Året var 2005 – processorer med dubbla kärnor äntrar scenen

Permalänk
Hedersmedlem

Minns med glädje min Athlon X2 4400+ som jag köpte i stort sett samtidigt som de kom ut. Den datorn fick hänga med i nästan sex år innan jag köpte en 2600k.

Snabb och stabil, den fungerade klockrent ända tills den blev ersatt och undanställd. Den var egentligen inte ens onödigt slö när jag ersatte den eftersom det var under många år där som jag knappt spelade något.

Nån gång ska den få återupplivas, nytt nätaggregat behövs men i övrigt ska den nog må bra

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gick från en Pentium 4 2.66 GHz till en Core2 Duo E6600 och vilken skillnad det var i prestanda.

Har till och med ett galleri här på Sweclockers om den hinken

Jag gick från P4 1.4 Ghz till E6300. Min frågetråd och vilka spec de blev:

18 år sen...

Härliga tider. Sådana hopp ser man inte så ofta idag.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Steget från en kärna till HT var rätt rejält när det gällde hur systemet var att använda, var nog den mest märkbara uppgraderingen man kunnat göra, steget till två fysiska kärnor också tydligt.

Har uppgraderat flertalet datorer från enkelkärnig CPU, slö 2.5" HDD och typ 2 GB minne till dual core + SSD + 4 el t o m 8 GB minne.
Snacka om uppgradering, minst sagt..

Permalänk
Medlem

Har många bra minnen från min Opteron 165.
Vill minnas att det var ett galet prisvärt val på den tiden, om man var beredd att lägga lite tid på att överklocka.

Permalänk
Medlem

Nån annan som tänkt på att vi börjar bli ganska många gubbar här på SweC? En och annan här i tråden som skapat konto när det var en kärna som gällde (många även en tråd).

Åh, vad man trånade efter Pentium D i tiderna. Athlon 64 var det somg gällde, och sen plötsligt kom det flera kärnor in i bilden. Helt otroligt grymt!

Själv hoppade jag från Athlon XP 3200+ till Core 2 Duo E6320, och i det skedet var två kärnor redan standard, och fyra kärnor fanns i absoluta toppskiktet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

486 -> Pentium II Celeron -> Pentium 4 -> Athlon x2 6500 -> Phenom II x4 840 ->Ryzen 1300X -> Ryzen 5600

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Långt före min tid i PC världen men väldigt kul att läsa ändå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Älskar såna här artiklar. Vilken härlig tid 00-talet var för CPU och GPUer.. Amd's feta dualcores och jämt race mellan Ati och Nvidia..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Upplevelsen av 2 kärnor kontra 1 var nog inte så mycket att ett program kunde nyttja två kärnor utan mer för att något bakgrundsprogram kunde få en kärna medan man fortsatte jobba eller spela i det aktiva programmet ostört.

Jag byggde min första dubbel-processor dator i början på 1999 då det fanns en artikel på bl.a. Toms Hardware hur man kunde göra för att köra dubbla Celeron-300A. Överklockade de dessutom till 450 MHz från 300.
Vart en riktigt bra maskin, körde Linux på den med X11. Ena processor körde applikationen och den andra X11-servern som hanterade grafiken.

Behöll den ovanligt länge då den presterade så pass bra.

För den som vill kolla vad man fick göra för att få igång det, se:
http://www.cpu-central.com/dualceleron/

Permalänk
Medlem

Det var bra tider för att överklocka och uppgradera en komponent i taget om man hade socket 939. Mycket pillande i bios. Winbond BH-5 minnen uppgraderades till andra moduler med större kapacitet så småningom. Abit hade precis haft guldålder bland moderkort och Dfi kom precis in i sin guldålder. Velociraptordiskar. Lian Li chassin. Radeon 9700-9800 uppgraderades till Geforce 6800 GT eller ännu bättre 8800 GT* lite senare. Spelen var bättre på den tiden (började komma multiplattformtitlar mer och mer, men de utgick ofta från PC istället för tvärtom senare). Half Life 2 derivat, battlefield 2, oblivion etc. Förutom Sweclockers forum (inte startsida) var anandtech och xtremesystems dagliga besök.

Med X2 processor så var det mycket mindre av ”timglaset” i windows xp.

Skaffade en Opteron 170 och överklockade nästan 40%. Körde nog ca 35+% OC 24/7.

AMD släppte Opteron X2 som i princip var identiska med athlon x2 processorer.

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag skaffade ett 939 moderkort men inte vilken CPU jag hade i det. Gissningsvis någon X2-modell men kan för mitt liv inte påminna mig vilken. Hade det inte så värst länge innan jag byggde nytt med AM2 och Phenom X4 9850BE så kanske därför.
939-brädan var nog den jag haft kortast tid av samtliga.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Password:

Det var bra tider för att överklocka och uppgradera en komponent i taget om man hade socket 939. Mycket pillande i bios. Winbond BH-5 minnen uppgraderades till andra moduler med större kapacitet så småningom. Abit hade precis haft guldålder bland moderkort och Dfi kom precis in i sin guldålder. Velociraptordiskar. Lian Li chassin. Radeon 9700-9800 uppgraderades till Geforce 6800 GT eller ännu bättre 8800 GT* lite senare. Spelen var bättre på den tiden (började komma multiplattformtitlar mer och mer, men de utgick ofta från PC istället för tvärtom senare). Half Life 2 derivat, battlefield 2, oblivion etc. Förutom Sweclockers forum (inte startsida) var anandtech och xtremesystems dagliga besök.

Veliciraptors vad väldigt dyra men det var det enda alternativet om man vill ha snabb lagring innan ssd-eran. Tyvärr så lät dem en hel del då de körde i 10 000 rpm.

Permalänk
Medlem

Vilken rolig tid det var! Minns det som igår. 😊

Permalänk
Datavetare

På desktop gick det ändå rätt snabbt från single-core, via dual-core till quad-core. Undrar om det inte stannade rätt mycket på 4-kärniga då steget från en kärna till två st gav en stort och uppenbar förbättring i upplevelse i "normalfallet", medan steget från 2 till 4 kärnor inte alls gav samma "wow" känsla.

Har privat bara haft en desktop dual-core, Athlon 64 3800+ (hade en P4 på jobbet, det räckte för att var säker att aldrig skaffa en privat...).

Athlon 64 3800+ var en rätt stor uppgradering från Athlon 1600+, men även den senare fick visa sig från sin bästa sidan under hela sin livstid tack vare att den fick köra Linux och därmed använda 64-bit läget från dag 1. Tog ett bra tag för 64-bit att bli standar på Windows.

Athlon 64 3800+ ersattes sedan av Phenom II X4 940 (och hade också Phenom X4 9650 på jobbet). Att prestanda per kärna fortfarande var långt viktigare än fler kärnor blev rejält uppenbart vid uppgraderingen efter, den till i7-2600K. Det största gen-to-gen lyftet jag haft på desktop sedan 486->Pentium i prestanda trots att man stannade på 4 kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det var ändå förvånansvärt sent, hade för mig att det var tidigare. PS3 som släpptes 2006 hade väl 7 - 8 kärnor!?

Permalänk
99:e percentilen

Tack @JonasT för ännu en välskriven artikel som sätter dåtiden i perspektiv och tillgängliggör den för oss vars datorintresse ännu inte hade tagit fart!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Det var ändå förvånansvärt sent, hade för mig att det var tidigare. PS3 som släpptes 2006 hade väl 7 - 8 kärnor!?

PS3 har en PowerPC 970 core (Apple kallar de G5) och de andra 7 beräkningsdelarna i cell-cpun är SPE. Alltså mer likt SIMD-enheter eller NPU etc.

Från den tiden är ju apples dual socket dualcore G5 (Quad) redan släppt på konsumentmarknaden.

Permalänk
Hjälpsam

Körde dubbel Xeon i ASUS PC-DL och senare med NCCH-DL innan 3600 X2 blev en grej.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Veliciraptors vad väldigt dyra men det var det enda alternativet om man vill ha snabb lagring innan ssd-eran. Tyvärr så lät dem en hel del då de körde i 10 000 rpm.

Skulle säga att WD Raptor var prisvärda och tysta för entusiaster om man jämförde med 15krpm SCSI-diskar som kostade gott och väl det dubbla per gigabyte och dessutom krävde ett ganska dyrt SCSI-kort.

(Jag körde WD Raptor i min 4400+)

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Saknar de mer konsumentinriktade dual socket-lösningarna idag som fanns förr om åren.
För det känns klart roligare att sitta med datorer som har Dual eller Quad Socket och en hysterisk mängd RAM-slottar. Och idag naturligtvis än fler cores/trådar än på konsumentmarknaden.

Önskar jag fotat dessa Dual PowerPC 7455 när de varit mer rengjorda
Datorn är från året 2002. Så en bra bit innan dualcore-eran.
<Uppladdad bildlänk>

Min mor köpte en Dell Precision 530 med dubbla Xeon processorer, samma år. Var sjukt häftigt och lite kul att skryta inför sina klasskamrater, när samtalsämnet kom upp, om vad man hade för dator hemma!

Tyvärr drabbades den datorn dock av kondensatorpesten som härjade på den tiden.

Kommer även ihåg at Intel faktiskt släppte ett gaming/entusiast inriktat Dual-Socket moderkort i slutet på 00-talet, i form av Skulltrail.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

På desktop gick det ändå rätt snabbt från single-core, via dual-core till quad-core. Undrar om det inte stannade rätt mycket på 4-kärniga då steget från en kärna till två st gav en stort och uppenbar förbättring i upplevelse i "normalfallet", medan steget från 2 till 4 kärnor inte alls gav samma "wow" känsla.

Har privat bara haft en desktop dual-core, Athlon 64 3800+ (hade en P4 på jobbet, det räckte för att var säker att aldrig skaffa en privat...).

Athlon 64 3800+ var en rätt stor uppgradering från Athlon 1600+, men även den senare fick visa sig från sin bästa sidan under hela sin livstid tack vare att den fick köra Linux och därmed använda 64-bit läget från dag 1. Tog ett bra tag för 64-bit att bli standar på Windows.

Athlon 64 3800+ ersattes sedan av Phenom II X4 940 (och hade också Phenom X4 9650 på jobbet). Att prestanda per kärna fortfarande var långt viktigare än fler kärnor blev rejält uppenbart vid uppgraderingen efter, den till i7-2600K. Det största gen-to-gen lyftet jag haft på desktop sedan 486->Pentium i prestanda trots att man stannade på 4 kärnor.

Ja, det tog ju lite tid för mjukvaran att hänga med. Tror det tog ett par år för 4/8 att börja bli utnyttjade effektivt. Därav stagneringen.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Skulle säga att WD Raptor var prisvärda och tysta för entusiaster om man jämförde med 15krpm SCSI-diskar som kostade gott och väl det dubbla per gigabyte och dessutom krävde ett ganska dyrt SCSI-kort.

(Jag körde WD Raptor i min 4400+)

15krpm SCSI-diskarna var aldrig något riktigt alternativ för de flesta. Vilka moderkort hade stöd för SCSI? Velicoraptordiskarna var dyra mot vanliga men bra som OS-diskar. En cool modell var en 2,5-tums disk i ett 3,5-tums kylflänshölje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Min mor köpte en Dell Precision 530 med dubbla Xeon processorer, samma år. Var sjukt häftigt och lite kul att skryta inför sina klasskamrater, när samtalsämnet kom upp, om vad man hade för dator hemma!

Tyvärr drabbades den datorn dock av kondensatorpesten som härjade på den tiden.

Kommer även ihåg at Intel faktiskt släppte ett gaming/entusiast inriktat Dual-Socket moderkort i slutet på 00-talet, i form av Skulltrail.

Jag hade någon bräda med dual-slot med två Pentium 2/3 (minns inte), men jag kommer ihåg att det allra mesta inte märktes av, för inget hade stöd för mer än en processor på den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hade någon bräda med dual-slot med två Pentium 2/3 (minns inte), men jag kommer ihåg att det allra mesta inte märktes av, för inget hade stöd för mer än en processor på den tiden

Stora fördelen på den tiden var mer att man kunde avlasta den första CPU:n/Kärnan så att spelet och operativsystemet inte behövde konkurrera med varandra.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske något i stil med denna workstation.
Rotade fram bilden från mitt gamla arkiv av bilder. Detta från 2005 och den hade då syfte att agera router/brandvägg.

Men överlag tycker jag många har inne har en väldigt Windows-centrisk vy av världen när ni säger att det var dåligt stöd för mer än en CPU. Jag skulle säga att det fungerade perfekt och var väldigt bra "lastdelat" mellan flera CPUer på andra OS för vardagligt användande, surfande etc. redan vid starten av detta årtusende.

Permalänk

Pentium D var även det jag rockade i min första alldeles egna dator, en dell dimension 9150 med 2GB ram och ett Xfx nvidia 9500GT

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

15krpm SCSI-diskarna var aldrig något riktigt alternativ för de flesta. Vilka moderkort hade stöd för SCSI? Velicoraptordiskarna var dyra mot vanliga men bra som OS-diskar. En cool modell var en 2,5-tums disk i ett 3,5-tums kylflänshölje.

WD Raptor var en entusiastprodukt rakt igenom som blev ett mellanting mellan vanliga 7200rpm ide/sata-diskar. De gjorde att gapet mellan konsumentdiskar och "proffsdiskar" fick ett vettigt alternativ.

Scsi fanns det många som körde även om det var dyrt, lite som att en del kör med rtx4090 idag. Lite snabbare men betydligt dyrare.

Normalt sett hade man inte scsi på moderkortet även om det förekom på flera Slot1 (dual främst) kort. Smidigast var dock ett separat scsi-kort för ett par tusenlappar.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OSkar000:

WD Raptor var en entusiastprodukt rakt igenom som blev ett mellanting mellan vanliga 7200rpm ide/sata-diskar. De gjorde att gapet mellan konsumentdiskar och "proffsdiskar" fick ett vettigt alternativ.

Scsi fanns det många som körde även om det var dyrt, lite som att en del kör med rtx4090 idag. Lite snabbare men betydligt dyrare.

Normalt sett hade man inte scsi på moderkortet även om det förekom på flera Slot1 (dual främst) kort. Smidigast var dock ett separat scsi-kort för ett par tusenlappar.

Ahh Raptors, körde dubba i Raid0 monterade i dämpade 5.25" vaggor, funkade riktigt bra. Men oj vilket drag när man köpte en Crucial C300 64GB SSD för ~2500kr som systemdisk.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Känner igen mig i det mesta där. Största skillnaden att jag inte gick över till Geforce efter Radeon 9800
Men ett Lian Li tower som först rymde ett Abit NF7 för Socket A, för att sen uppgradera till Dfi Lanforce för Socket 939

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ja, det tog många år innan framförallt spelutvecklare började dra nytta av 4 kärnor, och än idag är det inte i alla spel där man tjänar så mycket på att gå från 4 till 8. Beror mycket på applikationen också, vissa saker är svårare att parallellisera än andra.

Sedan får man inte glömma att innan Ryzen kom 2017 begränsade Intel antalet kärnor till 4 förutom på de dyrare entusiast-plattformarna p.g.a.. bristen av konkurrens. 2011-2017 stod utvecklingen i princip stilla på CPU-fronten med bara marginella förbättringar i IPC och klockhastighet. Fanns ingen anledning för utvecklare att lägga tid på att optimera för fler än 4 kärnor när så få användare hade det.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB