Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Smart lösning för strykning?

Jag bär skjorta nästan varje dag, vilket innebär att jag också stryker nästan varje dag. En av de mindre rofyllda momenten i vardagen, då jag bara får plats med en liten strykbräda i mitt badrum, så det blir ständigt en Tetris-match för att få plats på bänken.

Det finns ju såna där uppblåsbara mojänger, där skjortan blir till en Michelingubbe, men jag är skeptisk till att de verkligen fungerar tillfredsställande. Dessutom låter de ju rätt högt i ~10 minuter (eller vad det nu tar). Inte min bild av en rofylld morgon 😅

Någon som hittat någon finurlig lösning för hantering av vardags-strykningen?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Testat steamer?

Permalänk
Medlem

Det finns ju skjortor som är strykfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Testat steamer?

Det har jag, men de får inte bort djupare skrynklor :/

Skrivet av VinterSolen:

Det finns ju skjortor som är strykfria.

Det finns det. Känns trist att begränsa sig till den milda grad, dock.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vet ju inte hur resten av din lya ser ut...
...men kanske en du kan hänga en på dörren eller väggen.

Amazon... Strykbräda

Sök på väggmonterad strykbräda, det finns många alternativ.
En del är ihopfällbara, svängbara, skjutbara etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Testat steamer?

+1, en bra steamer är en gudagåva.

Sen... stryka varje dag, jösses... ta en dag/kväll och fixa hela veckans behov av skjortor, lyssna på lite skön musik och välj en annan plats än ett trångt badrum, går utmärkt att stå i vardagsrum/kök/sovrum.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sen... stryka varje dag, jösses... ta en dag/kväll och fixa hela veckans behov av skjortor,

Precis. Jag brukar ta en timme på söndagen då jag stryker veckans skjortor. Att släppa fram strykjärn och strykbräda varje dag känns för omständligt för min del.

Permalänk
Medlem

Anser att vi bör skapa Skjorta 2.0 som är specifikt framtagen för att underlätta strykning. Inte den stenåldersklenod vi har idag.

Mer seriöst dock; har hört att man kan köra en plattång på detaljer/ärmar. Det kanske gör att du inte behöver hel-stryka varje gång

Permalänk
Medlem

Kör skjorta varje dag och använder mig av en sådan "Michelingubbe".
Det jag gör är att jag kör skjortan på "uppfräsning" i tvättmaskinen på kvällen innan, då kör jag även "strykningen"
Låter lite, tar ca 10 min men duger gått. Dock så är de inte perfekta. Kan vara svårt att få kragen snygg.
Efter det så låter jag den hänga på en uppblåsbar galge så att den inte rynkar sig igen.

https://www.clasohlson.com/se/Galge-uppblasbar-2-pack/p/44-49...

https://www.clasohlson.com/se/Shirtbutler-skjorttork-med-time...