e-fakturor sparas endast 18 månader - pinsamt dåligt?

Permalänk
Medlem

e-fakturor sparas endast 18 månader - pinsamt dåligt?

Ämne enligt rubrik. Nu har jag Handelsbanken, men flera andra av storbankerna verkar ha samma policy. Är det inte lite pinsamt att en sektor som varje år visar upp vinster runt 100 miljarder inte klarar av att spara en pdf-fil längre än 18 månader när gratis eposttjänster som Hotmail lyckas spara bilagor under många årtionden?

Alternativt blir då att ladda hem fakturan och spara den lokalt eller på en molntjänst. Men ska detta verkligen behövas år 2024?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ämne enligt rubrik. Nu har jag Handelsbanken, men flera andra av storbankerna verkar ha samma policy. Är det inte lite pinsamt att en sektor som varje år visar upp vinster runt 100 miljarder inte klarar av att spara en pdf-fil längre än 18 månader när gratis eposttjänster som Hotmail lyckas spara bilagor under många årtionden?

Alternativt blir då att ladda hem fakturan och spara den lokalt eller på en molntjänst. Men ska detta verkligen behövas år 2024?

Varför ska någon annan hålla reda på dina fakturor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det känns rimligt tycker jag att man skall hålla reda på sina fakturor själv om man har intresse av att ha tillgång till dessa längre än 18 månader.

Jag ser dock inte vad detta har med kryptovalutor att göra.

Permalänk

De har väl gallring och arkiveringsregler att förhålla sig till precis som alla andra.
Misstänker att det finns dokument som de är ålagda att bevara men det är väl inte Pelle jönssons .pdf faktura på ett par nike dojjor för 699kr.
Nej du behöver en revisor eller lägga mer energi på detta själv ifall du av någon anledning önskar ha åtkomst till gammalt skräp.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Jag ser dock inte vad detta har med kryptovalutor att göra.

Fulla beskrivningen för kategorin är "Kryptovalutor och fintech", där jag antar att det här ändå landar under det senare.
Men, jag förstår helt spontana reaktionen.

Edit: Vi fixar en uppdatering så det även står "Kryptovalutor och fintech" även i översikten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Skillnaden är att de som driver molntjänster som t.ex. Outlook (f.d. Hotmail), G-mail, etc har som affärsidé att leverera tjänsterna gratis, och finansiera dem genom att gräva i dina personliga data och bygga upp en profil, så att de kan visa dig träffsäkra annonser som annonsörerna betalar dyra pengar på, så att du kan få lagra filerna hos dem.

Bankerna har inte samma intressen. De tjänar pengar på annat, och de sparar helst inte information längre än som behövs. Om inte annat är det ju bra att information inte sparas onödigt länge hos banken. 18 månader är till och med ganska lång tid med tanke på vad banken faktiskt behöver spara för information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skillnaden är att de som driver molntjänster som t.ex. Outlook (f.d. Hotmail), G-mail, etc har som affärsidé att leverera tjänsterna gratis, och finansiera dem genom att gräva i dina personliga data och bygga upp en profil, så att de kan visa dig träffsäkra annonser som annonsörerna betalar dyra pengar på, så att du kan få lagra filerna hos dem.

Bara en fyi går att stänga av personliga annonser hos Google och det har jag gjort för länge, länge sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Varför ska någon annan hålla reda på dina fakturor?

Med det argumentet skulle ju bankerna kunna ta bort e-fakturor och alla annan form av dokumentation direkt som transaktionen genomförts. Du kan ju alltid anteckna vilket du swishat i en anteckningsbok.

Som jämförelse har minsta lilla skruttföretag ett lagkrav att behålla alla fakturor under sju år. Varför förväntar vi oss inte samma sak från de banker som varje år omsätter hundratals miljoner och har som affärsmodell att förmedla finansiella transaktioner?

Skrivet av joakim99:

Det känns rimligt tycker jag att man skall hålla reda på sina fakturor själv om man har intresse av att ha tillgång till dessa längre än 18 månader.

Samtidigt kan jag gå tillbaka och kontrollera andra aspekter av mina konton mer än 10 år tillbaka i tiden. Det handlar ju liksom inte om några extrema datamängder. Räknar vi på 100 fakturor per år och person och 1 MB/faktura skulle det kräva 1 GB lagringsutrymme om allt sparades i tio år. Sedan krävs ju en hel del redundans, men vi har ju det kända uttalandet om "vad fan får vi för pengarna". Storbankerna har trots allt en vinst på cirka 10 000 kronor per medborgare.

Skrivet av pv2b:

Bankerna har inte samma intressen. De tjänar pengar på annat, och de sparar helst inte information längre än som behövs.

