Permalänk
Medlem

Signaler som låser sig i kablage

Hej!

Lite nyfiken och undrar om någon har svaret på varför signaler ibland verkar låsa sig i t.e.x. kablage?

Kanske formulerar jag det hela helt fel men ska försöka förklara vad jag menar.

Har ibland haft problem med både min TV och datorskärm att jag inte får någon bild när jag startar den. Lösningen i båda fallen har då varit att dra ut HDMI- resp. displayportkabeln ur både skärm och sändare (dator, hemmabioreciever etc.) och stänga av strömmen ett par minuter. Sedan när jag pluggar i allt igen så funkar det.

Enskilda omstarter av hårdvara har inte hjälpt utan just momentet att även dra ut kabeln så den får "ladda ur".

Idag hände något liknande på jobbet. Jag tog min laptop till ett möte och kopplade bort den från trafo. Den står normalt alltid inkopplad mot elnätet. Noterade på mötet att laptopen varnade om att ladda ur batteriet vilket jag tyckte var märkligt då jag bytte batteri i den i början av sommaren.

Lösningen denna gång var att koppla ur trafo ur eluttaget och plugga i den igen. Då fick datorn ström på nytt. Trafo var också sval.

Kan någon förklara hur det här kan ske rent tekniskt? Finns det något sätt att motverka det eller är det helt enkelt bara något som kan inträffa ibland?

Mvh // Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du certifierade kablar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara dålig kontakt i HDMI/DP- kabeln har haft en sån själv som spökade när jag bytte ut den mot en ny så fungerade all .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

som mrqaffe skriver certade kablar eller generic kinesiumkabel som kanske uppfyller kraven för signalen på X upplösnings och frekvens bandbreddskrav om man har tur, nordvind och man är skitnödig samtidigt?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows