på telefonen så det går att installera den igen.

Typ offloadad kan jag tänka mig

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mr_Lazy:

Som servicetekniker för en rad företag... Jag förutspår mer än ett samtal...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är inte så mycket för att i princip allt ska gå avinstalleras. Däremot bör enheterna vara "fullt användbar" utan. Vilket går att diskutera vad det innebär. En Android utan Google Appstore och Iphone utan deras. Blir för många i princip sämre än en ny Doro dumb phone, om man väger med nackdelar som kass batteritid.

Jag funderade också kring avinstallation av App Store specifikt på iOS, men det verkar finnas lite alternativ på den fronten.

"Apple skriver inte hur användare som tar bort Meddelanden kommer kunna läsa inkommande SMS" - kan inte andra appar ta över denna funktionalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag funderade också kring avinstallation av App Store specifikt på iOS, men det verkar finnas lite alternativ på den fronten.

"Apple skriver inte hur användare som tar bort Meddelanden kommer kunna läsa inkommande SMS" - kan inte andra appar ta över denna funktionalitet?

Jag tror det mer syftar på att om användare tar bort Meddelanden men inte har en annan app som tar över funktionaliteten. Vad händer då? Blir det som att stänga av telefonen, att SMS liksom studsar då eller vad är det som faktiskt kommer kunna ske vid ett sådant scenarie? Samma frågeställning gäller ju även om man vill/kan ta bort Telefon-delen Vad händer då? Är det som det ultimata flight mode utan att slå på flight mode?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

I artikeln på Macrumors som handlar om detta så står det att man kan installera AppStore igen via Settings.

MacRumors

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag tror det mer syftar på att om användare tar bort Meddelanden men inte har en annan app som tar över funktionaliteten. Vad händer då? Blir det som att stänga av telefonen, att SMS liksom studsar då eller vad är det som faktiskt kommer kunna ske vid ett sådant scenarie? Samma frågeställning gäller ju även om man vill/kan ta bort Telefon-delen Vad händer då? Är det som det ultimata flight mode utan att slå på flight mode?

Sant. Då utgår jag från att det helt enkelt inte dyker upp något. Man skulle kunna spekulera i att ha någon liten funktion som bara håller koll på om SMS kommer, och klagar om det inte finns någon app som kan ta hand om det ... men är väl bättre att bara ge en informativ varning om man installerar dessa kärnappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har aldrig fått något sånt SMS på Android

Jag hade väntat tills det kommer till ios. De är vana vid att allt bara funkar och att man kan lita på systemet till 100%. Så får man in en fake store så är det GULD!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Livet som inbiten iPhone -användare måste vara ganska jobbigt.
Alltid vara livrädd för all förändring och ha svår paranoia om alla teoretiska scams och hot som väntar runt varje hörn.

Permalänk
Medlem

Lär inte göra någon större skillnad när Apple lär straffa dom som använder andra butiker något så enormt!

Skrivet av Trihxeem:

Varför skulle man få SMS för det? installera nya appbutiker ska redan gå så just detta gör ingen skillnad..

Samt det är tveksamt då det inte är något som görs på android så varför skulle man göra det på ios?
Är den generella ios användaren mycket mer lättlurad än den generella android användaren?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hoppas även att dem ligger på tillverkare av Android telefoner framöver, Samsung tvingar väl också in appar och butik i sina telefoner? Det är därför jag väljer Pixel framför Galaxy.

Tycker även de borde ge sig på smartklockor framöver. Apple Watch, Samsung Galaxy Watch och Pixel Watch fungerar väldigt dåligt självstående eller med konkurrenternas system/telefoner. Hatar den typen av artificiella begränsningar. Där finns också problematiken med laddare, alla tre systemen kör egna lösningar där som inte är kompatibla med varann. Äger en Pixel 1 klocka och inte ens där finns det några 3rd party alternativ. Finns typ bara en hållare som man får klämma fast sin inkluderade laddare på, vilket är riktigt illa faktiskt. Flickvännen har Galaxy Watch 5 Pro, vilket såklart inte är kompatibelt med samma laddning.

Permalänk
Medlem

ser inte meningen med att radera "tillverkarens" appstore, sålänge man kan lägga till en ny, typ amazon appstore, Fdroid (för android) osv.

Så samsung appstore på en samsung bör stanna kvar för att uppdatera deras apps för sms, telefon osv.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Mycket bra på alla sätt.

Ett hinder för att köra Iphone finns dock kvar för min del: kräver Apple fortfarande att alternativa webbläsare MÅSTE använda Apples WebKit-baserade motor? För den tar jag inte i med tång, den tog över bajsfacklan efter IE avlivades.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Nästa steg blir att kunna installera valfritt OS på enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mycket bra på alla sätt.