Jag tror helt enkelt vi ser lite olika på detta. Är banken bara en tjänst för att förmedla betalningar eller är de hubben i ens digitala finansiella värld? Om det sistnämnda, vilka krav bör man ställa på dem? Om det förstnämnda, står vinster runt 100 miljarder per år verkligen i paritet till de tjänster som de erbjuder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Med det argumentet skulle ju bankerna kunna ta bort e-fakturor och alla annan form av dokumentation direkt som transaktionen genomförts. Du kan ju alltid anteckna vilket du swishat i en anteckningsbok.

Som jämförelse har minsta lilla skruttföretag ett lagkrav att behålla alla fakturor under sju år. Varför förväntar vi oss inte samma sak från de banker som varje år omsätter hundratals miljoner och har som affärsmodell att förmedla finansiella transaktioner?

Samtidigt kan jag gå tillbaka och kontrollera andra aspekter av mina konton mer än 10 år tillbaka i tiden. Det handlar ju liksom inte om några extrema datamängder. Räknar vi på 100 fakturor per år och person och 1 MB/faktura skulle det kräva 1 GB lagringsutrymme om allt sparades i tio år. Sedan krävs ju en hel del redundans, men vi har ju det kända uttalandet om "vad fan får vi för pengarna". Storbankerna har trots allt en vinst på cirka 10 000 kronor per medborgare.

Jag tror helt enkelt vi ser lite olika på detta. Är banken bara en tjänst för att förmedla betalningar eller är de hubben i ens digitala finansiella värld? Om det sistnämnda, vilka krav bör man ställa på dem? Om det förstnämnda, står vinster runt 100 miljarder per år verkligen i paritet till de tjänster som de erbjuder?

Du resonerar konstigt. Bankerna är banker och ska sköta bankaffärer . Hålla ordning på din finansiella värld är ditt bekymmer.

Att bankerna har alldeles för stora vinster är en annan fråga. Din uträkning om lagringsutrymme som krävs gäller väl dig också om du spar dina egna fakturor.

tyrkfel
Permalänk

Kör gammal hederlig pappersfaktura så löser sig problemet.

Jag kör allt på pappersfaktura och kräver det av alla företag jag har med att göra varesig de vill eller inte.

Ska de ta fakturaavgift ska de fan skicka mig ett papper också. Punkt.

Accepterar inte 25-45:- avgift för att nån ska skicka ett jävla email...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kör gammal hederlig pappersfaktura så löser sig problemet.

Jag kör allt på pappersfaktura och kräver det av alla företag jag har med att göra varesig de vill eller inte.

Ska de ta fakturaavgift ska de fan skicka mig ett papper också. Punkt.

Accepterar inte 25-45:- avgift för att nån ska skicka ett jävla email...

Känns väl snarare som att det är valet pappersfaktura som leder till en fakturaavgift...?
Eller vad har du för företag som skickar fakturor till dig som tar ut avgiften oavsett?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du resonerar konstigt. Bankerna är banker och ska sköta bankaffärer . Hålla ordning på din finansiella värld är ditt bekymmer.

Fast är inte detta med att hålla koll på fakturor en ganska vital del av "bankaffärer"? Redan idag sparar de ju fakturor så systemet finns implementerat. Min frågeställning berör istället den begränsade tid som dessa sparas. Beräknings- och lagringskapaciteten inom datorvärlden har ju vuxit mycket snabbare än behoven. Jag får ungefär lika många fakturor idag som för 20 år sedan. Och de tar upp ungefär lika mycket plats. Men kostnaden för den infrastruktur som krävs för denna datamängd är en liten bråkdel av vad det kostade kring sekelskiftet.

Sedan kan det ju vara så att olika regler begränsar bankernas rätt att lagra denna information, men vilka lagar det skulle handla om är svårt att säga.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det bör sparas längre. Får jag en papperskopia så är det enkelt att förstå att jag behöver arkivera den.
Men gällande efaktura så är det mer diskutabelt kring vem som ska spara fakturan.

Jag har själv både varit i behov utav, och haft nytta av, att ha åtkomst till äldre fakturor. Jag spar därför ner dom själv varje månad, men det är ett drygt tidskrävande arbete.

Här har vi något som iaf ligger rimligt inom samma frågeställning
https://faq.kivra.se/foretagFAQ/s/article/Hur-lange-lagras-do...

Citat:

Brev och dokument som skickas och/eller laddas upp i en användares Kivra lagras på obegränsad tid eller tills dess användaren själv väljer att radera innehållet eller avsluta Kivra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Att bankerna har alldeles för stora vinster är en annan fråga. Din uträkning om lagringsutrymme som krävs gäller väl dig också om du spar dina egna fakturor.

Du är verkligen ute och cyklar. Kraven på bankerna idag gällande kundkännedom i syfte att förhindra penningtvätt och finansiering av kriminell verksamhet gör ju att det fetmarkerade inte stämmer för fem öre. Om du inte håller med så kan du prova att försöka sätta in eller ta ut en större summa kontanter på ditt lokala bankkontor och när de ställer sina kontrollfrågor så svarar du med att "Hålla reda på min finansiella värld är inte ert bekymmer.". Rapportera tillbaka hit sen hur det gick!

En tidsgräns för 18 månader för e-fakturer känns väldigt godtycklig då den inte ens motsvarar hela kalenderår och jag håller med TS om att det är alldeles för kort tid, även ifall man inte kan begära att de ska sparas för evigt.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag håller med om att det bör sparas längre. Får jag en papperskopia så är det enkelt att förstå att jag behöver arkivera den.
Men gällande efaktura så är det mer diskutabelt kring vem som ska spara fakturan.

Det är väl inte alls diskutabelt vem som skall spara den tycker jag. Banken förmedlar fakturan från den som ställer ut fakturan till dig. Jag tycker att banken när det gäller e-fakturor har samma roll som posten har när det gäller pappersfakturor. Jag sparar mycket hellre fakturorna hos mig än hos banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

En tidsgräns för 18 månader för e-fakturer känns väldigt godtycklig då den inte ens motsvarar hela kalenderår och jag håller med TS om att det är alldeles för kort tid, även ifall man inte kan begära att de ska sparas för evigt.

Varför skall banken spara dina fakturor efter det att de är betalda? Om du byter bank, skall den nya banken ta över ditt arkiv av gamla fakturor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför skall banken spara dina fakturor efter det att de är betalda? Om du byter bank, skall den nya banken ta över ditt arkiv av gamla fakturor?

Ja! Bra idé. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

om banken nu erbjuder en sorts "brevlåda" för fakturor tycker jag det är rimligt att dom sparas som associerade med betalningen sålänge dom har den betalningen bokförd eller vad man kallar det. säger man sedan upp sitt konto hos banken för dom erbjuda en backup på alla fakturor du samlat där. om det sen är en samling i zip arkiv eller skickas mot kostnad på skiva/usb/hdd kan diskuteras fram.

Om du bytar sjukhus får dom ju tillgång till alla dina gamla dokument, samma med tandläkare väl.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För att det är den del i försäljningsargumentet för internetbanken, vilken är en tjänst jag betalar för, och den ska tillhandage en bred och klar överblick av min ekonomi, inte bara i stunden utan även historiskt. Varenda gång jag betalar en faktura i internetbanken så får jag dessutom uppmaningar om att använda e-faktura, fast jag redan gör det, så det är ju en funktion som de verkligen vill att man ska använda också.

"Slipp trasslet med att hantera pappersfakturor." eller liknande heter det. Om jag själv måste ladda ner och spara varenda liten e-faktura jag betalar så faller det argumentet lite.

Nej ifall jag byter bank så har inte den nya banken nåt ansvar för mina tidigare affärer med en annan bank. Byte av bank är dock inte det vi diskuterar nu.

Stavning
Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

"Slipp trasslet med att hantera pappersfakturer." eller liknande heter det.

Hur länge sparar du dina pappersfakturor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur länge sparar du dina pappersfakturor?

Det beror så klart på. Har de använts för att göra något avdrag i deklarationen så måste man spara dem iaf 5 år pga preskriptionstiden. Handlar det om arbete som är utfört på huset så får man ju spara dem tills dess att man säljer det osv.

Och innan du frågar, nej jag skriver inte ut och sparar mobilräkningen som kommer varje månad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bnr:

Känns väl snarare som att det är valet pappersfaktura som leder till en fakturaavgift...?
Eller vad har du för företag som skickar fakturor till dig som tar ut avgiften oavsett?

Eon gickju över till kivra men lik fan stod det 49:- fakturaavgift på räkningen den månaden de råkade skapa mig ett konto där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Eon gickju över till kivra men lik fan stod det 49:- fakturaavgift på räkningen den månaden de råkade skapa mig ett konto där.

Nu kanske det börjar bli för OT, men hade jag varit du så hade jag undersökt om det går att välja e-faktura/autogiro för att slippa fakturaavgiften.

Du skrev "Accepterar inte 25-45:- avgift för att nån ska skicka ett jävla email...", Kivra är något helt annat.

Jag har varit med om att en leverantör lade på fakturaavgift för att de skickade faktura via Kivra (de har en kostnad för att skicka fakturan via Kivra). Bad sedan om faktura via mail och då togs fakturaavgiften bort.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Det beror så klart på. Har de använts för att göra något avdrag i deklarationen så måste man spara dem iaf 5 år pga preskriptionstiden. Handlar det om arbete som är utfört på huset så får man ju spara dem tills dess att man säljer det osv.

Och innan du frågar, nej jag skriver inte ut och sparar mobilräkningen som kommer varje månad.

Då resonerar vi likadant. Jag förlitar mig dock inte på att banken sparar mina fakturor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Då resonerar vi likadant. Jag förlitar mig dock inte på att banken sparar mina fakturor.

Nä och det är väl kanske i grunden en ganska sund inställning. Tycker dock samtidigt att man kan kräva att banken sparar e-fakturorna längre än 18 månader.

Det kan ju hända att en faktura man trodde var oviktig när man betalade den, senare dock visade sig vara värd att spara, oavsett anledning. Allt går inte att avgöra "i stunden" och i min värld är 18 månader en ganska kort tidshorisont när gäller ekonomi.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bnr:

Nu kanske det börjar bli för OT, men hade jag varit du så hade jag undersökt om det går att välja e-faktura/autogiro för att slippa fakturaavgiften.

Du skrev "Accepterar inte 25-45:- avgift för att nån ska skicka ett jävla email...", Kivra är något helt annat.

Jag har varit med om att en leverantör lade på fakturaavgift för att de skickade faktura via Kivra (de har en kostnad för att skicka fakturan via Kivra). Bad sedan om faktura via mail och då togs fakturaavgiften bort.

Vill ha mina räkningar i pappersform ändå är Lättare å hålla reda på när allt sitter på samma ställe än att ha några här å några där utspritt över halva internet... Email/kivra same shit nått digitalt helvete ...

Så för mig ingen förlust.
Kivrakontot de startade åt mig är borta sedan flera år sen bad dem stänga ner det samma dag.

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Har banken sparat pappersfakturor åt oss någonsin?
Om inte:
Varför skulle de spara elektroniska sådana?

För mig låter det däremot som att bankerna kan lansera detta som tjänst istället.
Någon hundring per år för att arkivera åt de kunder som önskar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl inte alls diskutabelt vem som skall spara den tycker jag. Banken förmedlar fakturan från den som ställer ut fakturan till dig. Jag tycker att banken när det gäller e-fakturor har samma roll som posten har när det gäller pappersfakturor. Jag sparar mycket hellre fakturorna hos mig än hos banken.

Hur argumenterar du då för att KIVRA valt att spara breven man får "forever"?
Det är ju ännu mer märkligt, då dom med din analogi mer eller mindre skulle kunna radera ett brev så fort man läst det, eftersom det är att likställa det med att man hämtat det från blevlådan....

Det är givetvis mer praktiskt för mig som kund om breven kunde sparas i banken, än att jag ska behöva hålla på att lösa en extern lagring själv. En service till kunden helt enkelt.

Däremot så litar jag inte på att alla klåpare vet vad dom håller på med, så jag sparar som sagt ner kopior själv ändå. Men det är ett drygt jobb. Hade varit smutt om banken erbjudit ett API för att hämta ut fakturorna så man hade kunnat automatisera det.
Och ja, för er som undrar det, jag scannar mina pappersfakturor och sparar dom elektroniskt också. Man vet aldrig när fan det blir tvist om något, eller nån tomte kommer och påstår att fakturan inte blivit betald.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur argumenterar du då för att KIVRA valt att spara breven man får "forever"?
Det är ju ännu mer märkligt, då dom med din analogi mer eller mindre skulle kunna radera ett brev så fort man läst det, eftersom det är att likställa det med att man hämtat det från blevlådan....

Jag sparar ner dokumenten som jag får till Kivra så för min del så räknar jag inte med att de ligger kvar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag sparar ner dokumenten som jag får till Kivra så för min del så räknar jag inte med att de ligger kvar där.

Jo, fast det var inte frågan.

Frågan var om man som kund kan förvänta sig att fakturorna ska sparas. Och om det nu vore så orimligt att dom ska sparas, så vore det ju exakt lika orimligt att en aktör som Kivra ska spara breven. Men eftersom Kivra uppenbarligen både kan, och tycker, att det är rimligt att spara breven så argumenterar jag för att det som minst går att diskutera kring hur man som kund ska förvänta sig att bankerna spar fakturor.

Vidare är datamängderna inget att snacka om. Jag har 2578 dokument sparade i mitt system, använder Mongo GridFS. Detta tar upp 1,7 GB storage.