Ett hinder för att köra Iphone finns dock kvar för min del: kräver Apple fortfarande att alternativa webbläsare MÅSTE använda Apples WebKit-baserade motor? För den tar jag inte i med tång, den tog över bajsfacklan efter IE avlivades.

Apple kräver inte längre att webbläsare baseras på WebKit inom EU men ingen utvecklare har än så länge haft lust att underhålla två olika versioner (WebKit i USA, egen motor i EU) så man är fortfarande fast med WebKit.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Varför är Apple fans så upprörda över det här, mer öppen iphone kommer ju bli skit bra och om något kommer fler köpa en iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Varför är Apple fans så upprörda över det här, mer öppen iphone kommer ju bli skit bra och om något kommer fler köpa en iphone.

Det är bara några få högljudda som tycker att det här är dåligt. Dom flesta av oss välkomnar dessa ändringar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Finns säkert på App Store

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ser inte meningen med att radera "tillverkarens" appstore, sålänge man kan lägga till en ny, typ amazon appstore, Fdroid (för android) osv.

Så samsung appstore på en samsung bör stanna kvar för att uppdatera deras apps för sms, telefon osv.

Appen kan väl lika gärna uppdateras i appen själv, ifall man inte vill ha butiken? Tror knappast att utvecklarna måste låsa program till en butik för att det ska gå att uppdatera.

Sedan så är valmöjligheter nästan aldrig negativt, vill man inte vara påtvingad en ikon eller fylla telefonen med skit man aldrig aldrig använder så ska man inte vara det heller.

Permalänk
Medlem

Kan Appleanvändare köra Google Play Store istället nu? Kan de köra Firefox?

Jag har aldrig haft någon Apple produkt själv därför frågar jag.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Apple kräver inte längre att webbläsare baseras på WebKit inom EU men ingen utvecklare har än så länge haft lust att underhålla två olika versioner (WebKit i USA, egen motor i EU) så man är fortfarande fast med WebKit.

Ett steg i helt rätt riktning åtminstone, lovande, får hoppas någon (helst Mozilla) orkar/vill/kan ge sig på det förr eller senare.

Ett annat hinder för Iphone för min del är det förseglade batteriet, men även det kommer väl EU att fixa om jag minns rätt.

EU fixar Apple. EU bra.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Kan Appleanvändare köra Google Play Store istället nu? Kan de köra Firefox?

Jag har aldrig haft någon Apple produkt själv därför frågar jag.

Knappast Play Store, kan inte tänka mig.

Firefox: ja och nej.

Ja: Det finns (sedan länge).

Nej: i praktiken är det bara ett skal ovanpå Apples WebKit-motor (men tydligen har Apple släppt det kravet i EU åtminstone, så kanske någon gång i framtiden).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Appen kan väl lika gärna uppdateras i appen själv, ifall man inte vill ha butiken? Tror knappast att utvecklarna måste låsa program till en butik för att det ska gå att uppdatera.

Sedan så är valmöjligheter nästan aldrig negativt, vill man inte vara påtvingad en ikon eller fylla telefonen med skit man aldrig aldrig använder så ska man inte vara det heller.

Det är väl fler systemkomponenter som hanteras via appstore? som windows update, eller?
Tänker ur säkerhets syfte ska apple kunna skicka updateringar för vissa systemmoduler som inte behöver komma som en hel system updatering.

Jag är android användare så inte så insatt i Apples detaljer, men på android funkar det så, Play-store updaterar ju webview, tangentbord osv, som inte är "appar" i den vanliga bemärkelsen.

en dölj ikon funktion gör mer nytta i min mening, om man stör sig på ikonen.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Det är väl fler systemkomponenter som hanteras via appstore? som windows update, eller?
Tänker ur säkerhets syfte ska apple kunna skicka updateringar för vissa systemmoduler som inte behöver komma som en hel system updatering.

Jag är android användare så inte så insatt i Apples detaljer, men på android funkar det så, Play-store updaterar ju webview, tangentbord osv, som inte är "appar" i den vanliga bemärkelsen.

en dölj ikon funktion gör mer nytta i min mening, om man stör sig på ikonen.

En stor del av Apples marknadsföring är ju varje års WWDC och september-event där dom visar upp nya funktioner i både OS och appar, och i september så släpps ny version av operativsystemen (och apparna).

Apple har nog ingen lust att ändra på det för att istället skicka ut uppdateringar lite då och då till apparna.

Klart det är bättre för konsumenten att få nya funktioner så fort dom är klara samt uppdateringar av systemappar via App Store men i dagsläget har inte Apple lust.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mycket bra på alla sätt.

Är den verkligen så dålig?
Är ju ”open source” så som Gecko och Blink, så den borde kunna hänga med på lika vilkor kan jag tycka.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia